Cyberpunk 2020 - A Sötét Jövő Világa - Pacific Rim

A Cyberpunk 2020 világát bemutató könyvsorozat negyedik része, az 1994-ben megjelent Pacific Rim a Távolkeletre kalauzol el minket, bemutatva, milyen az élet Japánban, Koreában, Kínában, Tajvan szigetén, Dél-Kelet Ázsia országaiban és az ausztrál régióban.


A könyv elején kapunk egy kis bevezetést, például hogy hogyan írja a nevét egy, a kínai kultúrkörbe tartozó személy odahaza (családnév utónév, vagy ha az Egyesült Államokban nőtt fel (utónév családnév), mik a helyi valuták az eb helyett, milyenek az árak és hol melyik oldalon vezetnek. Az az érzésem, hogy ez európaiként nem annyira sokkoló nekünk, mint mondjuk a megjelenés idején volt egy amerikai fiatal számára…


Az első fejezet Japán, és már itt szinte öntik a nyakunkba az információt, mint az Eurosource kiegészítőben. Az összes fejezetben kapunk egy egész részletes, az adott területre vonatkozó kronológiát a legfontosabb eseményekről. Megismerhetjük a császár új szerepét, a törvényi háttér megváltozását és a gyilkos intrikákat, melyeknek köszönhetően az elmúlt 5 évben háromszor is új császár ült a trónra, és most egy 13 lány Japán császárnője, egy régens támogatásával (a lány anyja az Arasaka klán tagja). Szerepjátékhoz képest alapos részletességgel végig veszi a társadalmi és kulturális változásokat, a kormányzat felépítését és a zaibatsu nagyvállalatok jellegzetességeit. Ez utóbbi szakasznál kapunk egy sor, kifejezetten japán megavállalatot, mint a Fujiwara, a Kendachi vagy a Segatari, ahhoz hasonló bontásban, mint az alapkönyvben is szereplők. Az Önvédelmi Erőkről (SDF, a japán haderő) és a rendőrségről szóló szakaszánál megismerhetjük az egyes fegyvernemeket, sőt, kapunk segédletet ahhoz is, hogy hogyan tudunk ide tartozó karaktert alkotni. Bemutatja a fegyvertartást szabályozó szigorú törvényeket, majd rátér az SDF, a rendőrség és a helyi C-SWAT arzenáljára.


A bandákról szóló fejezetben megismerhetjük a tipikusan japán fajtákat, mint a Bosozoku (motorosok) és a Lógósok (frusztrált, bandákba verődő gimisek). Az eredetileg anime/manga cosplayerekből kialakult Pozőrök egyes fajtái jelentik a legnépesebb csoportokat: ide sorolhatók a harcművész videójátékok és mangák karaktereit utánzó Dulakodók, a legendák és mítoszok szereplőit utánzó Chambarák és a robot animékre alapuló Metalmaxok, akik vagy Metalgear páncélban mászkálnak, vagy egyenesen full borg testre váltanak. A fajták leírása közé számos NJK is be van szúrva, hogy alaposabban megismerhessük őket.


A stílusról szóló rész egy kicsit meglepő volt, mivel ez egy divatos fiatalsági magazin cikkét utánozza, annak nyelvezetével (tele 2/to, 4/for, R/are és egyéb rövidítésekkel). Megismerhetjük belőle a Kaewai fogalmának jelentését, a fehérnemű-mániát, az androgün divatot és a fiatalok között uralkodó trendeket. A Tokiót, a "Modern Babilont" bemutató részben bemutatja nekünk a város életét és felépítését, és kitér pár másik városra is, mint Osaka, Kiotó és Kobe.


A karakterekről szóló szekció a szerepek helyi jellegzetességeivel kezd, összevonva a következő fejezettel (Korea). Megismerhetjük, miben más egy japán rendőr vagy egy koreai fixer, mint Night City-beli társaik. Ehhez kapcsolódóan kapunk egy külön japán/koreai életút is, ami szinten mindenben felülírja az alapkönyvben szereplőt, egészen új szekciókkal kiegészülve (például Kötelező Oktatás).


A 2006-ban lezárult Második Koreai Háborút követően létrejött Egyesült Koreát bemutató fejezet is az idővonallal és egy hosszú, a helyi zaibatsukat bemutató interjúval indít. Japán és Kína ebből a háborúból sem maradt ki, ám ezúttal az utóbbi támogatta erők kerültek ki győztesen. Egy újabb cikkből megismerhetjük I ("Í") tábornokot, a háborút megnyerő, majd meggyilkolt déli diktátort, a koreai nagyvállalatokat, az ország politikai és gazdasági berendezkedését. A hadsereg és a rendőrség itt is központi helyen áll, bár közel sem foglalkozik vele olyan részletesen, mint a Japánról szóló fejezetben.


A harmadik fejezet Kínáról szól, ami még csak kifelé tart a maoista lojalisták kirobbantotta polgárháborúból, így bár még mindig egy hatalmas és aránylag jól szervezett ország, ám kifelé már rég nem képes erőt felmutatni a belső konfliktusok, a mindenhol jelen levő korrupció és az erős szervezett bűnözés miatt. Megismerhetjük a társadalmat, szokásokat és szolgáltatásokat, a kormányzatot és a gazdaságot, majd egy hosszabb szakaszban magát a Maoista Lojalista Szövetséget (MLC) és a Kínai Népi Felszabadító Hadsereg elleni háborújukat. Bandák helyett itt inkább a Triádra koncentrál az alvilágot bemutató rész. Az ország méretei miatt itt minden egyes régiót külön mutat be, a fontosabb városok leírásával és térképével, itt-ot kalandötleteket is beszúrva. A leghosszabb szakaszt Hong Kongnak szenteli, külön bemutatva a várost védő gurka zsoldosokkal. A hadsereg fegyvernemeit bemutató részben a helyi fegyverzetet is megismerhetjük, majd szentel majdnem egy egész oldalt a független, de erős japán befolyás alatt álló Tajvannak is. 
A kínai szerepekről szóló rész hasonló a japán/koreai szakaszhoz, bemutatva a markáns eltéréseket, viszont a kínai  életút táblázat sokkal kevésbé tér el a szokványostól: az egy oldalas szekcióban még egy szleng szószedet is elfér.


A negyedik fejezet Délkelet-Ázsia többi országát foglalja össze, sorban röviden bemutatva Myanmar, Kambodzsa, Laosz, Vietnám, Thaiföld, Szingapúr, Brunei, Indonézia, Malajzia és az Új Fülöp-szigetek történetét, a fontosabb városokat, politikai szereplőket, lényeges NJK-kat. A karakteralkotás terén külön jelzi, hogy az egyes országok lakóinak melyik életutat kell használniuk, és itt is megkapjuk a már bevált szerep-bemutatást.

Az Ausztrálázsiáról szóló ötödik fejezetben megismerhetjük a két külön országra szakadt Ausztráliát és Új-Zélandot, történelmével és zavaros politikai helyzetével. Az Ausztrál Államszövetséget az előző fejezethez hasonlóan államokra bontva mutatja be, térképekkel, kalandötletekkel és NJK-kal, mielőtt rátérne a kontinens csaknem 35%-át birtokló, gazdag Nyugat-Ausztrál Köztársaságra, annak függetlenségi harcaira. A világtól izolált, a cégek uralmának mindmáig ellenálló Új-Zéland is kap pár saját oldalt, bemutatva történelmét, társadalmát és gazdaságát, mielőtt rátérnénk a szokásos szerep-bemutatásra.


A könyv utolsó előtti fejezete teljes egészében az alapkönyv Harcművészetek fejezetét kiegészítő, helyenként átíró játéktechnikai információkat tartalmaz. Némi háttérinformáció után részletesen kifejti, mik is az egyes manőverek hatótávolságai, majd egyenként végigmegy a manővereket, helyből egy újjal, a Fegyveres Támadással kezdve (ez csak az adott harcművészettel forgatható fegyverekre vonatkozik). Az egyes manőverekre vonatkozó szabályok számos újdonságot és pontosítást tartalmaznak, például hogy hogyan lehet kellő gyakorlással semlegesíteni a két kezes büntetéseit Ütés/Rúgás manőver esetén, hogy működik a Kitérés, a Lefegyverzés, a Fogás vagy a Dobás. Kapunk végre egy rendes Kábító Támadás szabályt is, melynek segítségével egy képzett harcművész akár egyetlen ütéssel le tud ütni valakit, eközben minimális sérülést okozva. Az új harcművészetek, mint Te, Szumó, Jeet Kun Do, Ninjutsu és társai mellett részletesen végig veszi a különféle közelharci, dobó és távolsági fegyvereket, leírással és táblázattal.


A könyv legvégére kerültek az új szakértelmek és szerepek, utóbbiek egy része a Hardwired és a When Gravity fails könyvekből kerültek át. Kapunk egy alternatív Speciális Szakértelem rendszert és pár speciálisan távolkeleti szerepet is, mint a Shinobi orvgyilkos vagy a Tatsujin harcművész.

Mindent egybevetve nagyon tartalmas könyvről beszélhetünk, ami nagyon másik világot ír le, mint a CP2020 alapkönyv vagy akár az Európa kiegészítő. Nélkülözhetetlen, ha valaki a Távol-Keleten szeretne kampányt vezetni, vagy csak egy gyors kiruccanást mesélne Night Cityből Japánba vagy Koreába.



Cyberpunk 2020 - A Sötét Jövő Világa - Pacific Rim

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések