UnderWorld RPG - Az első kaland tapasztalatai

A csapatunk hagyományosan egy közös (a földrajzi távolságok miatt online) játékkal ünnepli a szilvesztert, 2023 végét  pedig az első saját UnderWorld kalandunkkal ünnepeltük. Két játékossal vágtunk bele a történetbe, aminek egyelőre még nem értünk a végére, de máris sikerült összegyűjteni egy sereg tapasztalatot.


Karakteralkotás
A Szerzetek két nagy csoportra oszthatók: az Elveszettek, a Hajléktalanok, a Nomádok, a Normálisok és a Vakondemberek képességei egységesek, például minden Elveszett képes manipulálni az időt és az összes Hajléktalan képes használni a modern technológiát, akármekkora is a Ragyogás szintje. A Legendások, a Roncsemberek, a Szörnyszülöttek és a Vadak viszont szinte mind egyediek (még ha utóbbiaknál az egyes állatfajták nagyjából hasonlók is). Emiatt minden ilyen (Főszereplő vagy Mellékszereplő) karakter megalkotásakor bátran szabadon engedhetjük a fantáziánkat.
Az egyik játékosunk egy urban fantasy regény egyik szereplőjét formálta meg, Legendás Brávóként: háttértörténete szerint, amikor a sztori népszerűsége a Netflixnek köszönhetően megnőtt és a felszínen sokak fantáziáját megmozgatta, a Ragyogás életre keltette Odalent. Bár tisztában van vele, hogy ez nem az ő világa, és hogy ő igazából egy "archetípus", még mindig reménykedik benne, hogy a pasija is megjelenik egy napon - de remélhetőleg az eredeti a regényből, és nem a netflixes változat! A karakter képességeit itt közösen alkottuk meg a játékossal - ő elmondta, mire volt képes a könyvben, ezt pedig egyszerűen "lefordítottuk" egy nagyobb és két kisebb képességre.
A másik karakter ugyan "csak" egy Hajléktalan, ám Navigátorként saját járművet is kapott: a RoncsTech részekből álló Equinox egy kivénhedt szemeteskonténerből készült, hat mechanikus lába bogárként hajtja előre mind a vízben, mind a szárazföldön, a felépítménye pedig régi motorok plexi szélvédőiből és fémlapokból készült. Bár nem túl nagy jármű, ahhoz pont elég, hogy akár hat fő is elférjen benne. Üzemanyagra szerencsére nincs probléma, a Ragyogással működő hajtómű örökmozgó, viszont mint ilyen, a felszínen teljességgel működésképtelen lenne.
A Mellékszereplők között is számos Szörnyszülött bukkant fel, például egy Brávó, akinek a karjai helyén több méteres csápok voltak, vagy egy Céhnélküli csapos, akinek a fején hangyacsápok vannak, amikkel képes érzékelni a beszélgetőpartnere hangulatát, akármennyire is próbálja elrejteni.


Rendszer
A kaland elég gyorsan összecsapásba torkollott a csapat és egy fejvadász között, akinél ráadásul túsz is volt, így a komolyabb fegyvereik helyett kénytelen voltak puszta kézzel és bokszerrel összecsapni. A próbák és ellenpróbák során a dulakodás egészen addig kiegyenlített volt, amíg a karaktereknek nem sikerült túlerőbe kerülniük. Ekkor inkább menekülőre fogta volna, ám itt kijött a rendszer halálos mivolta, ugyanis egyetlen lövés a csapat Brávójának sörétes puskájából pontot tett a fejvadász életének végére.
A próbák során több megoldást is kipróbáltunk: én nagyon kedvelem az érméket, egy egész maroknyit összegyűjtöttünk a Q-Workshop tokenekből és szerepjátékhoz való érmékből, viszont ezek nagyon hangosan csörögtek (ami az alvó gyerekkel nem annyira kompatibilis), így használtunk mellette d6 kockákat is. Volt, aki szimplán páros-páratlan módszert használt, de Nerva például az 1-3 (Írás) és 4-6 (Fej) osztásra esküdött. Mindegyik módszer ugyanolyan jól bevált.
Ami viszont bizonyos, hogy nagyon hasznos lenne egy-két "cheat sheet", például egy összefoglaló táblázat a Tulajdonságokról és Szakértelmekről, a fegyverekről és vértekről, illetve a kezdeményezés bónuszairól. Mivel egyik sem túl hosszú, pár alkalom alatt megvan benne a rutin, de eleinte azért gondolkozni kell, hogy melyiket melyik próbához használhatjuk fel.
Maguk a próbák, ahogy várható volt, remekül működtek: a legtöbb esetben egyszerűen csak meg kell szabnunk a nehézséget 1-5 között, és legalább ennyi sikert (Fejet) kell elérni a próba során. Más feladatoknál dinamikusabb volt a dolog, és minél több sikert értek el, annál többet tudtak egy témáról, vagy annál több miindent vettek észre.


A világ
A mesélői feladatok között a világépítést szeretem a legjobban, és az UnderWorldben legalább olyan élvezetes újabb és újabb Birtokokat, különleges helyszíneket és Bűbájokat kitalálni, mint karaktereket. Az egész játékra igaz, hogy olyan, mint egy különös népmese - szinte bármit ki lehet találni benne, és a dolgok logikája is néha egész kifacsart.
A kalandban szereplő Birtokok közül az egyik az alapkönyvben csak futólag említett Piactér (a példakaland, a "Koldusból nem lesz rágcsa!" helyszíne), amit már korábban is elkezdtem kibővíteni a példajáték kedvéért (Találkozás a Rákpáncélban). A mostani történethez már féltucatnyi új Mellékszereplő is készült, és az egész település képe is kezdett kialakulni. A másik fontosabb Birtok, a Kaptár egy teljesen új, közepes méretű település lett, ezeken felül pedig még három kisebb helyszín is belekerült a kalandmodulba.
A mágia terén az alapkönyv bőséggel kínál Bűbájokat (bár ezekből is van már vázlatban számos újabb darab), a Bütykölők által épített RoncsTech eszközökre pedig az egyszerű "csináld magad" rendszer teljesen jól bevált - remek fegyvereket, járműveket és különleges kütyüket tudtam vele alkotni a kalandhoz. A kaland talán legkülönlegesebb holmija viszont egy relikvia lett - ezek a holmik megtestesült legendák, mint a Szépség Gyűrűje, a Csend Kése vagy a 44 Kaliberes Gyilkos. Ezúttal viszont egy mém jelentette az alapot, hiszen ha ezt elegen ismerik és elegen hisznek benne, ugyanúgy valóságossá válhat.

Remélem, mire az UnderWorld alapkönyv megjelenik, a kalandnak is a végére érünk, és a szokásokhoz híven ez is felkerül majd a blogra.



UnderWorld RPG - Az első kaland tapasztalatai


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések