A Falkenstein Kastély - Mághia a gőzkorszakban

A Castle Falkenstein mághiája egy tág keretek között variálható rendszert használ, ahol a varázslók az általuk ismert diszciplínákat, vagyis varázsigéket felhasználva szabadon használhatják hatalmukat. Az alábbiakban ehhez fűznék hozzá néhány magyarázatot és kiegészítést.


A Varázslópárbaj
A könyv csak futólag említi a varázslók ezen mágikus képességét, és nem fejti ki pontosan a működését. A leírása szerint az akaratukat vetítik ki ezzel, egymás elméjére mérve csapásokat. Az én logikám szerint ez ugyanúgy működik, mint a hagyományos küzdelem: a varázstudó a Varázslás képességével támad, a célpont Bátorság szintjét használva Követelményként, és sikeres találat esetén a saját Bátorsága adja a sebzés mértékét, ugyanúgy, ahogy Viaskodásnál a Fizikumtól függ a sebzés.
  • Elmecsapás (Gy-Á Bátorság 0 1 2
  • Elmecsapás (J-N Bátorság) 1 2 3
  • Elmecsapás (K-R Bátorság) 2 3 4
Az így okozott sérülés Ütésnek számít, vagyis óránként 1 pont gyógyul belőle, de ugyanúgy halálos lehet, mint bármilyen támadás. Viszont a támadás Hatékony Lőtávolsága csekély, alig 10 yard, vagyis 5 yard alatt +2 bonusz jár a Tettre, a maximális 20 yardnál pedig -2.
Ezzel a képességgel a varázsló gyakorlatilag valódi mághia használata nélkül is tud támadni és védekezni, hiszen korlátlan számú alkalommal használható és csupán pillanatnyi koncentrációt igényel. Hátránya az alacsony hatótáv és az, hogy egyszerre csak egy személyre hat. Ráadásul ha valaki már ismeri a varázstudókat, bizonyos jelekből (tekintet, összepontosítás, esetleg jellegzetes kéztartás) rá is jöhet, honnan jött a támadás.


Az ismert varázslatok
Az, hogy egy varázsló induláskor melyik varázslatokat ismeri, teljes egészében attól függ, melyik Rend tagjaként nyert beavatást a mághia misztériumaiba. Ha valaki mondjuk a bajor Felvilágosult Testvériség, vagyis az Illuminati tagja, akkor kiképzése során megismerkedett az Érzelmi Tanok alá tartozó Manuscriptum Mentalis és az Anyagi Tanokba tartozó LeRouen Tekercsei a Dimenzionális Mozgásról könyvekkel, és ismeri az összes varázslatot, ami ezekbe tartozik. Vagyis már egy kezdő illuminátus Varázslói is ismeri az alábbi varázslatokat:
  • Mentális Parancs
  • Akarat Uralása
  • Felejtés
  • Szuggesztió Beültetése
  • Bűvölés és Ámítás
  • Kábítás
  • Vakító Fájdalom Teremtése
  • Halálvágy
  • Mentális Akadály
És
  • Utazás Más Földekre Új-Európában
  • Utazás a Tünde Birodalomba
  • Utazás a Tünde Fátylon Túli Dimenziókba 
  • Asztrális Mozgás

Varázsigék és Definíciók
Maga a varázslás folyamata nagyon egyszerű: a varázsló kiválasztja, hogy melyik varázsigét akarja használni, azután a definíciókkal meghatározza, hogy mennyi ideig tartson, kire hasson, mekkora területet fedjen le és így tovább. Minden egyes definíciónak van egy Követelménye, melyeket össze kell adni, és a végösszeg a varázslat teljese Taumikus Energia Követelménye: ennyi Hatalmat, varázserőt kell biztosítani a működéséhez.
A varázslónak több lehetősége is van, hogy honnan kívánja fedezni ezt az igényt: helyből ott van a saját tudása, a Varázslás képesség Névértéke, amit levonhat belőle. A maradékot viszont vagy Életerőből pótolja (Felfejtés), vagy segítségül hív egy Ereklyét (ha bír ilyennel), vagy pedig lassan összegyűjti az energiát a környezetből.
A Felfejtés egy nagyon gyors és univerzális módszer: minden egyes pontnyi feláldozott Életerőért kap 2 pontnyi Hatalmat. Egy alacsony igényű varázslathoz ez önmagában is elég lehet, de nagyon óvatosan kell bánni vele. Például a varázsló le akarja rázni az őt üldöző Pribéket, aki már régóta a nyomában jár. Az Elme és Test Illúziói (6) varázslatot használja, egy elemre (1), 30 percre (2), normál látótávon belül (2), egyetlen (1), általa jól ismert (1) halandó (1) üldöző elől. A teljes Taumikus Energia Követelmény így 14. Ha a létrehozó Varázslása Jó (4), akkor még 8 pontot kell fedeznie valahonnan, ami Felfejtéssel 4 pontnyi Életerőbe kerül a számára. Egy Átlagos Bátorságú és Fizikumú ember összesen 5 pontnyi Életerővel bír, vagyis ez a varázslat szinte az ájulás küszöbére sodorja őt. A Felfejtéssel kapcsolatban arról sem szabad elfeledkeznünk, hogy ezt ugyan nem csak saját magán tudja alkalmazni a varázsló, viszont más élőlény életerejét varázsláshoz felhasználni súlyos vétség! Ha ez kiderül, valaki - jellemzően a Templomos Lovagrend csatamágusai közül - garantáltan a bűnös nyomába ered.
Az Ereklyék nagyon kényelmes módszerek a varázslatok végrehajtására, hiszen ezekben a több évszázados használat során Hatalom tárolódik el, amit azonnal hozzá lehet adni a varázslathoz. Csakhogy a legtöbb esetben ez egy, esetleg két Aspektushoz kötődik, vagyis nem lehet akármihez felhasználni. Ha mondjuk a fenti varázslónak ott lóg a nyakában Avogadro Numerikus Szeme, nyert ügye van: ez egy Kőr Ász (14) erejével bír az Érzelmek aspektusában, vagyis ugyanabban, mint az általa is használt Illúzió varázslat. A ereklye Hatalma akkora, hogy a fentinél sokkalta erősebb Követelményt is tudna fedezni vele, így akár még a hangját is elrejtheti a célszemély elől, vagy akár egy tucatnyi üldöző szeme elől is eltűnhet. Ellenben ha ő a Fény és Árnyék Gyűrűjét viseli az ujján, nincs ekkora szerencséje: bár az Elementális aspektus terén ez egy Treff Ász (14) erejével bír, itt most Összehangolatlan energiaként ez csupán 1 pontot ad hozzá, ami édeskevés.
A Követelmény teljesítésének leggyakoribb módja a Hatalom Összegyűjtése: ez általában valamiféle halk vagy hangosabb kántálást, kézmozdulatokat vagy egyéb misztikus tevékenységet takar (a Házigazda és a Játékos elképzelése és az adott Rend alapján), melynek során a varázsló feszülten koncentrál, ahogy megpróbál szálakat kihúzni a környezetéből, hogy azokból azután a megfelelő csomókat köthesse a varázslat mintázatában. Egy-egy szál kihúzása 2 percet jelent a játék idejében, vagyis ennyi időnként húzhat egy lapot a Varázslat pakliból. Ha a lap Aspektusa megfelel a varázslaténak (illúzió esetén az Aspektus az Érzelmek, vagyis Kőr), akkor annyit ér, mint a névértéke. Ha más aspektusú, akkor viszont Összehangolatlan az energia, így csak 1 pontot ér, ráadásul fennáll a varázslat torzulás esélye. A varázslónak nem kötelező felhasználnia ezeket a lapokat, azonnal vissza is dobhatja, elengedve az energiát (nálam ilyenkor visszakerül a Varázslatpakli aljára), így csak 2 percet veszített, mást nem.
Amikor a varázslónak sikerül teljesíteni a Taumikus Energia Követelményét, a varázslat azonnal létrejön.


Összhangzat
Ha a varázslathoz csak olyan Hatalmat használunk, ami azzal egyező Aspektusú, vagyis nem maradt a kezünkben egyetlen más színű lap sem és nem használtunk fel nem passzoló ereklyét, akkor minden tökéletes, a varázslat teszi a dolgát. De kapkodunk és úgy döntünk, hogy nincs időnk várni a passzoló lapokra és inkább felhasználjuk az összes felhúzottat a Varázspakliból, 1-1 pontokra beváltva az Összehangolatlan Hatalmat, számolnunk kell azzal, hogy valami kicsit vagy éppen nagyon félre fog menni. Az, hogy miként és mennyire, a lapoktól és a Házigazdától függ.
Először is, meg kell nézni, hogy a felhasznált Összehangolatlan lapok közül melyik színnek van a legnagyobb Névérértéke: ez dönti el, hogy miféle Összhangzat következik be. A fenti példánál maradva a játékos mondjuk úgy dönt, mégsem a saját Életerejéből táplálja a varázslatot, hanem inkább rászán pár percet, behúzódva egy sikátorba. Pechére a hat perc alatt kihúzott három lapból kettő is Összehangolatlan, az egy szem Kőr 6-os mellé felhúzott egy Treff 10-est és egy Pikk Dámát. Mivel az utóbbi kettő 1-1 pontja pont elég, hogy összejöjjön a varázslat, felhasználja a lapokat, viszont a Pikk Dáma miatt Spirituális Összhangzat lesz.
Ennek erősségét ugyanaz a lap határozza meg, és ebben az esetben a Dáma a 12-es Névértékével nagyon rossz hír: az Összhangzat elég erős lesz. A varázslat ugyan teszi a dolgát, elrejti a varázslót az üldöző elől, ám valamelyiket Érzelmileg erősen megviseli. Ekkora erősségnél ez az őrület valamilyen fokát jelenti, például Joker módjára fel-felnevet, kényszeresen kezd mozogni vagy viselkedni, magában kezd beszélni. Ha a varázsló nem rejtette el a hangját is, akár még nyomra is vezetheti az üldözőt a kacaja.

A Castle Falkenstein pdf-ként már a DrivethruRPG oldalon is megvásárolható!
-Kyrg-

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések