Cyberpunk 2020 - Punkmagazin haladóknak - Interface Vol. 2 - The Magazine for the Cyberpunk Enthusiast
Az Interface magazin az 1992-es, rövidre sikeredett második évadra visszatért a tematikus számokhoz, többé-kevésbé egy fő témának rendelve alá egy-egy számot. Lássuk, mi is került ebbe a két újságba.
A II/1-es szám a Média karakterekre koncentrált, szinte minden komolyabb cikket nekik szentelt. A nyitó NuCyberware/NuTech cikk is csupa megfigyelésre alkalmas holmit kapunk, az asztalra kirakható gömbkamerától a hordozható vágószobán és lecsatolható megfigyelő kiberkézfejen át az Arasaka-Sony "Meduza 2000" kézikamera-géppisztoly kombóig. Nem lehetünk elég felkészültek, ha a Harci Zónában akarunk filmet forgatni a bandák mindennapjairól.
A "Just the fax, Ma'am" cikkben a szerzők végig veszik a különféle riporter alváltozatokat, a klasszikus újságírótól az oknyomozón és haditudósítón át a pletykalapok zugfirkászaiig. Sok az átfedés az 1996-os Live and Direct kiegészítő vonatkozó cikkeivel, bár az újság részletesebb, például javasol hét másodlagos szakértelmet is, a zugfirkásznak például új Főszakértelmet is hoz (Titillate/Feltupírozás), míg a L&D ugyanerre marad a Szavahihetőségnél, megjegyezve, hogy inkább Anti-szavahihetőség nála. A cikk végén megkapjuk a szokásos könyvkritikákat, ezúttal Mike Resnick (Santiago), Robert Wilson (Memory Wire), Mike Farren (The Feelies), Bruce Sterling (The Artificial Kid) és William C. Dietz (Matrix Man) könyveit értékelik.
Az "Altered States" szekció ezúttal nem a drogokkal foglalkozik, mint az első évadban, hanem az "elektronikus álmokra", vagyis a Braindance-re koncentrál. Az 1989-es Rockerboy már pedzegette a témát, itt viszont megismerhetjük a mindennapi részleteket: mennyibe kerül a felszerelés, hogyan néz ki, ha valaki a VR-ben éli az életét. A példaként hozott virtuális valóságok között külön érdekes a 2009 óta futó, TSR-üzemeltette Forgotten Realms VR, ahol már egymilliónál több látogató is megfordult, percenként 1 eb-t itt hagyva. Rengeteg érdekes adalélékot kapunk a különféle chippekről és hardverekről is.
Az "Up Close" fejezetben megismerhetünk három nagymenő riportert, az élettörténetüket és módszereiket, illetve kapunk hozzájuk összesen kilenc kalandötletet is, amivel behúzhatjuk a karaktereket egy új történetbe.
A "Facing the Consequences" egy jól összeszedett cikk, ami a játék azon részével foglalkozik, amivel a játékosok nem szeretnek: a következményekkel. Ki és hogyan állhat bosszút a karaktereken, mik lehetnek a várt vagy nem várt utóhatásai egy munkának? De nem csak a barátok és anyagiak elvesztéséről van szó, arra is kitér, hogyan kellene kijátszani a játék közben történő EMP-vesztést, az átmenetet egy magas EMP értékű kezdő karakterből az agyon turbózott kiberszólóig. A benne foglalt tanácsok kifejezetten hasznosak, még ha egy részük teljesen magától értetődő is.
A "Talk Hard" visszatér a média frontjára, alaposan kivesézve a kalózmédiákat: honnan jönnek, mi a múltja a kalózadóknak, milyen fajták léteznek a CP világában és hogyan lehet fogni őket. Megismerhetjük, hogy épül fel egy ilyen stúdió, milyen emberekre van hozzá szükség, akár mi magunk akarunk ilyet építeni, akár minket bíznak meg a levadászásával.
Az "A Job with an Attitude" cikk egy érdekes szabályváltozatot hoz, ahol a klasszikus CP szerepeket szedi szét, helyébe pedig a Státusz/Viselkedés Szerep kettős rendszerét állítja. Eszerint mindenkinek van egy Státusz Szerepe (Zsaru, Céges, Banda, Nomád, Szabadúszó), ami azt mutatja, kihez tartozol. Ebből származik egy Főszakértelmed, amit nem növelhetsz a Fejlődés-pontokkal, hanem csak akkor változik, ha a rangod is, mint előléptetéskor vagy lefokozáskor. Ha megváltozik a Státusz Szereped (a Zsaru leszerel és beáll egy Céghez), a régi Főszakértelem elveszik, és gyűjtheti elölről. A "Szabadúszó" Státuszhoz nem tartozik Főszakértelem, de övé a teljes szabadság. A második a Viselkedés Szerep (Fixer, Media, Netrunner, Rockerboy, Solo, Techie, Normal), ami a karakter életfelfogását mutatja: az ebből származó Főszakértelmet már szabadon növelheti a Fejlődés pontokkal, és ha lecseréli, az egész személyisége is megváltozik. A "Normál" itt azt jelenti, hogy nem tér el a Státusz "átlagától": például a legtöbb rendőr Zsaru/Normál kategóriába esik, Piszkos Harry viszont inkább a Zsaru/Szóló eset.
A filmkritikák rovat ezúttal az Alien 3, a Mann & Machine tévésorozatot és a Fűnyíróembert veszi nagyító alá, és egyik sem kapott tőle többet 2.5 csillagnál a maximális ötből. A Mann & Machine sorozatot egyébként négy rész után le is vették a műsorról, a maradék öt részt külön adták le, viszont az androidos rendőrtörténet azóta valahogy felértékelődött, a rajongói jócskán felpontozták.
A szokásos Uplinks levrov mellett kapunk még egy egész oldalas értékelést a Ianus Games alternatív CP settingjéről, a Night's Edge-ről is, és bár nem húzta le a cíbervámpírok világát, nem is értékelte túl. Hamarosan én is sort kerítek majd rá itt a blogon.
A II/2 szám tematikájában kissé szokatlan módon nem a Cyberpunk világának egyik szeletére koncentrál, hanem egy alternatív settinget vázol fel, a Darktime kampányt: ez lényegében nem más, mint a CyberCthulhu, vagyis a Call of Cthulhu és a Cyberpunk 2020 összeházasítása. Nyitásként kapunk is hozzá egy két oldalas felvezetést, elsősorban azoknak, akik nem ismernék a CoC szerepjátékot.
A NuCyberware rovatban ennek megfelelően elég bizarr holmikat kapunk, mint a Bug Eyes kiberszemeket és a Mandibles kibercsáprágókat, a Csápujjakat és Csápkarokat. Némelyik visszaköszön későbbi Chromebookból, de nem ebben a formában.
A "Cults: Hopes and Horrors" cikk a különféle CoC szekták és kultuszok átültetését segíti a CP világába, kifejtve a működésüket és felépítésüket, és kapunk hozzájuk megfelelő szerepeket és szerepváltozatokat, a Régiségkereskedőtől az Írón és a Para-pszichológuson át a Papokig.
Az általános leíráson túl kapunk két kidolgozott: a "City Church of Our Lord-Redeemer" a Harci Zóna szegényeit igyekszik bevonni a saját tagságába, tökéletes ellenséget nyújtva egy hosszú nyomozáshoz, az "Institute for Paranormal Studies" pedig egy tiszteletreméltó mítosz-cáfoló kutatóintézet álcája mögé rejti tevékenységét. A kidolgozott stratégiák mellé NJK-kat és kalandötleteket is kapunk.
A "From The Dark Future to the Gothic Horrors" cikk egy merész lépéssel felvázolja, hogyan konvertálhatjuk CP karaktereinket a CoC játékot működtető BRP rendszerre, hogyan kapjuk meg az ott használt főjellemzőket (részletesen kifejtve a képleteket), hogyan számolhatjuk át az 1-10 közötti szakértelmeket százalékosba (nem, nem simán *10) és hogyan működik a mágia és a Hálózat ebben a felállásban. Arra is kitér, hogyan meséljünk az átkonvertált karaktereknek.
A "Transference" kalandmodul egy CyberCthulhu/Darktime kaland, ami az Interlock rendszert használja, és egy másik szerepjáték magazin, a The Unspeakable Oath (1990-2001) 7. számában megjelent kaland, a Convergence folytatása (bár anélkül is működik). Kifejezetten kampányindítónak szánták, vagyis bőségesen ad részleteket a mesélő számára, hogy mi miért és hogyan történik a setting ezen szeletében.
A "Policiy of Pain" egy különálló kaland, nincs szoros összefüggésben a "Transference" történettel, viszont már inkább tapasztalt, a kampányt ismerő játékosoknak és karaktereknek készült. Lényegesen hosszabb és részletesebb, mint az előző kaland volt.
A szerepjátékos könyvértékelések között ezúttal egy WoD (Book of the Wyrm), egy Cyberpunk 2020 (Chromebook 2) és egy újabb Ianus Games CP kaland (Necrology) került. Érdekesség, hogy míg az elsőt és a harmadikat eléggé felértékelték, a Chromebookra gyenge osztályzatot adtak. Az újságban több helyen is szerepel egyébként a Night's Edge hirdetése, a jelek szerint a Ianus Games szeretett náluk hirdetni.
Hát ennyi volt az eredeti Interface magazin hat száma - a megszűnésének pontos okairól sajnos ellenőrizhető információkat nem találtam. Ha tippelnem kellene, a CyberCthulhu alapján arra gondolok, hogy kissé kifogytak az ötletekből és már nem tudtak eleget hozzátenni a Cyberpunk 2020 világához, és ez vetett véget az együttműködésnek az R. Talsoriannal. De bizonyosat csak az érintettek tudnak.
Punkmagazin haladóknak - Interface Vol. 2
-Kyrg-
Megjegyzések
Megjegyzés küldése