A Falkenstein Kastély - Fegyverkovácsok és puskaművesek

Új-Európában a társadalmi norma része, hogy valamilyen fokon mindenki ért a fegyverekhez - az Átlagos képesség szerint legalább néhányszor volt már a kezünkben tőr, kard, pisztoly vagy puska, és néha még verekedtünk is. Ráadásul sokan hordanak is maguknál valamit, önvédelemből, vagy hogy segítségére tudjanak sietni a bajbajutottaknak, a katonatisztek pedig még a színházba is karddal az oldalukon járnak. A nagyvárosok kovácsai remek pengékkel állnak a vásárlók rendelkezésére, a puskaműveseknél az ejtőzárastól a borsszóróig mindenféle pisztolyra szert tehetünk, és néhol még az amerikaiak különös, forgótárasai is kaphatók. Ha pedig valami különleges darabra vágyunk, felkereshetjük a Törpe mestereket, vagy megpróbálhatunk szerezni egy tündeezüst fegyvert.
Az alábbiakban a kézi- és lőfegyverek elkészítésére találhattok szabályokat és ötleteket.


Melyik képességet használjuk?
A Castle Falkenstein alapkönyvben a Barkácsolás kifejezetten a mechanikus vagy elektromos szerkezetek készítésére, javítására szolgál: ez lefedi a lőfegyvereket, viszont egy kard megkovácsolása már nem fér bele. A rendszer nyitottsága miatt a Házigazda és a Játékos közösen kitalálhatnak egy vonatkozó új képességet, mint mondjuk a Kovácsolást, vagy használhatják a Comme Il Faut kiegészítőben szereplő Kézművest - ez elég tág tudást jelent, ugyanis nem kell külön felvenni minden szakmára. Ha szőrös szívűek akarunk lenni, akkor megkérdezhetjük, hogy melyik a karakter fő területe, és minden más téren egy szinttel gyengébbnek számít (opcionálisan külön növelésekkel felhozhatja őket mellé).

Mennyi a Tett nehézsége?
Itt a józan észt és a játék logikáját követve az egyszerű darabokra (például: tőr, kalaptű, muskéta stb.) nyugodtan használhatunk egy Átlagos nehézséget, míg az összetettebb vagy nagyobb tudást igénylőkre (például: ejtőzáras pisztoly, borsszóró, szablya) egy Jót. Még bonyolultabb esetekben (például: Gatling-ágyú, reciprokátor, gyútűs puska, hideg vas, Törpe acél vagy tündeezüst kardok) Nagyszerű vagy akár Kivételes is lehet a Nehézség. Ha valaki maga szeretne valami szokatlant alkotni (plusz egy cső a pisztolyra, nagyobb tár a borszóró revolverre, nagyobb kaliberű reciprokátor stb.), akkor is egy vagy két szinttel nő a nehézség. Ha nagyobb sebzésre vágyik, minden egyes pont plusz egy szintet jelent.


Mennyi időbe telik?
Az egyszerűség kedvéért egy fegyver elkészítésének alapidejére én annyi napot szabok meg, amennyi a Nehézség értéke: ennek értelmében egy Átlagos tőr 4 nap alatt készül el. Ez természetesen csökkenthető, ám minden nap, amivel gyorsabban szeretnénk elkészülni, egy fokkal növeli a Nehézséget, legfeljebb Rendkívülire, és az időtartam jobban nem csökkenthető egy napnál kevesebbre. Tehát ha a kovácsunk egy nap alatt szeretne végezni azzal a tőrrel, Kivételesre nő a Nehézség.

Mennyibe kerül?
Lőfegyverek esetében az alap fegyver árához minden extra Nehézségi szint +5v-t ad hozzá, közelharci fegyvereknél a módosítások Nehézségenként +3v-t. A különleges anyagok (hideg vas, Törpe acél, tündezüst) pénzben nem kifejezhető (gyakorlatilag szinte megfizethetetlen) szintet jelentenek, így ezeket szinte mindig külön kaland beszerezni.

Milyen siker kell?
A játék sikerszintjei elég jól meghatározzák, melyik eredménnyel mit kapunk a végén. 
A Balsiker valószínűleg valamilyen balesetet jelent, amiben vagy maga az alkotó sérül meg, vagy a szerszámai, esetleg az egész műhely. 
A Kudarc szintén elég kellemetlen, hiszen ilyenkor a végeredmény egy hasznavehetetlen holmi lett, viszont komolyabb kárt nem szenvedünk. Az alkatrészek és alapanyagok általában újra felhasználhatók, még ha némi extra munkát is igényelnek.
A Félsiker már nem rossz - de nem is annyira jó. Ha a Tett értéke éppen csak eléri a Nehézséget, az eredmény egy használható, de közel sem tökéletes fegyver lett. Ilyen esetekben a Házigazdán múlik, miben marad el az alapkönyvben szereplő Átlagos daraboktól: talán a lőtávolsága kisebb, esetleg -2 büntetés jár a támadásokra, vagy van valami rejtett hibája, ami miatt egy Balsikernél tönkremegy.
A Teljes Sikerrel megalkotott fegyver pontosan az a darab, mint ami az alapkönyvben szerepel példaként, vagy amit a karakter meg akart alkotni. Ha a készítő plusz egy csövet, nagyobb tárt vagy kalibert akart, a megbeszéltek szerint sikerült megalkotnia.
A Remek Siker egy előre nem látott, különlegesen jó eredményt jelent. Ilyenkor ismét csak a Házigazda kezében van, hogyan jutalmazza a készítőt: a legegyszerűbb, ha ad a támadásokra (kézifegyvernél a hárításokra is) +2 bónuszt, nagyobb lesz a sebzés 1 ponttal, vagy megnő a lőtávolság 50%-kal. Mechanikus holmiknál nőhet a tűzgyorsaság is, így a Többszörös Cselekvés során az első két lövés nem növeli a Nehézséget, vagy egy reciprokátorral egy körben három helyett négy célpontra is lehet támadni. Persze ha egy körben több cselekedetet is hajtunk végre, mindegyikre ugyanabból a négy lapból kell költenünk, és csak az egész végrehajtása után húzhatunk új kártyákat.


Különleges fegyverek
A fenti szabályokat használva lássuk, milyen különleges anyagokkal dolgozhatunk, vagy milyen extra funkciókat tehetünk bele a fegyverünkbe.

Plusz cső
Ez azoknál a fegyvereknél hasznos, ahol a cső végén van a töltényűr, mint a Derringerek, a muskéták és a vadászpuskák esetében. Ilyenkor általában mindegyikhez külön kakas is tartozik.

Megnövelt kapacitás
A borsszóró revolverek és reciprokátorok esetében ugyan szintén egyben van a cső és a töltényűr, viszont itt egy központi elsütőszerkezet és kakas van, és a csövek forognak. Az amerikai stílusú revolverek (ezekre a Comme Il Faut és a Six-Guns & Sorcery kiegészítőben találhattok példákat) esetében csak a tár forog, és egyetlen cső van. Az ejtőzáras pisztolyoknál a markolatban van egy-egy külön üreg az ólomgolyóknak és a lőpornak, és egy rántással lehet ezeket onnan a töltényűrbe juttatni, így a tár növeléséhez kompletten újra kell alkotni a markolatot. A gyútűs és Chassepot-puskák egylövetűek, nincs táruk, viszont hátultöltős rendszerűek, így ezekhez akár egy teljesen új tárt lehet szerkeszteni. 


Megnövelt sebzés
Ezt lőfegyvereknél általában a kaliber növelésével lehet elérni, közelharci fegyvereknél pedig a penge ügyes kialakításával.

Megnövelt lőtávolság
Ez lőfegyvereknél nagyobb lőporadagot jelent, íjnál különleges anyagokat vagy technikákat, dobótőrnél vagy lándzsánál pedig valamilyen speciális kialakítást.

Robbanógolyók
Ez egy komplett átalakítást jelent, ezek után a fegyver csak a speciális, kémiai robbanótöltetet képes kilőni, a hagyományos ólomgolyó tönkreteszi a csövet. A lőtávolság lecsökken a felére, háromnegyedére, a sebzés nem változik, viszont innentől területre ható lesz, mint egy sörétes puska.

Újítások
Ide tartozik minden, ami szokatlan: ejtőzáras vagy borsszóró puska, reciprokátor Derringer, hátultöltő gyútűs pisztoly. Ilyenkor a Házigazdának kell meghatározni, hogy milyen értékekkel bír az új fegyver.

Törpe acél
Ezt az anyagot egyaránt lehet használni lő- és közelharci fegyverekhez: az eredmény szinte törhetetlen lesz. A megmunkálása ugyanakkor nagyon nehéz és komoly szaktudást igényel, így ha az alkotó nem Törpe, legalább Nagyszerű képességgel kell rendelkeznie (lapok nélkül). A fegyverek sebzése automatikusan 1 ponttal magasabb lesz.


Tündekő, tündeezüst és -arany
Ezeket az anyagokat csak a Tündék tudják megmunkálni, halandók vagy Törpék nem. A tündekő mérgező (2 Seb/perc, amíg el nem távolítják a sebből egy Orvoslás próbával), a tündeezüst a hagyományos acéllal egyenlő erejű, viszont a forgatása biztonságos a Tündék számára is; a tündearany szintén, viszont a Törpe acéllal van egy szinten.

Hideg vas
Ez az egész világ legkülönlegesebb anyaga, a Memoirs of Auberon of Faerie kiegészítő alapján kevesebb, mint egy tonna (2000 font, nagyjából 907 kg) van belőle egész Új-Európában, és ennek nagy részét szigorúan őrzik, mint fontos stratégiai anyagot. AZ alapkönyvben szerepel, milyen hatása van a Tündékre, ezt a Tündékről szóló könyv majd további extra szabályokkal is kiegészíti.

Például:
Egy Törpe Ezermester karakter Nagyszerű Barkácsolással egy Törpe acélból készült, kétcsövű muskétát akar készíteni, ami robbanógolyókat lő ki. A Házigazda eldönti, hogy ez alapesetben egy Átlagos feladat lenne (a muskéta), de a plusz egy cső és a kétcsövű és a Törpe acél mind egy-egy szinttel növeli a nehézséget, összesen Kivételesre, ami 10 munkanapot is jelent. Csak egy nappal tudja ezt csökkenteni, mert ezzel a nehézség máris Rendkívülire nő, és tovább nem tudja emelni. A Barkácsolás képesség szintje a Fém Szeretete miatt Nagyszerűről Rendkívülire nőtt, vagyis a Félsiker már lapok nélkül is megvan, de a Teljes Sikerhez legalább 6 pontot kell még hozzátenni, a Remekhez pedig 12-t.

-Kyrg- 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések