Cyberpunk 2020 - A Hálózat mélye - Rache Bartmoss' Guide to the Net & Brainware Blowout
A Cyberpunk világának leghíresebb netrunnere Rache Bartmoss: ő az igazi magányos és paranoiás programozó, aki nem bízik senkiben, viszont mindenki vagy isteníti, vagy le akarja győzni. Sok szempontból a D&D híres varázslóinak, Mordenkainennek, Bigsbynek vagy Aganazernek a modern analógiája. Többször meghalt már, és még többször hitték tévesen halottnak. A Cyberpunk főbb idővonalaiban ő a Negyedik Cégháború végén a Hálózat elpusztítója, mivel az ő halálával aktiválódott az a vírus, ami mindent tönkretett. A Cyberpunk 2020 könyvei között két olyan kötet is van, aminek ő az "írója" és a második számú "leghíresebb netrunner", Spider Murphy a szerkesztője. Lássuk, mit is kapunk ezekben.
Ez az 1993-as kötet magáról a Hálózatról szól, rengeteg ponton kiegészítve az alapkönyvben szereplő leírást. Elsősorban a netrunner karaktereknek és a mesélőknek szól, bár alapvetően mindegyik szerep számára érdekes lehet. Igazából akár még a világleírások közé is sorolhatnánk, az EuroSource és a Night City mellett.
A könyv első, bemutatkozó fejezete elég hosszúra sikeredett: megismerhetjük belőle magát Rache Bartmosst, ki ő és milyen utat járt be, míg a Cyberpunk világ legismertebb halottja lett. A történeti felvezetés ezután magának a Hálózatnak a történetére tér rá, sokkal alaposabban kibontva azt, mint ahogy az alapkönyvben szerepel. Kapunk egy kis ismertetőt a Mesterséges Intelligenciákról és az elszabadult példányokról, akik kivonták magukat az emberek ellenőrzése alól. Végül a Netwatch-al, a Hálózat rendőrségével ér véget.
A másodiktól a nyolcadik fejezetig régióról régióra végig járjuk a Földet. A séma minden esetben ugyanaz: kapunk egy színes térképet a régióról és főbb városairól, majd egy alapos áttekintést a területről. Minden fejezetben megismerhetjük a legfontosabb szereplőket, legyenek azok cégek, államok vagy bűnözői csoportok. Ezt követik az adott régió nagyobb városainak hálózati térképei, majd a legfontosabb vagy legérdekesebb helyszínek. Végül néhány régióban kapunk személyiségprofilt is egy-egy netrunnerről: a Vad Térnél maga Rache is terítékre kerül.
A könyv kilencedik, utolsó fejezete kimondottan a játékosoknak szól: kezdetnek tesz egy kísérletet arra, hogy elmagyarázza (az 1993-as szinten) a netrunnerek dekkjeit a valódi számítástechnika és hálózatépítés terminusaival. Ezután kapunk új szabályokat a hálózatban garázdálkodásra (billentyűzetek használata, démonok, kiterjesztett architektúra stb.) és a mikrohálózatokra, ha mondjuk mindenáron be akarunk hatolni egy ellenfél kiberverének rendszerébe. Új programokból is van egy pár, bár nem túl sok. A végén pedig több félkész netrunner sablont is, nagyjából tapasztalat szerint szintekre osztva - ez elsősorban a mesélőknek szól, hogy NJK-kal tölthessék meg a játékaikat.
Rache Bartmoss' Brainware Blowout
A híres netrunner második (1996-os) könyve már egy klasszikus kiegészítő, vagyis a játékos karaktereknek szóló extra felszerelések és szoftverek gyűjteménye. Jellegében a Blackhand's Street Weapons párja, vagyis a célja nem még több új holmi bemutatása, hanem a már megjelent hardverek és szoftverek összeszedése egyetlen kötetbe. Megjelenésében erősen érződik, hogy jóval későbbi darab, mivel kifejezetten a Negyedik Cégháborút bemutató Firestorm-kötetekre hasonlítanak a grafikák. Ez a kötet is Rache bemutakozásával indít (Rache Against The Machine), pár kiszólással Morgan Blackhandnek és a többi hírességnek.
Ezután egyből bele is vágunk a közepébe: az első fejezet a hardverekről szól, vagyis a kiberdekkekről, mikroszámítógépekről, laptopokról, személyi számítógépekről és beépített egységekről. Egy új típust is kapunk, a mainframe nagygépek kistestvéreiről, a mini-framekről. Az alap egységek mellett az összes módosítási opciót is összeszedték, a standard beépítésektől a perifériákig.
A második fejezetben a szoftverek kerülnek terítékre, beleértve a klasszikus programírást is. Itt nincsenek nagy változások, viszont bekerült a demonológia a Chromebook 3-ból, alaposan kibővítve a démon programok írásának lehetőségeit. A fentebb már említett Guide to the Net könyvből is került be pár részlet, mint például a szoftver szerkesztők, illetve kapunk egy teljesen új szabályt a szoftverek elavulására és fejlesztésére is, amivel a régi, már-már hasznavehetetlen programjainkat is fel tudjuk turbózni. És ahogy a hardvernél is, most is kapunk egy teljes listát az összes eddig megjelent szoftverről, elsősorban az alapkönyvből és a Chromebook kötetekből.
A harmadik szekció egy elég merész kísérlet, ugyanis megpróbálja összeházasítani a Cyberpunk 2020 rendszerét a WotC által, licensz alapján készített Netrunner gyűjtögetős kártyajátékkal. Ehhez egyfelől végig veszi, minek felelnek meg a kártyalapok a játékban, a szoftvereken, hardvereken és eseményeken át, majd felvázolja, hogyan lehetne a Netrunnert játéksegédletként használni, hogyan lehet összeereszteni a játékosokat ezen keresztül a megacégekkel és hogy néz ki egy netháború.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése