Basic and Generic / BaG - Mit játszunk? - Kiberlovagok

A korábbi BaG cikkekben megmutattuk, milyen könnyen lehet összehozni egy kalandot az ingyenes 1. modulon belül maradva, azután megnéztünk egy high fantasy szettinget, ahol már a 2. és 3. modult is igénybe vettük, sőt, kisebb mértékben ki is egészítettük, például a járművek módosításának szabályaival és a véletlenszerű kóborsziklák létrehozására szolgáló táblázatokkal.

A mai cikkben egy cyberpunk szettinget szeretnék bemutatni, az ehhez szükséges újabb házi szabályokkal. Hangulatában ez a szetting közelebb áll a Hollóvölgyhöz, mint a Fellegek Feletti Világhoz, ugyanis inkább egy-két alkalmas történetekhez, alkalmi szórakozáshoz ajánlom, semmint hosszabb kampányokhoz. Utóbbira ott vannak a bevett világok és rendszerek, mint a Cyberpunk és a Shadowrun különböző korszakai, a Hack the Planet vagy az Uprising. Ez inkább egy "add Uram, de rögtön" szetting lenne, ahol a játékosok gyorsan alkotnak maguknak egy karaktert, és a mesélő által létrehozott Városban máris belevághatnak a történetbe.


Kiberlovagok

Ez a szetting lényegében egy teljesen meghatározatlan jövőben játszódik, egy, a mesélő által megalkotott városban: a játékosok szabadúszók, kiberlovagok, akik igyekeznek életben maradni az egymással marakodó cégek, bandák harcában. Zsoldosként hol az egyik, hol a másik féltől kapnak megbízásokat, és ha elbuknak, temetés helyett a szemétégetőben landolnak.

Mesélőként először magát a Várost kell megalkotnunk: rajtunk áll, hogy rajzolunk-e hozzá egy rendes nagy térképet, vagy egyszerűen csak egy amorf amőba lesz, ami állandóan változik. A Városon belüli Régiók viszont már lényegesebbek, ezekhez hasznos felvázolnunk valamiféle térképet, hogy egymáshoz képest hol helyezkednek el. Ha ez megvan, menjünk végig sorban mindegyiken, és a BaG alakkönyv Helyszín-generátorát használva találjuk ki, hogy ezek hogy néznek ki. Néhány lépést kihagyhatunk: például nem feltétlenül kell kidobálnunk az éghajlatot, de ha a Város elég nagy hozzá, vagy ha nem határoztuk meg előre, hogy van-e benne folyó, netán tengerpart, hasznos lehet. A Méretnél tartsuk észben, hogy ezek csak városrészek, a Helyi Irányítási Szervezetnél viszont még az elsőre meglepőnek tűnő eredmény is maradhat: egy cyberpunk disztópiában is lehet, hogy egy kerület egy vallás/szekta irányítása alá került, egy oligarchikus tanácsban pedig ott ülhetnek a cégek képviselői is. Ha egy kicsit színesíteni akarjuk a várost, jól jöhet a Cyberpunk Random Táblázatok Könyve, amiből kidobálhatjuk cégek, szórakozóhelyek és NJK-k neveit, a véletlen zsákmányt stb.

A cégek a játék és a Város fontos szereplői: emiatt szükség lesz egy gyors cégalkotó táblázatra is, amivel létrehozhatjuk mesélőként a saját vállalatainkat, amikkel a játékosok összerúghatják a port.

 

Dobás

Cég mérete

1-2

Kis cég  - csak az adott Régióban tevékenykedik

3

Közepes cég - csak adott Régióban tevékenykedik, D3 létesítménnyel

4

Nagyobb cég - D3 Régióban van jelen, mindegyikben D3 létesítmény

5

Multicég - D6 Régióban van jelen, mindegyikben 2D6 létesítmény

6

Megavállalat - minden Régióban 2D6 létesítmény

 

Dobás

Cég jellege

1

Mezőgazdaság / Biotechnika

2

Orvostechnológia

3

Kibernetika

4

Számítástechnika

5

Jármű/nehézipar

6

Félkatonai szervezet

 

Dobás

Helyi menedzsment módszere

1-2

Megvesztegetéssel és kenőpénzekkel mindent elsimítani

3-4

PR kampány és ellenfél diszkreditálása

5

Emberrablás és ellenfelek zsarolása

6

A bérgyilkosságtól sem riadnak vissza

 

Dobás

Létesítmény

1

Kis iroda, 1+D6 alkalmazott, 1 őr

2

Közepes iroda, 3+2D6 alkalmazott, 1+D6 őr

3

Irodaépület, 1+D3 emelet, mindegyiken 5+D10 alkalmazott, 5 emberénként 1 őr

4

Kutatótelep, 10+3D10 alkalmazott, 5 emberenként 1 őr

5

Gyár, 100+ alkalmazott, 10+3D10 őr

6

Titkos létesítmény, 10+3D10 alkalmazott, 20+D10 őr

Ezzel a néhány dobással máris megtudhatjuk, hogy a játékosok ellenfele (vagy szövetségese) mekkora, miben utazik és hogyan reagál, ha valaki keresztbe tesz nekik. Az utolsó táblázat abban nyújt segítséget, hogy az egyes bevetések során miféle erőkkel kerülhetnek össze a játékosok.


Karakterek

A karakteralkotás terén a BaG elég nagy szabadságot enged, ami rutinos játékosok esetén előny, kezdőknél viszont hátrány tud lenni. A Hollóvölgy kalandban éppen ezért voltak előre generált karakterek, melyek közül választhattak a szereplők. Ennél a Cyberpunk történetnél most nagyobb szabadsága van a játékosoknak: a 14 Képesség és az életpontok között két 7-es, hat 5-ös és hét 3-as értéket oszthatnak szét, igényeik szerint. A Mágia Képesség egy cyberpunk közegben kissé különösnek tűnhet, de mivel ezt fogjuk használni a modern technológiák feltöréséhez, akár maradhat is ez a neve, vagy lehet Kibermágia.

A Jellemzők terén igazából annyira lehet szükség, hogy néhánynak a nevét és a leírását egy kicsit átfogalmazzuk, hogy jobban illeszkedjenek a környezetbe. Néhány példa:

  • Az Életadó például jobban hangzik Sebészként.
  • A Szellem/Kísértett neve maradhat, de itt egy apró szellem helyett inkább egy AI tartja rajta a szemét a karakteren, segítve vagy éppen hátráltatva őt.
  • A Páncélkészítő neve inkább Fegyverműves lenne.

 

Modern fegyverek

A BaG nem kifejezetten az a rendszer, ahol a fegyvereknek nagyon sokféle tulajdonsága lenne. Az elsődleges és a másodlagos képesség adta bónuszokkal viszont egészen jól lehet kompenzálni ezt a hátrányt: például a sorozatlövésnél a fegyver büntetést adhat a célpont Gyorsaságára, sörétes fegyvernél egymás melletti mezőkön tartózkodó ellenfelekre is hathat a támadás.



Kibertechnika

A különféle beültetések működése igazából elég egyszer, elegendő őket a felszerelések mintájára létrehoznunk. Mindegyiknek van egy elsődleges, és bizonyos esetben egy másodlagos tulajdonsága is, ami vagy állandó hatással megnöveli egy releváns Képességet, vagy pedig bónuszt adnak sikeres próba esetén egy vagy két Képességre. Íme néhány példa.

 

Beültetés

Elsődleges Hatás

Másodlagos Hatás

Ár

Arcszabászat

+1 sikeres Meggyőzés próbákra

-

200

Beültetett karmok

Karba épített tőr

-

100

Beültetett lőfegyver

Karba rejtett .45 kaliberű pisztoly

5-ös tár, 1 lövedék/támadás

500

Beültetett Izmok

+2 Erő

-

2000

Csatlakozó, vezetékes

+2 sikeres Mágia próbánál

Külső eszközökhöz, feltöréshez kötelező.

500

Csatlakozó, vezetéknélküli

+1 sikeres Mágia próbánál

Külső eszközökhöz, feltöréshez kötelező.

1000

Gyorsító

+2 Kezdeményezés (Gyorsaság)

-

500

Kiberaudió

+1 sikeres hallás Észlelés próbánál

-

1000

Kiberkar

+1 Erő

+1 Életpont

1000

Kiberláb

+1 Gyorsaság

+1 Életpont

2000

Kiberoptika

+1 sikeres látás Észlelés próbánál

+1 sikeres Pontosság próbánál

1000

Megerősített Csontozat

+1 Állóképesség

+3 Életpont

3000

Nanoszámítógép

+2 Tudás

Feltöréshez kötelező.

5000

Programozott Reflexek

+1 Pontosság

+1 Gyorsaság

2000

Retinakijelző

+1 Tudás

A nanoszámítógép adatait itt tudja
megjeleníteni. Kiberoptikába vagy biológiai szembe.

100

Testpáncél

+2 harci Ellenállás

-1 sikeres Gyorsaság próbánál

2000

 

A kibertechnológia azonban mindig jár némi hátránnyal is: ez lehet az elme megbomlása, kiberpszichózis (Cyberpunk), vagy a test tűrőképessége (Shadowrun), esetleg mindkettő (Alternity). A BaG rendszerében én az alábbi módon kezelném ezt:

  • Minden alkalommal, amikor a kiberverrel rendelkező karakter egy próba során 10-est dob, dobnia kell egy Életerő próbát még ugyanabban a körben. Ennél az MS az összes, a testébe ültetett kiberver minden módosítója, összeadva (például 2 kiberkar, beültetett izmok és nanoszámítógép esetén MS 8).
  • Ha ez sikertelen, a karakter Életerő értéke 1 ponttal csökken, maradandóan, bár ezt szintlépéskor visszapótolhatja.
  • Ha az Életerő bármikor 0-ra csökken, a karakter átbillen és kiberpszichó lesz belőle.

 


Számítógépek feltörése

Egy könnyed, alkalmi játékhoz nem annyira illik a Hálózatban/Mátrixban való hosszas bolyongás, ezért inkább a rendszerek ott helyben, kábellel vagy vezeték nélküli áttörésével célszerű játszani. Itt jön képbe a Mágia, amivel lényegében olyan vezérlő programokat lehet használni, melyekkel adott rendszerek felett át lehet venni az irányítást. Ezekhez a varázslatok megalkotásának szabályait használhatjuk:

  • A mágiánál szereplő Aspektusokat (pl. Föld, Természet, Fény, Élet) meg lehet feleltetni különféle gépezeteknek, kibernetikai beültetéseknek. Például: Kamerarendszerek (Fény), Földi járművek (Föld), Légi jármű (Szél), kibernetikai beültetés (Élet), Fegyverrendszerek (Halál), ajtók és robotok (Mechanika):
  • A Hatás lényegében egy az egyben átvehető, az egyetlen kivételt talán a Teremtés jelenti, bár ez sem feltétlenül, ha nagyon kreatív kódot ír a programozó.
  • A Célpontok és Időtartam maradhat, a Hatótávolság is, bár a vezetékes vagy vezeték nélküli csatlakozó is korlátoz.
  • A végeredmény természetesen továbbra is a program írójára van bízva.

A fentiek értelmében tehát egy jó hekker a saját társaival tartva menet közben, kábellel vagy vezeték nélküli hálózaton át tudja átvenni az irányítást az elektronikus vezérlésű ajtók, fegyverrendszerek és robotok felett, kiiktatva az útjukba kerülő kamerákat is.


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések