Házibarkács Ötletek - Szirénének, avagy a BETA ügynökei

Tavaly ősszel kedvem támadt egy közeli jövőben játszódó, cyberpunk beütésű sci-fi kampányhoz, amihez - szokás szerint - az Alternity adta a motort. Az alapkoncepciót fiatalkorom egyik filmes élménye, az Alien Nation / Földönkívüli Zsaru adta, kicsit módosítva: a Földre megérkezik egy technológiailag lényegesen fejlettebb idegen nép űrhajója - és mivel esélyük sincs hazatérni, menedékjogot kérnek, a technológiát használva alkualapként. A kérésüket teljesítik, a világunk pedig néhány év, a Nagy Roham alatt teljesen megváltozik...


A Szirének érkezése
A 2020-ad évek közepén a Földön pattanásig nőtt a feszültség, úgy tűnt, küszöbön áll egy újabb, minden korábbinál pusztítóbb világháború. Ebben a helyzetben mindenkit váratlanul ért, amikor a bolygó rádiói előbb töredezve, majd napról napra tisztábban egy űrhajó jelzéseit, a világ több nyelvén sugárzott segélykiáltásait kezdték fogni. Bár sokan eleinte csalásnak gondolták, előbb a teleszkópok, majd az űrt pásztázó radarok ráleltek a forrásra: egy hatalmas, hosszúkás testű, forgó gyűrűkkel övezett hajóra, ami lassan közeledett.
A Vándor egy telepeshajó volt, a fedélzetén csupán maroknyi legénységgel és több százezer hibernált utassal. Egy másik civilizáció, a Seyreen Unió indította útnak, évtizedekkel korábban, hogy telepeseket szállítson egy új kolóniára, egy kísérleti, primitív FTL hajtómű segítségével. Míg korábban alvóhajókat használtak, melyek évek alatt értek célba, ez az új egység egy pillanat alatt ugrott a tér egyik pontjáról a másikra, hatalmas mennyiségű hidrogén azonnali elégetésével, mintha egy miniatűr napot robbantana be. Egy váratlan esemény miatt azonban nem az elvárt koordinátákra érkeztek, hanem egyenesen a semmibe ugrottak, messze mindentől. A hajó rendszerei katasztrofális sérüléseket szenvedtek, képtelenek voltak meghatározni, hol tartózkodnak, mintha a galaxis teljesen másik régiójába kerültek volna. A felébresztett legénység találomra elindította a hajót egy irányba, és évekig repültek, amíg a korlátozott hatótávolságú szenzorokkal észre nem vettek egy csillagot. További évekbe telt, mire el is érték, majd sikerült kijavítaniuk a hajót annyira, hogy feltöltsék a tartályokat egy újabb ugráshoz. Még a hidrogén begyűjtése közben egy számukra idegen civilizáció jeleit fogták, melyet követve eljutottak a naprendszerbe, a Föld bolygóhoz.
A Vándor kapitánya gondosan tanulmányozta a földi szokásokat, történelmet és a nemzetközi jogot, miközben a hajó befelé tartott a Naprendszer pereméről. Mikor orbitális pályára álltak a bolygó körül, azonnal menedékjogot kért az ENSZ szervezettől, a fedélzeten tartózkodó legénység és a százezernyi hibernált utas számára, cserében pedig felkínálta a hajón található összes technológia szabad megosztását. Az ENSZ hosszas tanácskozás után elfogadta a feltételeket, bár egyes országok vallási alapon tiltakoztak, és megtiltották az idegenek beutazását. 
A megállapodás aláírása után a Vándor legénysége elkezdte felébreszteni az utasokat, és ígéretéhez híven megkezdték a technológiák átadását - azonban hiába lobbiztak egyes államok, hogy ez kontrolláltan, a fejlett országok ellenőrzésével történjen, a Vándor számítógépe mindent feltöltött az internetre. A techcégek azonnal léptek, és a Föld technológiai fejlődése szinte félelmetes ugrásokkal lendült előre: alig tizenöt év alatt egy PL 5 bolygóról PL 6-ra gyorsult.


A Föld a Nagy Roham után
Az emberek többsége még mindig csak kapkodja a fejét, és próbál lépést tartani a változásokkal. A Nagy Roham néven ismert 15 év felforgatta a társadalmat: a modern belvárosok alig emlékeztetnek a szirének érkezése előtti időkre, a külvárosok viszont sokkal lassabban zárkóznak fel, már ahol tudnak. Bár egyik cég sem szerzett monopóliumot első körben, a további fejlesztések során már többnek is sikerült kiemelkednie a mezőnyből, így a vállalatok komoly befolyásra tettek szert.
Az érintőképernyős eszközök mellett a legtöbb mikro-és asztali számítógép korlátozott holo-kijelzőkkel, de az új Hálózatba már közvetlen agyi kapcsolattal is be lehet csatlakozni. A legtöbb oldal egyszerű Pszeudó-Intelligenciákat (PszI-ket) használ a kommunikációhoz, a nagy rendszereket pedig központi MI-k irányítják. Mindenhol a Kiterjesztett Valóság veszi körül a felhasználókat, melyet AR szemüvegeken és kibernetikus optikai kijelzőkön keresztül tudnak érzékelni a felhasználók. A szabad szemmel kétdimenziós reklámok megelevenednek, az egyszerű, QR-kódra hasonlító feliratok komplex üzeneteket és videókat és aktiválnak.
Az seyreenek fejlett kibernetikai eszközöket és implantátumokat hoztak magukkal, melyek gyorsan elterjedtek: mindennapossá váltak az idegrendszerre kötött végtag- és szemprotézisek. Ezek többsége nem rejt egészségügyi kockázatot, viszont a beültetéshez szükséges műtétek megerőltetők, és a gyógyulás lassú folyamat. Géntechnológiai tudásuknak köszönhetően megjelentek a szándékosan, tervezetten előidézett mutációk, a Felgyorsított Evolúciós Változások (FEV). Sokan a kibernetikus beültetések alternatívájaként tekintenek ezekre, bár az ilyen beavatkozásoknak minden esetben van mellékhatása.
Az új járművek már mind elektromos meghajtásúak, akkumulátorokkal vagy saját gravfúziós cellákkal. A légiközlekedésben még elég sok a régi típusú repülőgép, ám a fejlett országokban ezeket gyors tempóban vonják ki a használatból, a helyükre pedig lassabb, de gazdaságosabb elektromotoros, vagy a gyorsabb, de sok energiát igénylő mágnes-vektoros (MV) gépek lép. Terjednek az MV hajtóműveket használó repülő autók és motorok, illetve a nagy kapacitású, teherszállító léghajók
Megjelentek a biztonsági, katonai és háztartási robotok, bár a Távol-Kelet kivételével igazán még nem terjedtek el. Kína, Japán és Dél-Korea viszont egyre nagyobb mennyiségben gyártja és agresszív marketinggel reklámozza is őket. Európa és az Egyesült Államok egyelőre csak korlátozott mértékben engedélyei a használatukat. A seyreenek semlegesen viselkednek velük, bár a humanoid formájú gépeket nem kedvelik. 
A hüvely nélküli, golyós lőfegyverek mellett megjelentek a korai lézerfegyverek is: ezek egyelőre méretes, övre vagy hátra szerelt energiacellákat igényelnek. A többségük egyelőre még járművekre és a nagyobb harci robotokre kerül. 
A pszionika az idegenek számára is csak legenda: a múltban voltak telepatáik ("varázslók"), de évezredekkel korábban eltűntek. Számos biotech cég próbálkozik vele, hogy megtalálja az elveszett pszionikus gént, bár egyelőre még egyik sem jelentett be komolyabb áttörést.
A régi, emberi technológiák egy része még létezik: a benzines és dízel autók nem tűntek el varázsütésre, ám fokozatosa szorulnak ki, ahogy az üzemanyag egyre kevesebb hozzá.  Számos cég és kisebb-nagyobb garázs kínál átalakítást elektromos üzemmódra: a tucatautók esetében ez általában gazdaságos, bár az eredmény minősége néha vitatható. A régi luxusautóknál az átépítés önmagában is egy vagyon. A kőolaj kitermelése évről évre csökken, ahogy a visszaeső kereslet miatt az arab országok próbálják magasan tartani az árakat. Az üzemanyagot főleg a hagyományos repülőket üzemeltető légitársaságok vásárolják, Afrikában, Dél-Amerikában és Ázsia kevésbé fejlett régióiban.
Az idegen befolyást vallási vagy politikai okokból elutasító, korlátozó országok csak lemaradva használják az új technológiákat: a közel-keleti országok egy része egyenesen megtagadja a seyreenek beutazását, és az FEV is tiltott technológiának számít. Számos új terrorista csoport alakult, melyek a "sátáni" idegenek kiirtását és az embereket "megrontó" technológiájuk megsemmisítését tűzték ki céljukként. 
A seyreenek, avagy emberi szlengben "szirének" gyorsan beilleszkedtek: nem csupán humanoidok, de az emberi szem számára vonzóak voltak, ami egyszerre jelentett előnyt és hátrányt a számukra. A telepesek között sok volt a képzett mérnök, szerelő és egyéb szakember, de meglepően sokan voltak azok a fiatalok is, akik már ott, az új otthonukban találták volna meg a helyüket. A Földön sokan a szórakoztató-iparban helyezkedtek el, nem kevesen a felnőtt műfajban, de keresettek sportolókként és táncművészekként is Számos cég előszeretettel alkalmaz szirén alkalmazottakat tenni a reprezentatív pozíciókban. A többségük a nagyvárosokban vagy az őrzött, céges kisvárosi közösségekben él, és vidékre csak fegyveres kísérettel utaznak.


A Szirének
A földönkívüliek kifejezetten emberszerűek voltak, leginkább a vöröses-lilás, néha fekete foltos bőrük különböztette meg őket a földlakóktól. Egyes férfiaknak rövid, 1-2 centis szarvak rejtőztek a homlokuk felett, a régmúlt emlékeiként: bár otthonvilágukról keveset beszélnek, annyit már lehet sejteni, hogy mostani megjelenésüket egy hosszú, több, mint egy évszázadon át tartó fajnemesítési programmal érték el.
Vonzó Külső: a szirének automatikusan megkapják a Megnyerő Külső előnyt, ami -1 bónuszt ad minden olyan helyzetben, ahol számít a megjelenés. De felvehetik még egyszer, ezzel -2-re növelve a bónuszt.
Művészlélek: a sziréneknek mind komoly érzéke van a művészetekhez, bár ezt a legkülönfélébb módon fejezik ki. Van, amelyik a tánchoz ért, mások az énekléshez vagy a zenéhez. A Szórakoztatás egyik általuk választott specializációjához -1 bónuszt kapnak.
Titokzatos emberek: a szirének nehezen ismerik ki magukat az embereken, sokszor félreértik a szándékaikat. Emiatt az Intelligencia módosítójuk 1 ponttal alacsonyabb, ha egy ember próbálja becsapni őket (Álnokság szakértelem és specializációi). Ezt azonban idővel kinővik, a 4. TSz-re érve elmúlik a hátrányuk.

BETA, avagy a Hivatal
Nem sokkal a szirének befogadása után az ENSZ létrehozott egy új szervezetet, a Földönkívüli Ügyek Hivatalát (Bureau of Extra Terrestrial Affairs, BETA), melynek az volt a feladata, hogy bármilyen, a szirénekkel kapcsolatos bűnesetben nyomozó hatóságként járjon el a világ összes olyan országában, amely elfogadta a megállapodást. Bizonyos államokban (pl. Irán, Észak-Korea) egyáltalán nem látják szívesen sem a sziréneket, sem pedig a BETA embereit. A Hivatal központja Genfben van, de minden tagország fővárosában van kirendeltségük.
A BETA állományát világszerte pár ezer ember teszi ki, bár a szirének évek óta szeretnék elérni, hogy közülük is válogassanak be az állományba. A Hivatal számos területről toboroz ügynököket, nem csak a rendfenntartó szervektől: a rendőrök és nyomozók mellett katonák, tengerészgyalogosok, pilóták és titkos ügynökök is tartoznak közéjük.

A cégek
A szirének érkezésének a nagy cégek között is voltak nyertesei és vesztesei: számos régi vállalat széthullott, átalakult vagy beolvadt a konkurenciába, mások viszont sikeresebben vészelték át a Nagy Rohamot. És természetesen megjelent egy egész seregnyi új, ambiciózus trónkövetelő is.
Az IT területén a Három Matuzsálem (Apple, Google, Microsoft) továbbra is tartja magát. Az Apple főleg a különféle méretű táblagépek, a Google a mikroszámítógépek és asztali gépek, a Microsoft pedig az operációs rendszerek, felhasználói szoftverek és a Hálózat terén jelentős. Mellettük viszont szó szerint több tucatnyi kisebb-nagyobb cég osztozkodik a piacon: a Xiami, a ZTE, a Huawei és a Samsung a régiek közül való, a CyDo, a GridPulse és a PlayTek pedig már az újak közé tartozik.
A biotech cégek közé azon vállalatok tartoznak, melyek biológiai jutatással és fejlesztéssel foglalkozik: vannak köztük nagy élelmiszertermelők, melyek hatalmas, gomba formájú hidropónikus kertekben állítják elő a nagy hozamú zöldségeket; gyógyszergyárak, melyek orvosságokkal és rekreációs drogokkal látják el a nagyvárosok lakóit; és a géntechnológiai cégek, melyek az FEV kutatást végzik. Utóbbiak közé tartozik például a TransGen.

A Hálózat
Az internet átalakulása már a Nagy Roham előtt elkezdődött: a weboldalak a korai, gépi tanuláson alapuló mesterséges intelligenciák segítségével interaktívabbak, rengeteg virtuális világot kínáló online játék létezett, miközben lassan minden felcsatlakozott a "dolgok internetére". Az új generációs chipek és a valódi, öntudattal bíró MI-k mindezt új szintre emelték.
A régi típusú weboldalak még mindig léteznek: vannak egészen egyszerűek, például ahol a leveleinket olvadhatjuk, adatokat kereshetünk vagy vihetünk be. Ezek egyre ódivatúbbak, és a kormányzati vagy más, hivatalos szervek felületeit leszámítva lassan tűnnek is el. A modern oldalak már kihasználják a szinte minden eszköz felkínálta 3D holokijelzőket, ezekkel dobva fel az élményt a táblagépeken és mikroszámítógépeken.
Az igazi élmény azokra vár, akik akár a "buta", akár az "okos" Hálózati Interfész Készülékeken (HIK) alámerülnek az virtuális valóságba, az MMO-k új generációjába. Ezek már nem csupán játékok, sokkal inkább alternatív világok, ahová az emberek és a szirének ismerkedni és a közösségi élményt keresni járnak. Elmehetünk megnézni egy filmet vagy koncertet, megmászhatunk egy hegyet vagy akár intim kapcsolatba is kerülhetünk valakivel. Az élmény minősége az eszköztől függ: a "buta" HIK, mint egy mikroszámítógép, csak hangot és képet kínál, lassabb sebesség és biztonságosabb kezelés mellett. Az "okos" eszközök közé a kibernetikus, beültetett nanoszámítógépek és a hozzájuk csatolt, az érzékszerveinket becsapó "hálóvetők" tartoznak: ezekbe becsatlakozva a tudatunk egy része beköltözik az "árnyékunkba", a virtuális avatárunkba, így első kézből tapasztalhatjuk meg a Hálózatot. Ráadásul az árnyék nem egy-egy oldalhoz kötődik, mint régen, hanem a HIK futtatja, vagyis akár a régimódi oldalakra is ellátogathatunk így.
A Kiterjesztett Valóság (Augmented Reality, AR) valahol a kettő között van, és ez az, ami legjobban kihasználja a "dolgok internetét". A megfelelő szemüveggel vagy kibernetikus optikai kijelzővel gyakorlatilag olyan, mintha a Hálózat és a valóság összefolyna: az utcán diszkréten elhelyezett QR kódokat ezek reklámokká, hirdetésekké, nyitvatartási időkké. Ha az eszközünk össze van kapcsolva egy beépített nanoszámítógéppel vagy egy mikrogéppel a táskánkban, zsebünkben (ahogy elég sokaknak), akkor azonnal fel is mehetünk a weboldalukra, tovább folytatva a böngészést. Ugyanígy, a kapcsolt fegyverünkkel, járművünkkel is össze tudjuk kötni magunkat: bár már az AR szemüveg is segít, az igazi előnyök itt akkor mutatkoznak meg, ha megvan a közvetlen agyi kapcsolat.
A folyamatos online jelenlét hátránya természetesen az, hogy minden feltörhető, és a rosszindulatú személyek megpróbálhatják átvenni az irányítást az eszközeink felett. Éppen ennek veszélye miatt sokan inkább a "buta" eszközöket használják, és csak akkor csatlakoznak hálózatra a többivel, ha ez feltétlenül szükséges. Ez főleg azokra az emberekre jellemző, akik már a Nagy Roham előtt is felnőttek voltak.
A Hálózat teljesen magába olvasztotta a régi mobil- és vezetékes telefonokat, illetve a hagyományos kábeltévéket. Ma már egy telekomhívás is közvetlenül a másik fél Hálózati címének használatával történik, a megfelelő biztonsági protokolokkal, így akár a Holdon vagy az orbitális pályán keringő állomásokkal is lehet "telefonálni".

Számítógépek
3D kristályok
Ezek a kicsi, pendrive-ra emlékeztető kristályok jelentik az adattárolás új generációját: az információt immár nem csak kettő, hanem három dimenzióban lehet tárolni, így a korábbi eszközök egyszerűen értelmüket vesztették. Egyetlen ilyen modulon 2 PB  (2048 TB, vagy 2.097.152 GB) információ fér el, és a számítógépek RAM-ja is már ebben a mértékegységben számol.
A számítógépek belső háttértára hasonló 3D kristályokat használ, viszont azok tároló kapacitása ennek sokszorosa. A legtöbb esetben ez RAM^2, például egy 3 PB RAM-mal felszerelt táblagépben 9 PB háttértár van.
AR-szemüvegek
Ezek a hagyományos vagy sötétített lencséjű szemüvegek egyszerre szenzorok és optikai kijelzők. A keretbe épített kamerák figyelik a szem mozgását, beazonosítva, hogy éppen mire figyel, és megfejti a különféle, QR-kódra hasonlító, bár azokhoz képest sokkal összetettebb jeleket. Ha egy mikro- vagy nanoszámítógéppel is össze van kapcsolva, a Hálózatban elérhető további adatokat is szállítja: híreket a felismert celebekről, a barátaink legutóbbi közösségi médiában megosztott posztjait, emaileket és videóüzeneteket. Egy fegyverrel, járművel vagy műszerrel összekapcsolva automatikusan -1 bónuszt ad annak használatára.
Mikroszámítógépek
Ezek a 10*15 centis, vékonyka gépek a laptopok utódai. A képernyő egy kihajtható, papírvékony holokijelző, a billentyűzet lézerrel van kivetítve, de gyakran hangvezérléssel és/vagy AR szemüveggel használják. A cserélhető energiaforrás 6 órányi működést tesz lehetővé, és 2 óra alatt feltölthető. Fel lehet csatlakozni a Hálózatra, de csak "buta" módban.
Munkaállomások
Ezek az asztali gépek lényegében a mikroszámítógépek nagyobb, nem mobil változata. Videónézésre, a Hálózat oldalainak böngészésére, játékra és munkára egyaránt alkalmasak.
Táblagépek
Az érintéssel vagy digitollal kezelt táblagépek már a Nagy Roham előtt elterjedtek, azóta pedig gyakorlatilag az életmód részei lettek. A legkülönfélébb méretben és formában árulják őket, a karórától a tenyérni kommunikátoron át az íróasztalba épített munkagépekig. Bár a Hálózat megjelenítésére viszont nem alkalmasak, a weboldalak tartalmának böngészésére, olvasásra, filmnézésre és adatok kezelésére kiválóan megfelelnek. 3D foglalaton és Hálózati csatlakozón keresztül lehet adatokat feltölteni rájuk.
Telekom
A mobiltelefonok utódai sokat vesztettek funkciójukból: míg a Nagy Roham előtt netezésre is okostelefont használták a legtöbben, ezt a funkciót átvették a táblagépek, mikro- és nanoszámítógépek. A bankkártya méretű és alakú telekom készülékek azoknak való, akik egyszerűen csak telefonálni vagy üzeneteket váltani szeretnének. A Hálózathoz csak ebben a formában csatlakozik, weboldalak elérésére nem használható.
Bár a Hálózati számokat a szolgáltatók adják ki, közvetlenül hozzárendelve a készülékekhez (a SIM-kártyák már csak távoli emlékek), a telekomok sosem előfizetéssel, hanem mindig egyenlegfeltöltéssel működnek. A működésképtelen készülékeket az emberek gyakran eldobják, a feketepiacon pedig bármikor vásárolhatunk olyan lopott vagy felújított példányokat, melyeket semmilyen módon nem lehet a felhasználóhoz kötni.
Hálóvetők
Ezek az eszközök nem önálló számítógépek, hanem az alany beépített nanoszámítógépéhez kapcsolódó, specializált virtuális valóság-modemek. A kezeléshez beépített billentyűzettel, háttértárral és 3D aljzatokkal rendelkeznek, de csak akkor lehet velük a Hálózathoz csatlakozni, ha kibernetikus úton összekötik a használó idegpályáival. Ha ez megtörtént, az alany minden érzékszervét felülírja a virtuális Valóság.

Kibernetika
A seyreenek fejlett kibertechnológiát hoztak magukkal, amit a techcégek igen gyorsan adaptáltak az emberi anatómiához. Az egyik legfontosabb különbség talán az, hogy míg az idegenek a testi szépség fontossága miatt a rejtett, észrevehetetlen protéziseket és implantokat kedvelték, a földi alanyok kifejezetten divatba hozták a modern, krómozott vagy plasztik hatású karokat, borításokat.
A legtöbb kiberver használata hosszas tanulást igényel, amíg az alany hozzászoktatja magát a beültetésekkel járó változásokhoz. Emiatt a Mérettel megegyező számú szakértelem-pontot el kell költeni a műtét után, és amíg ez nem történik meg, nem tudja rendesen kihasználni az implantot. A költséget egy Tanítás (TechOp) szakértelemmel bíró tanár csökkentheti, de minimum 1 pontba kerül. (Az egyes kibervereket az Alternity PHB-ban találhatjátok, a PL 6 a mérvadó).

Fegyverek
A Vándor érkezése nem gyakorolt akkora hatást a személyi lőfegyverek fejlődésére, mint más területekre: a seyreenek főleg vadászatra használtak a földihez hasonló, golyós lőfegyvereket, bár az űrhajó fedélzetén nagy teljesítményű mágnesgyorsítók és lézerek is voltak. A Nagy Roham alatt azonban elterjedtek a hüvelynélküli, elektromos elsütésű töltetfegyverek, melyekben a lövedék egy tömbbe van sajtolva az újfajta hajtóanyaggal. Egy elektromos impulzus hatására ez belobban és plazmává alakul, nagy energiával repítve ki a golyót a csőből. A fegyverek működéséhez a töltényeken kívül egy energiacella is szükséges, ami egy töltéssel általában négy tárnyi lőszer kilövésére elegendő.
Bár az újfajta fegyver megjelenésekor próbálták standardizálni a kalibereket, ahogy egyre több gyártó kapcsolódott be, úgy jelentek meg a speciálisabb változatok. A piac nagy részét ezzel együtt három változat uralja: az önvédelmi célokra ajánlott 6 mm-es, rejtve viselhető, kisméretű fegyverek; a szolgálati lőfegyverek etalonjának számító 9 mm-esek; és a katonai/vadászati célokra használt 11 mm-es pisztolyok.
A korai lézerfegyverek a seyreen űrhajó arzenáljának kicsinyített változatai. Még a legkompaktabb változat is egy nagy teljesítményű energiacellát igényel, ami nem fér el a belsejében, így általában az övre erősítve hordják és kábellel kötik össze a fegyverrel. A nagyobb méretű puskák hátizsákhoz hasonló energiaforrást használnak. Bár nehézkesek, a tűzerejük bőségesen kárpótol ezért.

Mutációk / FEV
A seyreenek elsősorban a testük tökéletesítésére használták a géntechnológiát: ma ismert alakjuk hosszú ideig tartó "nemesítési" program eredménye. Számukra ez a tudomány a veszélyes változások elkerülésére szolgált, a biotech cégek azonban egy egészen másfajta piaci lehetőséget láttak benne, mint a kibernetikus beültetések alternatíváját. Ez részben be is vált, hiszen a gondosan megtervezett szérumok relatíve gyorsan, napok, legfeljebb hetek alatt átalakítják az alany anatómiáját, megváltoztatva izomzatot, csontozatot, szerveket vagy az idegrendszert, sőt, akár újakat is tudnak létrehozni. Az alanynak nincs szüksége kellemetlen műtétekre, hosszas kórházi lábadozásra, és teljesen elkerülhető a kilökődés veszélye. Papíron minden tökéletes.
A valóság azonban az, hogy minden ilyen gyors mutációnak van valamilyen hátrányos következménye - ezt csak hosszú, több generáció alatt lezajló változásokkal lehetne elkerülni, ahogy a seyreenek tették. Az ügyfelek azonban nem arra vágynak, hogy majd az unokáik, dédunokáik legyenek fokozatosan egyre erősebbek és szívósabbak, hanem ők maguk akarnak azzá válni, és lehetőleg minél gyorsabban. Ezért a Felgyorsított Evolúciós Változást (FEV) kínáló biotech cégek igyekeznek stabil, kiszámítható mutációs "csomagokat" összeállítani, ahol előre kalkulálhatók a negatív következmények: ezeket a kedves vásárló az apróbetűs "várható mellékhatások" részben találja.
Bár ezek a megtervezett mutációk a pozitív változások terén sem kínálnak kiemelkedő eredményt, így is bámulatos hatásai lehetnek: az alany szinte egyik napról a másikra sokkal erősebb, gyorsabb, okosabb vagy vonzóbb lesz, a bőre páncéllá alakul, a karmai acélkeménnyé erősödnek, és az adrenalinfröccs hatására rövid időre félelmetes tettekre lesz képes. A kutatólaboratóriumokban azonban ennél sokkalta vadabb és nagyobb kísérletek zajlanak, és a pletykák savat izzadó testekről, halálos elektromos érintésekről és denevérszárnyú szörnyetegekről suttognak. A biotech cégek ezeket igyekeznek minél gyorsabban elhallgattatni, mielőtt a BETA vagy valamelyik másik hivatal vizsgálódni kezdene.
A FEV csomagok ára általában az alábbi módon számolható ki: az alap kezelés ára $3000, amihez hozzá jön még további $1000 az Előnyös és Hátrányos változások különbsége után. Egyes harmadik világbéli zugdokik olyan FEV csomagokat is kínálnak, melyeket $1500-$2000 körül is megvehet a kedves vásárló…
[$3000 + (Előnyös változások - Hátrányos Változások)*$1000] 
Az illegális FEV csomagok ára általában sokkal magasabb, és inkább a kereslet-kínálat függvényében változik, de minimum $10.000.

Legális FEV csomagok
Gólem
Ez a kiterjedt, de megfizethető árú FEV csomag igen népszerű a biztonsági munkát végzők körében. Az alany erősebb és gyorsabb lesz, a bőre pedig erősebb lesz, mint egy szénszálas páncéldzseki. A szemei fényérzékenysége is megnő, így gyenge fényben is sokkal jobban lát, bár a teljes sötétségben ez sem segít. Az elváltozásoknak viszont több negatív hatása is lesz: a bőrön hegtetoválásra emlékeztető mintázat jelenik meg, a mellkasból kiindulva, spirálisan körbe fonva a végtagjait, a nyakát és a fejét, ami sokakat zavar vagy kibillent a kommunikáció során. Emellett az alany vízben kissé kényelmetlenül érzi magát, mert a bőre nem reagál jól a nedvességre (már egy zuhany is kellemetlen a számára).
• Előnyös (4): Éjjellátás; Javított Erő (+1); Javított Ügyesség (+1); Megerősített bőrréteg
• Hátrányos (3): Kisebb testi elváltozás (bőr); Környezeti érzékenység, enyhe (vízben +2 büntetés)

Mentát
Ez a FEV igazából nem csomag, mivel csupán egyetlen előnyös elváltozást okoz: hihetetlen mértékben felgyorsítja az agyi képességeket, így az alany logikája és memóriája drasztikusan megnő. Még egy átlagemberből is zsenit képes csinálni, ha pedig valakinek már eleve átlag feletti képességei voltak, az IQ-ja a kezelés után könnyűszerrel meghaladja az emberi csúcsértéket. Az alanyokat könnyű felismerni, ugyanis teljesen kihullik minden testszőrzetük, beleértve a hajat, szakállt, bajuszt és szemöldököt is. Ezt sokan kozmetikai beültetésekkel, parókákkal vagy felragasztott anyagokkal igyekeznek pótolni. Másodlagos mellékhatásként csökken az alany ellenállóképessége a mérgekkel szemben, így már egy pohár ital vagy egy erősebb cigaretta is súlyos következményekkel járhat.
• Előnyös (4): Hiper Intelligencia (+4)
• Hátrányos (3): Kisebb testi elváltozás (szőrzet); Méreg-intolerancia (+2 büntetés)

Öszvér
Ezt a FEV csomagot gyakran a cégek finanszírozzák a veszélyes környezetben dolgozó, értékesebb munkatársaik számára. Az alany szervezete szívósabb lesz, jobban ellenállva a sérüléseknek és káros hatásoknak. Cserében enyhén lassulnak a reflexei, de ez a legtöbb alany számára még megfizethető ár.
• Előnyös (3): Bioritmus irányítása; Megnövelt Állóképesség (+2); 
• Hátrányos (2): Lassú reflexek (+1 büntetés a kezdeményezésre)

Vidra
Kifejezetten tengerészek és vízi munkát végző személyek számára kifejlesztett FEV csomag. Az alany sokkal otthonosabban mozog a vízben és minden érzékszerve sokkal élesebb, viszont az ujjai között úszóhártya feszül.
• Előnyös (3): Adaptáció, környezet (víz); Fejlesztett érzékek (-2)
• Hátrányos (2): Kisebb testi elváltozás (úszóhártyák);

Illegális FEV csomagok
Kobra
Ez a kifejezetten ritka és illegális FEV egy szinte tökéletes orvgyilkost hoz létre. A szájüregben növekvő mirigyekből kilehelt idegméreg 4 méter távolságig is elér, és 1 kör után szétoszlik a levegőben. Hátránya, hogy az alany nagyon érzékeny lesz a hideg környezetre, így még egy erősebb tél is szinte teljesen lebénítja.
• Előnyös (4): Méreg támadás (Idegméreg, levegőben).
• Hátrányos (4): Környezeti érzékenység, extrém (hideg környezetben +4 büntetés)

Fenevad
Eredetileg katonai célokra kifejlesztett FEV csomag, ami végül túl "vadnak" bizonyult szinte minden hadsereg számára. Az alany testi ereje emberfeletti szintre növekedhet, olyan erősre, hogy azt még kibernetikus beültetésekkel és végtagokkal sem lehetne utánozni. Emellett a fogai és a körmei megerősödnek, vadállat módjára tud velük szaggatni. Sajnálatos módon a vonásai is egy szörnyetegre hasonlítanak, és a megnövekedett erő a szellemi képességek csökkenésével járnak.
• Előnyös (4): Fejlesztett Erő (+2); Természetes fegyverek (karmok és fogak)
• Hátrányos (3): Kisebb testi elváltozás (vadállati vonások); Lecsökkent Intelligencia (-1)

FEV kutatás
A FEV kutatással foglalkozó biotech cégek mindig keresnek kísérleti alanyokat: ezek a személyek - természetesen a laboratóriumot minden felelősség alól felmentő dokumentumok aláírása után - olyan készítményeket kapnak, melyeknek nem vagy csak részlegesen ismertek a hatásai, mellékhatásai. Bár mindez igen kockázatos, az "ingyen FEV" és a mellé járó tekintélyes veszélyességi pótlék miatt sosincs hiány jelentkezőkből.
Az alanyok általában a biotech cégek valamelyik városi irodájában tudnak jelentkezni, ahol ha egy kötelező orvosi előszűrés után alkalmasnak nyilvánítják, átszállítják őket az egyik kutató laboratóriumba. Itt általában legfeljebb pár óra után megkapják a FEV szérumot, majd kezdődik a megfigyelési szakasz, ami akár 168 óráig is eltarthat. Eközben rendszeresen vért vesznek és egyéb vizsgálatokat is lefolytatnak, a résztvevők pedig különféle szenzorokat viselnek a testükön. Mikor a kutatók úgy ítélik hogy, hogy az összes elváltozás végbement (és az alany nem jelent veszély önmagára és a társadalomra), kifizetik a veszélyeségi pótlékot, és elbocsájtják az intézményből. 
A kutatás során az önkéntes alanyok véletlenszerű mennyiségű FEV-t kapnak: első lépésként ki kell dobni d4+1 kockával az Előnyös és a Hátrányos elváltozások értékét, majd a mennyiség ismeretében meg lehet határozni, hogy ezt hány darab Átlagos, Jó és Kiváló pozitív, illetve mennyi Enyhe, Mértékelt és Súlyos negatív elváltozás lehet. A kísérletek során általában az adott pontért elérhető legnagyobb értékűeket kell választani. Például: az alany 2 pontnyi Előnyös és 5 pontnyi Hátrányos elváltozást dobott ki. A fentiek értelmében a 2 pontért egy Jó Előnyöst fog kapni, az 5 pontért pedig egy Súlyos és egy Enyhe Hátrányost.
A konkrét elváltozásokat ezután kockadobással kell meghatározni, a véletlenszerű mutációk táblázatokból: az Előnyösnél D20, a Hátrányosnál D8 segítségével. Utolsó Esély pontért a dobást meg lehet ismételni, és a jobb eredményt választhatja az alany.
A veszélyességi pótlék elég csábító összeg: minden Enyhe Hátrányos elváltozásért $2000, minden Mértékeltért $5000 és minden Súlyosért $10.000 kártérítést kap a kísérleti alany. Az Előnyös FEV-k úgymond bónuszként járnak a folyamathoz, ezekért nem számolnak fel semmit.
Minden kísérleti szerződés apróbetűs részében van egy olyan kitétel, amit az alanyok többsége nem olvas el, vagy ha meg is teszi, igyekszik nem tudomásul venni. Ez a Járulékos Kockázat, melynek értelmében a cég nem vállal felelősséget semmilyen anyagi kár vagy személyi sérülés miatt, amit a kísérletben résztvevői okoznának, és ennek elkerülésére fenntartja a jogot a humánus "ártalmatlanná tételükre". Ez gyakorlatilag annyit jelent, hogy ha a FEV valami közveszélyes eredménnyel járna, az alany halálos méreginjekciót kap - vagy egy golyót a fejébe, ha a toxin nem megoldás. Ha ez bekövetkezne, a veszélyességi pótlékot megduplázzák, és az összeget az alany által megjelölt hozzátartozónak fizetik ki.
Természetesen ebben a szakmában is rengeteg a visszaélés és a törvénytelenség. A Járulékos Kockázat hatálya alá eső alanyokat néha csak papíron ölik meg, és az illetőt további kutatásnak vetik alá, immár mindenféle orvosetikai gátlás nélkül. Ha az illető veszedelmes, de képes uralkodni magán, vagy kibernetikus implantátumokkal irányítható, akkor lehet, hogy a fekete piacon értékesítik egy alvilági szervezet, másik cég vagy kormányügynökség számára. Ráadásul vannak olyan szervezetek is, amelyek nem önkéntes alanyokat toboroznak, hanem hajléktalanokat vagy ártalmatlan járókelőket rabolnak el, hogy rajtuk próbálják ki az új FEV szérumokat. Ha valaki a kezükbe kerül, általában örökre az Eltűnt Személyek listájára kerül, hiszen még a holtteste is árulkodó nyom lenne.

Rendszer
Ennél a szettingnél most nem kérdés a javasolt rendszer, hiszen eredendően az Alternity kínálta lehetőségek (Hálózat, kibernetika, mutációk) inspirálták. Természetesen ezzel együtt is át lehet írni bármely tetszőleges másikra, de ebben az esetben is javaslom az Alternity könyv tanulmányozását, hogy pontosan tudjuk, mit minek szeretnénk megfeleltetni.

-Kyrg-

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések