A Falkenstein Kastély Univerzuma - 7 dolog, amiben Új Európa más, mint a mi Európánk

A Falkenstein Kastély univerzumának játékbéli középpontja Új Európa kontinense, amit ugyan a hasonlóságok miatt nagyon könnyű a mi saját Európánk mitizált változatának tekinteni, mint ahogyan azt például az Ars Magica vagy a Pendragon szerepjátékok teszik, ám valójában egy attól erősen eltérő, alternatív világ, egyfajta párhuzamos dimenzió. Ráadásul csak egy a sok közül, mint arra jó pár utalást is kapunk a könyv olvasása során.

1 - A Sárkányok

A Falkenstein sárkányai nagyon sokban eltérnek a hagyományos fantasy bestiáktól. Külsőre inkább dinoszauruszok, pterodaktilusz őseik nagyon látszanak rajtuk, így például nincs külön mellső lábuk. Viszont ösztönös mághikus képességeik (a Tűzvetés és az Alakváltás) mellett páratlan faji memóriával rendelkeznek, emlékezve mindenre, amit egy egyenes ági ősük látott, hallott vagy más módon érzékelt. És mivel a nőstények sokkal kevesebben vannak, mint a hímek, mindegyikükben folyik ember vér.

Sárkány egy bajor Égi Hajón

2 - A Mághikus Rezonancia Elmélete - Valóság és Fikció Keveredése

Az elmélet szerint az egymáshoz hasonló univerzumokban, dimenziókban ugyanazok a dolgok vagy valóságként, vagy fikcióként léteznek. Vagyis ami az egyikben működő és valós, az a másikban lehet, hogy csak kitaláció. Ez igaz a személyekre, élőlényekre, anyagokra és fizikai törvényekre is. Emiatt Falkensteinban a mi világunk viktoriánus regényirodalmának alakjai (Sherlock Holmes, Nemo kapitány, Phileas Fogg) létező személyek, és a róluk szóló regények kiszínezett úti beszámolók vagy életrajzi könyvek.

Phileas Fogg és Paspartou

3 - A Tündék

Falkenstein univerzuma egy a számos világ közül, ahová a Fényes és a Sötét Udvar tündéi betették a lábukat, és szokás szerint itt is az volt a tét, hogy melyikük kerekedik felül. Ha a Sötét Udvar, az emberek sorsa megpecsételődött, ha a Fényes, akkor élünk, de könnyen a kisded játszmáik és élvhajhászatuk áldozataivá válhatunk. Az Első Paktum egyelőre mindenkit visszatart a nyílt háborútól.

Ettől függetlenül mindkét tünde udvar ezer meg ezer módon változtatta meg a történelem menetét, így bár Új Európa sok tekintetben hasonló utat futott be, mint a mi Európánk, ha közelebbről megnézzük az eseményeket, szinte minden esetben ott találjuk a tündéket.

4 - A Törpék

Bár eredetileg az egyik tünde nép volt, ma a törpék önálló nép, lemondtak ősi erejükről cserében a vas megmunkálásának képességérért. Földmélyi törperődjeik hatalmas kohók és műhelyek, ahol a világ legkiválóbb ötvös- és kovácsmunkái készülnek, részben megrendelésre, részben a saját örömükre. Mindegyikükben ott a vágy, hogy valami újat, valami nagyot alkosson, hiszen csak ezzel érdemelhetik ki a második Nevüket: ez nem csupán a szakmai előrejutás szempontjából kulcsfontosságú, hanem a házassághoz is...

5 - A Mághia Valódi

A Falkenstein világában a varázslás bevett, sőt, bizonyos körülmények között még a keresztény egyházak szemében is elfogadott dolog. Viszont a klasszikus, hermetikus módszerrel szemben, ahol mindenki saját erejéből igyekszik nagy hatalomra szert tenni, féltékenyen őrizve a tudását, itt a skolasztikus elmélet nyert teret, ahol a varázstudók rendekbe és páholyok szerveződnek, iskolákban képzik tagjaikat, és a varázserő nem (csak) önmagunkból, hanem elsősorban a környezetünkből fakad. Mivel ezt össze is kell gyűjteni, a varázslás maga egy sokkalta lassabb folyamat.

6 - A Technológia

Mint azt az elején már említettem, a fizika sem feltétlenül úgy működik, mint a mi világunkban: itt Hódító Robur rotoros égi hajója, az Albatross nem hogy nem fikció, de még csak nem is az egyetlen az égi hajók közül (bár a bajor Égiflotta egységei más elveket követnek, működésük a Gépesített Mághia elméletén alapul). Az óraműves szerkezetek mellett a gőzgép uralja a terepet, az utakon "száguldozó" automotívoktól a vonatokon át egészen a gőzturbina hajtotta dreadnought hadihajókig, és persze mindenki kedveli a szerkentyűket, a zsebórába épített tájolótól kezdve a sétapálcába rejtett rakétavetőn át egészen a kabát belsejébe varrt ejtőernyőig.

Az Albatross és egy gőzhajtású Zeppelin

7 -  Az Országok

A fentiek alapján már könnyen sejthető, hogy a történelem helyenként eléggé más ívet vett, mint azt várnánk. Ezen a területen a játék eléggé nagyvonalú, egy részét szándékosan rábízza a Házigazdára, hogy az ő saját univerzumában mi hogyan történt. Például tudjuk, hogy Napóleon létezett, ahogy azt is, hogy a lipcsei csata után a Rajna-völgy helyén húzódó Belső-tengeren át kellett menekülnie, és hogy Oroszország megtámadásakor a sztyeppék természettündéi, a Leshyk idézte tél fékezte meg az előrenyomulását. Uralkodása és hódításai többi része már a Házigazdára van bízva, hogy ő hogyan akarja beilleszteni, mit kíván megtartani, kivenni, átalakítani.

Mindezzel együtt nagyjából ugyanazok az országok vannak a térképen, mint várjuk: egyes területek még a régi nagy birodalmak fennhatósága alá esnek, néhány forradalom és szabadságharc pedig elmaradt, vagy nem úgy alakult, mint nálunk, mások pedig pont, hogy hamarabb történtek meg. Ezek a változások nem korlátozódnak Új Európára: Ázsia országai felett valódi Sárkányok uralkodnak császárokként, Afrikában a rabszolgakereskedelem ellen sokkal hatékonyabban fel tudtak lépni a szövetségre lépő törzsek varázslói, Észak-Amerikában pedig ugyan a polgárháború lezajlott, ám szinte csak a keleti part államaira korlátozódott. A középső területeket az indiánok sámánjai uralják, a nyugati parton pedig a függetlenedő Medve-zászlós Birodalom erősödik.


A Castle Falkenstein pdf-ként már a DrivethroughRPG oldalon is megvásárolható!

-Kyrg-

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések