UnderWorld RPG - Céhek - Mendikánsok, Navigátorok és a kívülállók

Eljutottunk az AlVilág Szerzeteit és Céheit bemutató sorozatunk befejező részéhez: lássuk, kik is az föld alatti világ önzetlen gyógyítói, a titkos folyók és alagutak utazói, és mi vár arra, aki nem tartozik sehová?


Mendikánsok
Egy ennyire zord és veszedelmes világban aligha maradhatnának sokáig életben az emberek és egyéb Szerzetek, ha nem lenne a Mendikánsok vallási rendje. A régi idők kolduló szerzeteseihez hasonlóan ezek a vándorló férfiak és nők semmit sem kérnek az orvosi ellátásért cserében, a Birtokok lakóinak jóindulatára vannak utalva - de senki sem olyan bolond, hogy megtagadja a szállást és az ételt attól, aki másnap talán az életét menti meg.
Bár a Mendikánsok vallási rendként működnek, a központjuk nem a Szt. Ivó székesegyházban található, hanem a Bugi Lapály nevű Birtokon: a rendházuk az AlVilág legnagyobb (és talán egyetlen) kórháza, még ha a felszereltsége elég szokatlan is. A berendezések többsége a Ragyogást használó RoncsTech szerkezet, és mindent áthat a felekezet nélküli vallásosság. A Céh tagjai egyszerűen Istenben hisznek, a fenti világ dogmái nélkül - sokkal közelebb áll ez a fajta hit a Vakondemberek hitvilágához, ami a Ragyogásnak tulajdonít mennyei jelleget. 
Természetesen ez nem azt jelenti, hogy csak a Mendikánsok lennének képesek a sebek, betegségek kezelésére, sőt: bárki elsajátíthatja az Elsősegély szakértelmet, másodlagos ismeretként. A Céh tagjai viszont a hitükön keresztül képesek fókuszálni a Ragyogást, ezzel azonnal elmulasztva a sérüléseket - akár még egy friss halottat is képesek visszarángatni a túloldalról, amire modern orvostudomány nélkül legfeljebb a RoncsTech csodái lennének képesek!
Mindezek alapján akár jámbor, a konfliktust teljesen elutasító személyeknek is gondolhatnánk őket, és ebbe a hibába sok bandita bele is esik. Csakhogy a Céh tagjai számára semmi sem tiltja a fegyverhasználatot saját vagy mások élete védelmében! Tehát a Mendikáns ugyanúgy lehet egy magányos, az erőszakot saját lelkiismereti okokból elutasító gyógyító, mint az ártatlanokat védelmező és mindenkinek segítséget nyújtó vándor harcos, paladin módjára.
Talán ez a Céh sújtja a legkevésbé azokat, akik "belekontárkodnak" a szakterületükbe, mivel fontosabbnak tartják a Szerzetek egészségét, mint a saját monopóliumukat. Aki nem hisz és nem esett át a képzésükön, nem tudja gyógyításra használni a Ragyogást sem. Igazából az váltja ki a haragjukat, ha valaki hozzáértőnek hazudja magát és /vagy megkéri az árát a segítségének. Az ilyen "kígyóolaj-árusokkal" szemben természetesen keményen fellépnek.


Navigátorok
Az AlVilág tekergőző járataiban néha az egymáshoz közel fekvő Birtokok közt is órákig tart az út, a távolabbi helyek között pedig akár napokig is bolyonghat az utazó. A föld alatt hömpölygő Brooklyn-zúgó vad folyamát sem tudja akárki meglovagolni. Egy jó Falfirkáló biztonságosan a célba vezethet, de nem tudja a hátára venni a málhát, vagy egy csettintéssel célba juttatni az árut. Az ilyen esetekben egy Navigátorra és a hajójára (tankjára, lépegetőjére, tengeralattjárójára vagy égi naszádjára) lesz szükségünk. 
Talán furcsának hathat, hogy ebben a zárt, föld alatti világban járművekről beszélünk, de a járatok, alagutak többsége kifejezetten tágas, és az sem ritka, hogy maga a jármű képes utat csinálni magának. A gépezet ezer féle formát ölthet, az egyszerű metrókocsitól a soklábú lépegetőn és a különféle vízi és víz alatti eszközökön át egészen a repülő szerkezetekig. Értelemszerűen a többség RoncsTech találmánynak minősül, így üzemanyagra sincs feltétlenül szükség, hacsak nem ez a gépezet választott hátránya. Lehet, hogy csak egyetlen pilótára van szükség, vagy akár húsz főt is el tud vinni. A saját otthoni csapatunkban például az Equinox egy szemetes konténerből épült hajó, 4-6 fős utas/raktérrel, ami a hat, fémből készült bogárlábán hajtja magát előre a vízben és a szárazföldön.
Ennek a járműnek az ura és parancsolója maga a Navigátor: a hetvenkedő kalóz, a simlis csempész, a komor felfedező archetípusa. Legfőbb különleges képessége maga a jármű, amivel már induláskor bír, és a Céhtagság, ami gyakorlatilag a jogosítványa, hogy árukat is szállíthat. Ők az AlVilág kereskedelmének mozgatói, akik célba viszik a karavánok áruját; ők viszik egy Birtokok közti háború során a csapatokat; és ők veszik fedélzetükre az ismeretlen zónákba tartozó felfedezőket.
A jármű és a Navigátor egy kampány és a csapat egyben tartására is remek megoldás: akár fő-, akár mellékszereplő a kapitány, a parti arra megy, amerre a hajó, és velük együtt halad a történet is, ahogy Birtokról Birtokra járnak.
A Navigátorok Céhe elég szigorúan áll a monopóliumukat megsértőkhöz: természetesen bárki építtethet magának saját hajót vagy lépegetőt, és amíg ezt csak a saját céljaira használja, nem is tudnak igazán belekötni. Ám minden, tőlük független, nagyobb jármű egy potenciális kalóz, amit szemmel kell tartani, és ha úgy hozza a sors, el kell foglalni vagy meg kell semmisíteni.

A kívülállók - Száműzöttek és Céhnélküliek
Odalent nem mindenki Céhtag - van, aki soha nem is volt az sem, másokat pedig kiraktak, vélt vagy valós bűnök miatt.
A Száműzöttek egykor az egyik Céhben kaptak kiképzést, ismerik annak minden titkát, ám valami miatt a kapun kívülre kerültek. Megfosztották őket a tagságukat igazoló jelvényüktől, elvették a Bűbájokat és Relikviákat, amiket egykor megkaptak, és sorsukra hagyták őket. Hivatalosan többé nem gyakorolhatják hivatásukat, és ha mégis megteszik, a Céhük ugyanúgy fellép ellenük, mintha kóklerek vagy bűnözők lennének. Számos Birtokon nem is tűrik meg őket, ezért csak titokban, bujkálva léphetnek be, és ha lebuknak, bezárhatják vagy elűzhetik őket. Cserében senki sem parancsol nekik, és valóban a maguk urai, akármerre is veti őket a sors.
Az AlVilág lakóinak nagy többsége persze sosem volt tagja egyik Céhnek sem, hanem csak a Birtokok vagy a tanyák lakójaként tengeti az életét. A legtöbbjük ért néhány hasznos dologhoz, amiből meg tud élni, például kézműves, vadász vagy guberáló. Ők jelentik az arctalan mellékszereplők tömegeit, akikből azonban bármikor válhat fontos barát vagy elszánt ellenség.


UnderWorld RPG - Céhek - Mendikánsok, Navigátorok és a kívülállók

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések