John Wick indie szerepjátékai - Wicked Dungeons - Mesélők könyve

Az előző cikkből megismerkedhettetek a Wicked Dungeons rendszerével, a karakteralkotással és a kevéske világleírással, amit John Wick belecsempészett a könyvbe. Jöjjön most a mesélőknek szóló rész, ami kifejezetten a Labirintusról és fajzatairól szól.


A Labirintus
Ahogy azt már korábban is többször elhangzott, az egyes Labirintusok mind egyetlen nagy organizmus részei, viszont mindegyiknek megvannak a maga "szervei", amelyeket külön-külön el lehet pusztítani. Ezek közül kettő olyan szerv/szekció van, amit John Wick külön is kiemelt:
  • A Labirintus Szíve: ez az a hely, ami az egészet életben tartja. Ha ezt sikerül elpusztítani, akkor minden szörnyeteg és egyéb szerv elpusztul (az agyat kivéve), és minden, az adott Labirintus által megrontott állat és személy megtisztul, elfelejtve az itt tapasztaltakat. Nem könnyű végezni vele, minél erősebb szintű a hely, annál több Vész-pontot kell neki bevinni, miközben a kiontott "véréből" újabb és újabb védelmezők születnek.
  • A Labirintus Agya: itt lakik a tudat, ami mindent irányít, aminek a hangját mindig a fejükben hallják. Ha a karaktereknek van Romlás-pontja, mindig tudja, merre járnak, és azt is, kik a rokonaik, szeretteik. Ráadásul ez a szerv nem pusztul el, ha végeznek a szívvel, és képes bármelyik részt regenerálni, ezzel újraélesztve az egész Labirintust. Ha a csapat végez a Szívvel, és boldogan távozik, hátrahagyva az élő Agyat, az bosszút fog forralni, elrabolja a szeretteiket, szörnyetegeket küld utánuk és merényleteket fog végrehajtani ellenük.
A Labirintus többi szervéhez nem kapunk részletes, tételes leírást, ehelyett magunknak kell őket összeállítanunk, a megadott irányelvek szerint. Ki kell választanunk a Rendeltetését, hogy ez egy olyan hely lesz, ami megront, halálos veszélyt jelent, ígéretekkel csábít avagy rettegést kelt hőseinkben. Ki kell találnunk, mi a Célja a Labirintuson belül, mint a bejárat a belsejébe, a rémségek lakhelye, börtön, stb. Ki kell választanunk a Terepet, hogy mennyire nehéz vagy veszélyes benne haladni. A Környezet maga a hely leírása, hogy ez egy hatalmas, lila óceán lesz, egy viktoriánus könyvtár vagy egy szürke füsttel borított csatamező. A Kijáratoknál pedig azt, hogy melyik más szekciókba lehet innen átjutni, vagy hogy vannak-e benne zsákutcákba vezető ajtók. Persze a Labirintus folyamatosan változik, így ha a csapat lepihen egy teremben, könnyen lehet, hogy reggelre minden kijárat máshová nyílik már.


Romlás
A Labirintusban nem csak a rémségek és a szobák/szervek jelentenek veszélyt, hanem a mindent átjáró romlás is: a hősök maguk is a teremtményeivé válhatnak, ha túl sok időt töltenek odabent, vagy ha elragadják őket. Ezt a Romlás-pontok jelképezik, melyek a régi D6 Star Wars sötét oldal pontjaihoz hasonlóan könnyű és gyors utat kínálnak a célunk felé, miközben lassan átformálnak minket. Ezektől nem lehet könnyen megszabadulni, bár a Labirintus Szívének elpusztításakor minden, a környezetében tartózkodó, megrontott lény megszabadul a hatásától - így a hősök számára akár a gyógyulás eszköz is lehet az alászállás.
A Labirintusban táborozás vagy egy rémség támadása esetén még dobhatunk egy ellenpróbát, hogy elkerüljük az újabb Romlás-pont szerzését, ám ha tudatosan használjuk, automatikusan kapunk egyet - igaz, kapunk +d6/pont kockát az adott próbára is. És ha a Romlás-pontok száma meghaladja a Nép értékét, kapunk egy Rémség Tulajdonságot: ezekből harmincnál is több van, az Élőholttól a Kitinpáncélon át a Vakítóig.


Rémségek
A Labirintusban nem csak a szobaszervek jelentek veszélyt, hanem az odabent élő rémségek is. Ezek egy részét a hely hozta létre, torz mágiájával, és haláluk után el is olvadnak. Másokat viszont az elragadott népekből és állatokból formálta át a Labirintus, és ha a helyet sikerül legyőzni, őket is megmenthetjük. Ez persze azt is jelenti, hogy ha megöltük őket, a végén szembesülünk visszaváltozott holttesteikkel, és akár saját szeretteinkre is ráismerhetünk bennük - vagyis az ilyen lényeket célszerű levágás helyett inkább legyűrni, csapdába ejteni vagy  bebörtönözni.
Mindegyik rémség közös jellemzője, hogy általában a legközelebbi célpontra mennek rá, ha pedig több is van a támadási zónájában, akkor arra, amelyiknek a legkevesebb Romlás-pontja van. Támadást nem kell dobniuk, csupán sebzést, és ha a kockán (kockákon) "1" jön ki, az kivédhetetlenül bemegy. A fentebb már említett Rémség Tulajdonságok pedig még rosszabb hatásokkal is járhatnak a hősök számára.
Példa-rémségből összesen csak hatot kapunk, de elég könnyen tudunk létrehozni melléjük újakat: ezek is inkább arra próbálnak inspirálni, hogyan alkossunk sajátokat. Mindegyik egy-egy nagyon konkrét kategóriára hoz példát, mint a megrontott, repülve falvakart felperzselő sárkány, vagy az indáival mindenkit megfojtó, a saját talaját hullákkal dúsító gyomnövény.


Az első labirintus

Az alapkönyvben kapunk egy (a rendszerhez mérten) elég részletesen kidolgozott labirintust, kalandkampóval, odavezető úttal és az egyes szobaszervek leírásával. Megismerhetjük a lakóit is, a zselégolyóra hasonlító Takarítókat, az új alanyokat elrabló, humanoid Szállítókat, a légy-ember hibrid Dolgozókat és a szinte halhatatlan Angyalokat. Mesélőként pontos instrukciókat kapunk, hogyan pusztíthatják el a játékosok a Szzívet, az Agyat vagy a Tüdőt, mi történik a Szájban és a többi szervben, és hogy hol milyen veszély leselkedik.

Vélemény
A Wicked Dungeons tele van remek ötletekkel, amikből remek kalandokat és kampányokat rakhatunk össze magunknak. Viszont John Wick számos másik játékához hasonlóan erre is igaz, hogy a világépítést szinte egészében a mesélőre bízza. A Labirintuson kívüli környezetről nagyon kevés információt kapunk, a Kilenc Királyságról a nevükön kívül szinte semmit sem tudunk, még az ősi Császárnőnek is csak a címét ismerjük. Gyanítom, ez nem hanyagság, hanem tudatos tervezés - így nincs két egyforma Wicked Dungeons-játék, hiszen minden mesélő más és más világot alkot hozzá. Aki viszont szereti a bőséges háttérinfót és nem éri be egy vezetőszárral, elég frusztrált lesz tőle.
A kézhez kapott első változatban elég sok hiba maradt, főleg a szerkesztés, fogalmazás terén: hiányoznak zimbólumok és jelölések, néhol bent maradtak a "lásd az XX. oldalon" jelzések, amiket a tördelése során ki kellett volna cserélni a tényleges oldalszámra, és sok az ismételt vagy szinte egyező mondat, egyazon bekezdésben. Ezek tipikusan az újra és újra átírt, átfogalmazott szövegek sajátosságai. Ugyanakkor viszont erre számíthattunk is, hiszen a Crowdfundr kampány leírásában benne volt, hogy a nyomtatott megjelenés előtt jön a közösségi hibakeresés. A Banners után számomra nem volt meglepő a hibák jelenléte, inkább csak a mennyisége. Komolyabb bugot csak egy-kettőt találtam, de azok is olyanok, hogy a mesélő saját hatáskörében dönthet róluk.
Szóval összességében a Wicked Dungeons remek kis oneshot játék lehet, ha a mesélő elvégzi a házifeladatát, elkészíti a Labirintust, a rémségeket és esetleg pár példakaraktert is. Egy hosszabb kampányhoz már nem árt, ha legalább azt a királyságot kidolgozza, ahol a történet játszódik, és betervez néhány városi kalandot, megrontott nemest és emberek között kószáló rémséget.  Mindenesetre feltettem a 2025-ben Kipróbálandó listámra. 

John Wick indie szerepjátékai - Wicked Dungeons - Mesélők könyve

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések