Pszionika és Mágia - Fantasy szerepjáték Alternity rendszerben

Az Alternity szerepjáték alapvetően modern/sci-fi játékra készült, de keretrendszerként sok minden más is játszható vele. És ha szeretjük a szakértelmeken alapuló, aránylag szabad fejlődés kínáló játékokat, akkor felmerülhet bennünk az igény, hogy kipróbáljuk, hogy működik mindez fantasy környezetben. Erre a készítők is gondoltak, ugyanis a Mesélői Útmutató végében több oldalas segédletet találhatunk, hogyan konvertáljuk át az AD&D karakterünket erre a rendszerre. 


Ha fantasy történeteket akarunk mesélni, az egyik alapkő a mágia megléte és mibenléte. Erre három lehetőség is kínálkozik, kettő "out of the box", amit akár módosítás nélkül is felhasználhatunk, a harmadik viszont nem kevés rákészülést igényel, de cserében teljesen az igényeink szerint alakítható. Mielőtt belevágnánk, egy gyors emlékeztető az Alternity szakértelem rendszeréről: ez három szintre oszlik, a Főszakértelmekre, Specializációkra és a Szintbonuszokra.
A Főszakértelem (Broad Skill) egy gyűjtőfogalom, aminek nincs önálló szintje, csupán azt mutatja, hogy a karakter ismeri az adott terület alapjait, és ha próbát kell dobnia, akkor már nem a Képzetlen értékre dob (Főjellemző fele alá), hanem a teljes Főjellemző értéke számít. Ezt használhatja az összes olyan próbára, ami használható lenne képzetlen is, de +1 lépték büntetéssel. Például ha valaki teljesen képzetlen bepattan egy autóba és megpróbálja elvezetni, az Ügyesség fele számít. Ha bír a Járművezetés Főszakértelemmel (ami az alap rendszerben minden embernek automatikusan jár), akkor már az egész Ügyesség értékére dob.
A Specializációk a Főszakértelmek alá tartozó szakterületek, amiket 1-12 közötti szinten lehet fejleszteni, és a próbák során ezek a szintek hozzáadódnak a Főjellemzőhöz. Például ha valaki megtanulja a Szárazföldi Járművek Specializációt, annak szintje hozzáadódik az Ügyességhez. Vannak olyan Specializációk, amik képzetlen, csupán a Főszakértelem birtokában még nem használhatók, mert túlságosan különleges tudást igényelnek.  Így  pusztán a a Járművezetés  Főszakértelem birtokában hiába tud valaki elvezetni egy autót, buszt vagy motorcsónakot (persze növelt nehézséggel), esélye sincs egy vadászgéppel vagy űrsiklóval, mert a Légi Járművek és az Űrjárművek Specializációk nem használhatók képzetlen.
A Szintbonuszok teszik teljessé a Szakértelemfát: ezek annyiban hasonlítanak a D&D 3.x Képességeire (Feats), hogy egy Specializáció bizonyos szintű ismerete esetén hatékonyabb vagy másfajta felhasználást tesznek lehetővé. Például a Közelharci Fegyverek - Pengék fejlődésével előbb a védekezés hatékonysága nő meg, majd képes lesz olyankor is hárítani, amikor neki még nem lenne cselekedete, azután előbb dupla, majd tripla csapásokra lesz képes. 


A Pszionika
Az Alternity már az alapkönyvben kínál nekünk egy remek eszközt, a pszionika képében: ekkor a saját szellemi erőnket használhatjuk a valóság és mások elméjének befolyásolására. Ugyanakkor más játékokkal ellentétben ez nem egy bárki számára megtanulható képesség, vagy rendelkezünk vele születésünktől, vagy nem (bár vannak drogok, amikkel ki lehet fejleszteni). Ez a rendszerben úgy nyilvánul meg, hogy vagy eleve a Pszionikus (Mindwalker) hivatásba tartozunk, az egyik ahhoz tartozó karriert követve, mint a Telepata, Bioharcos, Gyógyító stb, vagy a Diplomata másodlagos hivatásának választjuk a Pszionikust, vagy pedig képzetlen Tehetségként birtokoljuk. Az első esetben a teljes paletta elérhető a számunkra, és relatíve sok Pszi-Pontból gazdálkodhatunk; a másodikban sincs korlátozás a megtanulható képességekben, de csak fele annyi energiánk van; a harmadikban pedig csak egyetlen Főszakértelmet válaszhatunk, ami alatt két Specializációt tudunk elsajátítani, és a pontjaink száma is kevés. 
Összesen négy Főszakértelem áll a rendelkezésünkre (Biokinézis, ESP, Telekinézis, Telepátia), mindegyik alatt 6-10 Specializációval. Ezekre ugyanaz vonatkozik, mint a normál szakértelmekre, vagyis a Specializációk nagy része használható képzetlen is (így például egy Tehetség is ismeri az összeset a megtanult Főszakértelem alatti összeset, ami használható így, de fejleszteni csak a kiválasztott kettőt tudja). Konkrét példát mondva az ESP alatt csupán a Harci Elme és a Navkogníció az, ami megköveteli a képzetséget, vagyis hogy legalább 1. szinten ismerjük a Specializációt, viszont már magával a Főszakértelemmel meg lehet próbálni a Távolbalátás, Távolbahallás, Empátia, Elmeolvasás, Posztkogníció, Prekogníció, Pszichometria és Érzékelés Specializációkat is. Természetesen ilyenkor csak az 1. szinten elsajátítható hatásfokkal, és ezeknél a Szintbonuszok nagyon sokat adnak hozzá, megnövelve a hatóidőt, távolságot és az érzékelés fokát.


A Mindwalking kiegészítő minderre rátett még egy lapáttal (személyes véleményem szerint az egyik legjobb szerepjáték kiegészítő), ugyanis kapunk benne egy ötödik Főszakértelmet, a térben és időben való mozgással foglalkozó Pszichoportációt, a korábbi Főszakértelmek alá újabb Specializációkat, és a régiekhez is további Szintbonuszokat. És legfőképpen egy halom új, kimondottan a Pszionikához kapcsolódó Előnyt és Hátrányt a karakteralkotáshoz, amik remekül szinesítik a játékot.
Tehát adva van egy rendszer, ahol a pszi, vagy ha egy fantasy környezetben járunk, a "hatalom" egy veleszületett képesség, és aki nem tanulja meg idejekorán használni és kordában tartani, az rettenetes károkat tud vele okozni. A birtokosait könnyen boszorkányoknak bélyegzik, üldözik, vagy szolgálatra kényszerítik. Ez leginkább egy olyan sötétebb tónusú fantasy játékba illik, ahol más mágiaforma nincs, és aki nem született ezzel az erővel, soha nem is tudja birtokolni. Az egyik kampányomban a Pszionikus vagy Diplomata/Pszionikus karakterek mind a mágus dinasztiák vérvonalába tartoztak, az Egyház pedig igyekezett begyűjteni a más családokba születő, különleges képességekkel megáldott gyerekeket, és csak nekik volt felhatalmazásuk a mágia használatára. Belőlük nevelték a boszorkányvadász Fehér Lovagokat (ESP\Harci Elme, Érzékenység), a sérüléseket és betegségeket előbb magukra átvállaló, majd magukban meggyógyító Tisztaszívűeket (Biokinézis\Gyógyítás, Sérülés Átvétele) és inkvizítor módjára kutakodó Vigyázókat (ESP\Elmeolvasás, Pszichometria). 


Az FX Rendszer
Az Alternity már a Mesélői Útmutató végén belengette az FX (Különleges Hatás) rendszert, amivel minden, a Pszionika alá nem tartozó különleges képesség kezelhető: az AD&D-ről Alternity alapra konvertáláskor ezzel mutatta meg a Mágikus Lövedék működését. Ennek kifejtése a Beyond Science kiegészítőbe került, ami elsőre kicsit csalódást okozott, mára azonban megbékéltem vele, egyes részeit pedig egyenesen kiválónak tartom.
Az FX rendszerben megtartották a standard működési elvet, Főszakértelmek, Specializációk és Szintbonuszok várnak ránk, három nagy csoportba rendezve, mint az Arkán Mágia (Diabolizmus, Vérmágia, Hermetizmus, Illúzió, Bájolás, Nekromancia, Piromancia), a Hit (Idegenhit, Druidizmus, Hatire vallás, Egyistenhitek, Sámánizmus, Taoizmus, Voodoo) és a Szupererők (ha képregényjátékra vágyunk). Kapunk egy új hivatást, az Adeptust, ami a Diplomatához hasonlóan választhat magának egy másodlagos hivatást is, így akár Adeptus/Diplomata, Diplomata/Adeptus vagy Pszionikus/Adeptus kombinációk is elképzelhetők. Ehhez járnak új karrierek is, mint a Keresztes Lovag vagy a Kósza. És ahogy a pszinél, itt is vannak Tehetségek, akik nem tartoznak az Adeptusok közé, viszont megtanulhatják az egyik Főszakértelmek, és az alá tartozó Specializációk közül kettőt 6. szintig növelhetik, a többit legfeljebb 3. szintig (ami hatalmas előrelépés a Pszi Tehetség összesen kettő fejleszthető Specializációjához képest).


Ez a rendszer egyértelműen modern/urban fantasy játékhoz lett megalkotva, ahol a mágia kuriózum szintjén létezik, "lehet, hogy nekem nincs sok, de neked még annyi sincs" elven. Az egyes Főszakértelmek alatt 6-8 Specializáció található, melyek között alig van képzetlen használható, sőt, az Arkán Mágia alá tartozó Hermetizmus alatt konkrétan egy sem (így máris értjük, miért tanulhat ilyen sokat a Tehetség). És ezek a Főszakértelmek nem egymás mellett léteznek, mint a Psziben, hanem nagyon messze állnak egymástól, és ki is van mondva, hogy az Adeptusok többsége még a kategórián belül is csak az egyikre koncentrál, és ritka, hogy valaki eltanuljon egy másikat is. Tehát míg mondjuk egy Pszionikus karakterünk képzett lehetett akár az összes Főszakértelemben, széles palettáról használva képességeket, addig egy Adeptus általában csak egyetlen területet ismer, és a többiről szinte semmit sem tud. És ez egy urban fantasy környezetben, ahol a Diabolisták, a Nekromanták vagy mondjuk az elme irányítását csúcsra fejlesztő Bájolók egymással harcban állnak, igazából teljesen indokolt és jól használható. Ráadásul az egyes Főszakértelmek gyakran extra erőforrásokat is igényelnek, például a démoni erőket manipuláló Diabolistáknak életerőt kell feláldozniuk minden varázslathoz, a sajátjukat, vagy másét.


Viszont ha ezekkel a szabályokkal akarunk fantasyt játszani, egy talán még komorabb és sötétebb világot fogunk kapni, mintha a pszionikával vágnánk bele. A mágia ismerői féltékenyen őrzik a tudásukat, a magas költség miatt szinte esélytelen, hogy valaki egynél több iskolát ismerjen, viszont elméletben elég nagy szabadsággal alkothatunk karaktereket, akik harcosként vagy diplomataként is járatosak a varázslásban, már ha találnak egy tanárt hozzá.

A "Csináld Magad" Rendszer
A Beyond Science könyv egyik legjobb része (amellett, hogy a mágiához kötődő szörnyeket és varázstárgyakat is kapunk), hogy van benne egy "hogyan készítsünk új FX szakértelmeket" fejezet. Vagyis ha érzünk magunkban elég elhivatottságot és megvan az igényünk egy saját mágiarendszerre, vagy csak szeretnénk átültetni egy másik rendszerben megszokott képletet, mint az Elder Scrolls vagy a D&D iskolái, netán a M.A.G.U.S. kasztjainak képességei, egy kis idő ráfordításával megtehetjük. A rendszer végig fogja a kezünket, ahogy összeállítjuk előbb a Főszakértelmet, aszerint határozva meg az árát Szakértelem pontokban, hogy nagyjából hány Specializáció fog alá tartozni, ezek milyen erősek, mennyit lehet használni képzetlen és kell-e különleges követelmény. Ha ez megvan, akkor az egyes Specializációkat kell összeraknunk, amihez kapunk egy egész összetett táblázatot, és innentől legózhatunk. 


A legjobb, ha nem akarjuk az összes varázslatot külön-külön elkészíteni, hanem megnézzük, miket tudunk egy csoportba összevonni, ezek közül melyik az alap, és a többit ennek szintbonuszaiként hozzuk létre. Például ha készítünk egy alap villámvarázslatot, annak sebzése akár 2-4 szintbonuszként is fejlődhet, az induló enyhe áramütéstől a tornyokat szétrobbantó erőig, közben megkapva a tárgyakra (fegyverre, páncélra) átruházást, a láncvillámot és a területre ható gömbvillámot. De felépíthetjük akár ennek alapján a boszorkány csókmágiáját, a Skyrim Pusztítás vagy Thaumaturgia iskoláit, a D&D Illúzió vagy Védőmágia varázslatait is. A kulcs mindig az, hogy megtaláljuk, hogyan tudjuk a varázslatokat a legésszerűbben csoportosítani, és hová tesszük be a Szintbonuszokat.

-Kyrg-

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések