ARK - Veszélyes Kalandok - Orion Romjai - Csillaghajók és űrcsaták
Az Orion Romjai játékban ugyan nem a cirkálóké vagy a csatahajóké a főszerep, de a játékosok kisebb űrhajói így is izgalmas összecsapásokba keveredhetnek a kalózokkal, ellenséges frakciókkal és űrbéli szörnyetegekkel.
A sci-fi szerepjátékokban az űrhajók összeállítása általában egy aprólékos feladat, ahol többféle erőforrás (pl. hajótest-pontok, energia, létfenntartó) felhasználásával kell kiszámolnunk, mit is fog tudni a járművünk. Az űroperák egy fokkal kevésbé szigorúak (jó példa erre a Star Wars, rendszertől függetlenül), de még ezeknél összetettebbek a hajók, mint ami a Veszélyes kalandokhoz illene. Ezért egy kicsit szokatlan megközelítést fogunk alkalmazni.
Abból az elképzelésből indultam ki, hogy a csillaghajók maguk is "kazamaták": különféle termekből és folyosókból állnak, amiket burokként körülvesz a hajótest. Az egyes helységeknek megvannak a saját funkciói, ami azt is megszabja, milyen eszközök lehetnek bennük.
- Pilótafülke/híd: ez minden hajó központi irányítóterme. Lehet, hogy csak egy egészen kicsi és egyetlen ülés van benne, de lehet akár egészen nagy is. Általában minél több teremből áll a hajó, annál nagyobb a híd. Innen minden más terem és berendezés is vezérelhető.
- Gépház: itt vannak a hajó különféle gépezetei. A mérete mutatja, hogy legfeljebb mekkora plusz Sebességet adó hajtóművet lehet beépíteni.
- Fegyverzet: itt vannak a hajó fegyverei és pajzsai.
- Hangár/raktér: itt vannak a kisebb hajók, a készletek és a zsákmányolt holmik.
- Szállás: itt laknak a karakterek. A mérettől függően 1-6 fő fér el.
A termek mérete egy D6 dobással dönthető el: a dobás eredménye mutatja a leghosszabb oldal hosszát, a szélesség szabadon választható.
Minden hajónak vannak bizonyos alapvető tulajdonságai:
Sebesség: ez a tulajdonság mutatja, hogy milyen gyorsan tud mozogni a hajó, és lényegében ugyanaz a szerepe, mint a karakternél a Páncélértéknek, vagyis ez a támadások célszáma. Az alapja a hajó méretétől függ (10-termek száma), amire még jár egy +1-+5 közti bónusz a hajtóműből.
Szenzorok: a hajók szenzorai a szemei és a fülei. Ez egy -1, 0 vagy +1 érték lehet.
Életpontok: a hajó életpontjainak száma az össze terem mérete, összeadva.
Páncélzat: a hajó páncélzata ugyanúgy működik, mint a karaktereké. A különféle típusok hatásai is ugyanazok.
Pajzsok: ez is ugyanúgy működik, mint a karaktereknél.
Fegyverek: a hajókon több fegyver is lehet a Fegyverzet termekben, maximum annyi Sebzés összértékkel, mint a Méret (például egy 2-es Méretű helyen 2 db sugárágyú, vagy 1 db rakéta). Ezekhez mind kell egy külön kezelő, bár a pilóta is használhatja körönként az egyiket.
Szállás: a hajón elszállásolható személyek száma.
Raktér: a hajókon itt lehet tárolni a zsákmányt és az utazáshoz szükséges ellátmányt. Minden Méret pont egy adag zsákmányt vagy egy oda-vissza útra elegendő élelmet jelent.
Az űrcsata
A hajók közti összecsapások nagyon hasonlók, mint a karakterek és szörnyek közti harc.
Kezdeményezés: a hajón csak a pilóta vagy a kapitány dob kezdeményezést. Ez egy D6 dobás, amihez a Szenzor érték is hozzáadódik.
Távolság: az űrcsatában ugyanazok a távolságok vannak, mint a karakterek közti harcban, vagyis Közvetlen Közeli, Közeli és Távoli.
Mozgás: a pilóta felelős a hajó mozgásáért. Minden körben ő cselekszik elsőként a hajón, és az alábbi manőverek közül választhat:
- Közelítés: a hajók közti távolság egy fokozattal csökken, Távolitól Közelire, Közeliről Közvetlen Közelire. Próba szükséges, a célszám a megközelíteni próbált hajó Sebessége. 2 pontos manőver.
- Távolodás: a Közelítés ellentéte, a célszám a lehagyni próbált hajó Sebessége. 2 pontos manőver.
- Támadó manőver: ekkor a pilóta próbálja számukra előnyös támadó helyzetbe hozni a hajót. A célszám a megtámadni kívánt hajó Sebessége. 1 pontos manőver. Ha sikeres, minden támadásuk Előnyös (+1) módosítót kap.
- Kitérő manőver: ekkor a pilóta arra koncentrál, hogy az ellenfél nehezebben tudja eltalálni őket. 1 pontos manőver, siker esetén az ellenfél Hátrányos (-1) módosítót kap.
- Dokkolás: ha Közvetlen Közeli távolságban vannak, ezzel a manőverrel a két hajó össze tud kapcsolódni, és a legénységek összecsaphatnak. 2 pontos manőver.
Támadás: az egyes fegyvereket kezelő legénységi tagok normál támadó dobást tesznek, felhasználva hozzá a Kaszt- és Tárgybónuszukat, ha van ilyen. A Sugárágyúk csak Közvetlen Közeli és Közeli célpontok ellen használhatók, a rakéták csak Távolik ellen.
Pajzs és páncél: a védőpajzsok és a páncélok ugyanúgy működnek, mint a karakterek közti harc esetében.
Harctéri javítás: a fedélzeten tartózkodó karakterek megpróbálhatják kijavítani a hajót ért sérüléseket. Ez egy csata közepén mindig Nehéz feladat, viszont siker esetén 1 Ép-t sikerült megjavítani. Ez igazából csak a kiszakadt kábelek, panelek gyors összefoltozását és ideiglenes megoldásokat jelent: az így kijavított sérüléseket nyomon kell követni, és később rendesen meg kell javítani.
Fedélzeti csaták
Egy sikeres Dokkolás manőver után a támadó csillaghajó lyukat üt valahol a másik hajón, és az átszálló legénység megpróbálhatja elfoglalni és kifosztani. Innentől ez egy normál összecsapásként zajlik, mintha bármilyen kazamatában lennének.
Hajtóművek:
Technológia Tech Hatás
Nukleáris hajtómű T0 Alaptechnológia, +0
Fúziós hajtómű T2 +1
Ion hajtómű T4 +2
Antianyag hajtómű T6 +3
Hiperhajtómű T9 +4
Interfázisú hajtómű T10 +5
Fegyverek hatótávolsága, sebzése (és Mérete)
Fegyver Táv Sebzés
Sugárágyú Közeli 1
Rakéta Távoli 2
Rakéták
Technológia Tech Hatás
Nukleáris robbanófej T0 Alaptechnológia
Merkulit robbanófej T2 +1 sebzés
Pulzon robbanófej T5 Áthatol a pajzsokon
Zeon robbanófej T9 Dupla sebzés a pajzsok ellen.
Példa űrhajók
Méret: 6
Sebesség: 6 (Ion hajtómű)
Szenzor: +0
Életpontok: 16
Páncél: Könnyű Tritánium (1 pont, Sebzésfelfogás 4+ dobásra)
Pajzs: Mk III (3 pont)
Fegyverek:
- Lézerágyú (Közeli, 1 pont)
Szállás: 5 fő
Raktér: 2
Méret: 7
Sebesség: 5 (Ion hajtómű)
Szenzor: +1
Életpontok: 21
Páncél: Nehéz Tritánium (2 pont, Sebzésfelfogás 4+ dobásra)
Pajzs: Mk I (1 pont)
Fegyverek:
- Lézerágyú (Közeli, 1 pont)
- Lézerágyú (Közeli, 1 pont)
- Rakétakilövő, Nukleáris robbanófej (Távoli, 2 pont)
Szállás: 6 fő
Raktér: 3
ARK - Veszélyes Kalandok - Orion Romjai - Csillaghajók és űrcsaták
Megjegyzések
Megjegyzés küldése