Basic and Generic / BaG - Mit játszunk? - Kiberlovagok
A korábbi BaG cikkekben megmutattuk, milyen könnyen lehet
összehozni egy kalandot az ingyenes 1. modulon belül maradva, azután megnéztünk
egy high fantasy szettinget, ahol már a 2. és 3. modult is igénybe vettük,
sőt, kisebb mértékben ki is egészítettük, például a járművek módosításának
szabályaival és a véletlenszerű kóborsziklák létrehozására szolgáló
táblázatokkal.
A mai cikkben egy cyberpunk szettinget szeretnék
bemutatni, az ehhez szükséges újabb házi szabályokkal. Hangulatában ez a
szetting közelebb áll a Hollóvölgyhöz, mint a Fellegek Feletti Világhoz,
ugyanis inkább egy-két alkalmas történetekhez, alkalmi szórakozáshoz ajánlom,
semmint hosszabb kampányokhoz. Utóbbira ott vannak a bevett világok és
rendszerek, mint a Cyberpunk és a Shadowrun különböző korszakai, a Hack the
Planet vagy az Uprising. Ez inkább egy "add Uram, de rögtön" szetting
lenne, ahol a játékosok gyorsan alkotnak maguknak egy karaktert, és a mesélő által létrehozott Városban máris belevághatnak a történetbe.
Kiberlovagok
Ez a szetting lényegében egy teljesen meghatározatlan
jövőben játszódik, egy, a mesélő által megalkotott városban: a játékosok
szabadúszók, kiberlovagok, akik igyekeznek életben maradni az egymással
marakodó cégek, bandák harcában. Zsoldosként hol az egyik, hol a másik féltől
kapnak megbízásokat, és ha elbuknak, temetés helyett a szemétégetőben landolnak.
Mesélőként először magát a Várost kell megalkotnunk:
rajtunk áll, hogy rajzolunk-e hozzá egy rendes nagy térképet, vagy egyszerűen
csak egy amorf amőba lesz, ami állandóan változik. A Városon belüli Régiók
viszont már lényegesebbek, ezekhez hasznos felvázolnunk valamiféle térképet,
hogy egymáshoz képest hol helyezkednek el. Ha ez megvan, menjünk végig sorban
mindegyiken, és a BaG alakkönyv Helyszín-generátorát használva találjuk ki,
hogy ezek hogy néznek ki. Néhány lépést kihagyhatunk: például nem feltétlenül
kell kidobálnunk az éghajlatot, de ha a Város elég nagy hozzá, vagy ha nem
határoztuk meg előre, hogy van-e benne folyó, netán tengerpart, hasznos lehet.
A Méretnél tartsuk észben, hogy ezek csak városrészek, a Helyi Irányítási
Szervezetnél viszont még az elsőre meglepőnek tűnő eredmény is maradhat: egy
cyberpunk disztópiában is lehet, hogy egy kerület egy vallás/szekta irányítása
alá került, egy oligarchikus tanácsban pedig ott ülhetnek a cégek képviselői
is. Ha egy kicsit színesíteni akarjuk a várost, jól jöhet a Cyberpunk Random Táblázatok Könyve, amiből kidobálhatjuk cégek, szórakozóhelyek és NJK-k neveit, a véletlen zsákmányt stb.
A cégek a játék és a Város fontos szereplői: emiatt
szükség lesz egy gyors cégalkotó táblázatra is, amivel létrehozhatjuk
mesélőként a saját vállalatainkat, amikkel a játékosok összerúghatják a port.
Dobás |
Cég
mérete |
1-2 |
Kis
cég - csak az adott Régióban
tevékenykedik |
3 |
Közepes
cég - csak adott Régióban tevékenykedik, D3 létesítménnyel |
4 |
Nagyobb
cég - D3 Régióban van jelen, mindegyikben D3 létesítmény |
5 |
Multicég
- D6 Régióban van jelen, mindegyikben 2D6 létesítmény |
6 |
Megavállalat
- minden Régióban 2D6 létesítmény |
Dobás |
Cég
jellege |
1 |
Mezőgazdaság
/ Biotechnika |
2 |
Orvostechnológia |
3 |
Kibernetika |
4 |
Számítástechnika |
5 |
Jármű/nehézipar |
6 |
Félkatonai
szervezet |
Dobás |
Helyi
menedzsment módszere |
1-2 |
Megvesztegetéssel
és kenőpénzekkel mindent elsimítani |
3-4 |
PR
kampány és ellenfél diszkreditálása |
5 |
Emberrablás
és ellenfelek zsarolása |
6 |
A
bérgyilkosságtól sem riadnak vissza |
Dobás |
Létesítmény |
1 |
Kis
iroda, 1+D6 alkalmazott, 1 őr |
2 |
Közepes
iroda, 3+2D6 alkalmazott, 1+D6 őr |
3 |
Irodaépület,
1+D3 emelet, mindegyiken 5+D10 alkalmazott, 5 emberénként 1 őr |
4 |
Kutatótelep,
10+3D10 alkalmazott, 5 emberenként 1 őr |
5 |
Gyár,
100+ alkalmazott, 10+3D10 őr |
6 |
Titkos
létesítmény, 10+3D10 alkalmazott, 20+D10 őr |
Ezzel a néhány dobással máris megtudhatjuk, hogy a játékosok ellenfele (vagy szövetségese) mekkora, miben utazik és hogyan reagál, ha valaki keresztbe tesz nekik. Az utolsó táblázat abban nyújt segítséget, hogy az egyes bevetések során miféle erőkkel kerülhetnek össze a játékosok.
Karakterek
A karakteralkotás terén a BaG elég nagy szabadságot
enged, ami rutinos játékosok esetén előny, kezdőknél viszont hátrány tud lenni.
A Hollóvölgy kalandban éppen ezért voltak előre generált karakterek, melyek
közül választhattak a szereplők. Ennél a Cyberpunk történetnél most nagyobb
szabadsága van a játékosoknak: a 14 Képesség és az életpontok között két 7-es,
hat 5-ös és hét 3-as értéket oszthatnak szét, igényeik szerint. A Mágia
Képesség egy cyberpunk közegben kissé különösnek tűnhet, de mivel ezt fogjuk
használni a modern technológiák feltöréséhez, akár maradhat is ez a neve, vagy
lehet Kibermágia.
A Jellemzők terén igazából annyira lehet szükség, hogy
néhánynak a nevét és a leírását egy kicsit átfogalmazzuk, hogy jobban
illeszkedjenek a környezetbe. Néhány példa:
- Az Életadó például jobban hangzik Sebészként.
- A Szellem/Kísértett neve maradhat, de itt egy apró szellem helyett
inkább egy AI tartja rajta a szemét a karakteren, segítve vagy éppen
hátráltatva őt.
- A Páncélkészítő neve inkább Fegyverműves lenne.
Modern fegyverek
A BaG nem kifejezetten az a rendszer, ahol a fegyvereknek nagyon sokféle tulajdonsága lenne. Az elsődleges és a másodlagos képesség adta bónuszokkal viszont egészen jól lehet kompenzálni ezt a hátrányt: például a sorozatlövésnél a fegyver büntetést adhat a célpont Gyorsaságára, sörétes fegyvernél egymás melletti mezőkön tartózkodó ellenfelekre is hathat a támadás.
Kibertechnika
A különféle beültetések működése igazából elég egyszer,
elegendő őket a felszerelések mintájára létrehoznunk. Mindegyiknek van egy
elsődleges, és bizonyos esetben egy másodlagos tulajdonsága is, ami vagy
állandó hatással megnöveli egy releváns Képességet, vagy pedig bónuszt adnak
sikeres próba esetén egy vagy két Képességre. Íme néhány példa.
Beültetés |
Elsődleges
Hatás |
Másodlagos
Hatás |
Ár |
Arcszabászat |
+1
sikeres Meggyőzés próbákra |
- |
200 |
Beültetett
karmok |
Karba
épített tőr |
- |
100 |
Beültetett
lőfegyver |
Karba
rejtett .45 kaliberű pisztoly |
5-ös
tár, 1 lövedék/támadás |
500 |
Beültetett
Izmok |
+2
Erő |
- |
2000 |
Csatlakozó,
vezetékes |
+2
sikeres Mágia próbánál |
Külső
eszközökhöz, feltöréshez kötelező. |
500 |
Csatlakozó,
vezetéknélküli |
+1
sikeres Mágia próbánál |
Külső
eszközökhöz, feltöréshez kötelező. |
1000 |
Gyorsító |
+2
Kezdeményezés (Gyorsaság) |
- |
500 |
Kiberaudió |
+1
sikeres hallás Észlelés próbánál |
- |
1000 |
Kiberkar |
+1
Erő |
+1
Életpont |
1000 |
Kiberláb |
+1
Gyorsaság |
+1
Életpont |
2000 |
Kiberoptika |
+1
sikeres látás Észlelés próbánál |
+1
sikeres Pontosság próbánál |
1000 |
Megerősített
Csontozat |
+1
Állóképesség |
+3
Életpont |
3000 |
Nanoszámítógép |
+2
Tudás |
Feltöréshez
kötelező. |
5000 |
Programozott
Reflexek |
+1
Pontosság |
+1
Gyorsaság |
2000 |
Retinakijelző |
+1
Tudás |
A
nanoszámítógép adatait itt tudja |
100 |
Testpáncél |
+2
harci Ellenállás |
-1
sikeres Gyorsaság próbánál |
2000 |
A kibertechnológia azonban mindig jár némi hátránnyal is:
ez lehet az elme megbomlása, kiberpszichózis (Cyberpunk), vagy a test
tűrőképessége (Shadowrun), esetleg mindkettő (Alternity). A BaG rendszerében én
az alábbi módon kezelném ezt:
- Minden alkalommal, amikor a kiberverrel rendelkező karakter egy próba
során 10-est dob, dobnia kell egy Életerő próbát még ugyanabban a körben.
Ennél az MS az összes, a testébe ültetett kiberver minden módosítója,
összeadva (például 2 kiberkar, beültetett izmok és nanoszámítógép esetén
MS 8).
- Ha ez sikertelen, a karakter Életerő értéke 1 ponttal csökken,
maradandóan, bár ezt szintlépéskor visszapótolhatja.
- Ha az Életerő bármikor 0-ra csökken, a karakter átbillen és
kiberpszichó lesz belőle.
Számítógépek feltörése
Egy könnyed, alkalmi játékhoz nem annyira illik a
Hálózatban/Mátrixban való hosszas bolyongás, ezért inkább a rendszerek ott
helyben, kábellel vagy vezeték nélküli áttörésével célszerű játszani. Itt jön
képbe a Mágia, amivel lényegében olyan vezérlő programokat lehet használni, melyekkel
adott rendszerek felett át lehet venni az irányítást. Ezekhez a varázslatok
megalkotásának szabályait használhatjuk:
- A mágiánál szereplő Aspektusokat (pl. Föld, Természet, Fény, Élet) meg
lehet feleltetni különféle gépezeteknek, kibernetikai beültetéseknek.
Például: Kamerarendszerek (Fény), Földi járművek (Föld), Légi jármű
(Szél), kibernetikai beültetés (Élet), Fegyverrendszerek (Halál), ajtók és
robotok (Mechanika):
- A Hatás lényegében egy az egyben átvehető, az egyetlen kivételt talán
a Teremtés jelenti, bár ez sem feltétlenül, ha nagyon kreatív kódot ír a
programozó.
- A Célpontok és Időtartam maradhat, a Hatótávolság is, bár a vezetékes
vagy vezeték nélküli csatlakozó is korlátoz.
- A végeredmény természetesen továbbra is a program írójára van bízva.
A fentiek értelmében tehát egy jó hekker a saját
társaival tartva menet közben, kábellel vagy vezeték nélküli hálózaton át tudja
átvenni az irányítást az elektronikus vezérlésű ajtók, fegyverrendszerek és
robotok felett, kiiktatva az útjukba kerülő kamerákat is.
Basic and Generic / BaG - Mit játszunk? - Hollóvölgy
Megjegyzések
Megjegyzés küldése