Cyberpunk RED - Első Benyomások az Indítókészletről

Megérkezett végre a Tuan kiadótól a Cyberpunk RED Indítókészlet, aminek digitális angol változatát ugyan már birtokoltam egy tavalyi Humble Bundle akciónak köszönhetően, ám itt és most azért nagyon éreztem a különbséget a pdf és a doboz között. A hazai nyomdai nehézségek ismeretében bevallom, egy kicsit puhább vagy gyengébb anyagtól tartottam és nagyon kellemes meglepetés volt, amikor a kezembe vehettem a csomagot. Volt súlya, "volt benne anyag".




A QuickStart kezdőkészleteknek egyébként általában két fajtája van: az egyik az ingyenes, lecsupaszított verzió, ami lényegében egy demó, vagyis nem tartalmazza az összes szabályt, csak egy "étvágygerjesztő". A digitális korszak és a pdf dokumentumok elterjedése előtt ezeket főleg a különféle Con rendezvényeken osztogatták, nyomtatott formában, manapság pedig a gyártók honlapjairól tölthetők le.
A másik változat a bevezető doboz, ami általában az eredeti játék szabályainak egy részét tartalmazza csak, előre generált karakterekkel és kalandokkal. Nem is minden esetben tudunk ezekkel saját, egyedi karaktereket alkotni magunknak, cserében könnyen meg lehet velük érteni a szabályokat, így minimális energiabefektetéssel és felkészüléssel lehet belevágni a mesélésbe. Ez sem egy új műfaj, lényegében már az eredeti D&D 1st ed Set 1: Basic Rules is ennek tekinthető, ahogy utána az AD&D First Quest, az Alternity Adventure (könnyített) rendszert használó StarCraft doboz vagy a Men in Black Introductory Adventure Game. Lényegében egy "kapudrog", hiszen ha megtetszik a szetting és a rendszer, a játékosok valószínűleg beszerzik a teljes verziót is, ha pedig nem, akkor megmarad az alkalmi társasjáték szintjén és a csupasz pdf változattal ellentétben itt azért kaptak valamit a pénzükért.



Mielőtt belevágnék a RED első benyomás alapján történő véleményezésébe, valamit le kell szögezzek: elfogult vagyok mind a Cyberpunk, mind pedig Mike Pondsmith egész munkássága iránt. A CP2020 volt az első angol nyelvű szerepjátékom, és az összes megjelent változatát szeretem, még ha nem is játszottam mindegyikkel. Még a CP203X (V3) szettinget is kedvelem, és különösen sajnálom, hogy a grafikai design miatt megbukott: a világa nagyon is ötletes volt szerintem.
Az, hogy a V3-at emlegetem, nem véletlen: a RED ugyanis nagyon sok helyen olyan érzést kelt bennem, mint amikor először találkoztunk a Windows 7-tel, és tudtuk, hogy az igazából a Vista kernelre épült, de annyi volt benne a javítás, hogy azonnal éreztük, ez jobb lett. Ha egymás mellé tesszük a CP2020 és a CPR karakterlapokat, még a főjellemzők is mások, és az ÉP-k megjelenése egész meglepő. Ha viszont a V3 karakterlapját tesszük a RED mellé, már egyáltalán nem akkora a különbség: az Ügyesség és az Akarat/Hidegvér szétbontása már a V3-ban is megvolt, igaz, ott a Test mellé behozták az Erőt és az Állóképességet, amit itt ismét ejtettek. Helyén kezelve a dolgokat: a Fuzion rendszer miatt a RED nem a CP2020 továbbfejlesztése, hanem inkább a V3 feltámadása -  azt nem tudom megítélni egyelőre, hogy jobb-e, de mindenképpen szebb.
Ami az Életerő pontokat illeti, sokan mindmáig szeretik a CP2020-ban a sérülés táblázatot. Bár én is használom, ha "vanilla" CP2020-at mesélek, de amikor az Interlock rendszeren alapuló saját verziókkal kísérleteztem, ez volt az első, amit ejtettem. Emiatt annyira nem sajnálom az átállást és mivel a Fuzion alapú V3-ban is már ez volt, annyira nem is ért meglepetésként. Még talán jobban is tetszik, mint a Cybergeneration kísérleti Seb-rendszere.
A próbák Nehézségi Fok táblázata szintén szinte egy az egyben egyezik a V3 vátozatával, egyedül a Nagyon Nehéz csúszott 26-ról vissza 25-re. A rövid sorozat is onnan származik, így már nem kell külön dobnunk arra, hány golyó talál célba, a NF és a próba különbsége adja ennek számát.

Az Indítókészletben elég sokszor jönnek szembe ismerős mondatok, idézetek és a CP2020-ból szinte szó szerint átvett részek: ezt lehetne akár lustaságnak is tekinteni, de igazából mindig is része volt a CP könyveknek. Az általunk is ismert CP2020 alapkönyv tekintélyes része egy az egyben az eredeti Cyberpunk (2013) könyvekből lett átemelve, így például az sem volt - sajnos - kiemelve, hogy a könyv végében levő Never Fade Away kaland/novella eredetileg 2013-ban játszódik. Az, hogy ismét a régi mondatokat olvashatom, nekem a kontinuitás érzését adják, egyből egy kicsit otthonosabbá teszik a könyvet.

A világleírást olvasgatva azon mosolyogtam, hogy ez most hányadik alternatív idővonala is a Cyberpunknak: ha nem is veszem figyelembe a Hardwired és a When Gravity Fails teljesen különálló univerzumait, a CP2013-CP2020 tőből kiindulva akkor is legalább az ötödik, ugyanis a Deep Space (2025), a Cybergeneration (2027), a a CP V3 (203X), a RED (2045) és a Mekton Z - Starblade Battalion (2180) mind egymástól elkülönülő idővonallal bírnak. Ha mindezt észben tartjuk, egész könnyen át lehet lendülni azon, hogy kicsit átírták a Firestorm kampány végét, még azt sem merném állítani, hogy rosszabb lett tőle. Nekem remekül hozza a Cyberpunk hangulatot.

Ami a figurákat és a térképeket illeti, a magam részéről nem vagyok egy kimondottan nagy rajongója a terepasztalokon vívott harcoknak: még a Roll20 is egy kicsit idegen nekem, általában beérem egy Paintben megrajzolt térképpel és egyszerű jelölésekkel, a többit pedig igyekszem minél alaposabban körülírni. A kipattintható kartonpapír figurákat viszont nagyon kedvelem, nagyjából az első magyarul megjelent Star Wars társasjáték óta, ahol a Halálcsillagról kellett kiszabadítani Leia hercegnőt, és az esélyek kiegyenlítésére még lázadó katonákat is kaptunk (egy régi barátom el is nevezte mindet). Talán nem olyan szép vizuálisan, mint egy Wizkids vagy HeroForge figura, de nem is érzem azt vele kapcsolatban, hogy gyakorlatilag rákényszerítenének a plusz kiadásokra. A játékhoz mellékelt Q-Workshop kockaszett nekem a második ilyen készletem, egyet már használok karácsony óta, dedikáltan a CP2020 kampányunkhoz. Meg kell mondjam, a játékosaim nem szeretik (ennyi 10-est rég dobtam zsinórban vallatott NJK Hidegvér próbáira...)

Összességében azt kell mondjam, hogy nagyon szemrevaló játékot kaptunk, és remélhetőleg nemsokára ki is próbálhatjuk az egyik csapatunkkal.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések