Cyberpunk 2020 - A Sötét Jövő Világa - Home of the Brave

A Cyberpunk 2020 világát bemutató könyvek közül a harmadik nem kisebb feladatra vállalkozik, mint hogy bemutassa, hogyan is jutott el az Amerikai Egyesült Államok a hidegháború megnyerésétől a "csendes háborúban" elszenvedett vereségig. Az alapkönyv és a Night City kiegészítő már bemutatta nagyon felületesen a történteket, hogyan rágta szét az egészet belülről a Négyek Bandája és bukott meg a rendszer 1996-ban, de az igazán részletes történelmi és aktuális helyzetet itt ismerhettük meg.

A történelmi bevezető rész elég alaposan körül járja a Négyek Bandáját (NSA, CIA, FBI és DEA), hogyan szőtték át a hatalmi rendszert és hogyan igyekeztek sikertelenül megakadályozni az Európai Gazdasági Közösség megerősödését, ami végül az USA teljes elszigetelődéséhez és embargókhoz, az 1994-es gazdasági összeomláshoz vezetett. Az elnök és az alelnök 1996-os halála után bevezetett, egészen 2008-ig tartó rendkívüli állapot idején a titkosszolgálatok és a haderő belső, rejtett háborúja zajlott, megbújva az általános zavargások közepette (Washington DC-t egy időre például kompletten blokád alá vették a környező államok, hogy ne juthassanak ki a még élő NSA ügynökök). Mindez végül elvezetett a Cyberpunk 2020 jelenéhez, ahol az egyes Szabad Államok, mint Észak- és Dél-Kalifornia ugyan félig függetlenek, de pontosan tisztában vannak vele, hogy a szövetségi kormányzat nélkül rájuk is összeomlás vár.

A második fejezet már az "új" Amerikára koncentrál, egy szerepjátékhoz képest szokatlanul alaposan bemutatva a társadalom szétesését, a családmodell megsemmisülését. A gyerekkortól elindulva vázolja fel, milyen lehetőségek állnak az egyes osztályok tagjai előtt, mintegy kifejtve, mit is jelentenek az egyes kategóriák a karakteralkotásban ("Kik voltak a szüleid?", "Hol töltötted a gyermekkorod?"). 

Érthetően felvezeti a társadalmi egyenlőtlenségek indokait, elmagyarázva, ki mennyit visz nagyjából haza, ehhez különböző NJK-kat használva fel, akiket a mesélő máris beépíthet vagy mintaként használhat. Érdekes módon az állampolgárokat nyilvántartó azonosító itt is SIN (State Identification Number), akárcsak a Shadowrun világában (System Identification Number), és a szerepe is többé-kevésbé ugyanaz. A médiacégek mindent átszövő szerepét jól érzékeltetik a beszúrt plakátok és egy tipikus hétfői tévéműsor, rajta a korra jellemző filmekkel, műsorokkal.

Az USA vallási téren sincs jobb helyzetben, mint a társadalom többi szegmense: a nagy történelmi egyházak még léteznek, de a hivők száma erősen hullámzó, ráadásul a kisegyházak is gomba módon szaporodnak. A könyv ezek közül is hoz több példát, ráadásul mindegyikhez van egy-egy kalandötlet is a mesélők számára.

Megismerhetjük az államok közlekedési hálózatát is, az eredetileg a hadsereg számára épült mágnesvasút vonalakat és a modern légi utasszállítás legkényelmesebb, bár tagadhatatlanul elég lassú módszerét, az ismét népszerűségre szert tett léghajókat. Megismerhetjük az államokban élő nomádok legfontosabb családjait, megalapozva a két évvel később megjelent Neotribes kiegészítőnek, ami inkább a nagyobb nemzetekre koncentrált. Felvezeti a Rocker mozgalmat is, megindokolva az egész létezését (amit én például egy kicsit hiányoltam a Rockerboy kötetből). Kapunk egy hosszabb ismertetőt a népszerűbb sportágakról is, elsősorban a jelentősen modernizált amerikai focit, ahol a felére vágott pályán kiberverekkel telepakolt játékosok küzdenek egymással, a cél pedig az, hogy senki ne kapjon el, mert egy szerelés elég véres lehet. Zárásként még kapunk egy rövid ismertetőt, mit is eszik az átlag amerikai, és mit a felső tízezer.

A jelenkori kormányzatot bemutató fejezet kicsit tankönyvszerű lett, végig véve a hatalmi struktúra ágait, az elnök megváltozott szerepkörét (bár a belföldi békefenntartó bevetéseket elrendelheti, a külhoni háborúkban már nem ő dönt), a szenátus és a kongresszus helyzetét, a szabad államok testületét és a törvényhozást (folyamatábrával). Az átlag játékos számára nem annyira izgalmas adalék, de nagyon hasznos lehet, ha a mesélő egy szövevényesebb, politikai intrikára épülő kalandot akar vezetni. A gazdaság szabályainak leegyszerűsített levezetése is elsősorban a beleélést hivatott elősegíteni, hogy az átlag utcai punk is átérezze, miért ennyire vacak az élete.

Az USA haderejét bemutató fejezet elsőként végig veszi a közelmúlt háborúit, mielőtt rátérne a jelenre, megmutatva, hogy is oszlanak el az központi hadműveleti bázisok, pár sorban bemutatva mindegyiket. Itt egy komoly félreértést is igyekszik eloszlatni a könyv: néhány kivételt (Lazarus, Militech, Arasaka) a végek hadseregei a nyomába se érhetnek egy jól felszerelt és kiképzett nemzeti haderőnek, hiszen míg a cégkatonák "gazdaságos" hadviseléshez szoktak (ha elpusztítod a cég vagyonát, ki kell fizetnek), addig az állami erők az "utánam az özönvíz" módszerét alkalmazzák. Ez még akkor is így van, ha a technológia fölény a multik oldalán van, mert a számbeli minden esteben a nagy cégeknek kedvez (erre példa a SovOil esete a magyar hadsereggel is). A könyvben kapunk példákat is az egyes fegyvernemek tagjaira is, és a felszerelésüket is alaposan végig veszi, a rohampuskáktól az ACPA páncélokig.
Az utolsó, ám a könyv csaknem felét kitevő fejezet az Unió helyzetét hivatott bemutatni: sorra veszi az USA minden régióját és az azokba tartozó államokat, bemutatva fővárosukat, gazdasági helyzetüket, a felépült új városokat és az iparukat (vagy annak romjait). Eközben megismerhetjük a legveszedelmesebb zónákat, azok legfontosabb játékosaival, szereplőivel.
Összességében véve a Home of the Brave elsősorban az amerikai játékosok számára szól, hiszen rengeteg olyan információt tartalmaz, illetve olyanokra alapoz, amit egy európai kicsit nehézkesen érthet meg. Ennek ellenére nagyon hasznos olvasmány, ha ki akarunk lépni Night Cityből, hogy az Államok maradékában kalandozzunk, vagy ha egyszerűen csak meg szeretnénk érteni, hogy Miért és Hogyan alakult így ez a most már sosemvolt múlt.




Cyberpunk 2020 - A Sötét Jövő Világa - Home of the Brave


-Kyrg-

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések