Falkensteini Gőztechnológia - Az Osztrák Birodalom Vándorsólyma

A Castle Falkenstein világában nem csak a Feltalálók és Lángelmék építenek Pokoli Szerkezeteket: Új-Európa minden népe és nemzete igyekszik a legmodernebb technológiákat a saját szolgálatába állítani. A brit hadiflotta Dreadnought csatahajóival, a francia Második Birodalom Verne Ágyúival, a bajor flotta Égi Csatahajóival és a porosz haderő Kúszóerődjeivel szemben az Osztrák Birodalom komoly hátrányba került, ahogy ez a Königssieg ütközetben meg is látszott. Különösen fájó pont, hogy Bismarck seregét pont, hogy az osztrák titkosrendőrség balfogása segítette hozzá a gőzhajtású “szárazföldi csatahajókhoz”. Természetesen igyekeznek ők is felzárkózni, így már szolgálatba is állították, sőt, egy kisebb határvillongás során félig-meddig sikerrel be is vetették a Villámvető fegyvert, ezt a hatalmas, vasúti kocsira szerelt fegyvert. (A Kúszóerődök történetéről és az elektromos fegyverről A Gőz Kora kötetben olvashattok majd többet.)
Azonban közel sem ez az egyetlen titkos fegyver az osztrák arzenálban. A Turul Röpte kalandban megismert Luka Magovác, horvát Feltaláló és Turul nevű ornithoptere felkeltette a pozsonyi helyőrségparancsnok figyelmét, és támogatásának köszönhetően Magovác hamarosan Pest-Buda mellett találta magát, ahol Cinkotán, egy üres területen húztak fel neki a hadsereg mérnökei egy hangárt, és a birodalom lehetőségeihez képest mindent megadtak neki, amit csak kért. A "Mátyásföld" fedőnévű területen nem kisebb feladatot tűztek ki elé, mint hogy egy katonai felhasználásra alkalmas járművet építsen a Turulból.


Számos példa állt Magovác előtt: a bajorok gépesített mághiával hajtott Égikorvettjei, Égi Csatahajói és Utasszállítói, a poroszok és az amerikaiak kisebb-nagyobb Zeppelinjei és a többfelé feltűnő Gőzhajtású Helikopterek mellett kellett bebizonyítania, hogy az elképzelése helyes. Mivel az eredeti Turul bombázásra csak korlátozottan volt alkalmas (bár Petőfi, a Félszemű Farkas pont erre a célra akarta használni), Magovác előtt egy másik példa lebegett, egy “égi huszár”. Olyan gépet akart építeni, ami fürgén szeli az eget, könnyen le- és felszáll, legfőbb feladata pedig az ellenség légieszközeinek leküzdése: ez lett a Vándorsólyom.
Míg az eredeti a Turul egy közepes méretű, négy személy befogadására képes jármű volt, addig a Vándorsólyom sokkalta kisebb, mindössze egy fős legénységgel. A pilóta és a lövész egy tojás formájú, fa bordákra feszített, fémezett szövetből készült fülkében ül, melynek nagyméretű ablakai vannak. A gép testét laminált falapok alkotják, kerekfejű részszegecsekkel, a szárnyak pedig ismét csak fémkeretre feszített, fémezett szövetből készültek. A meghajtásról egy, a korábbinál kisebb méretű, ám nagy erejű óraműves szerkezet gondoskodik, amit legfeljebb hat órára elegendő működést tud biztosítani, bár a gép ennél sokkalta rövidebb bevetésekre készült (a felhúzás egy vagy két fővel bárhol megoldható, ahol le tud szállni). A gép irányítása hosszú fém emelőkarokkal történik, a kormánymű szinte egy az egyben a Turulból került át ebbe a gépbe. A levegőben való mozgásra szolgáló fém mechanikus szárnyak szerkezete sokat egyszerűsödött, a talajon pihenésre (és rövidebb mozgásra, például a hangárba be, vagy onnan kivonulásra) két összetett, fémből készült madárláb szolgál. A jármű fegyverzetét egy korlátozottan forgatható Gatling gépfegyver alkotja, a fülke alá függesztve, melynek forgatásáról egy külön órarugó-szerkezet gondoskodik, egyfajta nagyméretű reciprokátorként.


Vándorsólyom
Funkció: Ornithopter                                                                                                                        10
Kinézet: Fa- és fémkeretre feszített fémezett szövet, laminált falemezek, üveg ablakok.    0
Meghajtás: Óramű szerkezet                                                                                                             5
Működési idő: 6 óra                                                                                                                            4
Irányítás: Hosszú fém emelőkarok                                                                                                  1
Mozgás: Fém mechanikus szárnyak                                                                                                5
Mozgás: Ízelt, fém madárlábak                                                                                                         2
Fegyverzet: Egy darab Gatling géppuska                                                                                        5
Méret: Kicsi (1 fős)                                                                                                                             X1
Totál                                                                                                                                             32

Összességében Luka Magovác (immár) Kivételes Barkácsolásával mindössze 22 napra és 2200 osztrák forintra volt szüksége az első gép megépítéséhez, az osztrák hadseregparancsnokság pedig az első, lenyűgözően sikeredett próbarepülés után azonnal megrendelt egy egész svadront (12 aktív, plusz 3 tartalék gépet). A Feltaláló és a mellé kirendelt tucatnyi mesterember és mérnök eddig a gépek felével készült el, viszont máris híre ment az egész városban, hogy valami különleges történik Mátyásföldön. 



Falkensteini Gőztechnológia - A Ganz “Paripa” Gőztricikli


Falkensteini Gőztechnológia - Az Osztrák Birodalom Vándorsólyma

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések