Cyberpunk 2020 - A Króm Könyvei - Chromebooks I & II

A Chromebook sorozat részei voltak talán az első CP2020 kiegészítők, amiket megvásároltam a csapatunknak, még valamikor a 90-es évek közepén. Az 1991-1996 között megjelent négy, aránylag vékonyka könyv szerkesztése tinédzser fejjel egészen lenyűgöző volt: gyakorlatilag úgy voltak összeállítva, mint egy nagyáruház katalógusa vagy egy magazin, bemutatva a legújabb technológiai vívmányokat a fegyverektől a kibervereken és felszerelési tárgyakon át a programokig és járművekig. Ráadásul a leírás elsősorban a karakterünknek szól, és csak másodsorban a játékosnak, így a játéktechnikai megjegyzések csak a végén vagy zárójelben jelennek meg. Új szabályokat vagy magyarázatokat elég keveset találhatunk a könyvekben, azok is elsősorban a cikkekben leírtakhoz kötődnek.

Ebben a cikkben most az első két könyvről lesz szó, a harmadik és negyedik kötet majd a következő részben kerül sorra.

Chromebook I

A sorozat nyitó darabja 1991-ben készült, grafikáját tekintve elég vegyes felhozatalban: míg a felszerelések és fegyverek többsége igen tetszetős, a járműveknél néha mintha elfogyott volna a türelem. Ahogy belelapozunk, máris az elektronikai és egyéb felszerelések között találjuk magunkat: a különféle kommunikációs táskák, poloskák és poloskakeresők mellett netrunner felszerelések, biztonsági berendezések, digitális térképek és dobverők, smartgun kiegészítők (mint például a kábel nélküli, hangvezérelt változat), búvárruhák és középkori lovagi páncélok várnak ránk.

A járművek részhez kell egy mély levegő, mert a képek többsége egyedi módon ronda, viszont a felsorolt járművek nagyon is jók: kapunk egyebek mellett légpárnás (Bensen Cascade) és klasszikus sportkocsit (BMW 9018s), túramotort (Harley-Davidson Thundergod) és Akira-ihlette gyorsaságit (Kundalini Shiva), harci mentőautót (Ambunaught), helikoptereket (Bell Spy-Eye 18, Sikorsky-Mitsubishi Dragon) és AV-kat, mint az AV-9 és a hírhedt Punknaught. Mivel a könyv még a járművek régi rendszerét használta (lásd korábbi cikkünket), aránylag kevés róluk a játéktechnikai leírás, viszont annál több a játékbeli infó.

A kibertechnológia rovatnál visszatértünk a pontos technikai rajzokhoz, letisztult, szép vonalú képeken ismerkedhetünk meg az olyan újdonságokkal, mint a kiberkézfej (ha nem kellene egy egész kar), a fejbeépített kiber-napszemüveg (Kiroshi OptiShield), a variálható kiberujjak, a kiberlábba szerelhető, motorizált görkorcsolya (a végsebessége 56 kmh felett!), újfajta kiberfegyverek, decentralizált vagy sportolóknak szánt szív, kibermáj, a továbbfejlesztett TimesSquare Plus, kiberszembe szerelhető könnygázvető és még nagyon sok minden más. Ez a fejezet adja talán a legtöbbet hozzá a Cyberpunk 2020 életérzéshez az egész könyvből.

A fegyverek fejezet grafikailag elég változatos, számos újdonsággal és néhány ismerősnek tűnő darabbal. Igyekszik mindent megtenni, hogy egy kicsit színesebbé tegye az egyszeri cyberpunkok fegyverarzenálját, új pisztolyokkal (mint a Goncz-Taurus Autopistol), géppisztolyokkal (Beretta M-24, Setsuko-Arasaka PMS), puskákkal (Militech M31a1, Darra-Polytechnic M-9) és különleges rendszerekkel (APEX torony, Kendachi monokardok), hogy csak néhányat említsek. Megismerhetjük végre az alapkönyv szerepeinél a Szóló kezében tartott kisméretű sörétest (Militech Crusher SSG) és megtalálhatjuk benne a Cyberpunk 2077-ben is szereplő, Johnny Silverhandnek egyedileg legyártott Malorian 3516 pisztolyt. Igaz, ennek elég ronda a képe itt a könyvben, viszont a játékbeli kinézete feltűnően hasonlít egy szintén ebben a kötetben található másik darabra (Malorian Arms Heavy Flechette Pistol, az egyik személyes kedvencem).

A következő fejezet egy eddig méltatlanul elhanyagolt témát boncolgat, mégpedig a Cyberpunk 2020 világának divatját. Megismerhetjük, mit hordanak a céges vezetők és titkárnőik, vagy az utcai punkok, a fontosabb márkákkal (Nu-Tek, Eji of Japan, Tanaka, Gibson), és azt is, hogy ezeknek mennyi az SFÉ-je. Ezek azért is kilógnak a könyvből, mivel színes grafikákat kaptak.

A könyv egy külön rövid fejezetet szentel azoknak a szolgáltatásoknak, amiket a karaktereink ugyan aligha fognak igénybe venni, de egy meló során jó, ha tudunk ezekről: megismerhetjük a legnagyobb ingatlankölcsönző- vagy futárcégeket, takarítókat, partiszervízt, magánnyomozó- és eszkortirodát, valamint a privát orvosi szolgáltatásokat is.

A különféle chippeknek az alapkönyvben nem sok szerep jutott, szinte csak a REF és INT alapú szakértelem-chippekről esett szó benne. A következő fejezetben azokkal ismerkedhetünk meg, amik ebből a sorból kilógnak, mint a fejvadászoknak szánt "legkeresettebb bűnözők" chip, rajta egy-egy célszemély minden adatával, a futárchippek, amik beleégetik a szállítandó információt az agyba és maga a futár is csak egy kóddal tudja felidézni, vagy a különféle személyiség-chippek, amik szakértelmeket és viselkedésmintákat tartalmaznak (lásd a Doll Chip a CP2077 játékban).

Az utolsó előtti fejezet arról szól, hol is lakhatunk a CP2020 világában: megismerhetjük a különféle koporsószállókat, bérelhető apartmanokat, stúdió-lakásokat és lakóautókat. Minden kategóriához kapunk egy tipikus térképet, így a mesélőnek máris előre megvan a terep egy kellemes tűzharchoz.

Végül a könyv legvégére kapunk még két oldalnyi szoftvert, ha Netrunnerként nem saját magunk írnánk őket vagy ha a mesélőként kellene pár újdonság a játékosaink ellen.


Chromebook II

Az 1992-es CB II a személyes kedvencem az egész sorozatból, ugyanis itt jelentek meg a teljes testre kiterjedő kiborg átalakítások ("Full Borg"), amelyek nálam szinte minden kampányban felbukkantak, főleg a jó öreg Gemini változat. Grafikáját tekintve ugyanaz a hullámzó színvonal jellemzi, és sajnálatos módon ez megint a járműveknél tetőzött.

A könyv ezúttal a kiberverekkel kezd, tovább bővítve a CB I-ben megjelent moduláris kiberujjak listáját, de kapunk továbbfejlesztett szubdermális páncélt, erősebb bőrátszövést, különféle beültethető miniszámítógépeket és neonszínben ragyogó hullaszámlálót is.

A felszerelések rovat ezúttal is nagyon sokszínű, a specializált csábító parfümtől a hordozható VR szerveren és az ajtókra szerelhető speciális zárakon át a különféle számítógépekig, páncélozott aktatáskákig és röntgenkapukig. Számos újfajta páncél és lopakodó öltözet is helyett kapott a fejezetben, a legfontosabb újdonság itt azonban a különféle drónok megjelenése, amelyeket eddig eléggé elhanyagolt a Cyberpunk. A kezelésükhoz kapcsolódó alapvető szabályokon kívül kapunk helyből öt típust, a felderítőktől az Arasaka orvgyilkos egységig.

A fegyverek terén ezúttal a különleges darabok dominálnak, mint a nehéz rombolópuskák (Tsunami Arms Ramjet Rifle, Rhinemetal EMG-85 Railgun, Colt-Mause M2X Cannon), a hálóvetők (Pursuit Security Incorporated Webgun) vagy az energiafegyverek (cső alá szerelhető lézerek és mikrohullámú fegyverek, Techtronica M40 "Pulse Rifle", Techtronica Model 009 Volt Pistol). Még a "hagyományos" pisztolyok és kések közül is a különlegesebb darabok kerültek ebbe a válogatásba, mint a Stein-Wasserman "Tri-Star" vagy a Nova .338  Citygun revolverek. A végén még kapunk egy rakatnyi speciális lőszert, olyan klasszikusokkal, mint a páncéltörő-gyújtó API, a kettős célú, a flechette-lövedék vagy a különféle nem halálos lőszerek. 


A szolgáltatások fejezetben ezúttal a különféle testőr- és biztonsági cégek kerültek bele a válogatásba, a leírásukon és működési módszereiken kívül egy-egy tipikus NJK értékeivel. Megismerhetjük a Sphere, a LES, a C-TEAM, a CIS, az Orion és az Autojoks csapatokat, amik mind a piac egy-egy szegmenség fedik le, a céges testőrködéstől a kiberpszichók elleni rohamcsapattól a netrunner védelmi erőkig.

A Full Borgokat bemutató fejezetben megismerhetjük az átépítésekhez szükséges alapszabályokat, hogyan tud egy emberi elme elviselni egyszerre 16D6, 21D6 vagy akár 42D6 Emberség-veszteséget (ok, a Dragoon esetben sehogy, ott az agyat is csak a bevetés idejére teszik be, és ha túl van a számára drogos rémálomnak tűnő akción, visszakerül egy barátságosabb testbe). Számos változatot kapunk, a "belépő szintű Alfától az embernek tűnő Geminin, a mélybúvár Aqariuson, az űrjáró Copernicuson, láthatatlanul lopakodó Eclipse-en és pilóta Wingmanen át a brutális Dragoonig, hogy csak párat említsek.

A járművek fejezetben ismét olyan, mintha a rajzoló valami furcsa anyagot szívott volna, így a képek egy része nagyon különös lett. Mások viszont teljesen vállalhatók és a járművek is kimondottan jók, hiánypótlók (mint a Toyo-Chevrolet '17, ami olyan különleges lett, hogy senkinek sem tűnik fel, mert túl sok konkurens kocsiról másoltak elemeket). Az autók, motorok és repülők mellett a léghajók megjelenése nekem külön öröm, színesíti a hosszú távú közlekedés és teherszállítás lehetőségeit. Tulajdonságok terén ugyanaz a helyzet, mint a CB I-ben.

A CB II a full borgok mellett még egy újdonságot tett hozzá a Cyberpunk 2020 világához, mégpedig az Egzotikusokat. Ezek lényegében olyan kozmetikai és kibernetikai csomagok, melyek segítségével az alany egészen új szintre emelhette a pozőrködést: ha egész életében arra vágyott, hogy mondjuk antropomorf macska, egér vagy nyúl, netán elf, ork, ogre vagy sárkány legyen, immár csak a pénztárcája és a saját Embersége a határ. Minden egyes Egzotikus átalakításnál megtudhatjuk, hány műtétre lesz hozzá szükség, ezek mennyire lesznek súlyosak, milyen kiber- vagy bioverekre lesz szükség, és mennyi lesz az egész Emberség-vesztesége. A beültetésekhez viselkedés-chippek is tartoznak (lásd CB I), hogy tökéletes legyen a hatás. Ehhez a fejezethez csapták hozzá a különféle terápiákat, melyek segítségével (súlyos pénzekért) hetek és hónapok alatt vissza lehet szerezni az elvesztett Emberség és Empátia értéket, ami nem csak az Egzotikusok számára lehet fontos, hanem a Full Borgoknak is.


Ez volt tehát a Chromebook I és II, legközelebb a néhány évvel később megjelent III és IV kerül terítékre.

Cyberpunk 2020 - A Króm Könyvei - Chromebook III & IV

Cyberpunk 2020 - A Króm Könyvei - Chromebook I & II

-Kyrg-

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések