Az AVU Emberei - Születésnapi visszatekintő

Két év telt el azóta, hogy útjára indult a blogunk, és ennyi idő alatt rengeteg bejegyzésünk született: néhány héttel ezelőtt volt a 200., ez pedig immár a 205. Ebben a cikkben most megkísérlem a teljesség igénye nélkül összefoglalni, mi mindenről szóltak ezek a posztok.
/A Tartalomjegyzékben az összes cikkünk megtalálható, a Belelapozóban pedig a megjelent könyvek részleteit és a rólunk szóló cikkeket is megtalálhatjátok./


Fordítások és kiadványok
Annak idején az egész blog azért született, hogy bemutassuk az első, magyarra fordított és kiadott szerepjátékunkat, a Castle Falkensteint: nem is meglepő, hogy a cikkek csaknem harmada, kb 70 bejegyzés erről a játékról szólt. Itt jelentettük be anno az alapkönyv megjelenését, és az első kiegészítő, a Gőz Kora előkészítésének befejezését is. Egy egész sorozat szólt a játékosok által alakított Drámai Karakterekről, köztük olyan is, ahol félkész példákat mutattunk be, és megismerhettük az olyan különlegesebb játszható lényeket is, mint a Sárkányok. A rendszer bonyolultabb pontjairól, így a harcról és a varázslásról külön cikkeink voltak, és ezeket példajátékokban is bemutattuk, külön kitérve az alap rendszerre, a küzdelemre, a mághiára és a járművekre is. Ezeken felül több cikk is született a gőzkorszaki technológiáról, elsősorban a különféle Szerkentyűkről, különleges formulákról és a különleges járművekről. Külön foglalkoztunk az online játékkal is, amiben bemutattuk, hogyan használjuk a Falkensteinhoz a Roll20 kártya-generátorát.
A második elkészült fordításunk a régi, 1984-ben megjelent Conan szerepjáték volt, amit még a TSR készített, egy nagyon egyszerű, kaszt- és szintlépésnélküli rendszerrel. Bár ezt eredetileg csak saját magunknak fordítottam le, sokan jelezték, hogy őket is érdekelné, így tettem pár tapogatózó próbálkozást a jogtulajdonos Heroic Signatures és a szerepjáték-licenszet elnyerő Monolith Editions felé, egyelőre sikertelenül. A könyvből időközben elkészült a prototípus, amit páran már láthattak is a pécsi PSZWE eseményen, és a jövőben majd igyekszem minél többet mesélni belőle.
A második, hivatalos licensz alapján megjelenő játékunk az UnderWorld lesz, egy földalatti urban fantasy. A játék hangulatában Neil Gaiman és China Mieville regényeit idézi, rendszere pedig egyszerű - az alap verzió kockák helyett pénzérméket használ, gyakorlatilag D2-ként, ám kifejezetten bátorítja az olvasót, hogy olyan rendszert használjon hozzá, amilyet csak szeretne. A könyvben több novella is segíti a beleélést, ezek közül az elsőt, az Idelentet már olvashattátok a blogon. Fajok helyett számos különleges Szerzet közül választhatunk, lehetünk ócskaságokból összerakott, tudattal bíró robottal, elveszett emlékeit kutató halhatatlannal, saját idejéből kiragadott tévelygővel, a FelVilágban észrevétlenül járó csövessel vagy különös kinézetű szörnyetegekkel.

Kalandok
Ebben a két évben rengeteg már lemesélt, kipróbált kalandot is közzé tettem (ezek egy részét itt is hirdettem meg). A Castle Falkensteint kipróbálni vágyók kétszer is összecsaphattak a rettegett anarchistavezérrel, a Félszemű Farkassal (Petőfi Sándorral), először a Turul röptében, ahol egy ornithopterrel akart támadást intézni a császár ellen, majd a Nap haragjában, ahol ahol egy rettenetes fegyvert akart bevetni Bécs város ellen. A Fekete habok kalandban az Atlantiszi-óceán közepén mérték össze erejüket egy titokzatos feketemágussal, a Mint a szélvészben pedig Monacóban vettek részt egy gőzhajtású automotív-versenyen. A Holdfényröpte a Tünde Fátyolba vezette a partit, egy elrabolt gyermek nyomában, a Keserű ébredésben egy német kisváros lakóit nyelte el a szürke köd, a Hamis Arcokban pedig a Bank of England igazgatója változott viaszbábbá. Két másik kalandom, a Van Helsing professzor körül forgó A fenevad és a Kincses Sziget folytatásának írt Jim Hawkins öröksége már le lett mesélve, ám előbbiből csak a legelső szakaszról készült el a kalandmodul, utóbbi pedig még várat magára. A kész történeteken felül számos kalandötlet is született, mindegyikben ugyanazon alapötlet mellé három-három lehetséges történetszállal.
A Castle Falkenstein mellett számos más kalandot is írtam, meséltem az elmúlt két évben, és ezek közül több is megjelent itt: a Cyberpunk 2020 világában egy olajfúrótorony megtámadásáról szólt a Nyílt vizeken, a Céges fickókban egy kis kutatóbázison szabadult el egy rejtélyes vírus, az Amerikai kapcsolatban pedig Budapestre érkezett koncertezni a csapat. vendégszerzőnknek köszönhettük a szintén CP2020 Vadkempingezés kaland.
A CP RED világához nem komplett kalandokat írtunk, hanem Faxlapokat, vagyis olyan vázlatos kalandötleteket, amelyekben benne van a fő konfliktus, alkalmanként még egy-két mellékszál is, ám bőven elég mozgástér marad még a mesélő számára. 
Ezeken felül volt még kalandunk a D&D 3.5 alatt futó Csillagbirodalom szettinghez (Csillagok aranya), western történet a Modern AGE motorral (McReady aranya) és bevezető kaland a BaG rendszerrel (Hollóvölgy). Az egyik legnagyobb olvasottságot azonban a nagyobbik lányom első saját kalandja, a D6 Fantasy rendszerre írt Sötét felhők jönnek érte el.

Érdekes játékok
Ide azokat a cikkeket soroltam, ahol az általam kedvelt játékokról írtam, vagy olyan témákról, amiket meglepőnek, érdekesnek, esetleg mulatságosnak tartottam. Ilyen volt például egy ismertető a Kolériáról, a jeges északon játszódó Heimurinnról vagy éppen a Basic and Generic (BaG) alaprendszerről. 
De ide tartozott egy hosszú sorozat a Cyberpunk 2020 összes R.Talsorian által kiadott könyvéről (járművek, űrkalandokszerepkönyvek, Chromebooks, Maximum MetalBlackhand Street Weapons, a Listen Up, You Primitive Screeheads, a Hálózat és a világkönyvek), és külön a licenszelt kiadványokról is, mint Interface magazin, az Atlas és a Ianus Games kalandjai, alternatív szettingjei, vagy akár a crossover kalandok. Ezen felül külön cikket szenteltünk Magyarországnak a CP2020 világában, az egyes kiadványok alapján.
A D&D 3.0/3.5 vonalon is született pár cikk, mivel ez a rendszer mindmáig az egyik kedvencem. Olvashattatok a vámpírról, mint játszható fajról, illetve néhány érdekesebb D20/OGL kiadványról.
Az Earthdawn 1e évtizedek óta az egyik kedvenc világom és rendszerem, itt a különféle szálszőhető tárgyakról, questorokról és szenvedélyekről, saját készítésű Rémekől és a Barsaive határain túli kalandokról írtam.
Bár általában régebbi, retro szerepjátékokkal játszunk, rendszeresen kipróbálunk újakat is (bár ezekről nem mindig készül blogbejegyzés). Az egyik ilyen volt a Forbidden Lands, aminek nagy lelkesedéssel ültünk neki, és még egy érdekes kalandhelyszín is született, a Gyilkos molnár malma. Ez az egyik olyan kampány, amit nagyon szeretnénk ismét beindítani.

Saját kampányok
Jó pár cikk született azokról a kampányokról, saját világokról, amiket a saját csapatunkkal játszottunk. A D&D 3.5 motorral működők közé sorolható helyből a csapatunk és blogunk nevét adó AVU, vagyis A Világvége Után, ami egy posztapokaliptikus fantasy volt: ez volt az első közös kampánya a csapatunknak. Ehhez szervesen kapcsolódik a Csillagbirodalom űrfantasy, mivel az AVU ennek az egyik bolygóján játszódik, bár a lakosságnak csak egy töredéke van tisztában, hogy mi zajlik a fejük felett, a csillagok között. A sivatag lovagjai egy klasszikus fantasy volt, egy a keresztes háborúk Európájára és Észak-Afrikájára hasonlító környezetben, ahol lovagok és déli harcosok küzdöttek egymással a perzselő napfényben. A Börtönvilág kicsit kilóg a sorból, az ugyanis külön univerzum volt, és egyfelől inkább sci-fi, másfelől pedig egy kísérleti, szint és kaszt nélküli D&D 3.X rendszerrel ment.
Az Aquarius eredetileg 10+ évvel ezelőtt kifejezetten egy CP2020 alternatív világnak készült, és legtöbbször annak az Interlock motorjával meséltem a 100%-ban víz borította bolygón, de ezt is kipróbáltuk mind saját, kísérleti rendszerrel, mind pedig az Alternityvel. Szintén ez utóbbival ment a Boszorkánytűz kampány, ami egy nagyjából újkori fantasy volt, ahol a rendszer pszijét használtuk mágia gyanánt, alaposan kibővítve a lehetőségeket.
Az Earthdawn 2000 kampány egy alternatív folytatása volt az eredeti Earthdawn szettingnek, teljesen más úton haladva, mint a hivatalos jövőkép, a Shadowrun. Ez napjainkban játszódott, ahol a különféle tünde népek mágiával álcázva élnek az emberek között, és a thérai birodalom utódszervezeteivel vívják a háborújukat, évezredek óta.
Nemrégiben eljátszottam egy cybernoir kampány ötletével, ami a CP2020 Budapestjén, Todorov tábornok diktatúrájában játszódna. Bár egyelőre még nem volt alkalmunk kipróbálni, a csapaton belül máris van rá érdeklődés.

Házibarkács ötletek
Kifejezetten szeretek kísérletezni, meglevő mechanikákat új vagy enyhén módosított formában felhasználni. Ezekben a cikkekben ilyen ötleteket osztottam meg az Alternity, a Fantasy AGE és az Interlock rendszerekhez, illetve egy saját, kifejezetten gyerekeknek szóló játékot is, a Petrendszert, amivel annak idején először meséltem a nagyobbik lányomnak.

És mindenféle egyéb
A fentieken felül voltak még (szubjektív) cikkeink arról, mit szeretünk a D&D 3.0/3.5 rendszerben, miért hiányzott annyira Covid idején a nyári szerepjátékos tábor, hogyan látta Thorunn a Book of Boba Fett első részét. Bemutattuk nektek az ősrégi Vampyre társasjátékot, amiben a TSR jóvoltából Drakula grófot kellett legyőznünk, és megnéztük, mit tartogat a CP RED Indítókészlet.



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések