UnderWorld RPG - Karakterfejlődés és tapasztalat

A karakterek fejlődése minden szerepjáték fontos eleme: a karakterek tapasztalatot gyűjtenek, fejlődnek, erősebbek és jobbak lesznek. Leggyakrabban ezt tapasztalati pontok és szintek segítségével oldja meg a rendszer, a D&D nyomán haladva, de szép számmal találni ellenpéldákat is: van, ahol nincsenek szintek, és a pontokat közvetlenül lehet elkölteni (pl. Shadowrun, Cyberpunk 2020, ZeFRS), vannak kombinált módszerek, ahol a szintlépés a pontokból vásárolt képességektől függ (pl. Earthdawn), és olyanok is, ahol a fejlődés így vagy úgy, de az egyes szakértelmek használatától függ (pl. Call of Chtulhu/BRP, Castle Falkenstein).
Az UnderWorld megközelítése leginkább az utóbbi kategóriára hasonlít, bár egy hibrid megoldással. Lássuk, milyen módon tudja jutalmazni a Kalauz a Főszereplőket.


Hőstantuszok
Minden egyes kaland végén, mikor a Főszereplők végig gondolhatják, mi is történt velük, a Kalauz adhat nekik 1-5 darab "Hőstantuszt". Ezek bónusz érmék, amiket a játékos tartalékolhat, és egy-egy próba során korlátlan számban felhasználhatja őket. Bizonyos értelemben tapasztalati pontok, és mégsem, hiszen nem kell őket gyűjtögetni: akkor égeted el őket, amikor csak akarod, és utána el is tűnnek.
Példa: Nate McCole, az Elveszett Brávó az egyik kaland után 4 Hőstantuszt kapott. 1-et azért, mert aktívan részt vett (a játékos nem csak a mobilját nyomkodta egész végig), 1-et a jó ötleteiért (ő találta ki, hogyan győzhetnek le egy fenevadat), 1-et azért, mert hősiesen elvállalta a csali szerepét, és 1-et azért, mert remekül játszotta a szerepét. A következő kalandban ezért 4 bónusz érméje van, amit bármikor felhasználhat.

Megszerzett Képességek
Az UnderWorldben az egyes Tulajdonságoknak és Szakértelmeknek nincs fokozata vagy szintje: a karakter vagy Erős, vagy sem, és  vagy járatos a Küzdelemben, vagy nem. Arra sincsenek szabályok, hogy mennyi időbe telik megtanulni, vagy hogy hány pontba kerülnek. Ehelyett a Kalauz kezébe helyezi a döntést, hogy amikor úgy érzi, a Főszereplő elegendő ideig gyakorolt, edzett, tanult vagy tapasztalt, egyszerűen megadhatja nekik az adott képességek.
Példa: Nate Erős, Céltudatos és Veterán. A játékos kitalálja, hogy Nate túl lassúnak érzi magát, ezért amikor csak ideje van rá, gyakorolni kezdi a gyors fegyverrántás, vadnyugati stílusban. A Kalauz rábólint, és nem szól semmit, csak figyeli, hogy Nate valóban edz-e, vagy a kezdeti lelkesedés múltán inkább hagyja a fenében. Mikor két kalanddal később még mindig rendszeresen megemlíti a játékos, hogy a fejvadász szorgalmasan gyakorol, jelzi neki, hogy mindez kifizetődő volt, és megadja neki a Gyors tulajdonságot.
Példa: Bill, a Hajléktalan Kereskedő rendszeresen talál a szemétbe kidobott elektronikai eszközöket, turmixgépeket, mixereket. Ezeknek még teljesen működésképtelen állapotban is elég jó piaca van a mélyben, a még használható példányok viszont sokkal értékesebbek. Sajnos Bill eddig semmit se értett a gépekhez, de ezen változtatni akar: egy Könyvtárostól szerzett egy tankönyvet a villanyszerelésről, és szorgosan tanulni kezd, az olvasás mellett a régi turmixokon gyakorolva. Az egyik kaland során azután egy tönkrement generátort találnak, és mikor sikerül megjavítania, a Kalauz jelzi, hogy most már felírhatja a Hivatás (Villanyszerelő) szakértelmet.

Személyes Relikviák
A kalandok végén a Főszereplők nem csupán saját maguk kaphatnak Hőstantuszokat, hanem a kedvenc, a történet során legtöbbször használt tárgyaikra is kaphatnak egy-egy érmét. Ezeket ugyanúgy el lehet költeni a próbák során, de össze is lehet őket gyűjteni, hogy beváltsa a nagyobb hatás kedvéért: három érméért cserében ugyanis a tárgy valamilyen mágikus hatásra tesz szert, mint a könyvben példaként felsorolt relikviák.
Példa: Nate sehová sem ment a porfogó kabátja nélkül, amit nem csak takaróként, hanem az összecsapásokban könnyű páncélként is használt. A Kalauz ezért néha erre is adott egy-egy érmét, és amikor három összegyűlt, Nate úgy döntött, ezeket beváltja, hogy személyes relikviát készítsen belőle. A Ragyogás erejével a kabát valódi vértezetté változott, ami így már 3 érményi védelmet nyújt bármivel szemben.

 

UnderWorld RPG - Karakterfejlődés és tapasztalat

UnderWorld RPG - Karakterek az AlVilágban - Nate McCole











Megjegyzések

Népszerű bejegyzések