High Colonies 2e - "Gyilkos sugarakat az éjben a Tannhäuser Kapunál..."

A High Colonies világában mindig is igen fontos szerepet töltöttek be az űrhajók, ám az első kiadásban szinte csak lábjegyzet szintjén, nagyon röviden foglalkoztak velük. A második kiadás ebből a szempontból sokkal bőségesebb anyagot nyújt, még akkor is, ha bevallottan nem az űrcsaták és a planéták közti cikázás áll a középpontban.
Ne feledjük, a High Colonies egy hard sci-fi játék: az űrjárművek itt közelebb állnak a saját korunkhoz, mint akár a Traveller hajóihoz. Nincs vagy csak korlátozottan áll rendelkezésre mesterséges gravitáció, így egy élesebb forduló a legénység végét is jelentheti, hacsak nincs mindenki beöltözve védőruhába, és minden útvonalat gondosan meg kell tervezni, a planéták orbitális pályái mentén manőverezve. Ráadásul még a legolcsóbb űrhajó is elképesztően drága egy magánszemély számára: míg a havi fizetések 1000-5000 € (Enterprise Credit, Vállalati Kredit) között mozognak, egy civil sikló is 5 milliónál kezdődik, bár egy nagyon lepukkant példányt talán féláron, potom 2,5 millióért is megszerezhetünk. És innen csak feljebb van.


A választék
Az alapkönyv összesen hét féle űrhajót sorol fel, bár néhánynál altípusokat is említ. Ez eléggé behatárolja a lehetőségeket, ráadásul még a 2238-ban regisztrált példányok számát is pontosan megtudhatjuk, típusoként felsorolva őket. Természetesen ebben a mennyiségben nincsenek benne a balesetekben, illetve a háborúk és kalóztámadások során elveszett egységek, valamint az illegális, regisztrálatlan hajók se - így a számuk ennél lényegesen több lehet.
A siklók kisméretű, két fős legénységük mellett 8-12 utast szállító egységek, melyek főleg a hajók és az állomások közti személy/áruszállítást szolgálják ki. Ebből a típusból létezik a legtöbb, a katonai és civil változatokból összesen közel 250.
A körözők gyakorlatilag a Naprendszer "turista hajói": mindhárom egység két-két bolygó közt teszi meg az utat újra és újra, gyakorlatilag megállás nélkül. Egy-egy út során 80-120 utast visznek, a csomagjaikkal együtt, és a rájuk menet közben dokkoló siklókon keresztül lehet felszállni vagy leszállni.
A szállítóhajók nagy raktérrel rendelkező teherhajók, a High Colonies legváltozatosabb egységei - a valamivel több, mint 90 hajó a legkülönfélébb típusokból kerül ki. Ezek a Naprendszer igáslovai, amik árukat, beolvasztandó sziklákat vagy vizet szállítanak az egyes kolóniák között.
A XX. századi űrsiklókra eléggé hasonlító leszállóegységek lényegében a hajók és a planéták közti szállítást végzik. A civil egységek nem többek "buszoknál", a katonai változatok viszont igazi, felfegyverzett deszanthajók, amelyek végszükség esetén vadászgépként is funkcionálnak. Összesen nagyjából 50 regisztrált példányról lehet tudni.
A fregattok a legkisebb igazi hadihajók a Naprendszerben, amelyek a nagyobb államalakulatok mellett a zsoldoscsapatok flotilláinak gerincét is alkotják. A fegyverzetük mellett könnyű hordozók is, a fedélzetükön tengerészgyalogosokkal és két-két leszállóegységgel. Mind a 35 egység katonai járműnek számít, viszont a kalózok kezében levő hajók száma ismeretlen.
A hordozók elsősorban a leszállóegységek szállítására épültek, a fedélzetükön rengeteg katonával. A fegyverzetük is elsősorban védekezésre szolgál, ráadásul ritkán mutatkoznak fregatt-kíséret nélkül. Összesen 10 példányról tudni.
A Naprendszer legnagyobb hadihajói a cirkálók: mind a 12 darab masszív, 12.000 tonnás szörnyeteg, komoly rakéta-fegyverzettel.


Az űrhajók paraméterei
A High Colonies űrhajóinak "karakterlapján" nagyjából a szokásos elemeket találhatjuk: a név, osztály, otthon-kolónia mellett a méretek (hosszúság, szélesség, magasság), építő dokk mellett helyett kapott még az üres tömeg és a teherbírás, valamint az üzemanyag mennyisége, a folyamatos működés óráiban mérve. A legénység fontosabb tagjainak, a vonatkozó szakértelmeiknek és a sérüléseiknek is jutott hely. A fegyverzet kapott egy külön szakaszt, felsorolva mind a négy kategóriát: 
  • A Boka lézerek pontvédő fegyverek, rakéták kilövésére szolgálnak, űrhajók ellen nem használhatók (felszíni célpontok ellen viszont igen).
  • A Gobar rakéták a standard hajófedélzeti fegyverek, amelyek olyan nagy G-terhelést is kibírnak, ami már azonnal megölne egy embert.
  • Az aknák lényegében bombák, amiket az üldözők ellen vethetünk be, vagy ha egy kolónia környékén akarjuk pokollá tenni mások életét. 
  • Végül pedig ide sorolhatók még a leszállóegységek is.
A pajzs/hajótest egy 20-as skálán mozog: a 10 feletti érték számít a pajzsnak, melynek elvesztése még nem jelent problémát, viszont 10 alá csökkenve már maga a hajótest sérül, és minden pont -1 (vagyis -5%) büntetést jelent a legénységnek. 0-ra csökkenve pedig a hajó egy működésképtelen roncs.
Minden hajónak kidobhatunk még egy egyedi jellegzetességet, mint a Tapasztalatlan legénység, Megtépázott hajótest, Sérült Hajtómű, Kalózzsákmány stb. Ezek csökkenthetik az árát, de legtöbbször csökkentik, vagy nagy ritkán növelik a Hajótest értékét.
A karakterlap felét egy négyzethálós mező teszi ki, ahová kedvünkre felrajzolhatjuk a hajónk alaprajzát: nagyobb jármű esetén kicsit szűkös lesz a hely, de egy fregatt vagy szállító még beleférhet.


Űrutazás
A kolóniák közti utazás általában úgy történik, hogy a hajó egy egész napon át folyamatosan pörgeti a fúziós hajtóművét, 1 G gyorsulással növelve a sebességét, majd lekapcsolja, és az elért tempóval halad a cél felé. A közelbe érve azután egy egész napon keresztül lassít, ismét csak stabilan 1 G-vel. A hajók így átlagosan 3.000.000 km/h utazósebességet érhetnek el. A "gyors cirkáláshoz" két napig gyorsulnak, napi 1 AU sebességre, végszükség esetén pedig akár háromig is (bár ekkor már lassítani is háromig kell). Az alapkönyvben kapunk egy táblázatot, az égitestek és a fontosabb kolóniák felsorolásával, melyből leolvashatjuk, hogy 2238 január 1-én milyen messze lesznek egymástól csillagközi távolságban (1 AU = 150.000.000 km), így kiszámolhatjuk, hogy mennyi idő az út két pont között. Persze mindehhez az is kell, hogy a hajónak legyen elég üzemanyaga: egy sikló fedélzetén mindössze 24 órányi van ebből, egy szállítón 96, a hadihajókon pedig általában 120.


Űrcsaták 
Ekkora utazósebesség mellett a hajók elég ritkán futnak össze a mélyűrben: még az alap 3.000.000 km/h mellett is percenként 50.000 km-t tesznek meg, ami másodpercenként 833 km, míg egy rakéta hatótávolsága nagyjából 300. Lényegében esélytelen, hogy bármit eltaláljanak, hacsak neki nem mennek.
Ebből következik, hogy az összecsapások olyan pontok közelében zajlanak, ahol a hajók lényegesen lassabban, manőverező sebességgel haladnak: állomások, planéták és kolóniák közelében. Ilyenkor is csak elég ritkán látják egymást szabad szemmel, inkább csak pontok egymás szenzorképernyőin. 
A harc a High Colonies alap rendszerét követi, de nagy mértékben egyszerűsítve: a normál kezdeményezés után mindegyik fél sorban eldönti, hogy eldönti, hogy mit tesz: támad a rakétáival, megközelíti a másikat, beveti a rakétaelhárító lézereit, esetleg kitér. Vagy nem tesz semmit, hogy spóroljon a töltetekkel, fegyverekkel, vagy az üzemanyaggal - a közelítés és a kitérés 1-1 órányi üzemanyagot éget el!
Sikeres találat esetén a pajzs/hajótest értéke a fegyvertől függően csökken, sikertelen támadásnál viszont a célpont akár még ugyanabban a körben, a saját eredeti cselekedetétől függően kap egy másik akciót. 
Nem éppen a megszokott, látványos űrcsata, villogó lézerekkel és összevissza cikázó vadászgépekkel, viszont nagyon hozza mondjuk a Mélyállomás rövid, és mégis brutális összecsapásainak hangulatát.



High Colonies 2e - "Gyilkos sugarakat az éjben a Tannhäuser Kapunál..."

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések