Karakterek a Falkenstein Kastély világában 13. - Automaton karakterek Új-Európában

A steampunk és gőzkorszaki történetek gyakori szereplői az önjáró és gondolkodó mechanikus lények. A Castle Falkenstein sem kivétel ebből a szempontból, hiszen már az alapkönyvben is több példa van rá: a kalandötletek között szereplő "Gyilkosság Gázlángnál" egyik szereplője egy Óraműves Ember, egy egykori veterán, aki beleőrült a testébe épített protézisektől (erős kiberpszichó és Cyborg-párhuzam); a Mint az Óramű kalandban pedig egy teljesen mechanikus, mégis tudattal bíró szereplő is van.
A Gőz Kora kiegészítőben újabb példákat találhatunk: az Óraműszerkezetű Szolga és a részben arról másolt Óraműszerkezetű Harcos csodálatos gépezetek, melyeket remekül be lehet illeszteni bármely történetbe - valódi tudat nélkül ugyan nem a legügyesebb ellenfelek (nagyjából minden értékük Átlagos lehet), viszont rengeteg (40 pontnyi) sérülést képesek elviselni. Az viszont egyértelmű, hogy ezek még mindig nem többek puszta gépezeteknél. 
De mi van akkor, ha valaki egy mesterséges lényt szeretne megszemélyesíteni a játékban? Nos, erre elég sokáig csak akkor lett volna lehetőség, ha a Házigazdával összedugják a fejüket, és mondjuk az Óraműszerkezetű Szolga/Harcos testét alapul véve, abba egy Idézés varázslattal valamilyen szellemet költöztetve egy egyedi megoldást alkalmaznak. A 2020-ban pdf formátumban megjelent Variantions of the Great Game kiegészítő egy halom alternatív (kockákat vagy különféle kártyákat használó) rendszer mellett erre is lehetőséget kínált, ráadásul úgy, hogy eközben mind az alapkönyvben szereplő eredeti, mind pedig a Comme Il Faut kiegészítőben kínált harcrendszerrel kompatibilis maradt. A könyvet jegyző J Gray olyan ügyesen keverte a lapjait, hogy szinte bármelyik történetbe be lehet illeszteni ezeket a karaktereket.

Lássuk, miből is áll egy Automaton karakter megalkotása:



Milyen Automaton vagy?
Ez a legelső és legfontosabb kérdés, hiszen mind a négy kategória tagjai jelentősen és drasztikusan eltérnek egymástól, nem csak kinézetben, hanem képességekben, jellegben, működésben, előnyökben és hátrányokban is. A Hús Automatonjai élőlények testrészeiből vannak összeállítva (igen, Frankenstein szörnyetege is ezek közé tartozott), és bár úgy tűnik, mintha élnének, valójában egyfajta élőholtnak számítanak. A Misztikus Automatonok életre kelt szobrok, akiket valamilyen varázslat elevenített meg, mint a prágai Gólem, Pinokkió vagy Pygmalion szobra. Az Óraműszerkezetes Automatonok lényegében a Gőz Korában szereplő péládnyok továbbfejlesztett, Babbage-aggyal felszerelt változatai, amik immár sokkal összetettebb parancsokat és feladatokat is végre tudnak hajtani. A Gőzhajtású Automatonok pedig a gőz erejével hajtott, a többiekhez képest sokkalta masszívabb szerkezetek.


Milyen Képességekkel rendelkezel?
Az alapkönyvben megszokott szabad karakteralkotással szemben (ahol még a karriernél szereplő képességek is csak ajánlások) az Automatonok esetében sokkal több a kötöttség. Mindegyik típusnál meg vannak adva, hogy milyen képességeket milyen szinten ismer, és csak annyi a játékos mozgástere, hogy néhánynál maga határozhatja meg, melyik legyen az. Például a Hús Automatonjai mind Jó Atlétikával, Gyenge Karizmával, Jó Látszattal, Kivételes Fizikummal és Gyenge Társasági Viselkedéssel rendelkeznek, amihez további egy Gyengét, két Jót és egy Nagyszerűt választhatnak szabadon. A Látszat egy új, csak az Automatonok számára elérhető képesség, ami azt mutatja, mennyire tűnnek embernek.

Mi hajt téged?
Mindegyik Automaton típusnál szerepel egy vagy két lehetséges meghajtási mód (ha egynél több, a játékos választhat), amiből kiderül, hogy mennyi ideig képes működni, mielőtt "újra kellene tölteni". Ha ez elmarad, az Automaton álomba merül, egészen addig, amíg meg nem kapja a szükséges üzemanyagot. A Hús Automatonjai esetében ez lehet biológiai, vagyis étel/ital, és ezek megvonása, esetleg levegő hiányában szunnyad el; a második lehetőség az elektromosság, amikor a lénynek hetente egyszer magába kell szívnia egy nagy akkumulátor energiáját. Óramű meghajtásnál (Misztikus és Óraműszerkezetű Automaton) fel kell húzni, mághikusnál van valamilyen működtető tárgy (például egy kőből faragott szív), gőzgépnél pedig lehet hagyományos vagy rádium alapú, vagyis gyakorlatilag nukleáris, ahol csak a főtővizet kell hetente utántölteni.

Melyek a Szerencsés és Szerencsétlen Körülmények?
Ezek gyakorlatilag az Automaton típusától, félépítésétől és jellegétől függő előnyök és hátrányok. A könyv elég bőkezű: mindegyik kategóriánál van két fix és egy választható Szerencsés Körülmény, ami mellé csupán egyetlen Szerencsétlent kell választanunk. Ezek kifejezetten komoly bónuszt adnak: a Misztikus Automatonok esetében automatikusan jár a Varázsvért (kevésbé sebezhető varázslattal) és a Halhatatlan Kitartás (immunitás a mérgekre és betegségekre, nincs szüksége ételre és levegőre, viszont nem gyógyul, csak javíthat). Ezek mellé választhat még egyet az Éles Érzékek (játékonként egyszer a kezedben tartott lapok egyikét Káróvá változtathatja, egy Észlelés próbára), Szívós (+2 Életerő), Beépített Szerkentyűtech (mérettől függő számú hely beépített Szerkentyűk számára) és a Hatalmas Erő (Életerő normál módon számolandó, de 800 fontot tud felemelni és vasrudakat hajlíthat el). Cserében Szerencsétlen Körülményként "csupán" annyi a hátránya, hogy mivel Mághiából Született, a vas fegyverek +1 sebzést okoznak. Az acélra viszont ez nem vonatkozik.


Utolsó lépések
Ha mindezzel megvagyunk, már csak az Életerőnket kell a szokásos módon kiszámolnunk (Bátorság és Fizikum összevetésével), és meg is vagyunk. A naplónkat a hagyományos módon kell kitöltenünk, hiszen ugyanúgy érző és gondolkodó személyek vagyunk, mint bármely ember, Tünde, Törpe vagy Sárkány. Szerepet nem kell választanunk magunknak, hiszen ezt helyettesíti a Típus, viszont azt el kell döntenünk, hogy Heroikus, Tragikus vagy Tökéletlen Hőssel, esetleg Ártatlan, Okos, Tragikus vagy Bukott Hősnővel akarunk-e játszani.

Mivel a Variations of the Great Game egy elég kései kiegészítője a Castle Falkenstein szerepjátéknak, várhatóan pár évig nem fog rá sorra kerülni a magyar fordításban. A könyv jelenleg csak a DTRPG oldaláról szerezhető be, nyomtatásban korábban még nem jelent meg, viszont az Óraműszerkezetes Automaton külön felkerült az R.Talsorian weboldalára is, a DLC-k közé.

Karakterek a Falkenstein Kastély világában 13. - Automaton karakterek Új-Európában



Castle Falkenstein alapkönyv és A Gőz Kora kiegészítő pdf formátumban (külön-külön és kedvezményes csomagban) már a DrivethruRPG oldalon is megvásárolható!

-Kyrg-

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések