John Wick indie szerepjátékai - Banners

A Banner John Wick legújabb, minimalista fantasy szerepjátéka, melynek nemrégiben zárult le a közösségi finanszírozási kampánya a Crowdfundr oldalon: alig 10 dollár (plusz apró) összegért a miénk lehetett a 101 oldalas könyv pdf változata, illetve a végső simítások után elméletileg minden támogató kap egy kupont, amivel a DriveThruRPG-n POD változatban kinyomtathatjuk magunknak a könyvet, önköltségi áron.
Az első benyomásom, még a bemutató anyag és az abban is látható karakterlap alapján az volt, hogy a Banner mind koncepciójában, mind pedig rendszerében nagyon sokban hasonlít Greg Stafford Pendragon szerepjátékára, a Chaosium egyik sikerjátékára. A motor egyébként nagyjából ugyanaz a BRP, amit az ORC-licensz alapján használja.


Az alapkoncepció
A játék alapvető koncepciója nagyon hasonlít a Pendragonra, ahol Artúr király Britanniájának nemes lovagjaival (esetleg boszorkányaival, druidáival és varázslóival) játszhattunk, a hősi kalandok mellett lovagi tornákkal, dinasztiaalapítással és birtokigazgatással töltve az időnket. Ám míg az a játék egy nagyon kötött környezetet vázol fel (a 4. kiadású Pendragon alapkönyv 350 oldalának legalább felét Britannia régiói, népei és vallásai teszik ki), John Wick változata teljesen kötetlen. Maga a cím, a Banner / Lobogó azt a királyságot, vagyis inkább fejedelemséget jelenti, ahonnan a karakterek származnak: ennek kidolgozása viszont már a mesélőre (Házigazdára) és/vagy a játékosokra hárul. Csak annyi van megszabva, hogy ennek az uradalomnak egy középkori, feudális világban kell lennie, ahol a lemezvértes lovagok jelentik a technika csúcsát. Emellett minden egyes fejedelemségnek megvan a saját mennyei patrónusa, aki átkokat és áldásokat bocsájthat híveire. Ezt leszámítva bármi lehetséges, az európai környezettől az ázsiain és a közel-keletin át az afrikaiig. 

A rendszer
A játék alapmotorja egy elég egyszerű, viszont igen érdekes módszeren alapul: ha bármikor próbát kell dobni, a játékos D20 kockával dob a Célszámmal szemben, ami általában egy főjellemző és egy szakértelem összege. Ha a dobás eredménye kisebb, mint a Célszám, a játékos mondja el, hogy mi lett a próba eredménye, ha viszont nagyobb, akkor a Házigazda. Vagyis a dobás nem a sikert/sikertelenséget jelenti, hanem hogy ki mondhatja meg, hogy szerinte mi történt.
A Házigazda annyiban módosíthatja a Célszámot, hogy ha valamiért előnyt ítél meg, akkor adhat rá egy +5 bónuszt, ha pedig hátrányt, akkor -5-öt. Ha a dobás eredménye egyenlő, mint a Célszám, az eredmény kritikus. Ha viszont a Célszám 20-nál magasabb, akkor megnő a kritikus esélye, mivel akkor is kritikust érünk el, ha a dobás eredménye a 20+ értéken belül van. Például ha a tulajdonság és a szakértelem összege 25, akkor 1-5 között kritikust dobunk. 


A Lobogónk kidolgozása
Minden Lobogó öt oszlopon nyugszik: a Sereg mutatja a katonai erőt, az Áhítat a mennyei patrónushoz fűződő viszonyt, a Hírszerzés a kémhálózat kiterjedtségét és erejét, a Hírnév a fejedelemség jó- vagy rossz hírét, a Vagyon pedig a gazdagságukat. Ezeknek az oszlopoknak mind megvan a saját szintje, és évente mindegyik "termel" valamilyen erőforrást vagy árut: a Sereg katonákat, a Hírszerzés kémeket, a Vagyon pedig érméket.
Induláskor az első lépés a mennyei patrónus két befolyási körének meghatározása, D20 dobásokkal: lehet a hadak, a mesterségek, a szabadság, a halál vagy akár a vihar istene is, különféle kombinációkban.
A második lépés az Lobogóra jellemző tulajdonságok meghatározása, melyeket az innen származó karakterek kapnak majd meg. Rajtunk áll, hogy a +3 bónusz egyetlen tulajdonságra tesszük, vagy +2/+1, esetleg +1/+1/+1 elosztást választjuk.
A negyedik lépés a fejedelemség urának, vagyis a legfőbb jellemvonásának meghatározása, egy D6 dobással. Lehet ambiciózus, bátor, okos, kegyetlen, ravasz vagy kedves. Ezek mind előnyt jelentenek a karakterek próbáira egy-egy helyzetben.
Az ötödik lépés a fejedelemség történetének meghatározása: ehhez D20 dobással meg kell határoznunk 5-5 Diadalt és Tragédiát. A Diadalok mindegyike +2 bónuszt ad valamelyik oszlopra, és +3 bónuszt egy szakértelemre, amit minden innen származó karakter megkap. A Tragédiák -1 pontot jelentenek egy-egy oszlopra, és a karakter választhat, hogy a megadott jellemvonás-párok melyikét növeli +3-mal.

A karakterünk
A saját karakterünk meghatározása a szokásos lépésekkel indul, mint a nevünk, életkorunk (alapesetben 19), születési rangunk, otthonunk, a Lobogónk és hűbérurunk. Ha ez megvan, jöhet a kasztunk: a választék nem túl bő, csupán az Egyházi, Közrendű és Nemes hármasából választhatunk. Ezek mindegyikének van 8 jellemző szakértelme, melyek közül az egyik 7-es, kettő 5-ös, kettő 3-as és három 2-es szinten indul. Az összes többi szakértelem között 15 pontot oszthatunk szét. Erre jönnek még a Lobogóból származó bónuszok. A szakértelmek maximuma 20, de induláskor a Lobogónkra jellemző jártasságoknál 13, a többinél 10 a limit.
A játékban hat tulajdonságot találunk: Állóképesség, Bölcsesség, Erő, Ravaszság, Ügyesség és Vonzerő. Ezek között induláskor 30 pontot oszthatunk szét, a limit itt 10, illetve a Lobogó miatt bónusz (13-11). A későbbiek során a teljes maximum 20.
Ha ezekkel megvagyunk, meg kell határoznunk a karakter szerepét. Ez lényegében a hivatásunk lesz, mint az Akolitus, a Tanítvány, az Apród, a Földműves stb. Ezek mind adnak +3 bónuszt két szakértelemre. A játékban vannak "haladó" hivatások, mint a Lovag vagy a Kém, de ezeket csak játék során lehet elérni.
A következő lépés a személyiségjegyek, melyek párba vannak rendezve, mint a Szemérmes/Buja, vagy a Mértékletes/Mohó. Ezek ugyanazok, mint a Pendragonban is voltak. Induláskor mindegyik 10/10 értékkel bír, viszont a Lobogóból is jön +5 öt értékre, és mi is szabadon növelhetjük őket, 15 pontot elosztva közöttük. A kettő összege mindig 20 kell hogy legyen, vagyis ha a Könyörületest feltoljuk 18-ra, a Kegyetlen 2-re csökken.
A szenvedélyek a karakter mély érzelmeit jelentik, mint a gyűlölet (valaki iránt), a hűség (család vagy hűbérúr iránt), netán bosszú (valakivel szemben). Ezekből induláskor 3 db lehet, mindegyiknek 15-ös szinten.
A levezetett értékekből szintén hat van, mint a Védelem, a Sebzés, a Gyógyulás, az Életerő, a Súlyos Seb és a Mozgás. Ezeket mind egy-egy tulajdonság (legtöbbször az Állóképesség) értékéből számíthatjuk ki: általában a fele, ugyanannyi vagy a többszöröse. 
A mennyei kegy azt mutatja meg, hogy a karakterünkhöz hogy áll a Lobogó patrónusa: ki van éppen esve a kegyeiből, semleges iránta, vagy kedveli. Ez induláskor egy -1 / 0 / +1 értéket jelent. Az induló felszerelésünk általában a szereptől és a Házigazdától függ.
A legutolsó lépés a karakterünk különleges adománya, ami vagy egy szakértelem terén mutatott különleges tehetséget, vagy valamilyen extra hátteret jelent. Ez lehet tünde vagy óriás-vér, mágikus fegyver vagy páncél, egy állati bajtárs vagy egy varázslatos tárgy.

A harcrendszer
A küzdelmek során a kezdeményezés sorrendje (leszámítva az első cselekedetet) attól függ, hogy a karakterünk agresszív, óvatos vagy védekező. Emellett ez módosítót adhat még a cselekedetünk Célszámára és a páncélunk értékére. Támadás során a Védelmünk hátrányként levonódik a támadó Célszámából, ahol a használt tulajdonság a fegyvertípustól is függ: egykezesnél az Ügyességre, kétkezesnél az Erőre alapozunk. A sebzésnél viszont az Erő értékékünk felével megegyező kockával dobunk sebzést, ami még egy 7-es Erőnél is 3d6, míg egy nehéz vért is csak 4 pontot fog fel, amit a pajzs és a védekező állás nagyjából 9-ig tud feltolni. Ha pedig a bement sebzés értéke eléri a Súlyos Seb határát, akkor d6-tal meg kell határoznunk, melyik tulajdonságunk csökkent 1 ponttal. Ha ezek bármelyike vagy az Életerőnk 0-ra csökken, a karakter meghalt.

Az évszakok
A Pendragonhoz hasonlóan a Banners is évszakokra osztja az idő múlását, melyek mindegyikében más-más tevékenység vár a karakterekre. A tavasz az ünnepek, pletykák, szociális események és intrikák időszaka; a nyár a kalandok ideje; az ősz a háborúé, amikor a Lobogók acéllal rendezik vitás ügyeiket; a tél pedig a fejlődés, a gyarapodás és az öregedés időszaka. Az egyes évszakok során különböző mechanizmusok állnak a csapat rendelkezésére a tevékenységek végrehajtására, mint a lakomák, a nemesi intrikák vagy éppen a csaták.


A nagy Lobogók
Bár a Banners világa, Pania nincs kidolgozva, a könyv végén kapunk 10 nagy Lobogót, vagy nagy nemesi házat: a sajátunk ezek egyikének hűbérese. Ezek között találunk könyörületest és kegyetlent, régit és újat, szívélyest és zordat. 

Ha röviden akarnám jellemezni, a Bannerst egyfelől egy "Pendragon Lite" szerepjáték, másfelől viszont annál sokkal több: lényegében egy részletesen kidolgozott váz, amire felépíthetjük a saját feudális fantasy világunkat. Amennyiben szeretjük, ha a világ alaposan ki van dolgozva, és sok száz oldalnyi háttérinfónk van a kalandok kidolgozásához, nos, akkor ez nem a mi játékunk. Ha viszont jobb szeretjük mi magunk kitalálni, hogy néz ki a világ, ki kivel áll szövetségben, és melyik fejedelem melyik istenségnek hódol, akkor tökéletes választás!

John Wick indie szerepjátékai - Banners


-Kyrg-

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések