Fadings Suns - Űrfantasy a hatodik évezredből
Újabb mérföldkőhöz érkezett Az AVU Emberei blog, ez most ugyanis a 300. posztunk! Ennek örömére egy számomra nagyon kedves játékot választottam témául, mégpedig a Fading Suns második kiadását.
A játék jelene háromezer évvel a mi korunk után, a hatodik évezred legelején játszódik. Az emberiség túl van már jónéhány nagy hullámhegyen és -völgyön: az Első Köztársaság korában felfedezte a Naprendszert, és annak peremén megtalálta az Ur ősök által hátrahagyott legelső ugrókaput. Ennek titkának megfejtésével pedig azonnal szert tett egy csillagközi "autópályára", amivel gyakorlatilag nem volt más dolga, mint hogy rendszerről rendszerre haladva felfedezze és birtokba vegye mindazokat a csillagokat, ahol az ősök már jártak.
A megavállalatok uralta Első Köztársaság nem húzta túl sokáig, 2500 körülre már össze is omlott, és a helyét ezer évre a Diaszpóra kora vette át: az egyes kolóniák a helyi vezetők köré szerveződtek, egy új nemesi réteget hozva létre, és a terjeszkedés tovább folyt. Eközben újabb és újabb nem emberi fajokra bukkantak, melyek közt voltak elmaradottabbak, mint a patás, lószerű shantorok, akiket az emberi megszállók elleni sikertelen lázadásuk után szinte kiirtottak, végül a túlélők tekintélyes részét áttelepítették más bolygókra; a humanoid, emberre (vagy inkább elfekre) hasonlító ur-obunok és rokonaik, a föld alatt élő ur-ukarok, akik az ősök szolganépei voltak egykor, és fejlett technológiával bírtak (az ukarok hosszú háborút is vívtak az emberekkel), vagy a Vau, amely olyan hatalmas technológiai előnnyel bírt, hogy pusztán csak azért nem törölték le az emberiséget a történelem színteréről, mert nem érdekelték őket annyira, hogy saját határaikon túlra is üldözzék őket. Mindeközben egy erős szellemi mozgalom is megindult, a 2700-as években elinduló Csodák Korával, amikor a Próféta egyesítette az addig eléggé széttagolt, egymással is viszálykodó egyházakat és nemesi házakat. A Próféta halála véget vetett ennek a rövid aranykornak, mielőtt még igazán kiteljesedhetett volna.
A Barbárság Korának nevezett évszázadok során a nemesek, az egyházak, a kereskedőcéhek és a mindentől független világok egymás ellen küzdöttek, és egyre több rendszer döntött úgy, hogy lezárja ugrókapuit, elvágva magát a galaxis többi részéről, és inkább egymagában próbálja meg átvészelni a vihart. Az ötödik évezred közepére Vladimir, az Alecto-ház feje sikeres hadjáratban egyesítette a nemesi házakat, és kikiáltotta a Birodalmat. Azonban amikor császárrá koronázta saját magát, egy merénylő végzett vele: a műve azonban túlélte őt. Ettől kezdve a nemesi házak a Birodalom kereteit megóvva vívták egymás ellen a harcaikat, a tíz évente megválasztott régens pedig igyekezett egyben tartani az egészet.
Az ötödik évezred utolsó századában egy új ellensége jelent meg a határokon, a szimbióták, melyek biológiai technológiájukkal felvértezve igyekeztek újabb és újabb világokat meghódítani, ami az ő szótárukban a megfertőzéssel és mutációval volt egyenlő. Végül Stigmatánál sikerült őket megállítani, nem kis részben az egyház egyes szektái által használt mágiának köszönhetően - aminek más, lángszórókat igen kedvelő szekták nem annyira örültek, de kénytelen voltak elfogadni.
Az állandó háborúknak végül a Hawkwood-ház vezetőjének, Alexiusnak a császárrá koronázása vetett véget: az uralkodó egyik első döntése a régi, elveszett világok és technológiák felkutatásával megbízott kóbor lovagok rendjének felállítása volt, bár ezzel bizonyos mértékben szembement az egyházzal szemben is. A játék ezekre a nemesekre, valamint a céhek és az egyház szektáinak tagjaiból formálódott kíséretükre koncentrál, ahogyan bejárják az Ismert és az Ismeretlen világokat, ősi titkokat tárnak fel, párbajokat vívnak, kalózokkal és űrlényekkel szállnak szembe.
Az alábbi részlet a könyv elején található Prológus fordítása - az ifjú Alustro levelén keresztül megismerhetjük belőle a játék hangulatát és világát, és a Kíséret bemutatásán keresztül azt is, hogyan is működik itt egy "kalandozócsapat".
-Kyrg-
2022 nyarán futottam bele az rpg 2ed verzióba, kb azután, hogy a covid, ill. a családozás által a csapattal leállt a játék és elragadott a gyűjtőszenvedély. A Dűne is kimaradt, egy barát a régi csapatból jóval korábban olvasta, én csak az újabb mozifilmek megjelenése előtt kezdtem olvasni, azóta is talonban tartom időzavar miatt. Nem merültem el egyik univerzumban sem, de főleg az én felszínes perspektívámból egyértelmű a párhuzam. Nagyot koppant, amikor a Dűne első fejezeteit olvastam, hogy mekkora hatása volt a Codex szerepjátékra is (mi sokat játszottuk), bár ezt cimborám már anno említette.
VálaszTörlésCsak átpörgettem a Fading Suns alapkönyvét, de rögtön beleszerelmesedtem. Ahogy a bundle of holding oldalán megjelent a 4ed, rögtön lecsaptam, de első benyomásom már nem olyan egyértelmű az újabb kiadás esetén.
Örömmel olvastam a posztot, ez a játék az én bakancslistámon is szerepel :)
Évekkel ezelőtt már váltottam levelet az eredeti kiadóval egy magyar kiadásról. Nagyon udvariasak voltak, de tovább küldtek a német jogtulajhoz, akik azután nem válaszoltak. Én pedig, miután megláttam a 4e-t, nem erőltettem a dolgot. De egyszer még futok vele egy kört.
Törlés