Házibarkács ötletek - Micsoda nap! - Csak ültök a pultnál, és meséltek...
Régi klisé, hogy a kaland úgy kezdődik, "ültök a fogadóban…". Általában ez az a pillanat, ahol a titokzatos vagy éppen jól ismert megbízó odalép az asztalotokhoz, leül, és egy zsák pénzt kínál, ha megtesztek neki valamit. Esetleg megpróbál megzsarolni, hogy végezzétek el a munkát, "vagy különben". A vége általában az, hogy a csapat feláll az asztaltól, és beleveti magát a kalandba.
Egy ideje már gondolkozom egy olyan szerepjátékon, ami ennek a fordítottja: úgy indul, hogy a karakterek beülnek egy bárba, kocsmába, kantinba vagy más szórakozóhelyre, és aztán közösen elmesélik a megértően bólogató, időnként bele-belekérdező, tréfálkozó és néha kételkedő csaposnak, hogy miket éltek át aznap vagy az elmúlt napokban. Mindezt múltidőben, hiszen már túl vannak rajta, így vagy úgy.
Az alapötletet részben a Coffee Talk c. számítógépes játék inspirálta - annak ellenére, hogy én magam sosem játszottam vele. A tinédzser lányom viszont kifejezetten sokat játszott mindkét résszel, és mindig lelkesen elmesélte az élményeit, én pedig meghallgattam a beszámolóit. Már az első pillanattól az a gondolat motoszkált bennem, hogy ez a felállás érdekes lenne egy szerepjátékban, de sokáig nem volt ötletem, hogyan is bontsam ki a gondolatot. Nemrég ezelőtt azután egy beszélgetés során előjött a téma, és ahogy elkezdtem elmesélni az elképzelésemet, valahogy minden korábban hiányzó részlet azonnal meglett.
Ez a narratív játék a közös történetmesélésre épül: a vendégek (vagyis a játékosok) mesélik el a kalandjaikat, de a csapos (a mesélő) az, aki megszabja az egyes Konfliktusok (próbák) nehézségét. Ez szabja meg, hogy a vendégnek 1-5k6 között hány kockával kell dobnia a megszabott célszám alá. A Konfliktus egy komplex cselekedet ír le, nem csak egyetlen támadást vagy manővert. Ennek működését a Trollbabe három dobásos próbája inspirálta, ahol a játékos többször is megpróbálkozhat a dobással, de az elérhető siker mértéke egyre kisebb, míg a kudarcé egyre nagyobb - a sikereket a csapos írja le, a malőrt pedig maga a játékos.
A Konfliktusok mellett a rendszer másik fontos elemét a Sztori-pontok jelentik: ezekből tudják a vendégek és a csapos befolyásolni a történet alakulását, a próbák nehézségét, vagy hogy éppen kinél van a szó. Ha a vendégek felhasználnak belőle, az a csaposnál landol, általában "Kérek egy italt" formájában, ha viszont a csapos nyúl bele a történetbe, például egy Konfliktus nehézségének növelésével, akkor ő ad egy vagy több pontot a vendégnek.
Mivel a játék elég kötetlen, többféle szettingben is játszható: ezek nem csak a lejátszható kalandokat szabják meg, hanem a játszható karaktereket, a szakértelmeiket és különleges képességeiket is. Egy high fantasy történetben a klasszikus fajok és kasztok jelentik a választható képességeket, egy urban fantasyban pedig bármiféle szörnyeteget bemesélhetünk, amiről el tudjuk képzelni, hogy a nap végén beül egy kocsmába.
Házibarkács ötletek - Micsoda nap! - Csak ültök a pultnál, és meséltek...
-Kyrg-
Felkerült a bakancslistámra, remek élménynek ígérkezik!
VálaszTörlés