Basic and Generic / BaG - Első szint, az alap motor

A Basic and Generic, vagyis röviden BaG szerepjáték 2020 végén bukkant fel a Kickstarteren. Szerzője, Joshua Mork egy több modulból összeállított, végtelenül lecsupaszított, mindenféle kolonctól mentes játékrendszert akart létrehozni, pont azért, hogy erre minden mesélő ráépíthesse a saját kampányát és világát, pontosan annyit téve hozzá, amennyire ott és akkor szüksége van. Mindez egy nagyon csalóka eredménnyel jár, hiszen az alapkönyv nagyon vékonyka, alig 56 oldal - ebben viszont nem találunk egyetlen képet vagy hosszabb felesleges részt sem!
A játék magyar nyelven a Rollins Publisher kiadónál jelent meg, fizikai változatban és pdf formátumban is, sőt, a játék I. szintű modulja pdf-ben ingyenesen is letölthető.


A BaG egyébként gyakorlatilag minden stílust és korszakot egyszerre akar lefedni, a kőkorszaktól az űrkorszakig, a kazamatakúszó fantasytól a csillagközi háborúig. Közel sem ez az első rendszer, ami ilyennel próbálkozik, hiszen ott van erre a GURPS, a BRP, a D&D tetszőleges változatai, a Cypher System, az AGE vagy akár az én személyes kedvencem, az Alternity. Nem mindenki kedveli ezeket a játékokat: hallottam már több véleményt is, mint hogy "fapados", "semmire se rossz, semmire se jó", vagy "sótlan". Én is sokáig úgy voltam, hogy egy adott világhoz írt rendszer mindig jobb, mert bele vannak építve az arra jellemző apróságok. Amikor viszont elkezdtem saját világokban mesélni, rájöttem, hogy sokkal jobb, ha a rendszer minimalista, de megmondja, hogy mit hogyan építs meg, amit igényelsz, mint ha neked kellene levagdosni róla olyan dolgokat (kasztokat, fajokat, varázslatokat), amik nálad nem szerepelnek. Hogy egy példát mondjak, nem szívesen mesélnék Cyberpunk 2020-at Night Cityben bármi más rendszerrel, de boldogan mesélek mondjuk Alternityvel a saját cyberpunk világomban, az Aquariuson. Ilyen szempontból nézve a BaG nagyon is jó, mivel nagyon kevés dolgot ad készen, viszont rengeteg alkotóelem van benne, amiből magunknak építkezhetünk.
A játék három, egymásra épülő szintű modulból áll össze: az I. szintű modulban megismerhetjük a karakteralkotás alapjait, a rendszer alapmechanikáját, a tárgyak felhasználását, az alap játékmesteri feladatokat, illetve kapunk egy ehhez a szinthez mért karakterlapot. A II. szint erre épül rá, olyannyira, hogy arra is van szabály, hogyan módosítsuk a karaktereket, ha áthozzuk őket a I. modulból: bővül a karakterek jellemzőinek köre, megismerhetjük a tárgykészítésre vonatkozó szabályokat, a járművek kezelését és kapunk egy valamivel bővebb karakterlapot. A III. szintű modullal válik teljessé a kép: megkapjuk a fejlődésre, a mágia működésére és a nagyobb léptékű hadviselésre vonatkozó szabályokat, illetve ismét egy újabb karakterlapot.


Az I. szintű modul abszolút "belépő szintű" játékhoz van tervezve, mint péládul ha egy csapat teljesen kezdőnek, vagy néhány, már rutinos, de a BaG-ot még nem ismerő játékosnak akarunk mesélni. A karakter létrehozása talán negyed órát vesz igénybe, és azután máris bezavarhatjuk őket a város alatti kazamatákba vagy belekeverhetjük őket valami zűrbe a metrón munkába menet. Ez az a szint, amihez még a mesélőnek sem kell feltétlenül nagyobb világot alkotnia egy kis falunál, kazamatánál vagy akár egyetlen zárt teret jelentő metrónál, űrhajónál. Nem sokkal több, mint egy társasjáték, de remekül lehet vele szórakozni. Bár a színes képek hiánya miatt hátrányban van más játékokkal (mondjuk a Fantasy AGE-el) szemben, összességében egy nagyon kellemes színvilágú és profi kialakítású könyv.
Egy fontos dolog előszóban: bár a fő mechanikákhoz a BaG valóban csak D10 és D12 kockákat használ, bizonyos helyzetekben (pl. NJK megalkotása, járművek, nagyobb léptékű harci jelenetek) felbukkan a D4, xD6, D8 és a D20 is. Emiatt nem árt, ha legalább a mesélőnél van egy klasszikus teljes kockaszett.


A BaG rendszerében az I. szintű modulban a karaktert két dolog írja körül: a Képességei és a Jellemzői. Összesen 14 Képesség van, melyek értéke 1 és 10 között mozoghat: ide tartozik a Pontosság, Gyorsaság, az Állóképesség, Ravaszság, a Gyógyítás, Tudás, Mágia, Mechanika, Figyelem, Meggyőzés, az Ellenállás, az Erő, Kifinomultság és az Életerő. Mint láthatjuk, vannak köztük olyanok, amelyek más rendszerekben Főjellemzők (pl. Erő, Állóképesség) és olyanok is, amik inkább Szakértelmek (pl. Gyógyítás, Mechanika, Meggyőzés), itt viszont mindegyik egy kategória alá tartozik. Amikor a karaktert létrehozzuk, 65 pontot oszthatunk szét közöttük, illetve tehetünk ebből még az Életerőre is, ami alapesetben 5-ösről indul.


A Jellemzők szintén egy összetett csoport, ugyanis két kategóriára és három szintre oszlanak: a kategóriák a Pozitív és Negatív Jellemzőket jelenti, a szintek pedig a Kis Jelentőségű, Átlagos Jelentőségű és Jelentős Jellemzőket. Ezek is más játékokból már ismert elemekből lettek érdekesen összegyúrva: vannak közöttük személyiségjegyek, előnyök/hátrányok, szakmák, hivatások és titkos tudások is. Minden karakter legfeljebb 8 Jellemzővel bírhat az I. modulban, és minden pozitív mellé fel kell venni egy negatívat is: így maximum 4-4 Kis Jelentőségű, 1-1 Átlagos és 1-1 Jelentős Jellemzőnk lehet. Mindegyik vagy valamilyen tudást biztosít, felszerelést ad, Képesség-próbára ad bónusz vagy valamilyen különleges adottságot biztosít. Például a Kis Jelentőségűek közül az Akrobata +2 módosítót ad a Gyorsaság dobásokra, míg az Elkötelezettet köti valamilyen ígéret vagy eskü (a Játékmesterrel egyeztetve). Az Átlagosoknál az Éjszakai Látással a karakter 8 mezőre képes ellátni sötétben is, míg a Hanyag -1 módosítót kap az Észlelés és Gyorsaság próbákra, ha azokat csapdák ellen dobja. A Jelentős Jellemzőknél az Ékesszóló +1 ponttal növeli a Meggyőzés képesség szintjét és +2 módosítót az a próbákra, míg a Becsületes képtelen valakit harcban "véletlenül" megölni, mindig visszafogja a csapásait, így ha valakin halálos sebet ejtene, az csak 1 Életerőpontra kerül.


A BaG alapvető mechanikája ezekre a Képességekre alapul, a játék a "dobjunk a célszám alá, de minél nagyobbat" elvet követi, mint mondjuk a Fading Suns: 
• Először is dobnunk kell egy D10 kockával, az eredményt összevetve a 1-10 értékű Képességgel: ha  egyenlőt vagy annál kevesebbet dobtunk, Sikert értünk el, ha nagyobbat, Sikertelenek vagyunk. A próbára járó módosítók itt még nem számítanak.
• Ezután hozzá kell adnunk a dobás eredményéhez a Helyzeti Módosítókat: ezek legfeljebb +4/-4 között lehetnek, és a tárgyakból, körülményekből származnak. Az így kapott eredmény mutatja a Sikereink számát, és ezt kell összevetnünk a feladat Játékmester által megszabott Minimum Sikerével. Ha elértük, a feladatot maximálisan teljesítettük. Ha nem, akkor a próba ugyan nem volt sikertelen, de nem voltunk elég jók ahhoz, hogy sikeresek legyünk.
Ez az egyszerű alap mechanika működtet mindent a BaGban, erre épül a harc, a varázslás vagy akár az alkudozás is. 
A tárgyak is ebbe a mechanikába illeszkednek: mindegyiknek van egy, vagy legfeljebb kettő módosítója, egy Törékenység értéke, illetve egy jelzője, hogy része lehet-e a kezdő felszerelésnek. A módosítók elég egyértelműek, és a tárgy funkcióját írják le: például harci kalapácsnál +3 harci erő jár, de ha két kézzel forgatják, kapnak még +1 pontot rá (ezt a sikeres próbához kell hozzáadni, a Siker értékének megállapításakor). A Törékenység akkor jön elő, ha a Játékmester úgy ítéli meg, hogy egy cselekedet próbára tette az eszköz strapabírását. Ilyenkor ha egy külön D10-zel kisebbet vagy egyenlőt dobunk mint a Törékenység, a fegyver megsérült. Vértek esetében a második módosító általában az MGT-nek felel meg, azt mutatja, mennyire nehézkes benne mozogni, vagyis mennyi büntetés jár Gyorsaság vagy Állóképesség próbákra.


A harc során a karakterek a Gyorsaság értékének (csökkenő) sorrendjében cselekednek, külön Kezdeményezés nélkül. Mindenki három mezőnyit mozoghat, és előtte, közben vagy utána két akciót hajthatnak végre. Ha a küzdelem során eltalálnak, az elért Sikerek száma mutatja a Sebzést - ekkor megpróbálhatunk kitérni, hogy teljesen elkerüljük a csapást, vagy hárítatani, hogy tompítsuk. Ha kitérést dobunk, akkor a Minimum Siker a minket körülvevő ellenfelektől függ, és mindent vagy semmit alapon megy, vagyis vagy egyáltalán nem sérülünk, vagy benyeljük az egészet. Hárításnál viszont az általunk elért Sikerekkel csökken a Sebzés, így végül lehet, hogy csak 1-2 pont megy be. Ha az Életerő 0-ra agy negatívba ér, a karakter elkezd elvérezni, ilyenkor három környi idő van őket 0 fölé vinni, különben meghalnak.
Az I. modul mesélői fejezet érezhetően a nagyon egyszerű kalandokra, kazamatákra és kisebb helyszínekre koncentrál. Kapunk benne egy rövid NJK-alkotási segédletet, alapvető csapdákat, a Minimum Siker meghatározására szolgáló irányelveket és pár tanácsot, hogyan építsük fel a játék környezetét (méret, összetettség, mágia stb.).


Összességében az I. modul remekül alkalmas mondjuk arra, hogy egy céges csapatépítő bulin, egy családi kiruccanáson vagy iskolai szakkörön megismertessük másokkal a szerepjátékot, vagy egyszerűen csak tartalmasan eltöltsük az időt. A következő cikkben megnézzük, mennyivel tud többet a II. modul, és milyen játékra ajánlanánk azt.




Basic and Generic / BaG - Mit játszunk? - Felhőkalózok



Basic and Generic / BaG - Első szint, az alap motor

-Kyrg-

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések