Cyberpunk 2020 - A Hálózat mélye - Rache Bartmoss' Guide to the Net & Brainware Blowout

A Cyberpunk világának leghíresebb netrunnere Rache Bartmoss: ő az igazi magányos és paranoiás programozó, aki nem bízik senkiben, viszont mindenki vagy isteníti, vagy le akarja győzni. Sok szempontból a D&D híres varázslóinak, Mordenkainennek, Bigsbynek vagy Aganazernek a modern analógiája. Többször meghalt már, és még többször hitték tévesen halottnak. A Cyberpunk főbb idővonalaiban ő a Negyedik Cégháború végén a Hálózat elpusztítója, mivel az ő halálával aktiválódott az a vírus, ami mindent tönkretett. A Cyberpunk 2020 könyvei között két olyan kötet is van, aminek ő az "írója" és a második számú "leghíresebb netrunner", Spider Murphy a szerkesztője. Lássuk, mit is kapunk ezekben.


Rache Bartmoss' Guide to the Net

Ez az 1993-as kötet magáról a Hálózatról szól, rengeteg ponton kiegészítve az alapkönyvben szereplő leírást. Elsősorban a netrunner karaktereknek és a mesélőknek szól, bár alapvetően mindegyik szerep számára érdekes lehet. Igazából akár még a világleírások közé is sorolhatnánk, az EuroSource és a Night City mellett.
A könyv első, bemutatkozó fejezete elég hosszúra sikeredett: megismerhetjük belőle magát Rache Bartmosst, ki ő és milyen utat járt be, míg a Cyberpunk világ legismertebb halottja lett. A történeti felvezetés ezután magának a Hálózatnak a történetére tér rá, sokkal alaposabban kibontva azt, mint ahogy az alapkönyvben szerepel. Kapunk egy kis ismertetőt a Mesterséges Intelligenciákról és az elszabadult példányokról, akik kivonták magukat az emberek ellenőrzése alól. Végül a Netwatch-al, a Hálózat rendőrségével ér véget.
A másodiktól a nyolcadik fejezetig régióról régióra végig járjuk a Földet. A séma minden esetben ugyanaz: kapunk egy színes térképet a régióról és főbb városairól, majd egy alapos áttekintést a területről. Minden fejezetben megismerhetjük a legfontosabb szereplőket, legyenek azok cégek, államok vagy bűnözői csoportok. Ezt követik az adott régió nagyobb városainak hálózati térképei, majd a legfontosabb vagy legérdekesebb helyszínek. Végül néhány régióban kapunk személyiségprofilt is egy-egy netrunnerről: a Vad Térnél maga Rache is terítékre kerül.


A könyv kilencedik, utolsó fejezete kimondottan a játékosoknak szól: kezdetnek tesz egy kísérletet arra, hogy elmagyarázza (az 1993-as szinten) a netrunnerek dekkjeit a valódi számítástechnika és hálózatépítés terminusaival. Ezután kapunk új szabályokat a hálózatban garázdálkodásra (billentyűzetek használata, démonok, kiterjesztett architektúra stb.) és a mikrohálózatokra, ha mondjuk mindenáron be akarunk hatolni egy ellenfél kiberverének rendszerébe. Új programokból is van egy pár, bár nem túl sok. A végén pedig több félkész netrunner sablont is, nagyjából tapasztalat szerint szintekre osztva - ez elsősorban a mesélőknek szól, hogy NJK-kal tölthessék meg a játékaikat.


Rache Bartmoss' Brainware Blowout

A híres netrunner második (1996-os) könyve már egy klasszikus kiegészítő, vagyis a játékos karaktereknek szóló extra felszerelések és szoftverek gyűjteménye. Jellegében a Blackhand's Street Weapons párja, vagyis a célja nem még több új holmi bemutatása, hanem a már megjelent hardverek és szoftverek összeszedése egyetlen kötetbe. Megjelenésében erősen érződik, hogy jóval későbbi darab, mivel kifejezetten a Negyedik Cégháborút bemutató Firestorm-kötetekre hasonlítanak a grafikák. Ez a kötet is Rache bemutakozásával indít (Rache Against The Machine), pár kiszólással Morgan Blackhandnek és a többi hírességnek.
Ezután  egyből bele is vágunk a közepébe: az első fejezet a hardverekről szól, vagyis a kiberdekkekről, mikroszámítógépekről, laptopokról, személyi számítógépekről és beépített egységekről. Egy új típust is kapunk, a mainframe nagygépek kistestvéreiről, a mini-framekről. Az alap egységek mellett az összes módosítási opciót is összeszedték, a standard beépítésektől a perifériákig.

A második fejezetben a szoftverek kerülnek terítékre, beleértve a klasszikus programírást is. Itt nincsenek nagy változások, viszont bekerült a demonológia a Chromebook 3-ból, alaposan kibővítve a démon programok írásának lehetőségeit. A fentebb már említett Guide to the Net könyvből is került be pár részlet, mint például a szoftver szerkesztők, illetve kapunk egy teljesen új szabályt a szoftverek elavulására és fejlesztésére is, amivel a régi, már-már hasznavehetetlen programjainkat is fel tudjuk turbózni. És ahogy a hardvernél is, most is kapunk egy teljes listát az összes eddig megjelent szoftverről, elsősorban az alapkönyvből és a Chromebook kötetekből.


A harmadik szekció egy elég merész kísérlet, ugyanis megpróbálja összeházasítani a Cyberpunk 2020 rendszerét a WotC által, licensz alapján készített Netrunner gyűjtögetős kártyajátékkal. Ehhez egyfelől végig veszi, minek felelnek meg a kártyalapok a játékban, a szoftvereken, hardvereken és eseményeken át, majd felvázolja, hogyan lehetne a Netrunnert játéksegédletként használni, hogyan lehet összeereszteni a játékosokat ezen keresztül a megacégekkel és hogy néz ki egy netháború.


A könyv utolsó szekciója azután az összes hardver és szoftver táblázatba rendezett, rövid összefoglalójával ér véget, ami remek segédlet játék és mesélés közben, ha csak annyit kell tudnunk, mennyi egy dekk Adatfal értéke vagy egy program Ereje.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések