UnderWorld RPG - Előnyök és taktikák - Küzdelem az AlVilágban II.
A körről körre zajló klasszikus harcrendszer mellett az UnderWorldnek van egy második, narratív módszere is az összecsapások levezetésére.
Ezt a módszer elsősorban akkor kerül képbe, ha mindkét oldalon nagyobb létszámú szereplő áll csatasorba, és a szokványos körről körre harc túl sokáig tartana. Első pillantásra talán bonyolultnak tűnhet, ám valójában egy kifejezetten taktikus és narratív rendszer, melyben a játékosoknak is sokkal nagyobb szerep jut a történet elmesélésében, a végső döntés viszont a Kalauz kezében van.
A cél
A legelső lépés annak eldöntése, hogy mik az egyes küzdő felek céljai a küzdelemben: ez lehet egyszerűen a másik megölése, vagy akár egy bomba aktiválása, egy kapu betörése vagy egy menekülőjármű elérése. Minden félnek egyértelműen meg kell határoznia, mit akar elérni.
- Példa: a Főszereplők csapata egy börtönből próbál megszökni, több tucatnyi másik fogollyal együtt. Az ő céljuk a menekülést jelentő hajó elérése, míg az őrségé a foglyok megállítása.
Az előnyök
Második lépésben mindkét félnek össze kell szednie, milyen előnyökkel bírnak a másik féllel szemben. Íme néhány példa:
• Létszámfölény: ha valamelyik félnek több harcosa vagy több tartaléka van.
• Nagyobb számban birtokolt megfelelő szakértelem: péládul több köztül a Brávó, vagy többen bírnak Túléléssel, esetleg többen értenek a szállítójárművekhez.
- Természetes fegyverek: Szörnyszülöttek, Vadak vagy Vakondemberek esetében.
- Jobb fegyverek: például az egyik fél túlnyomórészt Távoli hátótávolságú fegyverekkel van felszerelve, míg a másik főleg Személyessel vagy Közelivel.
- Manőverezés: az egyik félnél vannak repülő egységek, vagy több a szállítójárművük.
- Alkalmazható mágikus képességek: az adott félnek vannak harcban használható bűbájai, relikviái, vagy valamilyen rituálé megy a háttérben.
- Alkalmazható Szerzet képességek: péládul egy nagyobb csapat Elveszett, akik képesek az időt manipulálni.
- Erősebb Roncs Tech: egy erős védőpajzs, különleges fegyver vagy akár egy egy stázismező.
- És természetesen bármi más, a Kalauz döntése értelmében.
Értelemszerűen ezek között csak az számít, amivel csak az egyik fél rendelkezik - ha valamelyikkel mindkettő bír (például mindkettőnek nagyjából ugyanannyi szállítójárműve vagy harcban használható bűbája van), az nem számít. A lényeg, hogy mindkét fél tudja, mennyi előny áll a saját oldalán.
- Példa: a szökevények között többen is bírnak természetes fegyverekkel, többen is vannak, és sokan köztük Brávók, ez 3 előnyt jelent - a Kalauz pedig ad nekik plusz 1 előnyt a lelkesítő beszéd miatt, amit az egyik Főszereplő mondott nekik, a kitörés előtt. Az őrök Távoli fegyverekkel bírnak, és van köztük néhány Elveszett, úgyhogy ők 2 előnnyel rendelkeznek.
A Fejszámlálás
Ebben a harcban is kell próbát dobni, viszont mindkét félnek csak egyetlen egyszer, három érmével. Ezek a küzdelem három különböző aspektusát jelentik: a Támadást, a Védekezést és a Célt. Ahhoz, hogy teljes legyen a siker, mindhárom érmének Fejnek kell lennie - ennek az esélye viszont csak 1:8, úgyhogy itt jönnek majd képbe az előnyök. Ha megvan a dobás, a Kalauz ezeknek megfelelően leírja a nyitó helyzetet.
- Példa: a szökevények Fej, Írás és Írás eredményt érnek el, a védők Fejet, Fejet és Írást. Ezek alapján a Kalauz vázolja, hogy a menekülő foglyok nekirontanak a védőknek, és bár elérik a vonalaikat, a távolsági tűz sokakat eltalál, és egyelőre nem tudják elérni a járművet. Az őrök ezzel szemben sikeresen és pontosan tüzelnek a szökevényekre, távol is tartják őket maguktól, viszont egyelőre még nem sikerült őket elfogniuk.
Ha megvan a Fejszámlálás, indulhat a taktikázás az előnyökkel: a felek felváltva cselekedve arra használhatják őket, hogy az egyik saját Írásukat Fejre, vagy az ellenfél egyik Fejét Írásra változtassák. Mindkét félnek az a célja, hogy az összes előny felhasználása után meglegyen neki a három Fej, vagy legalább többel bírjon, mint a másik. Minden alkalommal azt is meg kell határozniuk, hogy milyen módon változik meg a történet.
- Példa: elsőként a szökevények jönnek, és felhasználják a létszámfölény előnyüket, hogy a saját Védekezés kudarcukat (Írást) sikerre változtassák. Leírják, hogy a kezdeti találatok után mindenki igyekszik szétszóródni, hogy ne legyenek annyira könnyű célpontok.
Ezután az őrök jönnek, akik megpróbálják a saját egyetlen Írásukat (Cél) Fejre fordítani: a Kalauz leírja, hogy a jármű feljárójánál álló fegyveresek a jobb fegyverzetből fakadó előnyükkel igyekeznek lábra célozni. Ezzel mindhárom érméjük Fejre lett fordítva.
A szökevények következnek, és úgy döntenek, hogy a természetes fegyverek előnyt felhasználva megpróbálják elérni a Célt, és lerohanják az őröket a feljárónál. A szökevények esetében is minden érme Fej eredményen áll.
Az őrök az Elveszettek előnyt felhasználva megpróbálják megakadályozni, hogy a szökevények Célja teljesüljön - lelassítják az időt, és lelökik a hajóhidat, amin feljuthatnának. Ezzel nekik három Fejük van, míg a szökevényeknek csak kettő, és egy kudarc.
A menekülőknek viszont nekik még van két előnyük: a harci tudás felhasználva először is átfordítják az őrök Célját Fejről írásra, így azok nem tudják elfogni a menekülőket, majd az utolsó előnnyel, a lelkesítő beszéddel fognak egy kidöntött póznát, és ebből rögtönöznek hidat.
A végeredmény a menekülőknek Fej, Fej, Fej, az őröknek Fej, Fej, Írás.
A végkifejlet
Az összes előny felhasználása után a Kalauzon a sor, hogy az egyes részeredményeket összefoglalva kerek történetté formálják az absztrakt küzdelmet. Három lehetőség lehet: csak az egyik fél sikeres, mindkettő, vagy egyik sem.
- Példa: a szökevények a három sikerrel átgázoltak az őrökön, sikeresen elkerülték a fogságba esést, és egyikük se halt bele a szökésbe. A végén megszerezték a hajót, és el tudták vele hagyni a kikötőt. Az őrök sikeres támadása azt jelenti, hogy a menekülők közül többen súlyosan megsebesültek, a sikeres védekezés pedig azt, hogy ők sem szenvedtek el veszteségeket. A cél kudarca viszont egyértelműen mutatja, hogy nem tudták elfogni a szökevényeket.
Az egyes részeredményektől függően a Kalauz azt is eldöntheti, ki és milyen mértékben sebesült meg, illetve hogy vannak-e halálos áldozatok.
Ha kedveljük a narratív játékot, bizonyos körülmények között az absztrakt küzdelem más helyzetekre is alkalmazható: például egy nagyobb tanácskozásra, ahol meg kell győzni egy Birtok lakóit, hogy összefogjanak egy közös cél érdekében; vagy egy fizikai, de nem harci kihívásnál, mint amikor fel kell építeniük egy gátat, mielőtt elérné a Birtokot az áradás.
UnderWorld RPG - Előnyök és taktikák - Küzdelem az AlVilágban II.
UnderWorld RPG - Szerzetek - Vadak, Vakondemberek és Normálisok
UnderWorld RPG - Szerzetek - Nomádok, Roncsemberek és Szörnyszülöttek
UnderWorld RPG - Szerzetek - Elveszettek, Hajléktalanok és Legendások
A további UnderWorld cikkeket megtaláljátok a Tartalomjegyzékben, az UnderWorld alapkönyv már elérhető pdf formátumban a DriveThruRPG oldalán keresztül.
-Kyrg-
Megjegyzések
Megjegyzés küldése