Házibarkács ötletek - Köztük járunk...

Számos film, sorozat és számítógépes játék foglalkozott már az emberek között rejtőző, mindent megfigyelő és az emberiség leigázására készülő földönkívüliekkel. Ezek egy része kifejezetten vígjáték volt, (Csúcsfejek, Űrbalekok), jellemzően a csetlő-botló idegenek szemszögéből mutatva a történéseket. A másik végletet a komor hangulatú, sötét sci-fik, thrillerek és akciófilmek jelentik (Csillagember, X-Com, X- akták), ahol a titkos szervezetekhez tartozó emberek nyomoznak a betolakodók és az összeesküvők után, vagy egy ártatlan idegen menekül a nyomában járó kormányszervek elöl. És persze vannak a kettő között álló akcióvígjátékok, mint a Men in Black.


A Köztük járunk... kampány a második csoportba tartozik: a Föld bolygó felkeltette egy idegen hatalom figyelmét, és a hódítók máris hozzáláttak a hosszú, több évtizedes felderítéshez. Technológiai fölényük ellenére nem a frontális támadást preferálják, hiszen nem egy rommá bombázott és lakhatatlanná tett planéta felett akarnak uralkodni, így a behatolók feladata az erőviszonyok felmérése, a potenciális kollaboránsok felkutatása és az emberiség fejlődésének lelassítása. Ezt a veszélyes, sokrétű feladat az idegenek speciálisan felkészített, különleges tudással és képességekkel felruházott ügynökeire hárul: a játékosokra.
A beszivárgás első, magányos szakaszában az egyes régiókba, nagyobb államokba elhelyezett idegenek igyekeznek minél többet megtudni a földi környezetről, a helyi viszonyokról, miközben a jelre várnak, hogy akcióba lépjenek. Amikor ez megtörténik, az előre megadott paramétereket követve összegyűlnek, és végrehajtják a főparancsnokságtól kapott parancsokat: titkokat lopnak, szabotázsakciókat és merényleteket követnek el.


A Főszereplők
A földönkívüliek számos módszert kipróbáltak a tökéletes beszivárgók kifejlesztésére, így a játékosok számos ügynöktípusból választhatnak.

Az Alvó Ügynökök
Ezek a beszivárgók tökéletesen beilleszkedtek az emberi társadalomba, hiszen sokáig maguk se voltak tisztában idegen eredetükkel. Általában olyan, titokban elrabolt nők gyermekei, akik az űrhajóról visszatérve semmire se emlékeztek, ám hamarosan azzal szembesültek, hogy terhesek. A megszülető utódok mit sem sejtettek eredetükről, emberként élték életüket, bár a képességeik kétségtelenül átlag felettiek voltak, és programozott céljaik miatt olyan iskolákat és munkahelyeket választottak, melyek segítették őket a későbbi feladataik során.
Az aktiváló jelre azután felszabadul elméjük elzárt része is, így egy csapásra tudatába kerülnek, hogy miért vannak itt, mit várnak tőlük, és milyen rejtett erők állnak a rendelkezésükre: bár testileg nem többek egy embernél, általában komoly mentális képességekkel bírnak, mint például a telepátia, a telekinézis vagy a jövőbelátás. Emellett a földi ismereteik miatt remekül ismerik az "ellenséget", így ők a beszivárgó sejtek vezetői.
Mivel a DNS-ük szinte teljesen illeszkedik az emberi mintába, az Alvó Ügynököket szinte lehetetlen kiszűrni. Azonban pont ezek az egészen apró eltérések azok, ami miatt egy felkészült ellenfél a nyomukra bukkanhat. 

Az Alakváltók
Ezek az ügynökök valódi földönkívüliek, egy speciálisan erre a feladatra kitenyésztett faj tagjai. Olyanok, mint a T-1000 Terminátor, vagy a D&D Doppelganger alakváltói: adott keretek között képesek felvenni mások alakját, általában a DNS-ük megszerzésével, amihez valamilyen testi kapcsolatra van szükségük, legalább egy kézfogásra. Eredeti kinézetüket kevesen ismerik, mivel haláluk után a testük viharos gyorsasággal elporlad, de feltételezhetően nincsen saját nemük. A célpont emlékeit, tudását nem szerzik meg, ezért a fontosabb feladatok előtt gondosan tanulmányozzák  annak életét, szokásait. Ha minden kötél szakad, improvizálnak, és igyekeznek félrevezetni az ellenfeleket.
Az Alakváltók remek merénylők, kémek és tolvajok, ahhoz viszont túlságosan értékesek és sérülékenyek, hogy egy frontális támadás során elvesztegessék őket. Az alakjukat álmukban és eszméletlen állapotban is megőrzik, de már egy egyszerű vérvizsgálat, röntgen/ultrahang, vagy egy komolyabb sérülés is lebuktatja őket, hiszen a belső felépítésük teljesen más, mint az embereké.

A Bioborgok
Az Alvó Ügynökökkel és az Alakváltókkal ellentétben a Bioborgok csak külsőre emberszerűek, a viselkedésük viszont kifejezetten elüt: lényegében biológiai felépítésű robotok, minimális (bár fejleszthető) személyiséggel, de hatalmas erejű szintetikus izmokkal, acélkemény kerámia csontozattal és bámulatos regeneráló képességgel. Szinte nincs olyan sérülés, a totális elhamvasztáson vagy a savfürdőn kívül, amiből ne lennének képesek idővel talpra állni, amíg a magjuk sértetlen. Tökéletes, elit katonák, akiket éppen ezért óvatosan kell bevetni a földi körülmények között - a média gyorsan ráharapna egy szuperember történetére.
Szellemi hiányosságai ellenére a Bioborg érdekes JK lehet, ha valaki kifejezetten a harcias, szociálisan tuskó karakterre vágyik.

A Másolatok
Ezek az ügynökök gyakorlatilag klónok, melyeket egy-egy felnőtt, elrabolt emberről készítenek az idegenek. A tudásuk részben megegyezik az eredeti személyével, részben pedig beléjük van táplálva, a feladatuk szerint. Különleges képességeik vagy egyáltalán nincsenek, vagy csak alig-alig vannak, így lényegében ők jelentik a feláldozható "gyalogokat". Emiatt ők inkább NJK mellékszereplők, de egy alacsony erőszintű kampányban akár JK is lehetnek belőlük.

Renegátok
És természetesen mindig, minden helyzetben lesznek olyan emberek, akik a fennálló rend iránti gyűlöletből, bosszúvágyból, vagy egyszerűen csak pénzért és hatalomért cserében hajlandóak lesznek elárulni a társaikat. Ezek a karakterek az Alvó Ügynökökhöz hasonlóan remekül ismerik a helyi viszonyokat, és semmilyen módon nem lehet őket kiszűrni, legalábbis addig, amíg jutalmul vagy éppen büntetésként szert nem tesznek néhány mutációra vagy kibernetikus beültetésre.


A Beszivárgó Kampány
A földönkívüliek főparancsnoksága megadta a jelet, közeleg az invázió - és az ügynököknek ideje sejtekbe szerveződni és végrehajtani a rájuk bízott feladatokat.

Merényletek
A célpontok skálája elég széles: tudósok, katonatisztek, vagy akár magasabb beosztású politikusok is felkerülhetnek a listára. Az ügynököknek ügyeseknek kell lenniük, nehogy elárulják magukat, hiszen egy nyílt, idegen technológiát használó támadás azonnal felfedné a jelenlétüket, és a Földnek esélye lenne a felkészülésre. Ehelyett baleseteket kell szervezni, vagy egy emberek által végrehajtott, politikai merényletnek vagy közönséges bűncselekménynek kell álcázni az ügyet.

Emberrablások és átállítások
Ez sok szempontból hasonló a Merénylethez, bár itt nem megölni kell a célpontot, hanem feltűnésmentesen kihozni, esetleg kicserélni egy Hasonmásra (igaz, az eredeti ilyenkor nanoidokkal lebontva megy a lefolyóba). Ha nem áll rendelkezésre klón, vagy hosszú távon számítanak az adott emberre, telepatikus agymosásra vagy kibernetikus vezérlőchip beültetésére is szükség lehet. Az egész akciónak csendben kell lezajlania, észrevétlenül, hiszen ha lebuknak, kiderülhet, hogy valami történt az alannyal.

Lopás és szabotázs
Ezeknek az akcióknak nem élő személyek, hanem valamilyen technológia a célpontja: egy új, az idegen inváziós flottára veszélyesnek minősített rakétarendszer, a lopakodó hajókat észlelni képes kísérleti radar, a titkos kommunikációt feltörni képes szuperszámítógép. Esetleg valami olyan holmi, ami nem ellenük irányul, hanem éppen még jobban segítheti őket a támadás során. A küldetéseknek csendben kell lezajlania, bár a végeredmény szempontjából ez nem elengedhetetlen: a lopást gyakran egy jó nagy robbanással és pusztítással lehet a legjobban elkendőzni.

Alkuk
A beszivárgó tevékenységek során az idegen ügynököknek néha diplomáciai tevékenységet is kell folytatniuk, persze valódi kilétük felfedése nélkül. Például jól jöhet szövetségesként egy illegális gerillahadsereg, ami azt hiszi róluk, hogy szimpatizál szélsőbal/jobboldali céljaikkal, az állam rendjét megrengető törekvéseikkel. Vagy ha az adott városban egy bizonyos alvilági csoport a domináns, velük is semlegességi megállapodást lehet kötni, hogy ne zavarják egymás köreit. Bármilyen békésnek is hangzanak ezek a tevékenységek, a kormányerők és a rivális csoportok miatt itt is könnyen elszabadulhat a pokol.

Terrortámadások és megtorlások
Néha a politikai vagy alvilági alkuk részeként a beszivárgóknak olyan akciókat is be kell vállalniuk, ami nem szerepel a közvetlen céljaik között, de "kéz kezet most" alapon elterelheti róluk a gyanút, vagy segítheti a hosszútávú terveket. Az, hogy ezek a bevetések mennyire véresek vagy rettenetesek, nagyrészt attól is függ, hogy a sejtek vezetői mennyire érzik magukénak az emberek világát - a céltalan pusztítás ritkán célravezető.


Technológia
A földönkívüli beszivárgók általában lényegesen fejlettebb technológiával bírnak, mint a földi hatalmak, viszont ezeket célszerű minél jobban álcázni, nehogy túl nagy gyanút keltsenek.

Fegyverek
A különféle látványos sugár- és plazmavetők szinte teljesen ki vannak zárva, hiszen azonnal lézershowként hívnák fel rájuk a figyelmet. Mágnesgyorsítók, infra- és röntgenlézerek, gravitációs tömegpisztolyok, mindent magukba szippantó implóziós gránátok, az anyagot lebontó nanoid lövedékek, tűfegyverek - ezek az idegen ügynökök legjobb barátai.

Kibernetika
Az Alvó Ügynökök, Alakváltók és Másolatok esetében ez a technológia nem játszik túl komoly szerepet, hiszen itt a cél a minél jobb beilleszkedés. A Bioborgokban viszont szinte több a szintetikus "alkatrész", mint a valódi hús, már ha van bennük egyáltalán. A Renegátokat gyakorta ilyen beültetésekkel, például nanoidokkal megerősített csontokkal vagy felgyorsított reflexekkel jutalmazzák.

Energiamezők
Az álcázó berendezések, személyi védőpajzsok és mobil dimenziókapuk használata praktikus lehet, hacsak az emberek nem gyanakodnak, és nem figyelik különféle szenzorokkal a bevetési területeket. Az agyhullámokra ható bénító eszközök nagyon hasznosak lehetnek.

Járművek
A praktikum itt is a földi járműveket helyezi előtérbe, bár ezeket is fel lehet egy kicsit turbózni, hogy repüljenek, képesek legyenek álcázni magukat, vagy fegyverek legyenek rajtuk. Az idegen siklókat csak erős álca mellett lehet használni.


Az Ellenfelek
A beszivárgó kampány során a JK-k ellenfelei szinte mindig (de nem kizárólag) az emberek, a különféle katonai alakulatok, rendőri erők és kormányszervek tagjai.

A talpasok
Ide sorolható minden olyan civil és fegyveres, aki mit sem tud az egészről, csak végzi a dolgát: biztonsági emberek, testőrök, rendőrök, katonák, orvosok, technikusok, irodisták, kocogók és kutyasétáltatók, akik legtöbbször csak rosszkor vannak rossz helyen.

A feketeruhások
A legnagyobb titoktartás mellett is szinte óhatatlanul előbb-utóbb lesz valaki, aki elkezdi összerakni a puzzle darabjait, és onnantól jönnek a különféle hárombetűs kormányügynökségek, akiknek legfőbb célja az összeesküvés és a diverzáns tevékenység megállítása lesz, még ha nem is sejtik pontosan, ki is áll az egész mögött. Jobb felszereléssel és technológiával bírnak, mint a talpasok, sőt, talán néhány sejt legyőzése után már földönkívüli holmikkal is rendelkeznek, így méltó és veszedelmes ellenfelek lehetnek.

A meglepetés
Természetesen az sem zárható ki, hogy nem a játékosok mögött álló idegen hatalom az egyetlen, amelyik kiszemelte magának a Föld nevű bolygót. Lehet, hogy hozzájuk hasonlóan ők is ide küldték a saját ügynökeiket, és egy ponton a beszivárgóknak más, hasonlóan jól felszerelt földönkívüliekkel kell a legnagyobb titokban összecsapniuk Chicago vagy New York sikátoraiban. Az is lehet, hogy "jószándékúak", és a földlakók oldalára állnak, segítve őket a felderítésben, esetleg némi, számukra már elavult, de az embereknek csúcsmodern technológiát is átadva nekik. És persze az is lehet, hogy már évszázadok óta börtöntelepnek használják a Földet, ahová saját, emberi alakba kényszerített elítéltjeiket küldik, akik boldogan csatlakoznak a beszivárgókhoz - ezzel pedig magukra vonják a börtönőrök figyelmét.

A Rendszer
A világ és a kampány alapjainak megismerése után lássuk, milyen rendszer lenne ehhez a legjobb. 

Alternity
Az én személyes preferenciám egy ilyen játékhoz az Alternity rendszer: már az alapkönyvben is bőségesen találunk hozzá anyagot, a StarDrive és a Dark Matter kampánykönyvekben pedig bőségesen találunk továbbiakat (utóbbi lényegében egy hasonló történet, az emberek oldaláról). Mind a technológia (fegyverek, kiberverek, eszközök), mind a képességek (mutációk, pszionika) remekül működik benne, bár az AD&D 2e oldalágaként a rendszer nem "karaktersimogató", sőt, kifejezetten fogcsikorgatós nehézségű. Itt is szükség lehet némi munkára a mesélő részéről, például az Alakváltók kidolgozásában.

Modern AGE
Ez a rendszer adná magát, hiszen elég sok hasznos elemet megtalálhatunk benne a kampányhoz, és amit nem, azt könnyen megalkothatjuk mi magunk. Ha egy modernebb, pörgősebb és szabályozható erőszintű motort keresnék, ezt választanám.

Mutant Year Zero
A Mutant, Forbidden Lands, Coriolis, Aliens és Vaesen játékokat meghajtó motort erre a kampányra is rá lehetne húzni, és a különféle szettingekből elég sok elemet össze lehetne lopkodni hozzá, hogy a végén elég keveset kelljen pluszban barkácsolni hozzá.

Shadowrun
A rendszer újabb változatait nem ismerem, de a magyarul megjelent 2/3e bőven elegendő lehet ahhoz, hogy (nem kevés barkácsolással) létrehozzuk benne a fajokat, a mágiát pszionikává "átszínezve". A kibernetika adott, ahogy a modern technológia nagy része is, a fizikai adeptusok pedig egész jól beillenek mutánsokként, renegátokként.

CP2020/Interlock
Bár nagyon szeretem ezt a rendszert, elég sok munka volna vele: a kibernetika és a modern technika adott (bár elég sok kütyüt kellene még hozzáírni), a pszionikát pedig kidolgozták a vámpíros Night's Edge kampányban, az alakváltást és hasonló mutáns képességeket ki kellene dolgozni hozzá.

D&D 3/3.5/5e
A D&D mondhatni az utolsó választásom lenne ehhez a játékhoz, mert bár adott benne a pszionika, és a mágia is "átszínezhető", illetve új fajokat is könnyű alkotni benne, a HP szeletelős harc és a modern világhoz használható eszköztár számomra kevés. A D20 Modern és újabb reinkarnációja (Everyday Heroes) egy fokkal alkalmasabb.

A fentiek teljes egészében a saját szubjektív véleményemet tükrözik, készséggel elfogadom, hogy más mesélőknek más lenne a preferenciája, mint a BRP, Savage Worlds stb.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések