CyberMagyarország - Budapesti útikalauz IV - A dunai nomádok

Az európai Nomádok nem csak az utakon vándorolnak, hanem gyakran az elhanyagolt, szennyvízzel teleeresztett folyókon és tavakon is. Hajóik a ladikoktól a motorcsónakokon, kiszuperált régi őrnaszádokon és utasszállítókon át egészen a kivénhedt hotelhajókig és uszályokig terjednek - általában minden klánhoz tartozik egy-két nagyobb és akár több tucatnyi kisebb jármű is. Vándorútjuk során végigjárják a városokat a tengeri kikötőktől a felső folyásokig, egészen addig, ameddig a hajóiknak még elég mély a víz, és útközben nem csak a tudásukat bocsájtják áruba, hanem különféle csempészárukkal is ellátják a Fixereket. A legtöbb országban a hatóságok (kenőpénzért) hajlamosak szemet hunyni a tevékenységük felett, a cégek viszont gyakran összeütközésbe kerülnek velük, mivel a Nomádok számára a "Magánterület!" tábla hívó szó a behatolásra.


Magyarországon belül a Duna és a Tisza a két legfőbb "országút" a folyami hajósok számára, előbbi pedig azért is kifejezetten lényeges, mert ez jelenti a fővárosba vezető első számú csempészútvonalat. A ferihegyi reptéren a vámellenőrzés kifejezetten szigorú, és ha valaki be akar hozni valami illegálisat, mélyen a zsebébe kell nyúlnia; az országutakon pedig túl sok a rabló, még az autópályák mentén is. A sebesség és a biztonság optimális egyensúlyát a folyami szállítás testesíti meg. A legtöbb Fixer, ha valami különleges holmira van szüksége, megkeresi a dunai nomádokat (vagy valakit, aki kapcsolatba áll velük), és rajtuk keresztül intézi az üzleteit. A modern hightech holmikat leggyorsabban Bécsen (amerikai, német, francia) és Pozsonyon (japán, koreai) keresztül lehet behozni, bár a szlovákiai helyzet jelenleg elég forró, amióta kirobbant a botrány a helyi, hegyek között élő nomádok ellen elkövetett céges mészárlásokról. Ha kitörne a fegyveres felkelés, a folyami nomádok természetesen nem fognak kimaradni belőle.


A Duna magyarországi szakaszán a legnépesebb folyami nomád csoport a Sztrogoff-klán, akik két nagyobb, lakóhajóvá átalakított uszállyal, féltucatnyi leselejtezett budapesti turista-hajóval és legalább húsz motorcsónakkal járják a folyót. Hozzájuk tartozik a Szívkirálynő is, ez a régi, szovjet építésű Metyeora-osztályú szárnyashajó, ami egykor Sólyom II. néven a MAHART kötelékébe tartozott, amíg egy balesetet követően le nem selejtezték. A nomádok egy ócskavas-árverés keretében szerezték meg, és egy uszályok kialakított szárazdokkba emelve kijavították, új motorok beépítésével pedig a teljesítményét is feltornázták, az eredeti 66 km/ csúcssebességről elméletileg 90 km/h körülire. Bár hivatalosan nem rendelkezik fegyverekkel, szemtanúk beszámoló szerint legalább két nehézgéppuska és egy automata gránátvető is van a fedélzeten.


Rónay Tibor, "Káró" (Nomád)
Az öregedő, pocakos Káró kicsit olyan, mintha egy Rejtő Jenő regényből lépett volna ki. Idegesítően nyugodt ember, akkor se veszíti el a hidegvérét, ha egy puskát nyomnak az arcába, vagy ha a milícia helikopterei veszik üldözőbe őket. A szája sarkában általában az éppen szívott-rágott ócska szivar fityeg. Ha szükséged van egy biztonságos fuvarra Magyarországról kifelé vagy be akarsz hozni valamit az országba, ő a te embered. Mivel sok időt töltenek a mobilhálózaton kívül, legcélszerűbb rádión jelezni nála, hogy beszélni akartok - ezután az első adandó alkalommal kapcsolatba lép veled egy biztonságos vonalon.

Rónay Ditta (Nomád)
Káró lánya és egyben a hajó kormányosa egy csinos, az apjához hasonlóan alacsony és kicsit molett fiatal nő. Sajnos a kibernetikus beültetések iránti rajongása határozottan megviselte az (eredetileg sem túl magas) emberségét, ezért általában elég hűvös a viselkedése, és ha felbosszantják, kifejezetten túlreagálja a dolgot. Viszont kiválóan ért a hajó kormányzásához.

Szilasi Péter, "Pityke" (Nomád)
A nagydarab, borongós tekintetű Pityke korábban a harmadik volt a rangsorban, Káró gyámfia, Kozák után - egészen addig, amíg a fémkarú férfi egy tárgyalás közepén meg nem próbálta átvenni a hatalmat a hajó felett. A próbálkozás kudarcot vallott, részben az üzletfelek higgadtságának köszönhetően - Ditta pedig habozás nélkül végzett vele. Pityke szerepe eleinte vitatott volt, mert úgy tűnt, ő is Kozákot támogatta, de utóbb kiderült, hogy pont ő volt az, aki bezárta a másik két lázadót a szállására. Káró ezért előléptette elsőtisztté, amit Pityke legalább akkor szenvedéllyel utál, mint az eddig rangját. Alapvetően akkor volna boldog, ha mindenki békén hagyná.

Zsikó Lajós, "Lazsi" (Technikus)
A Szívkirálynő főgépésze egykor a MAHART vállalatnál is ugyanezen a hajón szolgált, és miután a nomádok megszerezték maguknak, felajánlotta tudását. Az ideje nagy részét a gépházban tölti, az az igazi otthona - de távolról sem morgós vénember, ha valaki beugrik hozzá, végtelen ideig képes szóval tartani, miközben a saját maga által odalent főzött pálinkával itatja.

Rajtuk kívül összesen még hat fő alkotja a Szívkirálynő legénységét, és gyakran vannak utasok is a fedélzeten - jellemzően olyanok, akik igyekeznek kerülni a találkozást a hatóságokkal.



CyberMagyarország - Budapesti útikalauz IV - A dunai nomádok


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések