UnderWorld RPG - Céhek - Árkászok, Brávók és Bütykölők
A Szerzetek után ideje alaposan megnéznünk magunknak az egyes Céheket is: ezek a szervezetek jelentik az AlVilág társadalmának legfontosabb csoportjait, hiszen jóval többek "egyszerű" hivatásoknál. Mivel mindegyiknek monopóliuma van a saját szakterületére, egyik Birtok ura sem hagyhatja figyelmen kívül őket, hacsak nem akarja, hogy a Kereskedők elkerüljék a területét, a Navigátorok megtagadják a hozzá induló utazók és áruk elszállítását, a Brávó őrök és katonák elhagyják az őrposztjukat, és így tovább. Egyszerre hasonlítanak a középkori Európa céheire és az amerikai szakszervezetekre, a szó legjobb és legrosszabb értelmében.
Az AlVilág nem csak természetes barlangokból, hasadékokból vagy a fenti világ elfeledett járataiból, pincéiből áll: az idelent lakói is rengeteg üreget, alagutat és termet vájtak ki maguknak, melyekben a legkülönfélébb épületek állnak, az egyszerű viskóktól a komoly erődökig. Mindezekhez pedig az Árkászok adják a mérnöki szaktudást: ők ássák a járatokat, építik az alapokat és emelik az épületeket. Nélkülük - kis túlzással - az AlVilág már magába roskadt volna.
A "hagyományos" földmunkák és építési, rombolási feladatok mellett az Árkászoknak van egy sokkal különlegesebb képessége és feladata is: ők az egyetlenek, akik nem csak érzik az egyes területek Ragyogásszámát, de befolyásolni is tudják azt. A földalatti Ragyogás Tavakat elvezetése, azok szintjének megnövelése vagy lecsapolása komoly hatalmat jelent. Ha egy Birtok ura szeretné megnövelni a hely varázserejét, hogy több Bűbáj-készítő vagy nagyobb Ragyogást igénylő Szerzet költözzön oda, az Árkászok a közelbe irányítják a mágia erejét. Ha viszont egy másik Birtokról szeretnék elűzni a Roncsembereket vagy Legendásokat, a Ragyogást lecsökkentve élhetetlenné tudják tenni számukra a települést.
Az Árkász karakter lehet egy felfedező, aki a mélységet járja, állandóan a Ragyogás után szimatolva; egy bányász, aki egy már fellelt erőforrást (Ragyogás Tó, érclelőhely) igyekszik minél jobban kiaknázni; vagy egy mérnök, aki elsősorban az építményekkel és a jómódú megbízókkal foglalkozik. Mellékszereplőként az gyakran a küldetések központi karakterei: egyaránt lehetnek a megvédendő személyek vagy elintézendő célpontok.
A Céh számára az a fontos, hogy minden nagyobb építési vagy rombolási vállalkozás rajtuk keresztül történjen, még ha az ásásra Céhnélküli kubikusokat is alkalmaznak. Ha valaki megsérti az érdekeiket, akár önhatalmúlag el is terelhetik az adott Birtokról a Ragyogást, és megfelelő munkaerő hiányában ez ellen keveset tehet a terület ura, hacsak nem fogad ellenük Brávókat, hogy munkájukat akadályozza.
Ahogy mondani szokás, ez a Céh nemes egyszerűséggel az "erőszakot monopolizálta". De mit is jelent ez a gyakorlatban? Lényegében nem többet és nem kevesebbet, mint hogy egyedül nekik van joguk nem önvédelemből egy másik személy ellen erővel fellépni, fegyverrel vagy puszta kézzel az életére törni. Olyan ez, mintha a rendőrök és a katonák fegyverhasználata mindig jogosnak lenne nyilvánítva, és bárki más azonnal bűnös lenne, hacsak nem önvédelemből használta.
Ahogy a könyvben szereplő példa is említik, ha egy Brávó elvállal a Céhen keresztül egy orvgyilkosságot, és nyilvánosság előtt végrehajtja, a szerződés felmutatása - elméletben - szabad utat jelent neki a (szintén Brávó) őrök között. Ugyanakkor viszont ha az egyik őr mondjuk az áldozat ismerőse volt, a szerződés nem gátolja meg őt attól, hogy párbajra hívja a gyilkost, hiszen a Céh egyáltalán nem tiltja tagjainak az egymás elleni harcot, sőt! Ha az őrök a gyilkossal szimpatizálnak vagy szolidárisak, de a helyi Birtok ura lefogatná, jól meg kell gondolnia, mit tesz vele: ha kivégezteti, magára vonja a Céh haragját, ezért a legbiztosabb módja az igazságszolgáltatásnak a párbaj, a saját bajnoka és a vádlott között.
Mindez természetesen nem jelenti azt, hogy a nem Brávó karakterek soha nem támadhatnak rá senkire, csupán azt, hogy ha ez kiderül, nagyon nagy bajba kerülhetnek. Hangsúly azon, hogy HA kiderül. Az AlVilág Birtokain kívül leselkedő Céhnélküli banditákat se tartja vissza a rablástól és gyilkosságtól, az önvédelem határa pedig képlékeny, akár még a megelőző támadás is belemagyarázható. Persze nem árt, hogy ha a vádlott oldalán áll egy kellően művelt Könyvtáros, aki jól ismeri a jogot.
A Brávó karakter bárki lehet, a szabadon kóborló ronintól és a szökevények nyomában járó fejvadásztól kezdve a Birtok urát szolgáló lovagon vagy szamurájon át az orvgyilkosig. Mellékszereplőként ők lehetnek a Birtokok őrei, a gazfickók pribékjei, az ellenséges csapat bajnokai. Mindenki másnál jobb harcosok, így a küzdelem során nagyon megnehezíthetik a nem Brávó karakterek életét.
A Céh elsősorban a nem hozzájuk tartozó csoportokra ügyel, akik zsoldosként próbálnak elszegődni mások szolgálatába. Egy-egy támadás felett még elsiklik a tekintetük, hacsak az áldozat nem valaki fontos, befolyásos, vagy valaki nem hozza a tudomásukra.
A Bütykölők Céhének köszönhető, hogy az AlVilág lakói és Birtokai is élvezhetik a modern civilizáció áldásait, még úgy is, hogy a fenti világ eszközei nem működnek idelent a mélyben. A Céh tagjai feltalálók és őrült tudósok, akik a legkülönfélébb holmikat építik, a Ragyogással működő zseblámpáktól a telebeszélőkön, elektromos kardokon és a semmiből ételt gyártó automatákon át a Motivátrix járművekig és Roncsember Szerzetekig. Szinte bármit képesek megérteni, miközben egyre mélyebbre süllyednek saját őrületükben, amitől csak még zseniálisabbak - és még veszedelmesebbek - lesznek.
Az általuk épített RoncsTech gépezetek jelentik az UnderWorld egyik legizgalmasabb aspektusát, hiszen egy kis kreativitással rengeteg dolgot meg lehet velük építeni. A készítés szabályai nagyon egyszerűek, és a könyv kifejezetten bátorítja mind a játékosokat, mind pedig a Kalauzokat a saját eszközök megtervezésére és játékba hozatalára. Bátran szabadjára engedhetjük a fantáziánkat, hiszen nem kell megindokolnunk, miért vagy hogyan működik a találmány - erről a Ragyogás gondoskodik. Még a fizika törvényei sem kötnek minket, a mágia ezeket is felülírja.
A Bütykölő karakterekkel kapcsolatban viszont egy nagyon komoly megkötés, ami egyeseket elriaszthat, mégpedig az őrület, ami elkerülhetetlen velejárója a Céh tagjainak. Mindannyian valamelyik elmezavar I. fokozatával indulnak, és az állapotuk tovább is romolhat a történet során, vagy akár többfélét is összeszedhetnek. Ezek a szindrómák elsősorban a karakter eljátszása szempontjából lényegesek, bár a magasabb fokozatokon már komolyabb viselkedésbeli megkötéseket is tartalmaznak. Ahogy azonban az őrületük egyre fokozódik, úgy lesznek egyre jobbak a RoncsTech találmányok készítésében is, mintha csak az elméjük egyre könnyebben ráhangolódna erre mágikus káoszra.
A Céh tagjaira elsősorban azok a "kontárok" jelenthetnek veszélyt, akik nem érik be annyival, hogy lehozzák a fenti világból az áramot vagy a kábeltévét a felszínhez közelebb fekvő településekre. Ezekkel nem is annyira törődnek, hiszen földhözragadt módon árammal, benzinnel és gőzzel dolgoznak (nem mintha a Bütykölők nem nyúlnának ezekhez), és képtelenek befogadni a Ragyogás titkait. Ha viszont valahol kiderül, hogy bárki megbabrálja az eszközeiket, esetleg megpróbálja lemásolni vagy megfejteni azokat, könnyen "baleset" érheti - ami akár a fél Birtokot is elsöpörheti.
UnderWorld RPG - Céhek - Árkászok, Brávók és Bütykölők
Megjegyzések
Megjegyzés küldése