Shadow Scar - Core Rulebook - Első benyomások

Múlt hét szombaton ért véget az R. Talsorian Games kiadó első Kickstarter kampánya, melyet a Shadow Scar szerepjáték alapkönyvéhez indítottak. Ez az első saját új, IP-n alapuló játékuk az 1994-es Castle Falkenstein óta, az azóta eltelt időben vagy a már futó termékeikhez (CF, Cyberpunk, Teenagers from Outer Space) jelentettek meg kiadványokat, vagy pedig más franchise-okat licenszeltek (Bubblegum Crisis, Dragonball Z, Dream Park, The Witcher). Érthető volt tehát az óvatosságuk, bár az ingyenes Easy Mode kiadvány, a Starter Set, illetve a kiadó saját oldalára és a DriveThruRPG-re kikerülő, szintén ingyenes DLC-k valamennyire azért mutatták, hogy mekkora érdeklődésre számíthattak a játékosok részéről. 
Mindenesetre a KS kampánnyal egy visszafogott, de reálisnak tűnő sikert könyvelhettek el: a célként kitűzött $14.500-t pár nap alatt elérték, és a vége csaknem a duplája lett, $28.978, összesen 602 támogatótól. Mivel ebben volt olyan is, aki 5-5 könyvet vett (Retailer szint), ezért az alapkönyvből nagyjából 610 pdf és 360 keménykötéses változat, míg a dobozos Starter setból újabb 174 kelt el így előre.
Az R. Talsorian előre jelezte, hogy az alapkönyv pdf változata már készen is van, és az ígéretükhöz híven kedd este már meg is érkezett az értesítés, hogy a kiadvány hozzá lett adva a DriveThruRPG gyűjteményemhez, le lehet tölteni. A 160 MB-os pdf elég testes darab, láthatóan nem lett "kilapítva", hanem nagy felbontású pdf-ként lett nyomtatva, megőrizve minden réteget (ez van, akit zavar, engem speciel nem). Lássuk, mit is kaptunk a pénzünkért.


A könyv
A legelső, ami szembetűnik (az SC kiadványoktól már megszokott színek és anime képek mellett) az a méret: az SC alapkönyv összesen 292 oldal, ami csak kb 40-nel rövidebb a The Witcher kötetnél, és nagyjából kétharmada a Cyberpunk RED-nek, a régebbi CF alapkönyvnél pedig nagyjából 30%-kal hosszabb. Szóval kell majd neki a hely a polcon.
Az R. Talsorian szokásához híven ez egy "mindent egyben" alapkönyv, vagyis az általános bevezető (kb 13 oldal), a karakteralkotás (37 old.) és fejlesztés (22 old.), a fegyvertár (13 old.) illetve a szabályrendszer (19 old.) mellé befért a világleírás (83 old.), a mesélői irányelvek és tanácsok (29 old.), egy NJK- és szörnygyűjtemény (44 old.) és még egy példakaland (13 old.) is.


Rendszer, karakteralkotás és felszerelés
A Shadow Scar rendszerét már bemutattuk az Eyes in the Darkness kiadványban, ehhez képest nem történtek nagy változások, inkább csak a lehetőségek bővültek ki. Továbbra is annyi k6-tal dobhatunk a próbákra, amekkora az adott főjellemző és szakértelem összege, és minden kocka egyenként jelent kudarcot (1-3) vagy sikert (4-6). Az egyes feladatok nehézségét az mutatja, hogy hány sikert kell elérni a teljesítéshez, 1 (egyszerű) és 6 (hősies) között.
Sokáig úgy volt, hogy a karakteralkotást majd csak az alapkönyvből ismerhetjük meg, az Eyes in the Darkness és a Starter Set mind előre generált karakterekkel érkezett. Viszont az alapkönyv megjelenésének eltolásakor az R. Talsorian úgy döntött, idő előtt fellebbenti a fátylat a karakteralkotás lépéseiről, ami nagy mértékben megnövelte mindkét kiadvány értékét, hiszen így már a Starter Set birtokában is lényegesen kibővültek a játékosok lehetőségei a karakterek terén.
Ennek ellenére láthatóan nem lőtték el az összes puskaport, ugyanis az alapkönyvben még bőven maradt meglepetés. A játék nagy hangsúlyt fektet arra, hogy a karakterek egy összeszokott osztagot alkotnak, így van számos olyan dolog, amit közösen kell megalkotniuk: ki kell találniuk, mi a specialitásuk, létre kell hozni az összekötő NJK-jukat és a barakkjukat, ami számos pluszt adhat nekik a bevetések között és közben is.
A korábbi könyvek és a Supply Drop DLC már elég sok felszerelést bemutatott, így az alapkönyvben aránylag kevés az újdonság a fegyverek és vértek terén, viszont a járművek eddig nem kerültek elő. A rendszer egyszerűsége miatt nincs túl sok statisztikájuk, leginkább a sebességük, kapacitásuk és sérüléspontjaik száma a lényeges.


A világ
Ez az a rész, ahol a Shadow Scar alapkönyv a legtöbbet tette hozzá az eddigiekhez: míg az Eyes in the Darkness és a Starter Set Lorebook része olyan 26-28 oldalt tudott szentelni a témának, itt majdnem a háromszorosa fért bele. Hosszan mutatja be az Ügynökség múltját, működését és részeit, minden klánnak több oldalt szentelve, a legjobban viszont a Mozaik főbb világainak szentelt, egyenként 9-10 oldalas szakaszoknak örülök. Eddig ugyanis csak a leglényegesebb információkat ismerhettük meg például a mitikus Japánra hajazó Nakatsukuniról, a steampunk Acél Udvarról, a 30-as évek Amerikáján alapuló 5. Utcáról vagy a sci-fi Menedék űrállomásáról. Most viszont minden világhoz jár térkép, az erőviszonyok és a környezet részletes leírásával.
A legérdekesebb koncepció viszont a saját világok használata: a fejezet végén több oldalon tárgyalja a könyv, hogyan építsük bele a saját játékvilágunkat a Mozaikba, gyakorlati példaként (természetesen) Night Cityt hozva fel. A konverziós ötletek segítségével elméletileg bármelyik szerepjáték világot beilleszthetjük ebbe a metaverzumba.


Mesélői részek
Az eddigi kiadványokban szinte csak gyakorlati tanácsok voltak a mellékelt kalandok és a DLC-kben kiadott folytatásos történetek lemeséléséhez, most viszont szabadon nekivághatunk a Mozaiknak, így megismerhetjük a metaplot részeit is. Ennek fényében a könyv bemutatja az ellenfél főbb alakjait, sőt, megismerkedetünk a Yokkai klánokkal, melyekre eddig legfeljebb csak utalgattak.


NJK-k és szörnyek
Ez a fejezet tartalmazza az összes, a korábbi kalandokban felbukkanó arctalan mellékszereplőt és szörnyeteget, a már megismert formátumban, egy oldalon összefoglalva a képességeiket, értékeiket. Vannak köztük hétköznapi állatok, méret szerint kategorizálva, közönséges emberek, mint az utcai punkok, kommandósok, tolvajok és rendőrök, de a többségük yokkai, mint a kappák, onik, kirinek és dodomekik.
Az egyetlen hiányérzetem itt talán az, hogy nincsenek irányelvek a saját NJK-k és szörnyek kidolgozásához, bár némi átszínezéssel minden megoldható. Remélem, ezt egy későbbi kiadványban majd pótolják.


A példakaland
A könyvben szereplő 21st Century Rock önálló kaland, nincs közvetlen összeköttetése az Eyes in the Darknessben elindult és a DLC-kben folytatott, vagy a Starter Setben szereplő történetekkel. Alapos leírást kaphatunk minden fejezetéről, színes térképekkel a helyszínekről és két egyedi, nevesített NJK-val. A történet érzésre már nem a 3-4 órás, gyorsan lejátszható sztori, inkább az 1-3 játékalkalomra kényelmesen elosztható fajta.

Vélemény
A magam részéről köztudottan kedvelem az R. Talsorian kiadványait, így nem árulok el nagy titkot azzal, hogy személy szerint elégedett vagyok a Shadow Scar alapkönyvvel. Nekem már az eddig megismertek fényében is tetszett a játék egyszerű alapmotorja és az arra felhúzott rendszer, és főleg a világok között ugráló nindzsa ügynökök koncepciója. 
A Kickstartert a pdf + nyomtatott könyv szinten támogattam, így valamikor jövőre még számítok a keménykötéses változatra is (a kiadó Discord oldalán már megnyitották az "elütések és hibák" csatornát, és párat már jeleztek is a lelkes olvasók). Az eddig megjelentek közül az Eyes in the Darkness is a polcomon van, a Starter Set viszont egyelőre csak pdf formátumban landolt nálam, bár lehet, hogy a teljesség kedvéért beszerzem majd valamikor.

Shadow Scar - Core Rulebook - Első benyomások

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések