Karakterek a Falkenstein Kastély világában 4. - A Képességek
Rudolf Rassendyll és Rupert von Hentzau (A zendai fogoly) |
Mielőtt belemerülnénk a játékba, szenteljünk még egy kis időt a Képességek szemrevételezésére! Mint már mondtam, ezek azok dolgok, melyeket máshol úgy ismerünk, mint Főjellemzők, Tulajdonságok, Szakértelmek, Jártasságok stb. Itt mindezek egy csoportot alkot, bele tartozik mindaz, ami "játéktechnikai" jellemző.
Ezek nem az értékük alapján vannak nyilvántartva, hanem a tudás szintjével, vagyis ahogy azt a karakter is gondolja magáról. "Jó Vívó vagyok", "elég Gyenge vagyok az Atlétika terén" vagy éppen "Kivételes az Észlelésem": ezek mind olyan jellemzők, amiket a neo-viktoriánus kor embere (Tündéje, Törpéje, Sárkánya) is mondana magáról. Így kerülnek be a Naplóba is.
Sherlock Holmes (A sátán kutyája) |
Ezekből a szintekből összesen hat van a Gyengétől a Rendkívüliig, és az alapkönyvben minden tipikus Képességnél szerepel az is, hogy a karakter az egyes szintek birtokában mire képes, hasonlóan ahhoz, ahogyan a Cyberpunk 2020 hoz példákat a szakértelmekre.
Például:
Jó Lopakodóként képes vagy végigsétálni hang nélkül egy keményfa padlón. A Nagyszerű Fizikummal erőlködve, de el tudsz görbíteni egy vasrudat. A Gyenge Előadással fahangod és két ballábad van.
Mindez arra is utal, hogyan kell a Játszma során alakítani a szerepedet: attól, hogy a karaktered tudja magáról, hogy az Atlétikája Gyenge, még lehet ő az első, aki fel akar mászni mindenhol, de akkor ezt úgy is kell előadni. A Tettek (a próbák) során persze még járhat így is sikerrel, de ahhoz már általában jó lapjárás vagy a többiek segítsége szükséges.
Amikor Tettre kerül a sor, ezek nehézsége "követelményként" van megadva, például egy adott fal megmászásához legalább Jó Atlétikára lenne szükség. Ha ez megvan, automatikusan sikeres, hacsak a házigazda úgy nem dönt, hogy valamilyen körülmény miatt nehezíti a feladatot. Ha (nehezítés előtt vagy után) nem rendelkezel elegendő szintű tudással, akkor még reménykedhetsz a kártyák segítségében.
Phileas Fogg és Aouda hercegnő (80 nap alatt a Föld körül) |
A Képességek fejlesztésének elsődleges módja maga a játék: az, hogy ha te aktívan használod őket, ezt ki is hangsúlyozva. Nincs tapasztalati pont, vagy százalékos próba a játékülés végén, sem pedig szintlépés. Egyszerűen csak ha valamit rendszeresen csinálsz, mindig igyekszel túlteljesíteni a saját képességeidet (olyan Tetteket viszel végbe, melyek nehézsége magasabb náluk), esetleg tanárhoz jársz, előbb vagy utóbb (gyakran hónapok vagy akár évek munkájával) bekövetkezik a fejlődés. Ha jelzed a Házigazdának (a mesélőnek), hogy te erre "gyúrsz", általában meg fogja mondani, hogy nagyjából mire számíts, mennyi időbe vagy próbálkozásba fog kerülni.
De akár az is lehetséges, hogy te magad sem veszed észre, hogy állandóan ugyanazokra a Képességekre hagyatkozol, néha sikertelenül, ám sokszor sikerrel. Ha ez feltűnik a Házigazdának, kitűzhet egy "titkos fejlődési célt" a karaktered elé, anélkül, hogy te ezt tudnád, és ha eléred, akkor magának felírja, hogy a Képességed növekedett. Erről persze nem szól neked, amíg magadtól fel nem tűnik, hogy a dolgok könnyebbé váltak, hogy már többre vagy képes és rá nem kérdezel. Például ha egy küldetés során a könyvmoly Tudóst állandóan meg akarják verni, és ő kénytelen rendszeresen az egyik gazfickótól zsákmányolt ólmosbottal megvédeni magát, egy idő után a Gyenge Viaskodás képessége szükségszerűen Átlagos szintre nő.
Karakterek a Falkenstein Kastély világában 13. - Automaton karakterek Új-Európában
Karakterek a Falkenstein Kastély világában 12. - Félvér karakterek Új-Európában
Karakterek a Falkenstein Kastély világában 11. - Sárkányurak és Sárkányúrnők
Karakterek a Falkenstein Kastély világában 10. - A Mellékszereplők
Karakterek a Falkenstein Kastély világában 9. - A Pribékek
Karakterek a Falkenstein Kastély világában 8. - Félkész Karakterek
A Castle Falkenstein pdf-ként már a DrivethroughRPG oldalon is megvásárolható!
-Kyrg-
Megjegyzések
Megjegyzés küldése