Cyberpunk 2020 - Kalandok és kampányok - Firestorm: Shockwave

Néhány héttel ezelőtt már sorra került a Cyberpunk 2020 korát lezáró hivatalos kalandmodul, a negyedik cégháborút bemutató Firestorm első kötete, a Stormfront. Lássuk, mit tartogat nekünk a második kötet, a Shockwave, ahol immár lekerülnek a kesztyűk, és kiteljesedik az Arasaka és a Militech konfliktusa.


A könyv ezúttal csupán hat fejezetre tagolódik, szemben az első kötetet alkotó hattal: az elsőből máris megtudhatjuk, hogyan is jutottunk idáig (ha valaki nem olvasta, játszotta volna az első felét a kampánynak), illetve hogy a világ hogyan reagált a történésekre. Az OTEC és a CINO óceáni konfliktusa átlépett előbb egy árnyékháborúba, majd egy forró háborúba, ami korlátozottsága ellenére a legpusztítóbb konfliktus volt a második világháború óta. A fejezet végig veszi az össze hatalom reakcióját, hogy ki melyik felet támogatja, majd rátér a harcoló felek célpontjaira. 
Egy oldalon taglalja, melyik cégnek hol és milyen erősségű bázisai, létesítményei vannak, és hogy ezek elpusztítása milyen előnyökkel és hátrányokkal járna az egyes feleknek. Megismerhetjük a legfontosabb személyiségeket, az Arasaka és a Militech vezetését, valamint az olyan fontosabb szereplőket, mint Adam Smashert és az Egyesült Államok hadseregét irányító Patrick Eddington Sr. tábornokot. Végül rátér, milyen elvek mentén toboroznak az egyes felek, kinek milyen Edgerunnerekre van szüksége.


A második fejezet, a "technikai eligazítás" majdnem a könyv felét teszi ki: ez a könyv leghasznosabb fele, ugyanis az itt szereplő információk akkor is nagyon hasznosak, ha eszünk ágában sincs lemesélni magát a kampányt. Kapunk egy sor új szerepet, fegyvereket és páncélokat, kibervereket, harci programokat, járműveket, energiapáncélokat és egy tonnányi NJK-t, az egyes harcoló felek alakulatait, a céges rohamcsapatoktól az amerikai hadsereg alakulataiig. 
A szerepek terén kapunk három újat, a földi járműveket vezérlő Panzerboyt, a légiász Aerojockot és az energiapáncélt viselő PA Troopert. Mindkegyikhez jár új Főszakértelem, ami jellemzően csak az adott járműben adja a maximum teljesítményt, azon kívül pedig a Szóló Harcérzékének nagyjából felét nyújtja. Ezeken felül a klasszikus szerepek helyét is megmutatja a kampányban, hogyan illesszünk be egy Szólót, Nomádot vagy Fixert az eseményekbe.
A fegyverek és vértek között igazi nehézfiúkat találunk, az Arasaka és a Militech gyalogságának saját holmijait. Van köztük néhány személyes kedvencem, például az Aquarius kampányomba is átemelt Militech EMA-1 könnyített energiapáncél, ami lényegében egy MetalGear páncél és egy lineáris váz kombinációja, ami együtt 25-ös SFÉ-ét ad, 0 MGT mellett.


A kiberverek között van egy kis csalás, ide sorolták ugyanis a Daioni energiapáncélt, ami lényegében egy full borgra tervezett gyalogtank. Mondanom sem kell, ez Adam Smasher nedves álma. Emellett kapunk még egy tonnányi hasznos holmit, felcserpáncéltól a csalikon át a szenzorokig.


A járművek terén számos újdonságot kapunk, helyből felszálló vadászokat, csatarepülőket, tankokat és lépegetőket. A Maximum Metal járművei is bekerültek, miniatűr képekkel és zanzásított leírással, így akkor is tudjuk használni ezeket, ha nincs meg nekünk az a könyv. Ugyanez a helyzet az ACPA energiapáncélokkal, a maroknyi új mellé megkapjuk az MM könyvben szereplőket is (illetve a más kiegészítőkben már bemutatott US Army páncélokat is).
Ebbe a fejezetbe bekerült még a netes hadviselésről is egy rész, valamint egy külön kis szabályrendszer a szakasz szintű hadviselés szabályairól, hogy a mesélő hogyan kezelje az NJK alakulatok irányítását, veszteségeiket, sikereiket.


A harmadik fejezet már magáról a háborúról szól: helyből az elején kapunk egy összefoglalót a 2022 áprilisa és októbere közötti eseményekről, a fontosabbaknál napra megadva a dátumot. Van itt minden, véges felsővezetőt kivégző mesterlövésztől az Arasaka és Militech létesítmények elleni (néha hadosztály szintű) nyílt támadásokon át, ahogy az elit csapatok helyét lassan átveszik a gyalogság és a páncélosok nyílt alkalmazása: augusztusban előbb Night City lesz egy Arasaka harckocsitámadás helyszíne, majd Chicago városában szabadul el a pokol, ahol nem csupán páncélosok, lépegetők, harci gépek és ACPA egységek küzdenek egymás ellen, de még orbitális fegyvereket is bevetnek, mielőtt a nomádok az ultimátumuk lejárta után be nem omlasztják a város alatti csatornarendszereket. 


A cégek eleinte felhasználják az állami erőket, mint a Militech a kínai tartalékosokat Hongkongban, ám a helyzet fokozatosan kezd ellenük fordulni, ahogy egyre több helyen az állami erők ellenük fordulnak (mint például Rio de Janeiroban, ahol a Militech erői előbb az Arasaka által kiképzett brazil sereggel csap össze, majd a váratlanul partra szálló kolumbiai inváziós csapatokkal). Azután amikor az egyik harci műhold csaknem kilövi a Kristálypalotát, az űrlakó highriderek kinyilvánítják függetlenségüket, és a hétórás háborúban meg is védik ezt az Európai Űrügynökséggel szemben, és az USA és Japán el is ismerik szabad államként az O'Neill Kettő állomást.. Októberre azután ez odáig vezet, hogy az Egyesült Államok, a Szovjetunió és az EU űrerői elkezdik megtisztítani az orbitális pályát a cégek harci műholdjaitól, közben gyakorlatilag mindent kilőve, ami nem hozzájuk vagy a highriderekhez tartozik. Mindegyik oldal komoly veszteségeket szenved el, mivel sokszor egymást is célpontnak nézik. A hónap közepén az EU és a többi állam aktívan kezd fellépni a cégek földi alakulatai ellen, többfelé államosítva és aktívan elfoglalva a létesítményeiket. Japán végül az Arasaka cég egészét államosítja, az USA elnöke pedig aktív szolgálatba hívja Lundee tábornokot, és utasítja a Militech erőit a tűzszünetre. A háborúnak ezzel vége... egyelőre.


Az összefoglalót követően a könyv végig veszi, miféle bevetésekben vehetnek részt a karakterek. Ezek között van minden, a fegyverszállítmányok kíséretétől és elfogásától a megszállt területekre való behatoláson át a céges lakóterületek elleni nyílt terrortámadásokig és a nehézfegyveres ütközetekig. Számos kalandötlet, térkép és lehetséges forgatókönyv áll a mesélő rendelkezésére.


Végül pedig a könyv végén kapunk egy egészen konkrét kalandmodult: ez a The Guns... silenced. Ez több helyről is ismerős lehet: egyfelől az alapkönyvben szereplő, eredetileg 2013-ban játszódó Never Fade Away kaland folytatása, az egész Cyberpunk szetting kerete. Másfelől pedig módosított formában a Cyberpunk 2077 számítógépes játékban is szerepel, mint az első alkalom, ahol nem V, hanem Johnny Silverhand szerepében betörünk az Arasaka toronyba. A történet lényegében ugyanaz: az eredeti csapat tagjai, vagyis Thompson, Johnny, Rogue, Santiago nélkül de Morgan Blackhanddel kiegészülve behatolnak az Arasaka toronyba. Az események nem pont úgy történnek, ahogy a CP2077 játékban, de a hangulat mindkét esetben üt. Ahogy az alapkönyvben, a történet itt is félig novella, félig kaland, bár a lezárás itt még egészen más hangulatú volt, hiszen itt a Cyberpunk V3 felvezetése volt a cél.


És azután vége lett a világnak. Illetve hát nem egyből, mert ahogy már azt a könyv elején jelezték, a Firestorm eredetileg trilógia lett volna, és ebben a kötetben jelentették be a harmadikat, az Aftershockot, ami végül sosem jelent meg ebben a formában. Eredetileg ez a kötet mutatta volna be a negyedik cégháború utáni megváltozott világot, ám végül az ehhez megírt részek bekerültek a Cyberpunk V3 kötetbe. A maga módján az a játék egy hatalmas elpuskázott lehetőség volt, mert szerintem mind a világa, mind a rendszere jó volt, viszont a kiállítása annyira taszító lett, hogy sokan már csak ezért is kerülték.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések