Dungeons & Dragons - Az Éjszaka Urai

A D&D 3.0/3.5 rendszerében az egyik leghatékonyabb, játékosokra uszítható ellenfélnek a vámpírt találtam, nem is annyira a nyers erő okán (hiszen még az élőholtak között is találunk pusztítóbbat, lásd az MM 2-ben szereplő Deathbringert, vagy bármelyik sárkányt), hanem mert bárhová beszivárog, és remekül tudja a saját szövetségeseiket ellenük fordítani. De mi a helyzet akkor, ha a játékosok szeretnének vámpírral lenni?


A magától értetődő válasz az lenne, hogy akkor játsszunk a Vampire (the Masquerade vagy the Dark Ages) játékkal, de vannak helyzetek, amikor ez nem járható út. Nem mindenki szereti a WoD rendszerét és világképét, és az is hátrány, hogy azt nehezebb egy high fantasy világra ráhúzni, vagy egyszerűen a játékos és a mesélő is ragaszkodik a D&D 3.0/3.5 rendszeréhez, mint bevált igáslóhoz. Ilyenkor is számos lehetőségünk van - az alábbi lista közel sem teljes, csupán néhány azok közül, amiket az évek során kipróbáltam.


Monster Manual I.
A legegyszerűbb képlet az, ha egyszerűen fogjuk a MM I-ben található Vampire sablont és ráhúzzuk a kész játékos karakterekre. Viszont attól függően, hogy 3.0 vagy 3.5 a rendszer, eléggé eltérő eredményt kaphatunk.
- A 3.0 rendszerében a vámpír mindig Kaotikus Gonosz, a vérszívás maradandó Állóképesség sérülést okoz, a Sebtűrés 15/+1.
- A 3.5 rendszerében csak a Gonosz van előírva, a vérszívás sérülése gyógyul (1/nap), a Sebtűrés 10/mágikus és ezüst, fejlődés esetén viszont egy horribilis, +8-as szintmódosítót kapunk.
A régi rendszer érezhetően elnagyoltabb, megengedőbb volt, a későbbi viszont már számolt ezzel "a játékosok a szörnyetegek" mentalitással, és kicsit igyekezett azt kordában tartani. Ugyanakkor még mindig egy hatalmas erejű lényt kapunk komoly Főjellemző és Szakértelem bónuszokkal, számos bónusz Képességgel és aránylag csekély gyenge ponttal. A legkomolyabb hátrány az, hogy minimum 5. szintű karakter kell hozzá, mivel ez alatt csak vámpírfajzat válna belőlük.


Book of Templates (Silverthorne Games)
Ez a könyv a 3.0 alapján íródott, és lényegében egy gigantikus template/sablon gyűjtemény. A rengeteg egyéb lény mellett több fajta vámpírt is tartalmaz, mint a Nosferatu-szerű Corpse Vampire, vagy a félig-meddig élő Fleshbound Vampire, a félvér Half-Vampire, vagy a vámpírvért ivó, ebből extra erőt merítő Vampiric Thrall. Ezek egy része kimondottan játékosbarát, a Fleshbound például lényegesen visszafogottabb erőszinten áll, alacsonyabb bónuszokkal és különlegesebb képességekkel, mint a MM I vámpírja, így könnyebb kampányt is vezetni a számára.
Nagyon hasznos kiegészítő, ha egy kicsit fel akarjuk dobni a játékot pár új teremtménnyel: a különféle sablonokkal nagy meglepetéseket lehet okozni a rutinból mozgó játékosoknak.


The Complete Guide to Vampire (Goodman Games)
Ez a 3rd party kiegészítő a 3.5 vonalai mentén igyekezett kicsit árnyalni a képet. Egyfelől behozza a képbe a Vérpontokat, mint erőforrást, amiből a vámpír gazdálkodni tud, hiszen ezeket gyűjti be vérszívással, ezekből költ, hogy életben maradjon stb. A +8 szintmódosítót felbontja "faji szintekre", így akár már első szintű karaktert is átvihetünk a Túloldalra - a vámpírfajzatot is immár játszhatóként kezeli, mint az első négy faji szintet.
Ezeken felül kapunk több különleges vámpírtfajt is, mint például a sárkányvérből született Infernó vámpírt, a jéghideg Sukkot vagy a Mágusvadászt, aki a varázserőt szívja el. Ezekhez persze új presztízs kasztok is járnak, mint például a Vámpírúr, a Nekrológus vagy a Lélektolvaj. 
Összességében elég sötét hangulatú kis könyvecske, ami nagy mértékben támaszkodik az alapkönyvekre, és drasztikus változtatások helyett csak ügyesen keveri a meglevő lapokat.


Fang & Fury - A Guidebook to Vampires (Green Ronin)
Ez a 3.0 alapú könyv jelenti az egyik leginkább eltérő változatot, ahol a Vampire Scion sablont/fajt használhatjuk. Ez sokkal visszafogottabb, mint a hagyományos MM I vámpír: Állóképesség helyett 2d4 Életerőt (HP-t) szívunk el, viszont minden nap délben veszítünk a sajátunkból egy nagyobb adagot (D8+1/szint) a Szomjúság részeként. A Főjellemző bonuszok valamivel alacsonyabbak, nem kapunk Szakértelem-bonuszokat és ingyen Képességeket, viszont a Szintmódosító is csupán +2.
A felsorolt könyvek közül ez adja a leginkább átgondolt kereteket egy vámpír kampányhoz, megadva az egyes vámpír jellemeket, személyiségeket, a vérivók társadalmi berendezkedését. Kapunk új Képességeket, Presztízs Kasztokat és varázslatokat, kiegészítve több varázstárggyal és szörnyeteggel is. Ráadásul rengeteg dolgot alaposan kifejt a vámpír ivadékok hátrányaival kapcsolatban, magyarázatot ad a tükrökre, folyó vízre, és még arra is kitér, miért nem tudnak véren kívül mást fogyasztani (és mi történik, ha mégis megpróbálják).

A jelenleg is futó kampányomban nagy volt a kísértés, hogy a Fang & Fury kieget próbáljuk ki, ám mivel egy rövid-közepes távra tervezett egyszemélyes történetről van szó, ahol a játékos kifejezetten szerette volna kipróbálni, mit tud egy "élőholt félisten", lényegében az MM I alapjain maradtunk. Minimálisan behoztam a Vérpontokat, egyben kicsit át is alakítottam a rendszerüket, így például valódi ivadék teremtéséhez ezekből kell átadni, és korlátozott ideig képes a segítségükkel dacolni akár még a nappal is (körönként "égetve el" a tartalékot).

-Kyrg-

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések