D20/OGL Érdekességek és furcsaságok - Mythic Vistas, avagy az Ószövetségtől a Fekete Seregig

A Green Ronin kiadónak régi kapcsolata van a D20 rendszerrel, hiszen Chris Pramas, az alapító házaspár férfi tagja előtte a WotC-nél dolgozott (felesége, Nicole Lindroos pedig a White Wolf és az Atlas Games kiadónál). A cég 2000-es alapítás után számos D20 alapú játékot készítettek a 3.0/3.5 érában: volt fajokról és népekról szóló sorozatuk (Races of Renown), haladó kézikönyv sorozatuk (Advanced Player's Handbook), a speciális kasztokról szóló Master Class kiegészítőik (Shaman's Handbook, Assassin's Handbook), saját világuk (Freeport) és egy történelmi/irodalmi sorozatuk is, a Mythic Vistas. Ebben a cikkben most ez utóbbit szeretném bemutatni, közelebb hozni.


Skull & Bones (2003)
A Skull & Bones szetting a Karib-tenger kalózainak korába kalauzolt el a játékosokat, egy évvel az Avalanche Press Black Flag kiadványa után. Ahhoz hasonlóan ez is a mi világunkban játszódik, így "földhöz ragadt" low fantasy, még ha némi mágiát bele is csempésztek a vuduval. Működésében és karakteralkotásában az alap PHB-t követi, a kasztok egy részétől viszont el kell búcsúzni, mások pedig át lettek alakítva: druidák már nem voltak az 1600-as években, a bárd helyett itt a Shantyman, a barbárok az Afrikából származó karaktereknek elérhető, a klasszikus D&D pap pedig NJK kaszt lett. Kapunk ehelyett pár új kasztot (Buccaneer, Sea Dog, Shantyman, Bokor, Hougan), akik között vudu varázshasználó és afrikai boszorkánymester is van.


Mivel a kampány fő témája a kalózkodás, így a hajók és a hozzájuk kapcsolódó szabályok rendesen ki lettek dolgozva, és a Karib-tenger fontosabb kikötőit, szigeteit is részletesen megismerhetjük, remek térképekkel.


Testament (2003)
Ez a kampányszetting (és kiegészítője, a The Hittites) a Ószövetség korába visz el minket, ahol a Bibliából ismert környezetben, egy már-már mítikus korban kalandozhatunk. A könyv első felében megismerhetjük a korhoz illő új kasztokat, új és átalakított képességeket és varázslatokat , valamint a bibliai bestiáriumot, utána viszont egy igen alapos világleírást kapunk a korszakról, Izrael, Kánaán, Egyiptom és Mezopotámia kultúráiról, országairól.


The Black Company (2004)
Glenn Cook A Fekete Sereg-ciklusa 1984-ben indult, és a komor hangulatú dark fantasy regény igen népszerű lett. A kilenc részből magyarul korábban csak az első három (A Fekete Sereg, Lappangó Árnyak, a Fehér Rózsa) jelent meg, viszont nemrég a Tuan kiadónak sikerült megszerezni az egész sorozat kiadásának a jogát, így hamarosan az egész ciklus várható (bár nem tudom, hogy ebben benne lesz-e a két spin-off történet). Az utolsó regény, a Soldiers Live 2000-ben, a szetting pedig 2004-ben jelent meg, és a könyv elején fel is sorolják mindegyiket, egy nagyon rövid összefoglalóval, majd több, mint 40 oldalon kapunk egy bővebb leírást, a világ történelmével együtt.


Bár a szettinghez (mint azt a borítón is írják) kell a standard D&D 3.5 PHB, rendszerileg szépen átdolgozták az eredetit. Faj helyett hátteret választunk, hiszen itt csak emberek élnek: ettől függően kapunk pár pontnyi bónusz szakértelmet, választhatunk egy bónusz képességet, kapunk valami háttér előnyt és kapjuk meg az kedvelt kasztot. Ez utóbbiak is erősen meg lettek tekerve, még azok is, amik nagyjából ugyanazok: a barbár itt berzerker, a harcos és a tolvaj is megmaradt annak, ami volt, viszont az ezermester, a fegyvermester, az akadémikus mind új kaszt. Bárdot és papot nem találunk, és bár varázsló van, a játék mágiarendszere teljesen más: gyakorlatilag egy szabadon formálható, varázserőpont-alapú mágiát kapunk, amire szakértelem próbát kell dobni, hogy sikerrel formáljuk. Nekem személy szerint nagyon tetszik ez a megoldás, mert azáltal, hogy több a követelmény, nagyobb hatást is tud megengedni a rendszer a siker esetén.


A kampányban központi szerepet tölt be a háború, így részletes szabályokat kapunk a seregek működésére, az alakulatok léptékére és a nagyobb méretű csatákra is. Ezért a fegyvertárban nem csak a kardokra és íjakra, de az ostromgépekre is kapunk értékeket.
Összességében az egyik kedvenc Green Ronin kiadványom, láthatóan rengeteg munka és igyekezet van benne, hogy hűségesek maradjanak a regények világához.


Medieval Player's Manual (2004)
Ez a könyv a nevéből sejthetően nem egy igazi kampány szetting, inkább csak egy útmutató, hogy játszunk egy többé vagy éppen kevésbő történelmien hű középkori kampányt. Számos kérdést érint a mindennapokból (vallás, nemek), a misztikumból (mágia, szörnyetegek), a történelemről (a kor háborúi és hősei) és kultúrájából (nemesi szokások, városok, törvények). 


A rendszer terén kapunk egy sor új szakértelmet, kasztot és varázslatot is, attól függően, mennyire akarunk elrugaszkodni a történelemtől.


Trojan War (2004)
Ez a szetting az Illiászt próbálja meg megjeleníteni a D&D rendszerével (ennek átszerelt, átgondolt változata megjelent AGE motorral is). Fajok terén az emberi és az isteni származék jelenti a választékot, a kasztokban pedig ismét számos változás van: bizonyos alap kasztok kiestek, helyükre pedig újak léptek. A Paladin helyére a Dedicated Warrior, a Cleric helyére a Priest, a Wizard helyére a Magician). Az új kasztok is csupa olyan szerepet jelenítenek meg, melyek Homérosznál is felbukkantak, mint a Szónok, a Látnok, a Kocsihajtó. A mágia terén nagyjából az eredeti maradt, kisebb változásokkal és új varázslatokkal, ahogy a fegyverek és vértek terén is a bronzkori arzenálból válogathatunk.


A kampány középpontjában Trója ostroma áll, így megismerhetjük az összes résztvevő népet, az Illiász nevesített karaktereit, a történetet és a háború menetét. Nagy léptékű és gondos stratégiájú hadmozdulatok helyett a hangsúly az egyéni diadalon és a párharcokon van, ezért külön háborús szabályokat nem kapunk hozzá.


Egyptian Adventures - Hamunaptra (2004)
Ez a kötet az ősi Egyiptomba kalauzol el bennünket, ám nem annak általunk már ismert változatába: itt az emberek mellett az összes D&D nép megtalálható, mintha mindig is itt lettek volna. A klasszikus kasztok és a mágia is mind beépült, bár mindennek egy passzoló egyiptomi neve lett. Érdekes módon az egész annyira egységes lett, hogy érezhetően működik így, alternatív történelemként, ahol anpurok (gnollok) élnek a sivatagban és ptahmenu törpék építik a piramisokat.


A rendszer mellett egész alapos leírást kapunk Egyiptom korszakairól, városairól és kultúrájáról, illetve számos kalandötletet is, hogy mégis milyen történetet találjunk ki a színes csapatunknak.


Eternal Rome (2005)
Ez a szetting a Római Birodalom korát próbálja meg átültetni a D&D rendszerére. Szokás szerint itt is az elején megismerhetjük, mi az, amit használhatunk és mi az, amitől el kell búcsúznunk a kasztok és (főleg) a mágia terén. Az alap kasztok többsége használható, néhol kisebb-nagyobb átalakításokkal, ám a szetting erősen low fantasy mivolta miatt a varázslat igen ritka benne. 


Érdekes ötletként kapunk arra is egy sor ötletet, hogyan építsünk bele fantasy szörnyeket, sőt, akár a klasszikus D&D fajokat is elhelyezhetjük bele, így Britanniában elfek, a föld mélyén törpék, a határvidéken pedig félorkok is bármikor felbukkanhatnak. 


A könyv egyébként egész jól összeszedi és bemutatja a birodalom kialakulását és történelmének menetét, az egyes tartományok és régiók berendezkedésével, háborúival. 


Mythic Vistas, avagy az Ószövetségtől a Fekete Seregig


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések