UnderWorld RPG - Szerzetek - Vadak, Vakondemberek és Normálisok

A Szerzeteket bemutató cikksorozat záró részében most az intelligens, beszélő állatok, az AlVilág egyetlen valódi, nem emberi népét jelentő Vakondemberek, és a FelVilágból letévedő, semmiféle különleges képességgel nem bíró Normális kerülnek a terítékre.


Vadak
Első ránézésre ez a Szerzet nagyon könnyű, hiszen nem más, mint egy közönséges macska, patkány, kutya vagy alligátor, amit a Ragyogás felébresztett, és most már nem csak állat módjára tud kommunikálni, hanem emberi nyelven is. Számos film, sorozat vagy rajzfilm szolgálhat példaként, hogy játsszuk (vagy éppen hogyan ne játsszuk) el őket, mint a Kutyák és Macskák, a Kiskedvencek titkos élete, a Sabrina, a tini boszorkány (Salem örök), a Jégkorszak stb.
Az első amit nem árt észben tartani, hogy ezek az állatok sosem voltak emberek, vagyis legfeljebb annyi emberi vonást hordoznak, amennyit a fenti világból magukkal hoztak. Ráadásul mindannyian azért vannak idelent, mert megszöktek vagy mert kidobták őket, így a többségüknek nincsenek kellemes emlékeik az emberekről, kivéve egy-két kedves gazdát. Ezért ha valaki túlságosan emberszerű, az kiválthatja a többiek ellenszenvét, kiközösíthetik, vagy akár meg is ölhetik. Viszont ez a tényező nagyban függ attól is, hogy a Kalauz milyen kalandot, kampányt mesél, és mennyire akarja elvinni a hangulatot a humor és a rajzfilmek irányába: egészen más fér bele, ha a Tini Nindzsa Teknőcök a cél, mintha a Sosehol.
A Vadak előnyei - az intelligencián kívül - az állati természetükből fakadnak. Egyfelől a fenti világban szinte "láthatatlanok", hiszen egy kóbor macska vagy egy osonó patkány közel sincs annyira szem előtt, mint akár csak egy hajléktalan. Így a FelVilágban, vagy a két világ határán játszódó metrókban is tudnak boldogulni, bár odafent a 0-s Ragyogásszint miatt mindenre jár az 1 érme büntetés.
A kinézetükön kívül az összes többi előnyük is állati: karmaik, fogaik, szarvaik vagy pikkelyeik vannak, a farkuk segít az egyensúlyozásban, a mászásban vagy a gyors úszásban. A szemük jobban lát a félhomályban vagy akár a teljes sötétségben is, vagy éppen denevérként hangradarral tájékozódnak. Minden attól függ, miféle állatot választott a Játékos. Ezek a képességek általában 1-1 érme bónusz adnak valamilyen tevékenységre, mint a harc, a sebzés felfogása, a mászás, az ugrás, az úszás, a rejtőzés és így tovább.
Ahogy azt az alapkönyv is írja, a Vadak többségét a kutyák, a macskák, a patkányok és az alligátorok adják, de gyakorlatilag bármilyen állatot felruházhat értelemmel a Ragyogás: a határ nagyjából a Játékos vágyai és a Kalauz engedékenysége között van valahol. Egy terráriumból kiszökött óriáskígyó, egy viharban az állatkertből kiszökött oroszlán, medve vagy pingvin egyaránt elképzelhető, ahogy egy, a környékről a föld alá került vidra, prérifarkas vagy akár puma is.
Mindemellett a Vadaknak van egy igen komoly hátránya is, mégpedig az, hogy - az esetek döntő többségében - nincsen emberszerű kezük, így nem tudnak úgy fogni és szerszámot használni. Így például egy Vad Bütykölő vagy a fogai közé kapja a csavarkulcsot, vagy készít magának egy robotkart a hátára: ez nagyon hasznos tud lenni, még ha a többiek le is nézik miatta. Mindennek nem is annyira játéktechnikai jelentősége van, hanem inkább hangulati fontossága.


Vakondemberek
Ezek a szőrös, állati vonásokkal bíró humanoidok jelentik az egyetlen valódi, egységes népet az emberek mellett, legalábbis a játszható Szerzetek közül (a parabogarakat és a iloweneket éppen ezért nem számolva). A kinézetüket nem határozza meg túl pontosan vagy szigorúan a könyv, a képek alapján egyszerre lehetnek állati kinézetű emberek és emberi kinézetű állatok. A hangsúly a humanoid mivoltukon van, vagyis felegyenesedve járnak és a kezeik emberiek.
Hogy honnan jöttek, arra már ők se emlékeznek, ám a fenti világban a fényre érzékeny szemeik miatt nem tudnak létezni - bár a minimális Ragyogás Szintje számukra csak 1, ám nappal odafent sokkal komolyabb büntetés jár nekik. Mára tökéletesen alkalmazkodtak a földalatti életmódhoz: látnak a szinte teljes sötétségbe is, a hallásuk nagyon éles, a karmaikkal pedig gyorsan és hatékonyan tudnak ásni, vagy ha kell, megvédeni magukat. A legfontosabb tulajdonságuk viszont a Ragyogáshoz való kötődésük: számukra ez a misztikus, mágikus erő egy isteni entitás, a világ teremtője. A fenti világ elfordult tőle, ezért mindent és mindenkit gyanakvással személnek, ami onnan jött. De ugyanilyen vallásos áhítattal állnak az Odalent Ragyogás-tavaihoz és csatornáihoz is, és azok is elnyerik ellenszenvüket, akik ezekre alapozzák a hatalmukat.
Ez a nép igen visszahúzódó, falvaikban és városaikban nem szívesen látják a betolakodókat (értsd, szinte bárki mást). Emiatt a településeiket Erősségként kell kezelni, és a bejutás önmagában egy külön kaland, akár a beszivárgást, akár a barátságuk elnyerését választja a csapat. Az AlVilágban kalandokat kereső Vakondemberek általában azok a fiatalok, akik elindultak nevet szerezni maguknak, vagy kereskedő-karavánok tagjai, akik elindulnak megszerezni mindazt, amit nem tudnak maguk megtermelni.
A fentebb már felsorolt előnyökön kívül a Vakondemberek bírnak még egy igen komoly előnnyel, pont a Ragyogáshoz való kötődésük miatt: annyira fogékonyak a mágiára, hogy kétszer annyi Bűbájjal indulnak, mint bármilyen más, ugyanabba a Céhbe tartozó Szerzet tagjai. Így például egy Vakondember Brávó négy, egy Kereskedő pedig hat varázsigét ismer. A mágiával egyáltalán nem bíró Bütykölők esetében a helyzet nem ennyire egyszerű, hiszen ők nem kapnak Bűbájokat induláskor - a RoncsTech viszont szintúgy a Ragyogással működik, így személy szerint én extra holmikkal kompenzálnék egy ilyen karaktert.
Opcionálisan - a Kalauz engedélyével, természetesen - az is lehetséges, hogy a Vakondember karakter becseréli az összes Bűbáját egyetlen, nagy erejű Relikviára. Kétségtelen, hogy a 44 Kaliberes Gyilkos, az Utazó Láda vagy a Fenyegető Végzet Esernyője elég erős holmi egy induló karakter kezében, ami bőségesen  kárpótolja a kisebb varázsigék hiányát.


Normálisok
Az Átutazók általában csak végig robognak egy metróvonalon, mit sem tudva arról, mi zajlik a sínek alatt fekvő alagutakban. Néha viszont történik valami, ami miatt kiszakadnak megszokott környezetükből, és ebben a különleges, ám igen veszedelmes világban találják magukat.
Az alapkönyv kifejezetten a Mellékszereplők közé sorolja a Normálisokat, és a kampányok között is csak egyetlen típus van, a Felfedező, amikor érdemes lehet szerinte ilyen Szerzetet választani Főszereplőnek. Az én véleményem egy kicsit más, szerintem ugyanis a Normálisok remek kiindulóalapot jelenthetnek egy olyan kampányhoz, ahol a karakterek menet közben változnak meg, és lesz belőlük, Legendás, Szörnyszülött, Nomád és így tovább. Ennek a témának már szenteltem egy külön cikket is, a Kalandok és Kampányok III. részét.
Ha az alapkönyv elveinél maradunk, egy Normális általában a "bajba jutott hölgy" vagy a "rácsodálkozó zöldfülű" szerepét tölti be, akit ki kell vezetni vagy állandóan meg kell menteni az AlVilág veszélyeitől. Mindenki ki akarja használni, esetleg meg akarja enni, így az élete állandóan veszélyben forog. Lekerülésekor még nem lehet tagja egyik Céhnek sem, bár a Szerzetből fakadó ismeretei azért széles körűek lehetnek.

A Szerzeteket bemutató cikkek után hamarosan következnek majd a Céhek is.




Megjegyzések

Népszerű bejegyzések