Shadow Scar - Eyes in the Darkness - Az első benyomások
Az elmúlt néhány évben az AVU Emberei csapata igyekezett minél szorosabb kapcsolatot kiépíteni az R. Talsorian Games (RTG) kiadóval, aminek legfőbb termése a Castle Falkenstein szerepjáték magyar kiadása volt. Ezen kívül igyekeztünk faxlapokkal és komplett kalandokkal támogatni a partnerünknél, a Tuan kiadónál megjelent Cyberpunk RED-et is. Gyakran felmerült az RTG egy másik játéka, a The Witcher RPG is, melynek magyar kiadását sokan várták volna, és mi is gyakran egyeztettünk róla. Mindenkit váratlanul ért a hír, hogy a CD Project RED belevágott egy új Witcher crpg fejlesztésébe, és - gyanúnk szerint - ezzel együtt azt kérte az RTG-től, hogy bizonytalan időre jegelje a The Witcher asztali szerepjátékhoz készülő újabb kiadványok megjelenését, beleértve a más nyelvekre lefordítást is. Így amíg ez a helyzet megoldódik (amiben még mindig reménykedem), Cody Pondsmith, Mike fia új projektbe kezdett: ez lett a Shadow Scar.
Erről a játékról sokáig csak annyi biztosat lehetett tudni, hogy a) saját, d6 kockatartalékot használó rendszere lesz és b) egyetlen világ helyett egy egész multiverzumban fog játszódni. Cody időnként interjúkban és podcastokban még elhintett pár információ-morzsát, viszont én személy szerint elég sokáig inkább kivártam, amíg lesz belőle valami használható, átolvasható anyag. Az idei Free RPG Day alkalmából azután meg is jelent az első ingyenes Easy Mode anyag, az Eyes in the Darkness, előbb a kijelölt boltokban, majd július 12-én felkerült ingyenesen letölthetőként a DriveThruRPG-re is!
Az Eyes in the Darkness egy "Easy Mode" kiadvány, ami lényegében egy ingyenes, pdf formátumú kezdőkészlet. Találunk benne egy nagyon rövid világleírást, előre generált karaktereket, a rendszer alapszabályait, egy példakalandot és egy pár oldalas szörny- és NJK listát. Az RTG ezt a verziót lényegében kedvcsinálónak készítette, a következő majd a nagyobb lélegzetű, a játékot és a multiverzumot alaposabban bemutató Shadow Scar Quickstart lesz. Mindenesetre ez a pdf sem lett kifejezetten rövid a maga 68 oldalával.
Az már az első egy-két oldal elolvasása után is egyértelmű, hogy Cody ugyanúgy anime-rajongó, mint az apja, Mike: a Mekton, a Teenagers from Outer Space, a Dragonball Z és a Bubblegum Crisis után a Shadow Scar ismét egy igen hangulatos anime szerepjáték lett. Ahogy a fülszövegben olvasható: "A Shadow Scar asztali szerepjátékot a japán mitológia, a nindzsákról szóló legendák, a Full Metal Alchemisthez hasonló animék és a Men in Black titkosügynökei ihlették."
A történet nagyon röviden: a japán mitológia alapeleme az istenpáros, Izanagi és Izanami, akiktől az emberek, a kami szellemek és a különféle yokai teremtmények származtak. Mikor Izanami belehalt a tűz szellemének születésébe, hitvese vissza akarta hozni őt az alvilágból, ám mire megtalálta, addigra már megrontották, és az élők ellensége lett. Erre a konfliktusra építi fel a játék a Fátyolháborút, amikor Izanagi az emberek és a kami szellemek segítségével harcolt Izanami és a yokai szörnyetegek ellen. Végül, mikor már szinte az egész világuk elpusztult, és csak a japán szigetek maradtak a tenger felszínén, Izanagi egy "Árnyékhasadékon" át a Semmibe űzte egykori hitvesét, és vele a seregét is. Mielőtt azonban megünnepelhették volna győzelmüket, rá kellett döbbenniük, hogy a Semmi nem más, mint A Világok Közti Tér, és bár a sötétség istennőjét most meggyengítették, ezzel a lépéssel beengedték a szörnyeket az összes többi világba. Mivel egyfelől felelősnek érezték magukat a kialakult helyzetért, másfelől pedig nem akarták megkockáztatni, hogy Izanagi hívei túlságosan megerősödjenek és valahol megidézzék úrnőjüket, létrehozták azt a szervezetet, amit ma (több névváltoztatás után) Árnyékhasadék Ügynökség néven ismerünk. Ennek a feladata egyszerre a yokai fenyegetések elhárítása és az egész Fátyolháború titokban tartása a Mozaik, vagyis a multiverzum minden világában. A játékosok pedig ennek a szervezetnek a tagjai, és mivel a központ a császári udvar, stílszerűen mindannyian a hat nindzsa-klán egyikének tagjai, akármelyik világból kerültek is ide. Munkájukat különleges képességek és mágikus tetoválások segítik, utóbbiakkal például bármely nyelvet képesek megérteni és beszélni, és a felettesük mindent láthat, ami a szemük elé kerül.
Az összecsapások gyors, 6 másodperces körökkel zajlanak, ahol a mozgás mellett mindenki kétszer cselekedhet (elég sokféle akcióból választva). Találat esetén a nem túl magas Életerőből kell levonni a sebzés mennyiségét: az előre generált karaktereknek mind 10 pontja van, az egyetlen kivételt ez alól egy előny felvétele jelentette. A fegyverek 1-4 pontnyi sebzése nem jósol hosszú összecsapásokat, főleg úgy, hogy egy célzott támadás 3 ponttal növelheti ezt. Ezek mellett számos állapot is van, amik főleg a különféle próbákra adnak bónuszokat, büntetéseket, vagy akár egyenesen megtiltanak akciókat.
A Shadow Scar elég érdekes módon kezeli a halált, ugyanis ez egy átmeneti állapot csupán: a karakter vándorló szellemmé változik, körönként veszítve a kí értékéből, és csak ennek fogytával távozik a túlvilágra. Ha ezen az időn belül a csapatnak sikerül befognia egy szellemlámpással, ott utazhat haza, ahol azután vagy a saját testében támasztják fel, vagy kap egy másikat. Mindez csupán a szervezetnél gyűjtött bónusz pontjaiba kerül. Az ügynökök kiképzésének része a legalább egyszeri kivégzés és feltámasztás, "hogy szokják".
A bevetések során nem csak arra kell ügyelni, hogy a feladatot végrehajtsuk, hanem arra is, nehogy felhívjuk magunkra, az Ügynökségre és a Fátyolháborúra a járókelők figyelmét. Ha ez mégis megtörténne, akkor mindenáron a kármentésre kell törekednünk, hiszen ha már a takarítókat kell hívnunk, akkor általában "toborozni" kell, magunkkal hozva a hasadékokon át a túl sokat tapasztalt civileket.
A kezdőkaland, a kiadvány címét is adó Eyes in the Darkness egy jól összerakott, hangulatos történet, ahol a játékosok kezdő ügynököket megszemélyesítve erednek két kappa nyomába a Menedék világába. Remekül bemutatja a játék környezetét, a Mozaikot, az Ügynökséget és az ellenfeleket is, miközben pont elegendő kihívást nyújt ahhoz, hogy izgalmas legyen.
Az első kiadvány elolvasása után a magam részéről kifejezetten várom a Shadow Scar további kiadványait is!
Shadow Scar - Amíg az alapkönyvre várunk... - Character Creation & Supply Drop
Shadow Scar - Starter Set - Első benyomások
Shadow Scar - Eyes in the Darkness - Az első benyomások
-Kyrg-
Megjegyzések
Megjegyzés küldése