John Wick indie szerepjátékai - Cat RPG

John Wick nevének hallatán ma a legtöbben a Keanu Reeves által alakított, megállíthatatlan bérgyilkosra asszociálnak. Szerepjátékos körökben azonban egy másik, ha nem is ennyire halálos, de talán még nála is fontosabb névrokona is van: neki köszönhetjük többek között a Legend of the Five Rings és a 7th Sea játékokat, melyeknek még az AEG kiadónál volt a vezető tervezője. Ezeken a nagy neveken kívül azonban számos kisebb, független szerepjátékot is piacra dobott a saját cégein keresztül, mint a Wicked Dead Brewing Company és a John Wick Presents: ilyen volt a Cat, a Schauermärchen, a Dragons!, az Enemy Gods, a Thirty vagy a House of the Blooded.


A játék első kiadásáról sok évvel ezelőtt már megjelent egy cikk az LFG.hu oldalán, én is így találkoztam vele először. Sajnos nyomtatott formában ma már szinte beszerezhetetlen, a cikkben szereplő weboldal nem létezik már, sőt, azóta az utódcég is megszűnt. Sem az eBayen, sem a többi bevett boltomban nem találtam belőle, bár néhány helyen azért szerepelt, "Elfogyott!" felkiáltással és egy vaskis árcédulával. Ez utóbbi annyiban nem meglepő, mert ez volt John Wick egyik legsikeresebb indie játéka, amit minden cégénél kiadott.

A Cat eredeti kiadása 2005-ben jelent meg, kis méretű (140*215 mm-es, 42 oldalas) könyvecske formájában. Igazi mini szerepjáték volt, még nem az egyoldalas Lasers & Feelings, de nem is egy minimum 100 oldalas, nagyobb alapkönyv. A 2011-ben kiadott Revised változat sem lett sokkal hosszabb, a DriveThruRPG oldalon megvásárolható pdf/epub változat borítótól karakterlapig alig 49 oldal.

A Cat főszereplői nem az emberek, hanem a rájuk vigyázó macskák: mikor ezer éve megnyerték a versengést az Álomvilágban a kutyákkal előtt, övék lett a feladat, hogy megóvják az utolsó helyezetteket, vagyis az embereket. És hogy kitől? Természetesen a kétlábúak számára láthatatlan bogginoktól, vagyis a mumusoktól - az ágyunk alatt lapuló szörnyetegtől, a kanapén ülve az erőnket kiszívó lustaságtól, a minket félelemmel eltöltő rémségektől. Ha valaha feltűnt, hogy a macskád meredten néz valamit a sarokban, ahol te semmit se látsz, nos, most már sejtheted, mit lát ott. 
Játékos karakterként mi is egy-egy macska bőrébe bújhatunk a kalandok során. A négy lépésből álló karakteralkotás nagyon egyszerű: először meg kell határoznunk a Tulajdonságaink szintjét, melyek - szakértelmek hiányában megmutatják, mihez mennyire értünk.
 
Claw/Karom: harc és mászás
Coat/Bunda: megjelenés és védelem
Face/Pofa: érzékelés
Fangs/Fogak: harc és dolgok manipulálása, hurcibálása
Legs/Lábak: ugrás, egyensúlyozás és gyors mozgás
Tail/Farok: mágia

Ezek közül egyet választhatunk ki Legjobbnak (5), hármat Erősségnek (4), a többi pedig simán csak Jó (3) lesz. A zárójelben szereplő szám a szinthez tartozó érték, vagyis a kockák száma, amivel a próbák során dobhatunk. 
A második lépésben ki kell találnunk a macskánk nevét, mégpedig mind a hármat: az egyik az emberektől kapott, a második a macskanevünk, a harmadik pedig a titkos, amit a bogginok semmiképp sem tudhatnak meg.
A harmadik lépés a hírnevünk meghatározása: ezeket nekünk kell magunknak kitalálnunk, úgyhogy szinte bármi lehet, amit egy macskának el tudunk képzelni ("Patkányfogó", "Falmászó", "Láthatatlan" stb). Mindegyiknek külön szintje van, melyek között 7 pontot oszthatunk szét, és egyikre sem tehetünk 3 pontnál többet (vagyis minimum 3 hírnévvel indul minden macska).
A negyedik és egyben utolsó lépés az életeink száma: a megnyert viadal miatt ebből összesen 9 áll rendelkezésünkre a játék kezdetén. Ez nem csak azt mutatja, hogy meddig tudjuk elkerülni a halált, hanem egyfajta meta erőforrás is, amivel szabadon gazdálkodhatunk - amíg el nem fogy a szerencsénk.


Motorját tekintve a Cat Wick saját fejlesztésű, más játékokban is használt Advantage rendszerét használja: ebben a Tulajdonságunk értékének megfelelő számú D6 kockával kell dobnunk, és minden páros eredmény egy sikernek számít. A feladatok nehézsége azt mutatja, hány sikert/párost kell dobnunk ahhoz, hogy a próba eredményes legyen:

Könnyű: csupán egyet
Közepes: kettő
Nehéz: három

Ha a próbán elértük a szükséges számú párost, sikerrel jártunk. Ha nem, kudarcot vallottunk. Ha viszont az elvártnál jobb az eredmény, akkor Stíluspontokat kapunk értük cserében, melyeket kétféle módon használhatunk fel: eltehetjük későbbre, vagy megváltoztathatjuk velük az eseményeket. Az előbbi eset elég egyértelmű, gyakorlatilag minden félretett Stíluspont egy páros eredményt jelent bármelyik későbbi próbán, ahol felhasználjuk. A másik viszont lényegében egy narratív szerepjáték-elem: a mesélő beleegyezésével megváltoztathatjuk a mese éppen aktuális történését, anélkül, hogy bármi már leírtat, létezőt kivonnánk belőle. Lényegében hozzáteszünk valami kisebb-nagyobb eseményt: például üldöz minket egy kutya, mi pedig megpróbálunk átszaladni előle az úttesten. A feladat Nehéz, de mi 4 párost dobunk a Láb tulajdonságunkra, ami egy sikerrel több a kelleténél. Nem csak, hogy sikerült átszaladnunk az autók között, de azt mondjuk, hogy az egyik majdnem elgázolja a kutyát, és a csahos emiatt egy kicsit jobban lemarad, mint ha csak simán átszaladtunk volna előtte.
A próbák során Előny kockát is kaphatunk a mesélőtől, mégpedig akkor, ha különösen jól leírjuk, mit szeretnénk csinálni, vagy hogy ha valami nagyon ötletessel állunk elő. Ez ugyan csak egyetlen kocka, de lehet, hogy pont ezzel lesz meg a szükséges párosok száma.
A korábban említett hírnevek és szintjük is fontos szerephez juthat a próbák során, ugyanis ha valami olyasmivel próbálkozunk, amiről híresek vagyunk, ennek szintjét megkapcsuk extra kockákban. A fenti példánál maradva, ha a Lábak tulajdonságunk a legjobb (5), és van egy Mint a villám (3) hírnevünk, máris 8 kockával dobhatunk, hogy át tudunk-e cikázni az autók között.
De mi van akkor, ha a próba nem sikerül? Nos, ez attól függ, hogy a feladat veszélyes volt-e. Ha nem, akkor nem történt semmi. Ha viszont igen, nos, akkor jönnek a Sebhelyek. Ezek lényegében büntetőpontok, amiket a tulajdonságainkra kapunk: egy elrontott veszélyes próbáért annyi Sebhelyet kapunk, mint a legkisebb páratlan eredményünk. Tehetjük mindet egyetlen tulajdonságra, vagy eloszthatjuk több között, ha a mesélő ezzel egyetért, de a legáltalánosabb, hogy arra megy, amivel próbát dobtunk. Amíg csak egy vagy kettő van a tulajdonságon, addig nincs gond, de ha ezek száma eléri a hármat, akkor egy szintet csökken az értéke, újabb három után pedig még egyet. Így elérhetjük a Jó alatt a Sérült szintet, ahol már csak 2 kockát kapunk a próbákra, ha pedig ez is tovább csökken, akkor a Bénult szint jön, ahol erre már nem dobhatunk. A Sebhelyek elég lassan múlnak, minden játéküléssel egy gyógyul meg, vagy ha játék közben gyorsabban halad az idő, akkor hetente egy.
A harc lényegében mindig egy veszélyes cselekedet: mindkét fél dob egymás ellen, általában Karmokra vagy Fogakra, és mindkét fél megkapja a másik páros kockáinak a számát Sebhelyként. Rituális, egy körig tartó macskapárbaj során az nyer, aki kevesebbet sérült, egy életre-halálra szóló összecsapás során viszont addig meg a harc, amíg az egyik el nem szalad, fel nem adja vagy bele nem pusztul.
Meghalni ugyanakkor nem annyira könnyű a rendszerben: ehhez vagy négy tulajdonságunknak is Bénult értékűnek kell lennie, vagy el kell használnunk az utolsó Életünket. Ezek a meta-erőforrások arra szolgálnak, hogy egyet felhasználva a próbánk nehézségtől és tulajdonságtól függetlenül automatikusan sikeres legyen, vagy hogy egyetlen támadásból minden Sebhelyet elkerüljünk. 

A mágia különféle Trükköket jelent, melyeket a macskák az évszázadok alatt sajátítottak el. Mindegyiknek van egy szintje, és azokat használhatjuk közülük, amelyiknek a szintje egyenlő vagy alacsonyabb, mint a saját Farok értékünk. Van, amelyiknek csak egyetlen szintje van, mások több változatban léteznek. Például a Jó követelményű Ajtónyitást minden macska ismeri, ám a használatához szükséges a küszöbre helyezett áldozatbemutatás (egér, patkány, madár stb). A Talpraesésnél viszont nem mindegy, hogy Jó szinten 20, Erős szinten 40 vagy Legjobb szinten 70 lábnyi magasból huppanunk puhán a talpunkra, Sebhelyek nélkül.
A Trükkök használatához Mágia-pontokat kell költenünk: ezekből 5+Farok számú van, és egy pontért annyi kockával dobhatunk, mint a Farok szintje. Ha további pontokat költünk a próbára, mindegyik egy Előny kockát ad. A visszaszerzésükhöz aludnunk kell (1 óra/pont), tehát ha a macskánk végigaludja a napot, hosszú éjszaka és kemény rituálé van mögötte.


A Cat szerepjátékban a kalandjaink két fő vonalon mozognak: a valóságban, ahol bogginokkal, kutyákkal, patkányokkal és más szörnyetegekkel kell felvennünk a harcot, és az Álomvilágban, ahol az emberünk után utazva a rémálmait kell legyőznünk. A hétköznapi állatok és "gonosz emberek" mellett számos különös lényt is kapunk, mint a zöld szemű szörnyeteg, az ágy alatti ember, a szellemek, a nehezek és a halogatók, melyek mind a gazdánk lelkét zsigerelik - ha hagyjuk.
Az alapkönyvben ezek mellé számos érdekes kalandötletet és alternatív szettinget is kapunk, mint például a hajófedélzeti macskát (a xenomorf mondjuk egy elég masszív boggin, ami ráadásul nagyon is látható az emberek számára).

Összességében a Cat egy elég kellemes, kissé elvont, viszont roppantul szórakoztató játék, és mindenhol érződik rajta, hogy a szerző nagyon is "macskás ember". Az kétségtelen, hogy annak nem ajánlanám, aki tonnányi szabályt akar, vagy aki a mesélőt/játékost az ellenfelének tekinti, már csak a stíluspontokkal való történet-alakítás miatt sem. Családi játéknak, vagy egymást jól ismerő, a sztorira koncentráló baráti társaságnak viszont annál inkább.

-Kyrg-

Megjegyzések

  1. Jé! Ennek egy korábbi változatát (az csak pár oldalas volt) megtaláltam vagy húsz éve egy ingyenes játékokat összegyűjtő honlapon, meg is tetszett, le is fordítottam. Az még 3D6-ot használ a főjellemzők meghatározására. Az embereken élősködő lényeket meg szortyoknak fordítottam :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Macskás szerepjátékról többről is tudok, de a Cat pár oldalas vagy ingyenes változatával nem találkoztam még - minden forrásban Wick egyik legsikeresebb játékaként emlegetik, szóval egy ingyenes inkább csak egy tesztverzió lehetett, vagy talán egy klón? Ha megvan még az eredeti, átdobhatnád, vagy a linkjét, ha az okdal még létezik.

      Törlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések