Játékok a várólistán - The Troubleshooters

Az elmúlt pár évben számos olyan játékot vásároltunk vagy kaptunk ajándékba, amit legfeljebb átlapozni volt időnk, és azóta is a polcot díszíti. Van, amelyiket eleve csak a gyűjtőszenvedély miatt vettünk meg, de olyan is akad szép számmal, amiről időről időre elhatározzuk, hogy "idén már tényleg kipróbáljuk". Ennek a várólistának az egyik első eleme a The Troubleshooters.


A játék megjelenésében és stílusában az 1960-as évek francia-belga képregényeit idézi: ezek hazánkban is jól ismertek voltak, a Kockás és az Alfa magazinoknak köszönhetően. Ezek közé tartozik az Asterix, a Barbarella, az Incal, a Metabárók, a Lucky Luke és a Tintin is. A Castle Falkensteinhoz hasonlóan ez a világ is hasonlít a miénkre, de nem ugyanaz, mintha egy párhuzamos Földön járnánk: a játék alaptémáját a korszak kaland- és kémfilmjeiből veszi, ahol az őrült tudósok, kémszervezetek és gonosztevők szövögetik összeesküvéseiket, és hőseinknek, a címben szereplő "probléma-megoldóknak" dzsungelek mélyén fekvő templomokban, űrállomásokon vagy éppen a zsúfolt nagyvárosok sűrűjében kell szembe szállniuk velük. 


A készítők
Bár a stílus francia-belga eredetet sejtet, valójában egy svéd szerepjátékról van szó: a Kult - Divinity Lost, a Noir, az Eon és az Ereb Altor játékokat készítő Helmgast kiadó áll mögötte. Angol nyelven a Modiphius segítette őket partnerként, ahogy a Free League/Fria Ligan esetében is. A francia kiadást a FL játékait is kiadó Arkhane Asylum Publishing hozta ki.


A szabálykönyv
Az alapkönyv igen feltűnő, nem csak a vörös-fehér kemény borító miatt, hanem az azzal megegyező védőborító miatt is - a saját polcomon ez az egyetlen ilyen szerepjáték. Mind a 235 oldalból sugárzik az igényesség, a képregényeket idéző grafikáktól a színvilágon át a könyvjelző szalagig.
Az összesen 17 fejezetbe és a Függelékekbe szinte minden belefért, a bevezetőtől a karakteralkotáson, a rendszeren és a mesélői tanácsokon át egészen a világleírásig. Az egyetlen, ami kimaradt, az egy mintakaland, viszont ezt ingyenes letölthetjük a kiadó honlapjáról, számos egyéb holmi mellett.


A karakterek
A játékban az egyik furcsaság, hogy a karaktereknek nincsenek Főjellemzőik: ehelyett százalékos Szakértelmekből, különleges tudást jelentő Képességekből, hátrányokat jelentő Komplikációkból, a hátterükhöz is hozzáadó Történetkampókból, Életerejükből és a felszerelésükből állnak össze.
A Szakértelmek elég sokfélék, és ezek közé lettek elrejtve a klasszikus Főjellemzők is, mint az Erő, az Akaraterő vagy a Mozgékonyság is. Ezek mellett persze megtalálhatjuk, a Közelharcot, a Nyelvtudásokat, a Nyomozást és számos egyéb jártasságot is.
A Képességek több szintre oszhatóak, 0 és 3 között, ami főleg azt mutatja, mennyire nehéz őket elsajátítani, milyen sok követelményt szükséges teljesíteni hozzá. Az Állatok barátja például csupán 0. szintű, amihez elég a Sárm szakértelem, és a segítségével bármilyen házi- vagy vadállatot a barátunkká tehetünk. A Pisztolyhős már 2. szintű, ahol három szakértelem egyikét kell legalább 65%-on ismernünk. A használatukhoz Sztoripontokat kell költenünk (ezekről majd még később).
A Komplikációk olyan hátrányok, melyeket a játékosok maguknak aktiválhatnak a játék során: a megfelelő mértékű büntetést vállalva Sztoripontokat kaphatnak cserében. 
A Történetkampók egyszerre válaszok a "mit keresünk mit itt" kérdésre, és a személyiségünket leíró jellemzők. Ilyen lehet a "Jótevő", a "Külföldi" vagy a "Jövök neked eggyel". Legfőbb szerepük a karakterek bevonása a történetbe, mikor a Nulladik Ülésen a Rendező segítségével összeáll a csapat.
Az Életerő egy 4-7 közötti érték, ami - nem meglelő módon - azt mutatja, mennyi sérülést képes a karakterünk elszenvedni.


A karakteralkotás
A The Troubleshooters karakteralkotása kasztok/osztályok helyett sablonokat, vagyis előre összeállított mintákat, szerepeket használ. Ezekben megtalálhatjuk az alap Szakértelmeink szintjét, azon Képességek listáját, melyek közül kettőt kiválaszhatunk, megadott Komplikációkat, melyek közül egyet kell kiszemelnünk, az ismerhető nyelveink számát, az induló felszerelésünket, és a javasolt Történetkampókat, melyek közül szintén elég egyet, de javasoltan kettőt kiválasztanunk. Ha ezekkel megvagyunk, már csak ki kell egészítenünk és személyre kell szabnunk a karaktert (például kicserélhetünk egy-két szakértelmet, vagy áttehetünk egy kevés pontot egyikről a másikra).
A játékban könnyedén alkothatunk magunknak saját sablont is, de arra is kapunk egy rövidke leírást, hogyan alkossunk szabadon karaktert.
Külön érdekesség, hogy a karakterlap lényegében a karakterek útlevele: ebben kell feljegyzenünk minden ismeretet, Képességet, Komplikációt és az egyebeket.

A rendszer
A játék rendszere alapvetően négy féle kockadobást használ:
  • %: ez a legegyszerűbb, 2 db d10-et használó próba, a Szakértelmekhez.
  • Nd6: ebben az esetben N darab d6 kockával kell dobnunk, az eredményüket összeadva.
  • NdX: ez annyiban hasonlít az előzőhöz, hogy N számú d6 kockával dobjuk, viszont itt nem kell őket összeadnunk. Ehelyett minden 4-6 eredmény számít sikernek, és minden 6-os kockáért dobhatunk még egy kockával, egészen addig, amíg az eredmény hat. Így akár 3 kockával is dobhatunk 8 sikert. Ezt a kombót használja a sebzés.
  • NdP: ez szinte ugyanaz, mint az NdX, viszont a 6-os nem robban, a felhasznált kockák száma fix. Ezt használja a Sebzésfelfogás és a Felépülés.
Mielőtt még mélyebbre mennénk, szót kell ejtenünk a Sztoripontokról: ezek lényegében a Szerencsét jelentik, melyekért mindenféle előnyökre tehetünk szert, aktiválhatjuk a Képességeinket, és elkerülhetjük a bajt. Minden játékalkalmat 4 ponttal kezdi a karakter, és sosem lehet belőle egyszerre több 12-nél. Bátran költhetjük, ugyanis elég könnyű őket visszaszerezni: elég hozzá egy Karma dobás, vagy aktiválnunk egy Komplikációt, ami akár 3-6 pontot is érhet.


Menet közben a rendszer egyszerre nagyon egyszerű és helyenként nagyon bonyolult is: A százalékos Szakértelem próbák esetében elég egyértelműnek tűnik, hogy az adott értékünk alá kell dobnunk, viszont a +/- Módosítók (Pips) eléggé megkavarja a dolgot. Ha ugyanis ilyet kapunk a próbára, akár felszerelésből (pozitív), akár negatív (helyzet), akkor a dobás során az egyes helyiértéket képviselő kockát kell figyelnünk, és ha ennek értéke 1 és X (a módosító) közé esik, a próba akkor is sikeres vagy sikertelen volt, ha egyébként az egész százalékos eredmény mást mondana. Alternatív szabályként ezeket a pontokat be is lehet cserélni +/- 5%-okra, ami ugyan kevésbé hangulatos, de egyértelműbb. A Sztoripontok felhasználásának egyik módszere a két kocka helyiértékének felcserélése.
A százalékos próba során a Karma dobás azt jelenti, hogy a két kocka értéke egyezik (11, 22, 33 stb). Ilyenkor azonnal kapunk egy Sztoripontot, hacsak nincs a maximumon még az értékük, és attól függően, hogy a próba eredménye sikeres vagy sikertelen, kritikus siker vagy balsiker ért minket. Ez általában +2 bónusz a mi következő próbánkra, agy -2 az ellenfélére, illetve fordítva.
A harc során a körök hossza nincs megszabva, addig tart, amíg mindenki le nem tudja az egy mozgását, egy szabad és egy fő cselekedetét. A próbák általában a Szakértelmekkel történnek, a Képességekből és Komplikációkból származó Módosítókkal. A sérülések NdX dobással mennek, az ellenük dobott Sebzésfelfogás pedig NdP-vel.


The Troubleshooters világa
A könyv tekintélyes része a világ bemutatásával foglalkozik, ami leginkább a 60-as évek kémfilmjeire, például a régi James Bond filmekre hajaz. A konfliktus általában nem közvetlenül a hidegháborúból fakad, hanem a Kelet-Nyugat szembenállást kihasználó gonosztevőkből, mint a főellenség szerepét betöltő The Octopus szervezet. Ezek az őrült technológiát felvonultató gazfickók egyszerre képviselik a Spectre és Dr. Genya szintjét, attól függően, hogy milyen hangulatú történetet akar mesélni a Rendező.


Kalandok
A játékhoz egy teljes értékű kaland jelent meg eddig, a The U-Boat Mystery, viszont a kiadó oldalán a Quickplay szabályok mellett összesen 5 kalandot is letölthetünk (QPS0 - QPS4). Ezek egy valamivel kompaktabb, de az alapkönyvvel lényegében megegyező rendszert használnak.



Játékok a várólistán - The Troubleshooters

-Kyrg-

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések