7 ok, amiért szeretem a D&D 3/3.5-öt

Sokak szemében vörös posztó már a blogbejegyzés címe is, hiszen egy "elavult", régi játékról van szó, aminek már kijött az újabb, modernebb verziója, és aki mégis ehhez a régihez ragaszkodik, az biztos egy "grognard". Hát legyen! 


1. Hangulat

Rögtön az elején ki kell emeljem, hogy személyes véleményem szerint a 3. kiadás leírásai és kasztjai sokkal hangulatosabbak, mint a 3.5-é, de a javítások és könnyebb kezelhetőség miatt inkább a későbbit szoktam használni. Azt hiszem, már a 3.5-nél elindult egy leegyszerűsítő, lecsupaszító folyamat, ami számomra a későbbi kiadásokat érdektelenné tette.


2. Ki is van egyensúlyozva, meg nincs is

A 3/3.5 rendszerében is érezhető, hogy igyekeztek egyik kasztot sem a másik fölé emelni, hogy minden nagyjából egy súlycsoportban legyen, de ez nem terjedt ki minden területre. Az egyes kasztoknak vannak kétségtelen előnyei, olyan területek, amelyben kiemelkedők, másban pedig nyilvánvalóan hátrányban vannak. Minden finomhangolható, ezer ponton bele lehet nyúlni: még arra is kapunk opciót, hogy ha egyes "fél-varázshasználó" kasztok mágikus hatalmát túl soknak éreznénk, mint a Ranger vagy a Paladin esetében, és akár ezeket is lehet varázslatok nélkül, extra Képességekkel játszani.

3. Modularitás

Egyik személyes kedvencem a kasztok keverésének a lehetősége: ahogyan az életben, itt is megtörténhet, hogy az ember elindul egy életpályán, és egy ponton rádöbben, hogy "hát ez nem az, amit akarok", vagy egyszerűen "ez önmagában nem elégít ki". Ekkor pedig felvesz mellé egy másik kasztot, másra helyezve a hangsúlyt az életében. Nincs ott a későbbi kiadásokban mindent átható optimalizáltság, bár tagadhatatlan módon már itt is bőséges játéktere van a "tápolásnak".

4. Presztízs Kasztok

Ez számomra az egyik legszimpatikusabb ebben a rendszerben: ezek az én meséimben szinte mindig valamilyen titkos rendet, iskolát vagy alvilági szervezetet jelentenek, ahová nehéz bekerülni, de a megszerzett tudás valóban különlegessé teszi a birtokosát. A követelmények  néha valóban logikátlanok, de ahogy a valóságban, itt is kaphatnak az egyes karakterek felmentést vagy "szabadjegyet" - ha a Sötét Árnyak Testvérisége mindenáron be akar valakit toborozni, akinek megvan a szükséges Alap Támadás Bonusza, az elvárt Képességei és még a megfelelő Varázslatai is, akkor nem fog elakadni azon, hogy mondjuk hiányzik 2 szint az egyik szakértelemből. Cserében a karakter azzal kezd, hogy ezeket minél hamarabb felfejleszti az elvárt szintre.


5. A Szakértelmek

Számomra minden szerepjáték-rendszer legfontosabb eleme a tudás, vagyis a jártasságok kezelése. A D&D 3.5 nem tökéletes ezen a téren, de pont annyira jó, hogy igazán élvezetes legyen. Szeretem, hogy szintlépéskor magamnak oszthatom el, mire akarok figyelmet fordítani, mire nem, akár azon az áron is, hogy valamit csak nehézkesebben tudok fejleszteni. 

6. A Képességek

A D&D 3/3.5 Képességei (Feat) számomra nagyon érdekesek voltak mindig, főleg azok, melyek egy szakértelemre adtak bónuszt egyfajta tehetségként, vagy melyek a harci manővereket erősítették meg. Sokan azzal támadják a rendszert, hogy el lehet veszni a kiegészítőkben lehozott plusz anyagokban, amik azután végképp felborítják az "egyensúlyt". Ez eleve nem feltétlenül baj, másrészt pedig semmiből nem áll a mesélőnek azt mondania, hogy "én ezt a könyvet nem használom", vagy "minden kiegészítőt vagy abból származó anyagot egyedileg bírálok el". És ha úgy érzed, hogy valami sok, akkor nemet mondasz.

7. Gumirendszer

Ha eszembe jut valami új kampányötlet, amit szívesen mesélnék, fantasy esetén a D&D a "weapon of choice", ehhez nyúlok elsőként. Kellemesen szabható és darabolható: ha valami nem tetszik vagy nem illik az adott környezetbe, kiveszed, ha pedig valami új jut eszedbe, könnyedén beillesztheted. Volt már olyan, a keresztes háborúk és a WFRPG inspirálta világom, melyben például a Sorcerer csak egy bizonyos nép nemesi családjainak hölgy tagjai számára volt elérhető kaszt, egy másikban pedig a Bastards & Bloodlines kiegészítő keverék fajai alapján létrehozott sablonok jelentették a mutációkat, melyekre a poszt-apokaliptikus fantasy világ lakói véletlenszerűen vagy tervezetten szert tehettek.


- Kyrg -

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések