The World of Myrr - Egy (majdnem teljesen) rendszerfüggetlen szetting
A The World of Myrr a Cawood Publishing kiadványa, melynek Kickstarter kampánya 2023 novemberében-decemberében futott le. A lezárulta után nagyon korrekt módon, folyamatosan kommunikáltak a támogatókkal, tudósítva a dolgok állásáról, és a pdf változatot már júliusban megkaptuk, a keményborítós, nyomtatott példányok pedig szeptemberben érkeztek. Sajnálatos módon az én könyvem sarkai eléggé megrongálódott a szállítás során, ám amikor ezt jeleztem a Kickstarter csatornán keresztül, Andrew Cawood személyesen intézkedett a DTRPG-nél, így néhány héten belül kaptam egy másik, immár hibátlan könyvet.
A KS kampányra legfőképpen Travis Hanson grafikái miatt figyeltem fel, a Life of the Party lelkes rajongójaként ezzel szinte azonnal megvettek. Egyedül az tartott vissza egy kicsit, hogy bár a könyvet kifejezetten rendszerfüggetlennek írták le, sokszor hangsúlyozták, hogy "D&D 5E kompatibilis", ami számomra nem akkora hívószó - az 5E, minden erénye és hibája mellett, egyszerűen nem az én játékom. Végül vettem egy mély levegőt és beszálltam a KS kampányba, benevezve egy keményborítós példányra.
Amikor a pdf változat megérkezett, azonnal éreztem, hogy ez nem egy házilag összedobált, majd Travis képeivel nyakon öntött világ, hanem egy igen alaposan és gondosan felépített szetting, ahová szinte bármelyik, általunk választott rendszerrel kalandozni indulhatunk. A nyomtatott könyv megérkezésekor szembesültem még egy érdekességgel: míg a pdf borító nélkül 231 oldalas, addig a nyomtatott könyv csak 188, és ezt a méretcsökkenést úgy érték el, hogy egyes fejezetek csak a digitális változatban vannak benne. Ezekből majd külön szólunk.
Myrr világa
Azt rögtön előre kell bocsátanom, hogy nem ez a könyv az első, ami Myrr világát mutatja be: DriveThruRPG oldalán már 2016 óta elérhető az eredeti The World of Myrr 5E kampánykönyv, ami kifejezetten ebben a rendszerben várja a kalandorokat. A maga módján ez is igen részletes (70 település, 40 kalandkampó, 250+ NJK, 50 istenség, 43 oldalnyi véletlen találkozás stb.), ráadásul emellett kalandgyűjtemények és egyéb kiegészítők is vannak hozzá.
Ez a könyv és a korai társai nem csak grafikájukban képviseltek más vonalat: amikor rákérdeztem Andrewnál, hogy mennyire más az új, mint a régi, a rendszertől való függetlenedés mellett azt hangsúlyozta, hogy az új könyv egy sokkal átfogóbb és összefoglalóbb leírása a világnak. Ez abban is látszik, hogy míg az eredeti könyv kifejezetten Myrr kontinensére fókuszált, és a többi külön kötetekben kapott helyet, ez a mostani könyv az egész világról szól, annak mind a kilenc földrészéről.
Andrew Cawood saját bevallása szerint Myrr világát Greyhawk inspirálta, melynek térképe ott függött a szobája falán a 80-as években. Ennek a szettingnek a logikája és felépítése volt az, ami megihlette, hogy egy minél részletesebb környezetet alkosson a játékosai számára. Az egészet a humanoid népek szemszögéből dolgozta ki, és mivel a kilenc kontinens közül csak Zogg, Myrr, Naern és Ma Zaan bír jelentősebb lakossággal, érezhetően ezeken volt a fókusz. De bőségesen hagyott helyet benne, hogy minden mesélő elhelyezhesse a saját helyszíneit, szörnyeit.
A könyv felépítése
Az új The World of Myrr könyv kifejezetten könnyen stílusban indít, mintegy összefoglalva a világot. Megtudhatjuk, ki volt Oswald Myrr, a varázsló, aki megváltoztatta az egész világot, majd egy rövid táblázatban elénk tárja, mi is vár majd ránk a kilenc kontinensen. Máris kapunk egy 2d20 táblázatot, 39 kalandkampóval, és hogy ezeket melyik kontinensre helyezhetjük el, és a nagy világtérképen azt is megtekinthetjük, hogy is néz ki ez az egész, egyben.
Az istenek után egyből rá is térünk a kontinensekre, Zoggal kezdve a sort. Egyből kapunk egy véletlen találkozás és egy véletlen események táblázatot, a szörnyek viszont nem kizárólag a standard 5E könyvekből vannak, hanem a Cawood Publishing másik, 5e alapú kiadványaiból (pl MOC - Monsters of the City, MOF - Monsters of Feyland. Ezek egy része már szintén Travis Hanson grafikáival jelent meg, mások viszont még a régi vonalhoz tartoznak. Ennek ellenére egyiket sem nehéz saját szörnyekkel behelyettesíteni, ha kizárólag ezt a kiadványt szeretnénk használni. A táblázatok után megismerhetünk meg egy fontos és jellegzetes varázstárgyat is (ezt természetesen már az 5E szabályai szerint részletezi.
Ezt követi Zogg rövid története, az első emberektől kezdve az élőholtak ellen vívott háborúkon át a sárkányok felbukkanásáig. Kapunk egy általános naptárat, a hét napjainak és az év szakaszainak megnevezésével, egy rövid képet az általános időjárásról és a szolgáltatások minőségéről, árairól. Röviden azt is megismerhetjük, milyen népek és népcsoportok lakják Zoggot, mielőtt rátérne a vidék bemutatására: megnevezi az összes nagyobb és fontosabb erdőt, tavat, dombot, hegyet és tengeröblöt, amit csak találunk a térképen.
Ezt a fejezetet követik a királyságok és szabad városok, majd a kisebb-nagyobb (nem független) városok, végül a falvak. A királyságoknál megismerhetjük a lakosság mérete mellett a kormányzat típusát, a vezetőket (beleértve a kasztot/szintet is), a címert, a főbb erőforrásokat és a serege méretét is. Az egyes városoknál és falvaknál ez kiegészül a fontosabb helyszínekkel (vár, közeli barlangok, romok), a lakosságot alkotó népek arányával, a helyi erődítések és a börtön leírásával, és még azt is megtudhatjuk, melyik frakciók és vallások vannak jelen.
Ennél a résznél szembesülhetünk a különbséggel a pdf és a nyomtatott változat között, ugyanis a papír változatban nem szerepelnek a falvak, csak a királyságok és a különféle városok. A kisebb településeket csak a pdfben találhatjuk meg. Ennek oka az, hogy ez utóbbiak eredetileg nem szerepeltek a kiadványban, hanem a digitális változat elkészítésekor, gyakorlatilag bónusz anyagként kerültek bele, 20+-kal megnövelve a könyv méretét. A nyomtatott kötet viszont jelenleg csak az eredeti anyagot tartalmazza, ám később majd ezek is belekerülnek.
Érezhetően Zogg a világ egyik legfontosabb része, hiszen messze ennek szenteli a legtöbb oldalt, amiből nagy része a civilizációt mutatja be: ez a könyv egyértelműen azoknak a mesélőknek szól, akik nem szeretnek saját települések kitalálásával vesződni, hanem értékelik, ha a világ legalább félkészen fel van tálalva eléjük.
A többi kontinens bemutatása ugyanezt a sémát követi, és érezhetően mindegyiknek annyi helyet szentel, amennyit a helyi civilizáció bemutatása igényel. Van, amelyik csak 6 oldal, de a névadó Myrr még a nyomtatott változatban is majdnem 40, a pdf-ben pedig a falvakkel közel 60. Az egéz kötet végén még néhány, speciális véletlenszerű találkozás táblázatot, és ami nekem legjobban tetszik, egy rendes menüt, hogy mi is szerepel egy fogadó étlapján, és nagyjából mennyiért? Bevallom, ez a téma mostanában sokat foglalkoztatott, mind blogposzt, mind a Százkorona kapcsán, és ez a táblázat (a hozzá tartozó, a fogadó személyzetét, hozzáállásukat és a vendégeket meghatározó többi listával együtt) nagyon feldobja az egyszerű "kiveszek egy szobát és rendelek valami vacsorát" pillanatokat.
Ennyi hát maga a The World of Myrr kötet, de a sornak ezzel közel sincs vége: még a pdf kiküldése előtt már indult egy újabb KS kampány, melyben a Rise of the Mushroom King 5e kalandot lehetett támogatni. A második kalandmodul kampánya pedig várhatóan idén novemberben indul. A Travis Hanson rajzaival készült szörny-kiegészítők pedig jelenleg is elérhetők a DriveThruRPG oldalon: erős késztetést érzek, hogy pótoljam a hiányzó darabokat!
-Kyrg-
Megjegyzések
Megjegyzés küldése