Shadow Scar - Eyes in the Darkness - Az első benyomások

Az elmúlt néhány évben az AVU Emberei csapata igyekezett minél szorosabb kapcsolatot kiépíteni az R. Talsorian Games (RTG) kiadóval, aminek legfőbb termése a Castle Falkenstein szerepjáték magyar kiadása volt. Ezen kívül igyekeztünk faxlapokkal és komplett kalandokkal támogatni a partnerünknél, a Tuan kiadónál megjelent Cyberpunk RED-et is. Gyakran felmerült az RTG egy másik játéka, a The Witcher RPG is, melynek magyar kiadását sokan várták volna, és mi is gyakran egyeztettünk róla. Mindenkit váratlanul ért a hír, hogy a CD Project RED belevágott egy új Witcher crpg fejlesztésébe, és - gyanúnk szerint - ezzel együtt azt kérte az RTG-től, hogy bizonytalan időre jegelje a The Witcher asztali szerepjátékhoz készülő újabb kiadványok megjelenését, beleértve a más nyelvekre lefordítást is. Így amíg ez a helyzet megoldódik (amiben még mindig reménykedem), Cody Pondsmith, Mike fia új projektbe kezdett: ez lett a Shadow Scar.

Erről a játékról sokáig csak annyi biztosat lehetett tudni, hogy a) saját, d6 kockatartalékot használó rendszere lesz és b) egyetlen világ helyett egy egész multiverzumban fog játszódni. Cody időnként interjúkban és podcastokban még elhintett pár információ-morzsát, viszont én személy szerint elég sokáig inkább kivártam, amíg lesz belőle valami használható, átolvasható anyag. Az idei Free RPG Day alkalmából azután meg is jelent az első ingyenes Easy Mode anyag, az Eyes in the Darkness, előbb a kijelölt boltokban, majd július 12-én felkerült ingyenesen letölthetőként a DriveThruRPG-re is!


Az Eyes in the Darkness egy "Easy Mode" kiadvány, ami lényegében egy ingyenes, pdf formátumú kezdőkészlet. Találunk benne egy nagyon rövid világleírást, előre generált karaktereket, a rendszer alapszabályait, egy példakalandot és egy pár oldalas szörny- és NJK listát. Az RTG ezt a verziót lényegében kedvcsinálónak készítette, a következő majd a nagyobb lélegzetű, a játékot és a multiverzumot alaposabban bemutató Shadow Scar Quickstart lesz. Mindenesetre ez a pdf sem lett kifejezetten rövid a maga 68 oldalával.

Az már az első egy-két oldal elolvasása után is egyértelmű, hogy Cody ugyanúgy anime-rajongó, mint az apja, Mike: a Mekton, a Teenagers from Outer Space, a Dragonball Z és a Bubblegum Crisis után a Shadow Scar ismét egy igen hangulatos anime szerepjáték lett. Ahogy a fülszövegben olvasható: "A Shadow Scar asztali szerepjátékot a japán mitológia, a nindzsákról szóló legendák, a Full Metal Alchemisthez hasonló animék és a Men in Black titkosügynökei ihlették."

A történet nagyon röviden: a japán mitológia alapeleme az istenpáros, Izanagi és Izanami, akiktől az emberek, a kami szellemek és a különféle yokai teremtmények származtak. Mikor Izanami belehalt a tűz szellemének születésébe, hitvese vissza akarta hozni őt az alvilágból, ám mire megtalálta, addigra már megrontották, és az élők ellensége lett. Erre a konfliktusra építi fel a játék a Fátyolháborút, amikor Izanagi az emberek és a kami szellemek segítségével harcolt Izanami és a yokai szörnyetegek ellen. Végül, mikor már szinte az egész világuk elpusztult, és csak a japán szigetek maradtak a tenger felszínén, Izanagi egy "Árnyékhasadékon" át a Semmibe űzte egykori hitvesét, és vele a seregét is. Mielőtt azonban megünnepelhették volna győzelmüket, rá kellett döbbenniük, hogy a Semmi nem más, mint A Világok Közti Tér, és bár a sötétség istennőjét most meggyengítették, ezzel a lépéssel beengedték a szörnyeket az összes többi világba. Mivel egyfelől felelősnek érezték magukat a kialakult helyzetért, másfelől pedig nem akarták megkockáztatni, hogy Izanagi hívei túlságosan megerősödjenek és valahol megidézzék úrnőjüket, létrehozták azt a szervezetet, amit ma (több névváltoztatás után) Árnyékhasadék Ügynökség néven ismerünk. Ennek a feladata egyszerre a yokai fenyegetések elhárítása és az egész Fátyolháború titokban tartása a Mozaik, vagyis a multiverzum minden világában. A játékosok pedig ennek a szervezetnek a tagjai, és mivel a központ a császári udvar, stílszerűen mindannyian a hat nindzsa-klán egyikének tagjai, akármelyik világból kerültek is ide. Munkájukat különleges képességek és mágikus tetoválások segítik, utóbbiakkal például bármely nyelvet képesek megérteni és beszélni, és a felettesük mindent láthat, ami a szemük elé kerül.


Ebben az könyvben a Mozaiknak mindössze négy világával találkozunk, bár ezek is bőséggel rejtenek játéklehetőséget. Nakatsukuni az istenpáros eredeti otthona, egy mitikus japán szigetvilág - és igazából semmi több, csak a végtelen óceán, mert minden más elpusztult a háborúban. A varázslat és a szellemek szinte mindenhol megtalálható, mint egy klasszikus (keleti) fantasyban. Az Acél Udvar a steampunk Európa, annak legkíméletlenebb, "a haladás mindenek felett!" formájában, a Castle Falkenstein emberiessége nélkül. A varázslat és a gőztechnológia különös, és néha elég robbanékony elegyet alkot. Az 5. Utca ezzel szemben a két világháború közti Egyesült Államok, ahol mágiát nem találunk, de az összes filléres "pulp" ponyvaregény és a dieselpunk elemei is megjelennek, a háztetőkön pedig maszkos igazságosztók küzdenek a bűnözőkkel. Végezetül pedig ott van a Menedék, egy elpusztult Föld túlélőinek otthona, akik egy hatalmas, a Hold körül keringő űrállomáson élik életüket. Ezt a négy világot fűzi egybe ez az induló könyv, és a benne található kezdőkaland végig is visz mindegyiken.


A Shadow Scar rendszere elég egyszerű elemekből építkezik: a három főjellemző (Elme, Test, Szellem) alatt 6-6 szakértelmet találunk, 0-3 közti értékkel. Ezekre lesz szükségünk minden akciónál, akár harcolunk, akár szociális cselekedettel próbálkozunk, vagy a nindzsa klánunk egyik különleges, a belső kí (chi) erőn alapuló mikkyo képességünket használjuk. A próbák során annyi d6 kockával kell dobnunk, mint az adott főjellemző + szakértelem párosa, és minden kocka eredménye külön számít: az 1-3 sikertelen, a 4-6 sikeres. Az egyes feladatok Nehézsége a szükséges sikerek számát mutatja, 1 (Egyszerű) és 6 (Hősies) között, az igen gyakori ellenpróba során pedig az számít, ki ér el több sikert. A próbákra járó bónuszok és büntetések plusz-mínusz kockákat jelentenek, ebben a könyvben maximum +2/-2 között.

Az összecsapások gyors, 6 másodperces körökkel zajlanak, ahol a mozgás mellett mindenki kétszer cselekedhet (elég sokféle akcióból választva). Találat esetén a nem túl magas Életerőből kell levonni a sebzés mennyiségét: az előre generált karaktereknek mind 10 pontja van, az egyetlen kivételt ez alól egy előny felvétele jelentette. A fegyverek 1-4 pontnyi sebzése nem jósol hosszú összecsapásokat, főleg úgy, hogy egy célzott támadás 3 ponttal növelheti ezt. Ezek mellett számos állapot is van, amik főleg a különféle próbákra adnak bónuszokat, büntetéseket, vagy akár egyenesen megtiltanak akciókat.

A Shadow Scar elég érdekes módon kezeli a halált, ugyanis ez egy átmeneti állapot csupán: a karakter vándorló szellemmé változik, körönként veszítve a kí értékéből, és csak ennek fogytával távozik a túlvilágra. Ha ezen az időn belül a csapatnak sikerül befognia egy szellemlámpással, ott utazhat haza, ahol azután vagy a saját testében támasztják fel, vagy kap egy másikat. Mindez csupán a szervezetnél gyűjtött bónusz pontjaiba kerül. Az ügynökök kiképzésének része a legalább egyszeri kivégzés és feltámasztás, "hogy szokják".


Az ellenfelek terén egész jó a választék: egyfelől itt vannak a Mozaik mit sem sejtő, vagy az ellenséggel összejátszó lakói, a rendőrök, bűnözők és szökött ügynökök, másfelől pedig a különféle yokai szörnyetegek. Ezek olyan klasszikusok, mint a fejük tetején mély pocsolyát hordozó kappák, a szemekkel borított dodomekik vagy a lusta emberekre henteskéssel vadászó namahage démonok. Amíg kamen maszkjaikat viselik, saját emberi változatuknak tűnnek, és különleges képességeiket sem tudják használni, ezeket levéve viszont megmutatkozik valódi természetük.

A bevetések során nem csak arra kell ügyelni, hogy a feladatot végrehajtsuk, hanem arra is, nehogy felhívjuk magunkra, az Ügynökségre és a Fátyolháborúra a járókelők figyelmét. Ha ez mégis megtörténne, akkor mindenáron a kármentésre kell törekednünk, hiszen ha már a takarítókat kell hívnunk, akkor általában "toborozni" kell, magunkkal hozva a hasadékokon át a túl sokat tapasztalt civileket.

A kezdőkaland, a kiadvány címét is adó Eyes in the Darkness egy jól összerakott, hangulatos történet, ahol a játékosok kezdő ügynököket megszemélyesítve erednek két kappa nyomába a Menedék világába. Remekül bemutatja a játék környezetét, a Mozaikot, az Ügynökséget és az ellenfeleket is, miközben pont elegendő kihívást nyújt ahhoz, hogy izgalmas legyen.


Az első kiadvány elolvasása után a magam részéről kifejezetten várom a Shadow Scar további kiadványait is!

Shadow Scar - Starter Set - Első benyomások

Shadow Scar - Eyes in the Darkness - Az első benyomások

-Kyrg-

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések