UnderWorld RPG - Az AlVilágot éltető Ragyogás

Egy urban fantasy történetből nem hiányozhat a természetfeletti sem, és ez az UnderWorldben sincs másként: a modern világunk alatt létező AlVilág a Ragyogásnak, ennek a nyers mágikus erőnek köszönheti létét. Valamikor régen ez az energia mindent elborított a felszínen is, létrehozva a mítoszok és legendák szörnyetegeit, varázstárgyait. Azonban ahogy az emberek hite megkopott a varázslatban, úgy kezdett a Ragyogás is elapadni: előbb a barlangokba és eldugottabb helyekre húzódott vissza, majd fokozatosan egyre mélyebbre és mélyebbre süllyedt. Úgy tűnt, hamarosan teljesen kiveszik, mígnem a felszín lakói is a mélybe ereszkedtek, alagutakat vájva a földalatti vasutaknak - ezek nyomvonalai pedig, mintegy “véletlenül” ősi rajzolatokra hasonlítottak. Így minden egyes szerelvény, ami végigszáguld az útvonalán, mintegy aktiválja ezt a rúnát, apró darabokat csípve le az utasok életerejéből, és ezt Ragyogássá alakítja. Az ezredfordulóra ez odáig jutott, hogy ugyanannyi érkezett a mélybe, mint amennyi “elpárolgott”, így a varázslat szintje helyreállt. Ha pedig ez a tendencia marad, egyszer talán a felszínre is visszatérhet.


Az AlVilág mélyén a Ragyogás gyakran tavakban koncentrálódik, színtiszta energiaként. Ezeknek pozitív hatása lehet a karakterek által használt varázslatokra, viszont minél magasabb a szintje, annál kevésbé működnek a felszínről származó technológia eszközök - előbb a fejlett elektronika mond csődöt, de végül már az egyszerű lőfegyverek sem működnek. Nem véletlen, hogy a legtöbben inkább a közelharci fegyvereket vagy a nagyon egyszerű holmikat, íjakat és számszeríjakat preferálják.

A játékosok számára a Ragyogás egyik legfontosabb megjelenési formája a Mágia: ez magába foglalja a Bűbájokat, a Rítusokat és az Ereklyéket is. A Bűbájok leginkább a különféle gyerek- és tündérmesék ráolvasásaira és varázsigéire hasonlítanak, és legtöbbször egyszerű cselekedeteket, vagy rögtönzött varázstárgyakat jelentenek. Ilyen például a Vörös Kalóz: a rövid kis versikével a kezünkbe kívánhatjuk valamelyik holminkat, ami akkor éppen nincs ott (lehet az övünkbe tűzve vagy akár odahaza is); a Kőlevessel bármilyen forró vízbe dobott kavicsból laktató ebédet készíthetünk; a Pakli Cigi bűbájjal pedig ha rágyújtunk, mire a szál végére érnénk, már jön is a villamos, izé, valamilyen szállító jármű.


A Rítusok sokkal nagyobb erejű holmik, annyira, hogy a könyv nem is ad konkrét példákat, hanem csak kategóriákat (Helyreállítás, Megkötés, Átváltoztatás, Pusztítás). Ezek nem csupán egyes kalandok, hanem egész kampányok központi elemei lehetnek, olyan szertartások, amiket a játékosok akarnak végrehajtani, például egy kulcsszereplő megmentésére, vagy éppen amit megakadályozni próbálnak, mielőtt egy bizonyos őrült szekta felébreszt egy ősi istent a mélyben. 

Az Ereklyék olyan Legendás tárgyak, amik ugyanúgy a Ragyogásból jönnek létre, mint a Legendás Szerzetek. Ezek az emberek tudatalattijából, a félelmekből, hiedelmekből és reményekből születnek. A játékban szereplő példák elég fajsúlyosak: a Csend Kése a Kitty Genovese-gyilkosságkor tanúsított közönyből származik, és ha valaki ezzel gyilkol, a szemtanúk képtelenek lesznek közbe lépni, vagy akár utólag elmesélni, ki volt a tettes; a Város Kulcsa az egész AlVilág legnagyobb hatalmú holmija, ami előtt nem csak minden ajtó kinyílik, hanem a birtokosa úgy kötődik a városhoz, mint Arthur Britanniához, mind gyarapodásban, mind pedig életerőben.


Ráadásul a játék során a karakterek tárgyai is fokozatosan ereklyeszerű hatalomra tehetnek szert, ahogy a saját legendájukat építik. Ez előbb csak a cselekedetekre kapott bónusz érméket jelent, de ha ezeket elköltés helyett összegyűjtjük, újabb és újabb képességeket rendelhetünk hozzájuk, mint például az Idelent novellában szereplő Ithio kései, melyek nem csal nagyobb sebzésre képesek, hanem az őt ért sebzés ellen is adnak érméket.

A másik nagy kategóriát a Roncs Tech jelenti: ez az őrült Bütykölők szakterülete, akik a felszínről származó kidobott mikrohullámú sütőkből, kenyérpirítókból és állólámpákból teleport-kaput, alagútmászó százlábú tankot vagy éppen dermesztő sugarat építenek. Mindezt a Ragyogás teszi lehetővé, és ez is működteti ezeket a holmikat, így legalább annyira számítanak mágikusnak, mint tudományosnak. Persze a Bütykölők szerint mindez valódi tudomány, főleg, ha a karakter választott őrülete mondjuk az a Tévképzet, hogy igazából az egész AlVilág az oxfordi egyetem pincéje, vagy ha paranoidként úgy hiszi, hogy mindenki más egy kormányösszeesküvés része. Ráadásul az őrületük a játék során egyre nagyobb lesz, amitől viszont még zseniálisabb feltalálók lesznek.


A Roncs Tech elkészítésénél az első számú szabály az, hogy alapvetően nincs lehetetlen: amíg a játékos által kitalált holmit be lehet illeszteni a kategóriák (Pusztítás, Szállítás, Javítás, Teremtés, Átalakítás, Manipuláció és Kommunikáció) egyikébe, és a nehézség valamilyen módon megdobható (az egyes szakaszoké nem magasabb, mint a játékos rendelkezésére álló érmék száma), illetve természetesen megszerzi hozzá a Kalauz jóváhagyását, addig bármit meg lehet építeni benne.


A Roncs Tech az egyik dolog, ami nagyon érdekessé teszi az UnderWorldöt, hiszen a segítségével steampunk, dieselpunk, cyberpunk vagy akár wasteland irányba is eltolhatjuk a hangsúlyt - nekem valamiért azonnal a Fallout Railway Rifle puskája jutott eszembe róla, bár az Idelent novellában Gőz Nagyúr Jákob Kalapácsa-puskája is tökéletes példa rá. De a karakterek tényleg bármit megépíthetnek vele - a Szerzetek között szereplő Roncsemberek is ennek segítségével készültek, és a Bütykölők akár folyamatosan új beépítésekkel is láthatják el társaikat, vagy saját magukat.











Megjegyzések

Népszerű bejegyzések