Cyberpunk 2020 - Fém a Fém Ellen - Maximum Metal

A Maximum Metal több, mint "csak" egy újabb kiegészítő a Cyberpunk 2020 szerepjátékhoz, hiszen gyakorlatilag átírt mindent, amit addig megszokhattunk a járművek terén (lásd a korábbi cikket). Az addig megszokott elég nagyvonalú szabályok helyett végre egyértelmű irányelveket és egy rendesen összerakott építési és módosítási rendszert is kaptunk, így azok számára is élvezetes lett a játék, akiknek kevés volt az eddigi infó. Ez különösen azok számára tette vonzóvá a könyvet, akik mellette asztali, járművekkel operáló játékokat is játszottak, mint például a BattleTech.
A habot a tortán pedig a ACPA vértezetek, vagyis a klasszikus "power armort" viselő nehézgyalogság jelentette. Ezek a gépszörnyetegek általában nem egy Vasemberre hasonlító karcsú páncélzatot viselnek, az átlag ACPA nagyobb, mint egy Űrgárdista a WH40K univerzumból és könnyedén letépi egy tank lezárt fedélzeti nyílását - vagy az egész tornyot. Egy klasszikus kalandban már egyetlen egy is a "sárkány" szerepét töltheti be, akit a hús-vér karakterek csak nagy nehézségek árán tudnak legyőzni, igazán viszont akkor tudnak beválni, ha egy egész kampányt húzunk fel rájuk, mint mondjuk egy zsoldos kompánia tagjaira.
Lássuk tehát most részletesebben, mit kapunk a pénzünkért.


A könyv egy rövid bevezető után egyből belevág a szabályok ismertetésébe, az új tulajdonságok ismertetésébe, mint az Átütőerő (Penetration), Vértezet (Armor Value) és társai, amelyek nélkül nem lenne világos a rendszer működése. Lépésről lépésre végig veszi a járművek közötti harcot, a találati esélyektől a különleges fegyvereken át a sérülés fajtákig. Kibővíti a manőverezési lehetőségeket és az egyes akciókat, részletesen kifejtve, mi minden sikerülhet félre.


Ha ezen a pár oldalon átrágtuk magunkat, elénk tárul a járműtervezés fejezet, ami az egyik nagy kedvencem. Általában szeretem, ha egy modern vagy sci-fi játék használható építő/tervező rendszerrel bír, a MegaTraveller és az Altermity módszere mellett ez a harmadik kedvencem, aminek az elveit más játékokra is átültettem (mint például a Csillagbirodalom). A rendszer itt is a típussal/kasznival indul, ami megadja a kereteket, mennyi SDP-vel számolhatunk, mennyi lehet a Belső Tér, a Csúcssebesség stb. Innen azután a megszokott módon tudunk építkezni, meghajtással, sebesség meghatározásával, részletesen kidolgozott fegyverzettípusokkal, védelmi rendszerekkel, szenzorokkal és egyebekkel. Ezeken a kereteken belük gyakorlatilag az elektromos robogótól a csapatszállító léghajóig bármit tudunk építeni, és a végén pontosan fogjuk ismerni, mennyi az ára, hány ember kell hozzá és mik azt egyes paraméterei.


A harmadik szekció egy katalógus, ahol a Chromebook könyvekhez hasonlóan megismerhetjük a legelterjedtebb járműveket, ezúttal viszont kimondottan a katonai célúakat. Van itt minden, a Darkwarrior rohammotortól kezdve a terepjárókon, csapatszállítókon, teherautókon és vontatókon, légpárnásokon, helikoptereken, AV-ken, Osprey billenőszárnyasokon, vadászgépeken, csatarepülőkön, léghajókon át egészen a tankokig. Számos gép ismerős lehet a korábbi kiadványokból, mint például a Corporate Report vagy a Chromebook I-II, és ezeknek itt megkapjuk az átszámolt, új rendszerhez igazított értékeit. Egyes esetekben, mint például a moduláris AV-9, még új grafikát is kapunk hozzá. A képek mindig egységesek, ahogy az egész könyv is próbál hozni egy adott színvonalat ezen a téren.


És ezzel már el is érkeztünk az ACPA páncélokat tárgyaló fejezetekhez. Az első a vértekhez tartozó extra szabályokat taglalja (a járműveknél már megkaptuk azokat, hogyan kezeljük az ACPA-kat mondjuk tankcsatában). Megtudhatjuk, mekkora erővel bírnak ezek a fémszörnyetegek, hogyan sérülnek és hogyan reagál rájuk a környezet, például hanyadik emelet fölé ne menjünk egy irodaházban. 


A tervezés és építés fejezet hasonlóan épül fel, mint a járművek esetében, de elég sok az eltérés ahhoz, hogy indokolt legyen a külön rendszer. Egészen az alapoktól építhetünk új vértezeteket, vagy könnyűszerrel módosíthatunk vele ebben vagy a későbbi kiadványokban megjelent kész példányokat. Megismerhetjük az egész alapját jelentő lineáris várak új generációját, az egyes beépülő részegységeket, fegyverzetet, különleges hajtóműveket, szenzorokat. Egy egyedi ACPA vért lényegében egy második karakter, ami óvja és segíti a belsejében tartózkodó pilótát.


Végül itt is kapunk egy katalógust, ami közel sem olyan hosszú, mint a járműveké, de ez érthető, hiszen az ACPA páncélok még nem bírnak olyan hosszú történelemmel, mint mondjuk egy tank, és nem is gyártja őket annyi cég. Hat típust ismerhetünk meg itt, a Militech Commandótól az Arasaka Standard B-n át a Mexican Metals Nemezisig, rövid történettel és részletesen kidolgozott paraméterekkel.


A könyv végén rengeteg összefoglaló táblázatot kapunk, hogy ne kelljen annyit lapozgatnunk, valamint üres lapokat a saját ACPA-k építéséhez. A hivatalos pdf változatban helyet kapott 4 oldalnyi hibajegyzék és pár kiegészítő szabály is.

-Kyrg-

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések