Cyberpunk 2020 - Amikor a Cyberpunk az Űrbe Költözik

Ha a Cyberpunk 2020 világára gondolunk, legtöbbünknek valószínűleg a zsúfolt, lassan haldokló nagyvárosok sötét sikátorai és neonfényes utcái, céges irodaházak és szakadt gettók, cigarettafüstös bárok és bűzlő zugklinikák jutnak eszünkbe. Akár Night Cityben vagy a szétesett Egyesült Államokban, netán a katonai diktatúra alól kilábaló Egyesült Királyságban vagy a hamisan csillogó Európai Gazdasági Közösség országaiban játszunk, a közös mindegyikben ugyanaz: a Földön maradtunk. Ideje felfelé tekintenünk. 

A Cyberpunk (2013) és Cyberpunk 2020 alapkönyvekben kevés szó esik a világűrről és az orbitális állomásokról, leginkább a Crystal Palace-t emlegetik, és a Netrunner fejezetben, az Orbitsville térképen látszik, hogy azért kell itt még lennie másnak is. Szerencsére az R.Talsorian kiadónál is érezték, hogy van igény ezen területek kifejtésére, mert már az eredeti Cyberpunkhoz is megjelent egy kiegészítő ehhez a területhez, a Near Orbit.


Ez a kötet belesimul az idővonalba, kimondottan a 2013-as állapotokat akarja nekünk megmutatni. Megismerhetjük belőle az űrverseny szereplőit, a "hét játékost", ahogy az ESA, a NASA, az USAF, a Szovjet Rakétahadtest, a Japán Űrügynökség, a Crystal Palace és a Highrider "űrlakók" társaságát nevezik. Kapunk egy áttekintést a legfontosabb földi létesítményekről és térképeket az orbitális létesítményekről, bemutatva ezek működését. A világűr egészen új játékszabályokat és veszélyeket jelent, a gravitáció hiányától és szimulálásától kezdve a nyomás elvesztésén át a kozmikus sugárzás hatásaiig. Rengeteg technológiai holmi van benne, az űrsiklóktól a különféle kisebb-nagyobb űrállomásokig, tű- és rakétapisztolyokig. Ezeken felül pedig kapunk új szerepeket (Pilots & Workgangers), új szakértelemeket és egy külön az űrhöz módosított karakteralkotást.


A Near Orbit gyakorlatilag egy új "határvidéket" adott a Cyberpunk 2013 világához, ahová a földhözragadt karakterek egy futó kampány során kiruccanhattak, ha valami újdonságra vágytak, meglátogatva a Crystal Palace-t vagy valamelyik melós állomást; vagy akár indíthattunk egy új űrlakós "Highrider" kampányt is, ahol a karakterek soha nem jutnak el a Földre, és a világűr az igazi otthonuk.


A könyv kb. felét egy 40+ oldalas kaland teszi ki, a Child's Play, ahol a karakterek a Földön megbízást kapnak egy jól fizető, ám igen veszélyes űrmelóra. A történet alaposan kidolgozott, rengeteg nevesített NJK szereplővel, térképekkel és leágazási lehetőséggel. Remek kiindulópont további űrbéli kalandokhoz vagy akár egy kampányhoz is.


A Cyberpunk 2020 megjelenése után egymás után jelentek meg a különféle kiegészítők a Föld egyes területeiről, így várható volt, hogy az R.Talsorian felfrissíti az űrre vonatkozó szabályokat is. Amikor viszont megjelent a Deep Space könyv, sokkal többet kaptunk a vártnál. A Deep Space ugyanis egyfelől pontosan azt hozza, amiben mindenki reménykedett, a világűrre vonatkozó szabályok CP2020-ra igazított változatait, megőrizve mindent, ami jó volt az előző kötetben (rengeteg kép, térkép és felszerelés egy az egyben átkerült) és nagyban kibővítve ezek listáját. 

Viszont már az első olvasásra szembetűnik néhány meglepő dolog, például az idővonal: itt ugyanis 2025-ben járunk, és semmi nyoma a 2022-es negyedik cégháborúnak. Mivel az azt bemutató kétkötetes Firestorm kalandmodul évekkel később íródott, valószínűleg ekkor még nem tervezték a világ komplett átrendezését orbitális csapásokkal és taktikai atomtöltetekkel, így viszont egy ugyanolyan alternatív idővonalat kapunk, mint a Cybergeneration 2027-tel vagy a Cyberpunk 203X-el. A legjobb, ha nem a Cyberpunk 2020 kiegészítőjeként, hanem egy komplett önálló kampányként tekintünk rá, és ebben a környezetben a Föld már csak a háttér része.


A világűr főszereplői ugyanazok a csoportok, akiket már a Near Orbitban is megismerhettünk, így a hangsúly ismét a különféle űrügynökségeken van, a megacégek helyett. A világűr veszélyeinek és különleges szabályainak megismerése után a korábbi kötethez képest sokkal nagyobb terjedelemben megismerhetjük az űrjárműveket, űrállomásokat, modulokat, hadihajókat (!), hold- és marsjárókat, kolóniákat.

Ismét külön fejezet foglalkozik az űrbéli élettel és a fenti társadalommal, bemutatva a már megismert Highrider csoport mellett az "Orbitálisokat", a megacégek új vonalát, akik kimondottan az űrt tekintik az otthonuknak. Kapunk új szerepeket, a régebbi Pilot és Workganger mellett megjelenik a roncsvadász Salver és kimondottan a mélyűri harcra specializálódott Marine is. 



A Deep Space kötetben is kapunk egy hosszabb kalandmodult: a Red Conflict teljes egészében az űrben és a kolóniákon játszódik. Már egyből a legelején kapunk egy figyelmeztetést, hogy beilleszthetjük ugyan egy már futó kampányba, ám a történet egyirányú, ne számítsunk egyhamar visszatérésre a Földre…


-Kyrg-

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések