D20/OGL Érdekességek és furcsaságok - Diablo, avagy "AHHH, FRESH MEAT!"

Miután a WotC felvásárolta a TSR-t, az első időszakban számos érdekes projektjük futott: ilyen volt például a számomra nagyon kedves Alternity rendszer, amit még a TSR márkaneve alatt futtattak, de a könyvben már a WotC logója is benne volt. 2000 körül elég jó volt a viszonyuk a Blizzarddal, ennek egyik terméke volt például a Starcraft szerepjáték, amit az Alternity Adventure Game, az eredeti rendszer könnyített változata hajtott meg. Ám nem ez volt a Blizzard egyetlen számítógépes játéka, amit átköltöztettek a monitorról az asztalra: 2000 körül a Diablo II is megjelent, méghozzá rövid időn belül 4 változatban is.


Diablo II - The Awakening (2000)
A legelső változat, a The Awakening még az AD&D motorját használta a játék életre keltésére, természetesen erősen módosítva, átszabva. A könyv egyszerre forráskönyv a PCs játék kasztjaival, varázslataival, tárgyaival és szörnyeivel megtömve, és egyben egy hosszú kalandmodul is, ahol szintről szintre gázolhatunk át az élőholtakon és démonokon.
A játékban a Diablo II kasztjai közül választhatunk, amiket a rendszerre jellemzően "kitek" formájában kapunk meg. Ezek az eredeti PHBs alap kasztokra épülő készletek, plusz képességekkel egészítve ki azokat. Igazából az alap kasztok közül csupán a harcos (Amazon, Barbár, Paladin) és a mágus (Varázsló, Nekromanta) használható, a többit elfelejthetjük. Kapunk javaslatot a Másodlagos Szakértelmekre is, ha ezeket használnánk, viszont a rendszer kifejezetten épít a Jártasságokra (Proficiencies). 


A DII kasztok képességeit egész ügyesen beleépítették a rendszerbe, sikerült megőrizni az eredeti hangulatot és a rendszert sem törték meg velük, ugyanis Non-Weapon Prociencies, vagyis Nem-fegyveres Jártasságokként kerültek bele. 


A varázslatok terén a klasszikus AD&D sémát követi, viszont az anyagi komponenseket elhagyták. A varázsigék a DII-ből származnak, kivéve azt a maroknyit, amelyek teljesen megegyeznek a PHB-ban szereplőkkel.


Szörnyek terén elég nagy a változatosság, ugyanis 27 féle alap szörny van, amelyeknek mind van 4-9 változata.


Ami magát a kalandot illeti, itt érheti az embert egy kis meglepetés: a kasztok, képességek. Varázslatok és szörnyek ellenére ez a Diablo első részének eseményeit dolgozza fel, a Tristramba érkezéstől kezdve a katedrális előtt heverő sebesültön át egészen a "AHHH, FRESH MEET!" felkiáltásig. 


A könyv legelején van is rövidke kis kommentár, hogy ha valaki nagyon hű akar lenni az eredeti játékhoz, akkor az itt használt kitek helyett egyszerűen vegye Harcos, Kalandor, Varázsló triót a PHB-ből. A szörnyeken kívül megismerhetjük a település lakóit, mint Deckard Caint (24. szintű Varázsló), Adriát, a boszorkányt (11. szintű Varázsló) és a többieket.



Dungeons & Dragons Adventure Game: Diablo II Edition - The Bloodstone Tomb (2000)
A Diablo a D&D kalandjáték változatában is megjelent, egyszerűsített D&D 3.0 szabályokkal.


Itt a játékban is szereplő előre generált karakterekkel küzdhetünk a DII szörnyetegei ellen, egy véletlenszerűen összerakott pályán.


Összességében a többi D&D Adventure Gamehez hasonlóan ez is inkább társas, mint szerepjáték, viszont a fiatalabbakat egész jól meg lehetett ismertetni az asztali szerepjátékokkal (még ha ebben az esetben annyira nem is biztos, hogy gyereknek mesélnék vele).



Diablo II: Diablerie (2000)
A korábbi AD&D változattal ellentétben a D&D 3.0 alapú Diablerie már igazából egy normál szetting könyv: tartalmazza az  összes DII kasztot és képességeiket, a szörnyeket és varázslatokat, viszont nem a PCs játék valamelyik részének újra-játszása, hanem felvezet egy kampányt. A végén szereplő példa kaland, a Morgen Keep egy teljesen új helyszínre visz, annak néhány szintjén darabolhatjuk a szörnyeket.
A Diablerie kasztjai normál 3.0 kasztokként épülnek fel, 1-25. szintig megadva az Alap Támadást, Mentőket és képességeket, viszont a játékosnak némileg nagyobb szabadságot nyújt a normál RPG-hez képest: a szintenként kapott képességek ugyanis nem fixek, hanem hat csoportra vannak osztva, és csak azt adják meg, hogy melyik szinten melyik csoportból választhatunk, ráadásul mindig választhatunk egy alacsonyabb szintűből is (péládul az Amazon 10. szinten a 3. csoportból választhatna, de dönthet úgy is, hogy az 1. vagy a 2. csoportból vesz fel egy képességet).


A képességek egy része a PCs játékban szereplő dolgok átalakítása 3.0 szabályaira, mások viszont egyszerűen egy "gyári" képesség felvételét jelentik. Például a Barbárnál:


Fegyverek és varázslatok terén a 3.0 sémája a normál, bár az anyagi komponensek itt is mentek a kukába. A mágikus tárgyak esetében végtelen véletlenszerű táblázatokon dobálva kaphatjuk meg a nevét (alap + előtag + utótag), ebből pedig kiderül, hogy az éppen azonosított tárgy miféle pusztító képességekkel rendelkezik. A szörnyetegek nagyjából ugyanazok, mint a The Awakening kötetben, csupán a rendszerhez lettek igazítva.


A Morgen Keep mintakaland egy aránylag egyszerű és nem is túl hosszú Dungeon Crawl, ahol egy elnéptelenedett vár három szintjén (épületek, katakombák, barlangok) kell magunkat átverekednünk, kisebb hordányi szörnyeteget legyilkolva.

A Diablerie önmagában is egy egész jó kiadvány, ha valaki csak a világot vagy a hangulatot akarja átélni a játékasztalnál.



Diablo II: Hell & Back (2001)
Ez a kötet lényegében a Diablo II PCs játék, asztali szerepjáték kaland formájában. Bár erősen épít a Diablerie-re, lényegében annak a szettingnek a része, anélkül is használható, a normál PHBs kasztokkal: a kötet tartalmazza nem csak a helyszíneke, térképeket és NJK-kat, de a Diablerie-ben már megismert szörnyeket is megint felsorolja. Kincsek és varázstárgyak terén szintén előnyös, ha megvan a szettingkönyv, de annak hiányában a DMG is használható.


A kaland elég jól követi a játék történetét, négy fejezetre bontva, és a térképek és helyszínek mind-mind ismerős helyszínekre visznek minket, és az ellenfeleink is ugyanazok lesznek. Minden helyszín alaposan ki van dolgozva, térképen jelölve a szörnyek és kincsek hollétét.


Akár a Diablerie-vel, akár csupán a PHB/DMG párossal kombináljuk, a Hell & Back kaland egy elég izmos történet, ha kifejezetten harcorientált kampányt akarunk. Természetesen itt is működhet számos más megoldás, de lássuk be, ez a történet nem a szörnyek ügyes elkerüléséről szól.

Mivel feleségemmel mindketten nagyon kedveljük a Diablo világát és a DIII játékot multiban már legalább háromszor végig játszottuk, a szokásos egyszemélyes kampányaink során is előkerült már a téma. Nemrégiben egy saját fantasy világba építettem bele a Nephalem elemet, mint az emberek őseit, és a játékos karakterben felébredt az ősi vér. Az ember fajhoz egy Half-Celestial sablont párosítva elég erős paladint sikerült neki alkotni, bár a +4-es szintmódosító miatt nem volt könnyű elpofozkodnia magát a 2. szintig. Onnantól már úgy-ahogy könnyebb volt, hiszen a 3. szinthez már nem 15.000 XP-t kellett szereznie, hanem csak 6000-et (általában Milestone módszert használok, de ehhez visszaváltottunk).



Diablo, avagy "AHHH, FRESH MEAT!"

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések