Heimurinn - A jeges észak világa - Fagyföld és Hóföld népei
A Heimurinn világa és hangulata nem kis részben a norse / viking korszakra épít, ugyanakkor szakít számos megszokott klisével. Nem csak szarvas sisakokat nem találunk itt, de hosszúhajókat és tengeri fosztogatókat is alig-alig. Ez a világ nem az ismeretlen felfedezéséről, hanem ember, vadon és misztikum küzdelméről szól.
Bár nem csupán emberek élnek errefelé, játékosként csak közülük választhatunk: a fagyföldi svenkarok a különféle norse népcsoportokat jelképezi (egyikük, a skandav az egyetlen hajós nép a játékban), míg a hóföldi számik a különféle finnugor erdei népeket képviseli. A harmadik népcsoportba a totemimádó, vad uthgardt barbárok tartoznak, ám őket nem lehet választani, ahogy a titokzatos, magas tundra elfekkel, a föld mélyén élő, degenerált dwergekkel , az egymással is gyakorta háborúzó óriásokkal és a különös trollokkal sem lehet játszani. Az egyetlen kivétel, ha valaki olyan Idegen vér hátteret választ, amellyel valamelyik különleges vérvonal örököse lesz, annak minden előnyével és hátrányával.
Érezhetően a svenkarok állnak a Heimurinn középpontjában, az alap- és a világkönyv is velük foglalkozik a legtöbbet, az ő szokásaikat és társadalmukat mutatja be legjobban. Ők az egyetlen írásbeliséggel (rúnaírással) bíró nép, akik ezüst és vaspénzt vernek, gyepvasat bányásznak, árpát, rozst és zabot termesztenek. Számos népcsoportjuk van, akik nem csak szokásaikban, de kinézetükben is erősen eltérnek egymástól: az alacsony termetű, sötét hajú és bőrű tengerjáró skandavok, a szálas termetű ulfenek és a szalmaszőke, nagyotmondó sveák csak néhány a sok közül. A svenkarok társadalma csúcsát a főnökök, a jarlok foglalják el, akik egy-egy közösség vagy királyság élén állnak, vagyon és rátermettség okán. A társadalom nagyját a karlok, vagyis a szabad emberek teszik ki, akik a társadalom nagy részét alkotják: ők teljesen jogú tagjai a közösségnek, fegyverforgatók és földművesek, már ha van hozzá elég pénzük. Ha nincs, akkor bérlőkként dolgoznak a vagyonosabb, ezért tekintélyesebb társaik földjén. A legkiválóbb harcosok a huskarlok, a jarlok hivatásos fegyverforgatói, akik már általában a választott fegyvereikel is jelzik kiemelkedettségüket, mert a csatákban mindig az élen járnak, és megvetik a távolsági fegyvereket. A szabad emberek legalsó rétegét a felszabadított rabszolgák jelentik, akik még nem jutottak feljebb a ranglétrán. Mindannyiuk alatt pedig ott vannak a thrallok, vagyis a rabszolgák, akik egyaránt lehetnek hadifoglyok, született rabszolgák vagy adósság miatt szolgaságba vetettek.
A játékosok alapesetben a karlok, vagyis a szabad emberek közé tartoznak, de a megfelelő háttérrel ez is változhat: lehet akár fém nyakpántot viselő, Leborotvált fejű Rabszolga, törvényes és jómódú Nemesi Sarj vagy örökké nyughatatlan és visszavágásra kész Nemesi Fattyú is.
A svenkarok Fagyföldje egy kietlen világ, ahol semmi sincs ingyen: a földművelésre alkalmas területek nagyon ritkák, a települések többsége nem több, mint egy-egy hosszúház (szkalli), körülötte pár melléképülettel. A falvak már gazdagabb helyek, egy-két tucat lakóházzal, míg a maroknyi város mindegyike egyedi, különleges hely: a Kristály-tó partján álló Odewald, a kiváló termőföldjeivel és a hatalmas kőrisfájával; a vele átellenben álló Skagen az Istenkerttel, az istenek szentélyeivel; vagy a skandav martalócok szigererődje, Börsgard.
A számik ezzel szemben egy sokkal homogénebb nép, ami nem oszlik népcsoportokra, és a társadalmukon belül sincsenek ekkora eltérések. A nagycsaládok vándorolnak Hóföldön belül, szánokon és rénszarvasháton élve az életüket, de bőrkajakokban a fjordok vizére is kimerészkednek. Marcona istenek helyett szellemekben hisznek és sokkal derűsebben látják a saját helyüket északon, mint a svenkarok. Mindezek ellenére pont a számik voltak azok, akik kiűzték őket a Fagyföldre, úgyhogy nem szabad őket alábecsülni.
Az uthgardt barbárok nemrég még mindenfelé megtalálhatók voltak, ám nemrégiben a hegyek közé űzték őket. Azóta csak portyázó csapataik bukkannak fel erre-arra és csupán egyetlen törzs kísérletezik a civilizációval.
Heimurinn többi intelligens népéről, az óriásokról, trollokról, dwergekről és tundrai elfekről a svenkarok alig tudnak valamit, és amit tudni vélnek, arra sincsenek konkrét bizonyítékok. Ők jelentik az emberekre leselkedő misztikumot, olyan erőket, ami felett nincs semmilyen hatalmuk. Nagyon messze állnak a megszokott D&D szörnyektől, nem is érdemes analógiát keresni velük. A dwergek például inkább emlékeztetnek a Nibelung-ének törpéire, akik semmit sem tesznek ingyen vagy szívességből, és az emberek asszonyaira áhítoznak, míg a tundrai elfek a fagyos erdők nagyhatalmú, húsevő lakói, akik nem haboznak az embert is elejteni, ha nincs más zsákmány. Trollból pedig nincs két egyforma, és faj helyett inkább csak egy gyűjtőfogalom.
A Heimurinn honlapja.
Heimurinn - A jeges észak világa - Fagyföld és Hóföld népek
-Kyrg-
Megjegyzések
Megjegyzés küldése