Házibarkács Ötletek - Meséljünk a Gyereknek

Nagy szerencsém, hogy szerepjátékos apuka vagyok: a lányomnak már 7-8 éves korában folytatásos esti mesét tartottam, ahol az ő karaktere, Loland, az elf erdőjáró kalandozott messze földre a mellé szegődött ember harcos társaságában. Eleinte csak annyi volt az interakció, hogy fontosabb történeti pillanatokban megkérdeztem, "Na, itt merre indulnak?" vagy "Itt mit tesznek?". Idővel a kocka is előkerült, egy-egy D6 dobás erejéig, ha a drámai hatást akartam fokozni.
Azután eljött a nap, amikor úgy 9 évesen a gyermek elém állt és megkért, hogy meséljek neki is egy történetet, "de rendesen". Rábólintottam, és megkérdeztem, milyen történet legyen, a válasz pedig egy lelkes "Star Wars!" volt. Ez azonnal egy komoly dilemmát is jelentett, mert bár mind a régi D6, mind pedig a D20 SW rendszerét egész jól ismertem, egyiket sem éreztem elég könnyűnek neki. Utóbb bebizonyosodott, hogy a D6 SW teljesen megfelelő lett volna, hiszen 11 évesen már ő maga is mesélt ezzel saját fantasy világot, ott és akkor viszont egy "light" játékot készítettem el neki.


A Petrendszer
Ehhez egy egyszerű, csak D6-ot használó rendszert építettem, felhasználva az innen-onnan összeszedett mechanikákat: a lényeg nem az egyediség volt, hanem az, hogy egy jól működjön, ne kelljen sokat számolni és pörgős legyen a menete, lehetőleg sokat dobálva. A legelső változat még szándékosan nagyon primitív volt, azután a matematikai alapok fejlődésével kicsit nehezítettünk rajta, amit a gyerek kihívásként fogott fel, és jól vette az akadályokat.
A rendszer alapvetően kocka gyűjtős, vagyis egyszerre minél több kockával kellett dobni, ami helyből egy jó pont volt a lánynál (akkor még nem tudtam, mekkora kocka-goblin lesz belőle), hiszen imádta rázni-csörgetni. A dobás eredményét nem kellett összeadni, ehelyett (például a Shadowrunhoz hasonlóan) minden kocka értékét egyenként kellett összevetni a célszámmal. Az első pár bizonytalanság után nagyon gyorsan belerázódott, a harc pedig különösen kedvére való volt, pedig ott már egy kis szorzást is belevettünk (sebzés*sikerek száma vs  Test + Páncél). Elég volt pár összecsapás a romok között tenyésző nagyra nőtt bogarakkal és máris izgatottan rázta a kockákat.

Csillagok Háborúja, gyerekeknek
Maga a történet nehezebb kérdés volt, hiszen egészen más félelmetes és izgalmas akár csak egy tininek, mint egy kisgyermeknek. A kaland kezdetén ő és csapata (vele egykorú NJK-k) egy peremvidéki, a korábbi háborúk során leharcolt világon lébecoltak, miközben a szüleik csatlakoztak a lázadáshoz. Egy birodalmi osztag felbukkanása után aztán az egyik régi hangárban talált ütött-kopott űrhajóval indultak egy felnőtt kísérő társaságában a szülők keresésére, hogy űrállomások szellőzőiben kergetőzzenek gamorrai zsoldosokkal, rohamosztagosok és rendfenntartók orra elől emelve el alkatrészeket a folyton lerobbanó hajó kijavításához, míg végül megtalálták a flottát, és egy régi roncsmezőben egy kilőtt Venator fedélzetén megszerezték az áhított ARC-170-es vadászgépüket (és egy bakta-tartályban ottfelejtett klónkatonát, mint új mentort).


Fantasy és Szuperhősök
A rendszer olyan jól bevált, hogy kér további kampányt is megélt: előbb egy iskolás-szuperhősös kaland következett, ahol a baleset során szerzett szuperképességek kimondottan jól jöttek a suli nagyszájú srácai és a titokzatos droid katonák ellen is. Végül egy fantasy történettel zártunk, ahol Lady Elia, az apródból lett lovag szervezett maga köré kompániát, akikkel szembe szállhatott az Árnyasvölgy városát fenyegető banditákkal, gonosz varázslókkal és szörnyetegekkel. Ez a sztori annyira a szívünkhöz nőtt, hogy végül a karakter átkonvertálódott D&D 3.5-be és paladinként folytattuk még egészen sokáig.


Mindezzel együtt a Petrendszer elvégezte a dolgát, bevezetett egy újabb ifjoncot a szerepjátékba. Nem ez volt a világ legnagyszerűbb játéka, de többé-kevésbé sikerült eltalálni vele egy olyan egyensúlyt, hogy mindenki megértette a működését és élvezte az események forgatagát. Ezért döntöttem úgy, hogy felteszem ide, hátha valaki kedvet kap akár kipróbálni, akár sajátot írni.

A Petrendszer Star Wars szabálykönyve (az Erő használatának szabályai nélkül).

-Kyrg


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések